1. Úvod
Od 1. januára 2022 nadobudla účinnosť rozsiahla novela zákona č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“).
Novelu možno chápať ako nevyhnutnú reakciu na zásadnú kurikulárnu reformu výchovy a vzdelávania, a tiež ako nevyhnutné zabezpečenie podmienok pre kvalitatívnu zmenu personálneho zabezpečenia výchovy a vzdelávania v kontexte kurikulárnych zmien. Vzhľadom k rozsahu novelizácie prinášame chronologický prehľad zmien, ktoré sa týkajú činnosti školy a školského zariadenia
2. Prehľad zmien
Umožňuje sa školám a školským zariadeniam, aby u nich vykonávali pracovnú činnosť aj fyzické osoby, ktoré nespĺňajú požadovaný stupeň vzdelania, ak ide o výkon práce mimo pracovného pomeru (dohoda o pracovnej činnosti, dohoda o vykonaní práce, dohoda o brigádnickej činnosti).
2.1 Mlčanlivosť
Umožňuje sa zbaviť mlčanlivosti aj bývalých pedagogických zamestnancov a bývalých odborných zamestnancov, ak ide o skutočnosti, o ktorých sa dozvedeli ako pedagogickí zamestnanci alebo ako odborní zamestnanci. Mlčanlivosti ich môže zbaviť
- zákonný zástupca dieťaťa alebo žiaka,
- žiak, ktorý dovŕšil 18 rokov veku,
- Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky na žiadosť orgánov činných v trestnom konaní a súdov.
2.2 Pracovná činnosť
Medzi pracovnú činnosť pedagogického zamestnanca a odborného zamestnanca sa doplnila
- odborná pomoc spojená s výchovou a vzdelávaním (školský špeciálny pedagóg),
- poradenstvo a odborná pomoc spojené s využívaním digitálnych technológií vo výchove a vzdelávaní (školský digitálny koordinátor).
Bolo doplnené ustanovenie, že pracovnú činnosť vykonáva pedagogický zamestnanec a odborný zamestnanec len na základe pracovnoprávneho vzťahu (pracovná zmluva, dohoda o pracovnej činnosti, dohoda o vykonaní práce, dohoda o brigádnickej činnosti).
Boli spresnené podmienky práce nadčas výkonom priamej výchovno-vzdelávacej činnosti tak, že za hodinu práce nadčas sa považuje hodina priamej výchovno-vzdelávacej činnosti len vtedy, ak je splnený základný úväzok. MŠVVŠ SR vydalo k tomu aplikačnú pomôcku (https://www.minedu.sk/30115-sk/aplikacna-pomocka-k-praci-nadcas-pedagogickych-zamestnancov/).
2.3 Pedagogický asistent
Pedagogickým asistentom sa umožnilo dopĺňať si základný úväzok výkonom pracovnej činnosti učiteľa, vychovávateľa alebo majstra odbornej výchovy, podmienkou ale je, aby spĺňali kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti učiteľa, vychovávateľa alebo majstra odbornej výchovy. Takto odučené hodiny sú odučené odborne aj na účely zákona č. 597/2003 Z. z., ktorý umožňuje sankcionovať znížením normatívu sankcionovať nízku mieru odbornosti vyučovania konkrétnych predmetov.
2.4 Školy s vyučovacím jazykom národnostnej menšiny
Zohľadňuje sa skutočnosť, že v školách s vyučovacím jazykom národnostnej menšiny je v nutnej miere potrebné ovládať jazyk národnostnej menšiny aj učiteľom slovenského jazyka, a to z dôvodu schopnosti viesť pedagogickú dokumentáciu, ktorá sa v súlade so školským zákonom vedie v slovenskom jazyku a jazyku národnostnej menšiny. Úpravou ustanovenia nie je dotknuté používanie slovenského jazyka pri vyučovaní slovenského jazyka a literatúry v škole s vyučovacím jazykom národnostnej menšiny.
2.5 Získané vzdelanie na strednej škole
Spresňujú sa možnosti získania potrebného vzdelania pre pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov aj absolvovaním príslušného vzdelávania na strednej škole alebo na vysokej škole, čím novela reflektuje reálne vzdelávacie možnosti a preferované voľby vzdelávacích ciest pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov, sú tak zrovnoprávnené všetky vzdelávacie cesty, ktoré vedú k rovnakému výsledku v podobe splnenia kvalifikačného predpokladu. Ide o praktickú pomoc zamestnávateľom pri posudzovaní kvalifikačných predpokladov.
2.6 Učitelia v špeciálnych triedach
Rozširuje sa okruh pedagogických zamestnancov, od ktorých sa nevyžaduje ako súčasť splnenia kvalifikačných predpokladov vyučovanie predmetov svojej aprobácie v rozsahu najmenej jednej polovice základného úväzku zníženého o jednu hodinu. Ide o učiteľov vo výchove a vzdelávaní
- žiakov s viacnásobným postihnutím,
- žiakov s autizmom alebo
- žiakov s ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami.
Ide o dôležité opatrenie, ktoré využijú aj základné školy, ktoré majú špeciálne triedy pre uvedené skupiny žiakov.
2.7 Uznanie vzdelávania
V rámci posudzovania kvalifikačných predpokladov sa zamestnávateľom rozširujú možnosti uznania vzdelávacích ciest a ich výsledkov, ktoré vedú k získaniu kvalifikácie pedagogických zamestnancov na účely splnenia kvalifikačných predpokladov pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov, čo predstavuje základ pre uznanie spĺňania kvalifikačných predpokladov aj na základe výsledkov vzdelávacej aktivity pedagogického zamestnanca a odborného zamestnanca v oblasti neformálneho vzdelávania, teda kurzov ďalšieho vzdelávania dospelých.
2.8 Posúdenie kvalifikačných predpokladov
Naďalej platí, že kvalifikačné predpoklady pedagogického zamestnanca posudzuje zamestnávateľ, nesplnenie kvalifikačných predpokladov sa oznamuje pedagogickému zamestnancovi alebo odbornému zamestnancovi písomne, ak pedagogický zamestnanec alebo odborný zamestnanec nesúhlasí s výsledkom posúdenia splnenia kvalifikačných predpokladov, požiada o preskúmanie posúdenia regionálny úrad školskej správy. Ak pedagogický zamestnanec alebo odborný zamestnanec nesúhlasí s výsledkom posúdenia regionálnym úradom, požiada o preskúmanie posúdenia Ministerstvo školstva; vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky okrem učiteľa profesijných predmetov strednej zdravotníckej školy, ktorý požiada o preskúmanie Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky.
2.9 Bezúhonnosť
Zosúladenie úpravy bezúhonnosti s možnosťami preukazovania bezúhonnosti alebo zisťovania ďalších okolností spáchaného trestného činu na základe odpisu registra trestov.
Spresnenie postupov pri preukazovaní bezúhonnosti podľa účelu tak, aby nedochádzalo k pochybnostiam o správnosti konania škôl, školských zariadení a zariadení sociálnej pomoci pri obsadzovaní voľných pracovných pozícií pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov.
Spresnenie postupov pri preukazovaní bezúhonnosti cudzieho štátneho príslušníka, ktorý bude vykonávať pracovnú činnosť pedagogického zamestnanca alebo odborného zamestnanca.
Preukazovanie bezúhonnosti pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately z dôvodu, aby nedochádzalo k duplicite preukazovaniu bezúhonnosti.
Zefektívnenie preukazovania bezúhonnosti prostredníctvom odpisu registra trestov s využitím dostupných systémových nástrojov v oblasti zberu dát o pedagogickom zamestnancovi a odbornom zamestnancovi v Centrálnom registri pedagogických zamestnancov, odborných zamestnancov a ďalších zamestnancov škôl a školských zariadení za účelom zníženia administratívnej záťaže.
Mení sa vymedzenie bezúhonnosti – za bezúhonného sa nepovažuje ten, kto bol právoplatne odsúdený za úmyselný trestný čin. Ak je uložený trest odpykaný, je možné požiadať súd o jeho zahladenie. Ak ide o podmienečný trest, uplynutím súdom určenej doby, v ktorej sa odsúdený osvedčil, sa na odsúdeného hľadí, ako keby nebol za trestný čin odsúdený – toto však nemá vplyv na bezúhonnosť ( v pozitívnom zmysle) pedagogického zamestnanca a odborného zamestnanca, ak ide o trestný čin obchodovania s ľuďmi, trestný čin vydierania, trestný čin znásilnenia, trestný čin sexuálneho násilia, trestný čin sexuálneho zneužívania, trestný čin výroby detskej pornografie, trestný čin rozširovania detskej pornografie alebo o trestný čin prechovávania detskej pornografie a účasť na detskom pornografickom predstavení, za bezúhonného sa nepovažuje ani ten, komu bolo odsúdenie za taký trestný čin zahladené alebo na ktorého sa hľadí, ako keby nebol za taký trestný čin odsúdený.
Bezúhonnosť sa naďalej preukazuje odpisom registra trestov nie starším ako tri mesiace.
Zamestnávateľ, ktorým je škola, školské zariadenie alebo zriaďovateľ školy a školského zariadenia bez právnej subjektivity overuje spĺňanie predpokladu bezúhonnosti v centrálnom registri.
Cudzinci okrem občanov Ukrajiny, ktorí majú status odídencov, preukazujú bezúhonnosť dokladom o bezúhonnosti obdobným odpisu registra trestov vydaným príslušným orgánom štátu, ktorého je štátnym príslušníkom, alebo príslušným orgánom štátu jeho trvalého pobytu alebo obvyklého pobytu, nie starším ako tri mesiace predloženým zamestnávateľovi spolu s jeho úradne osvedčeným prekladom do slovenského jazyka.
Odídenci, ktorí sú štátnymi občanmi Ukrajiny a z objektívnych dôvodov nemôžu preukázať bezúhonnosť ako ostatní cudzinci, môžu počas trvania mimoriadnej situácie vyhlásenej v súvislosti s hromadným prílevom cudzincov na územie Slovenskej republiky spôsobeným ozbrojeným konfliktom na území Ukrajiny (ďalej len „mimoriadna situácia“) preukázať bezúhonnosť aj čestným vyhlásením, ktoré predložia zamestnávateľovi pred vznikom pracovného pomeru a tiež psychologickým posudkom o psychickej spôsobilosti nie starším ako jeden rok na základe psychologického vyšetrenia, ktoré môže vykonať len psychológ so špecializáciou v špecializačnom odbore klinická psychológia, ktorý je zdravotníckym pracovníkom.
Po odvolaní mimoriadnej situácie odídenci do uplynutia dvoch mesiacov preukážu bezúhonnosť rovnako ako ostatní cudzinci; v opačnom prípade sa ich pracovný skončí uplynutím dvoch mesiacov od odvolania mimoriadnej situácie.
V procese preukazovania bezúhonnosti sa zaviedlo:
- rozlíšenie osoby „uchádzača o výkon pracovnej činnosti“, ktorý preukazuje bezúhonnosť preukazuje čestným vyhlásením o bezúhonnosti, o skutočnosti, že voči jeho osobe nie je vznesené obvinenie, a o skutočnosti, že na jeho osobu nie je podaná obžaloba a osoby „úspešného uchádzača o výkon pracovnej činnosti“, ktorý:
- preukazuje bezúhonnosť v
- prvom pracovnoprávnom vzťahu, v ktorom bude vykonávať pracovnú činnosť pedagogického zamestnanca alebo odborného zamestnanca,
- pracovnoprávnom vzťahu, v ktorom bude vykonávať pracovnú činnosť pedagogického zamestnanca alebo odborného zamestnanca a pred ktorým nevykonával pracovnú činnosť pedagogického zamestnanca alebo odborného zamestnanca počas najmenej troch po sebe nasledujúcich rokov,
- pracovnoprávnom vzťahu, v ktorom bude vykonávať pracovnú činnosť pedagogického zamestnanca alebo odborného zamestnanca v škole alebo v školskom zariadení a pred ktorým vykonával pracovnú činnosť pedagogického zamestnanca alebo odborného zamestnanca v zariadení sociálnej pomoci, alebo
- pracovnoprávnom vzťahu, v ktorom bude vykonávať pracovnú činnosť pedagogického zamestnanca alebo odborného zamestnanca v škole alebo v školskom zariadení a pred ktorým vykonával v služobnom pomere pracovnú činnosť pedagogického zamestnanca v škole zriadenej ministerstvom vnútra,
- ak nastupuje do pracovnoprávneho vzťahu k viacerým zamestnávateľom, určí jedného zamestnávateľa, ktorému regionálny úrad oznámi skutočnosť, či úspešný uchádzač spĺňa predpoklad bezúhonnosti alebo nespĺňa predpoklad bezúhonnosti; to neplatí, ak ide o zamestnávateľa, ktorým je zariadenie sociálnej pomoci (ďalší zamestnávateľ overí splnenie predpokladu bezúhonnosti v centrálnom registri),
- je povinný poskytnúť na účel preukázania bezúhonnosti najneskôr do 30 dní po uzavretí pracovnoprávneho vzťahu regionálnemu úradu školskej správy údaje potrebné na vyžiadanie odpisu registra trestov,
- môže podať voči oznámeniu regionálneho úradu o nesplnení predpokladu bezúhonnosti ministerstvu školstva námietku (do 10 dní odo dňa doručenia oznámenia o nesplnení predpokladu bezúhonnosti), pričom poskytne ministerstvu školstva na účel vyhodnotenia námietky údaje potrebné na vyžiadanie odpisu registra trestov (Ministerstvo školstva zašle údaje potrebné na vyžiadanie odpisu registra trestov Generálnej prokuratúre Slovenskej republiky do 30 dní odo dňa doručenia námietky. Ministerstvo školstva do 30 dní odo dňa doručenia odpisu registra trestov námietku vyhodnotí a výsledok vyhodnotenia námietky písomne oznámi úspešnému uchádzačovi a zamestnávateľovi. Vyhodnotenie námietky obsahuje len informáciu, či úspešný uchádzač spĺňa predpoklad bezúhonnosti alebo nespĺňa predpoklad bezúhonnosti; obsah odpisu registra trestov sa neoznamuje.),
- ustanovenie lehôt,
- do kedy sú subjekty povinné poskytnúť údaje potrebné na vyžiadanie registra trestov,
- do kedy musí regionálny úrad školskej správy požiadať o odpis registra trestov a
- do kedy je regionálny úrad školskej správy povinný oznámiť skutočnosť spĺňania bezúhonnosti,
- vytvorenie rámca pre nakladanie s osobnými údajmi žiadateľov o odpis registra trestov regionálnym úradom školskej správy a tiež Generálnou prokuratúrou Slovenskej republiky,
- vytvorenie rámca pre efektívne postupy pri vybavovaní a spracovaní žiadostí o odpis registra trestov, a to medzi regionálnym úradom školskej správy a Generálnou prokuratúrou Slovenskej republiky a regionálnym úradom školskej správy a zamestnávateľom,
- opravný prostriedok v prípade oznámenia regionálnemu úradu školskej správy o nesplnení predpokladu bezúhonnosti prostredníctvom námietky ministerstvu školstva,
- riešenie prípadov, kedy pedagogický zamestnanec alebo odborný zamestnanec neposkytne osobné údaje na účely vydania odpisu registra trestov tak, aby nebolo možné zneužívať slobodnú vôľu disponovať so svojimi osobnými údajmi (strata bezúhonnosti).
2.10 Digitálny koordinátor
Zavedenie novej kategórie pedagogických zamestnancov školský digitálny koordinátor ako vyjadrenia potreby škôl akceptovať na systémovej úrovni koordinovanie digitálnych technológií, ktoré sa reálne vykonávajú v školách ako súčasť modernej výchovy a vzdelávania žiakov, pričom nová kategória je charakterizovaná činnostne syntézou technicky zameraných činností a poradenstva v otázkach využívania digitálnych technológií ako didaktického prostriedku (školský digitálny koordinátor Školský digitálny koordinátor zabezpečuje:
- poradenstvo a odbornú pomoc v oblasti zavádzania nových digitálnych metód do vzdelávania,
- spätnú väzbu PZ školy v uplatňovaní a využívaní digitálnych metód a foriem výchovy a vzdelávania a digitálnych prostriedkov využívaných vo výchove a vzdelávaní,
- vzdelávanie v oblasti využívania digitálneho obsahu alebo foriem práce s digitálnym obsahom,
- digitálny materiál k vzdelávacím štandardom vyučovacích predmetov alebo vzdelávacích oblastí,
- pravidelnú informovanosť o možnostiach využívania digitálnych technológií vo výchove a vzdelávaní a možnostiach zabezpečenia kybernetickej bezpečnosti,
- poradenstvo v rámci digitálnych technológií,
- administráciu online testovaní,
- dostupnosť externých vzdelávacích zdrojov).
Spolu s inštitútom kariérovej pozície školský digitálny koordinátor umožňuje variabilitu personálnych riešení.
Rozšírili sa kompetencie školského špeciálneho pedagóga tak že školský špeciálny pedagóg v škole a školskom zariadení okrem zariadenia poradenstva a prevencie:
- vykonáva diagnostickú činnosť okrem diagnostickej činnosti na účel zaradenia dieťaťa alebo žiaka do triedy pre deti a žiakov so ŠVVP alebo do školy pre deti a žiakov so ŠVVP a na účel vypracovania správy z odborného vyšetrenia,
- poskytuje odbornú pomoc a špeciálno-pedagogické poradenstvo deťom a žiakom v rámci špeciálno-pedagogickej intervencie,
- poskytuje špeciálno-pedagogické poradenstvo a konzultácie zákonným zástupcom, metodickú podporu pedagogickým zamestnancom a odborným zamestnancom príslušnej školy alebo príslušného školského zariadenia,
- poskytuje deťom, žiakom, pedagogickým zamestnancom a odborným zamestnancom príslušnej školy alebo príslušného školského zariadenia pomoc a poradenstvo pri prekonávaní bariér vo výchove a vzdelávaní detí a žiakov,
- poskytuje súčinnosť zariadeniu poradenstva a prevencie,
- podieľa sa na tvorbe individuálneho učebného plánu,
- vykonáva priamu výchovno-vzdelávaciu činnosť,
- podporuje spoluprácu pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov so zákonnými zástupcami a ďalšími odborníkmi, fyzickými osobami a právnickými osobami.
2.11 Činnosť odborných zamestnancov
Bola nanovo charakterizovaná pracovná činnosť odborných zamestnancov:
- psychológ v špeciálnom výchovnom zariadení, zariadení poradenstva a prevencie a zariadení sociálnej pomoci:
- poskytuje psychologickú diagnostiku detí a žiakov,
- poskytuje psychologické poradenstvo, prevenciu, terapiu, krízovú intervenciu a odbornú pomoc deťom a žiakom v rámci psychologickej intervencie,
- poskytuje psychologické poradenstvo a konzultácie zákonným zástupcom, metodickú podporu pedagogickým zamestnancom a odborným zamestnancom škôl a školských zariadení,
- poskytuje podľa potreby činnosti uvedené v písmenách a) až c) v rodine, škole alebo v školskom zariadení okrem zariadenia poradenstva a prevencie podľa individuálnych potrieb detí a žiakov,
- podporuje spoluprácu pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov so zákonnými zástupcami a ďalšími odborníkmi, fyzickými osobami a právnickými osobami,
- školský psychológ v škole a školskom zariadení okrem zariadenia poradenstva a prevencie
- poskytuje psychologickú diagnostiku detí a žiakov, krízovú intervenciu, odbornú pomoc a psychologické poradenstvo deťom a žiakom v rámci psychologickej intervencie,
- poskytuje psychologické poradenstvo a konzultácie zákonným zástupcom, metodickú podporu pedagogickým zamestnancom a odborným zamestnancom príslušnej školy alebo príslušného školského zariadenia,
- poskytuje deťom, žiakom, pedagogickým zamestnancom a odborným zamestnancom príslušnej školy alebo príslušného školského zariadenia pomoc a poradenstvo pri prekonávaní bariér vo výchove a vzdelávaní detí a žiakov,
- poskytuje psychologickú prevenciu, intervenciu a krízovú intervenciu zameranú na podporu duševného zdravia detí, žiakov a učiteľov v školách,
- poskytuje súčinnosť zariadeniu poradenstva a prevencie,
- podporuje spoluprácu pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov so zákonnými zástupcami a ďalšími odborníkmi, fyzickými osobami a právnickými osobami,
- špeciálny pedagóg v špeciálnom výchovnom zariadení, zariadení poradenstva a prevencie a zariadení sociálnej pomoci:
- poskytuje špeciálno-pedagogickú diagnostiku detí a žiakov,
- poskytuje špeciálno-pedagogické poradenstvo, prevenciu, terapiu a odbornú pomoc deťom a žiakom v rámci špeciálno-pedagogickej intervencie,
- poskytuje špeciálno-pedagogické poradenstvo a konzultácie zákonným zástupcom, metodickú podporu pedagogickým zamestnancom a odborným zamestnancom,
- poskytuje podľa potreby uvedené činnosti v rodine, škole alebo v školskom zariadení okrem zariadenia poradenstva a prevencie podľa individuálnych potrieb detí a žiakov,
- podporuje spoluprácu pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov so zákonnými zástupcami a ďalšími odborníkmi, fyzickými osobami a právnickými osobami,
- kariérový poradca v zariadení poradenstva a prevencie v rámci zosúlaďovania kariérového vývinu žiaka s individuálnymi predpokladmi a záujmami žiaka najmä
- vykonáva diagnostickú činnosť predpokladov a záujmov žiaka,
- koordinuje poskytovanie a výmenu informácií medzi žiakmi, zákonnými zástupcami, strednými školami a vysokými školami o potrebách trhu práce,
- poskytuje informačnú a konzultačnú činnosť, individuálne a skupinové kariérové poradenstvo pre žiakov a ich zákonných zástupcov,
- metodicky usmerňuje činnosť kariérového poradenstva v školách a školských zariadeniach,
- polupracuje s inštitúciami koordinácie odborného vzdelávania a prípravy, zamestnávateľmi, strednými školami na území samosprávneho kraja a s vysokými školami.
- ak ide o kariérového poradcu zariadenia poradenstva a prevencie v sídle kraja, okrem uvedených činností aj koncepčné, metodické a supervízne činnosti vo vzťahu k výkonu kariérového poradenstva v školách a zariadeniach poradenstva a prevencie na území príslušného kraja a podieľa sa na vzdelávaní v oblasti kariérového poradenstva,
- logopéd v špeciálnom výchovnom zariadení, zariadení poradenstva a prevencie a zariadení sociálnej pomoci
- poskytuje logopedickú diagnostiku detí a žiakov,
- poskytuje logopedické poradenstvo, prevenciu, terapiu a odbornú pomoc deťom a žiakom s narušenou komunikačnou schopnosťou v rámci logopedickej intervencie,
- poskytuje logopedické poradenstvo, odbornú pomoc a konzultácie zákonným zástupcom, metodickú podporu pedagogickým zamestnancom a odborným zamestnancom,
- poskytuje podľa potreby uvedené činnosti v rodine, škole alebo v školskom zariadení okrem zariadenia poradenstva a prevencie podľa individuálnych potrieb detí a žiakov,
- podporuje spoluprácu pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov so zákonnými zástupcami a ďalšími odborníkmi, fyzickými osobami a právnickými osobami,
- školský logopéd v škole a školskom zariadení okrem zariadenia poradenstva a prevencie
- poskytuje orientačnú logopedickú diagnostiku, odbornú pomoc a logopedické poradenstvo deťom a žiakom s narušenou komunikačnou schopnosťou v rámci logopedickej intervencie,
- poskytuje logopedické poradenstvo a konzultácie zákonným zástupcom, metodickú podporu pedagogickým zamestnancom a odborným zamestnancom príslušnej školy alebo príslušného školského zariadenia,
- poskytuje deťom, žiakom, pedagogickým zamestnancom a odborným zamestnancom príslušnej školy alebo príslušného školského zariadenia pomoc a poradenstvo pri prekonávaní bariér vo výchove a vzdelávaní detí a žiakov,
- poskytuje súčinnosť zariadeniu poradenstva a prevencie,
- podieľa sa na tvorbe individuálneho vzdelávacieho programu pre žiakov s narušenou komunikačnou schopnosťou,
- podporuje spoluprácu pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov so zákonnými zástupcami a ďalšími odborníkmi, fyzickými osobami a právnickými osobami,
- logopéd v špeciálnom výchovnom zariadení, zariadení poradenstva a prevencie a zariadení sociálnej pomoci
- poskytuje logopedickú diagnostiku detí a žiakov,
- poskytuje logopedické poradenstvo, prevenciu, terapiu a odbornú pomoc deťom a žiakom s narušenou komunikačnou schopnosťou v rámci logopedickej intervencie,
- poskytuje logopedické poradenstvo, odbornú pomoc a konzultácie zákonným zástupcom, metodickú podporu pedagogickým zamestnancom a odborným zamestnancom,
- poskytuje podľa potreby uvedené činnosti uvedené v rodine, škole alebo v školskom zariadení okrem zariadenia poradenstva a prevencie podľa individuálnych potrieb detí a žiakov,
- podporuje spoluprácu pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov so zákonnými zástupcami a ďalšími odborníkmi, fyzickými osobami a právnickými osobami,
- školský logopéd v škole a školskom zariadení okrem zariadenia poradenstva a prevencie
- poskytuje orientačnú logopedickú diagnostiku, odbornú pomoc a logopedické poradenstvo deťom a žiakom s narušenou komunikačnou schopnosťou v rámci logopedickej intervencie,
- poskytuje logopedické poradenstvo a konzultácie zákonným zástupcom, metodickú podporu pedagogickým zamestnancom a odborným zamestnancom príslušnej školy alebo príslušného školského zariadenia,
- poskytuje deťom, žiakom, pedagogickým zamestnancom a odborným zamestnancom príslušnej školy alebo príslušného školského zariadenia pomoc a poradenstvo pri prekonávaní bariér vo výchove a vzdelávaní detí a žiakov,
- poskytuje súčinnosť zariadeniu poradenstva a prevencie,
- podieľa sa na tvorbe individuálneho vzdelávacieho programu pre žiakov s narušenou komunikačnou schopnosťou,
- podporuje spoluprácu pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov so zákonnými zástupcami a ďalšími odborníkmi, fyzickými osobami a právnickými osobami.
2.12 Liečebný pedagóg
Zosúladenie vymedzenia pracovnej činnosti vykonávanej v kategóriách liečebný pedagóg a sociálny pedagóg s úpravami v novele školského zákona, ktoré sú v súlade so stavom poznania v príslušnej vednej disciplíne a v pedagogických trendoch inklúzie vo výchove a vzdelávaní detí a žiakov:
- Liečebný pedagóg:
- poskytuje liečebno-pedagogickú diagnostiku detí a žiakov,
- poskytuje liečebno-pedagogické poradenstvo, prevenciu, terapiu a odbornú pomoc deťom a žiakom v rámci liečebno-pedagogickej intervencie,
- poskytuje liečebno-pedagogické poradenstvo a konzultácie zákonným zástupcom, metodickú podporu pedagogickým zamestnancom a odborným zamestnancom príslušnej školy alebo príslušného školského zariadenia,
- poskytuje podľa potreby činnosti uvedené v písmenách a) až c) v rodine, škole alebo v školskom zariadení okrem zariadenia poradenstva a prevencie podľa individuálnych potrieb detí a žiakov,
- podporuje spoluprácu pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov so zákonnými zástupcami a ďalšími odborníkmi, fyzickými osobami a právnickými osobami.
- Sociálny pedagóg
- vykonáva preventívne činnosti zamerané na predchádzanie a odstraňovanie rizikového správania detí a žiakov a na predchádzanie a odstraňovanie sociálno-patologických javov,
- poskytuje poradenstvo a intervenciu so zameraním na deti a žiakov s rizikovým správaním, ohrozených sociálno-patologickými javmi a na deti a žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia,
- poskytuje poradenstvo a konzultácie zákonným zástupcom, pedagogickým zamestnancom a odborným zamestnancom,
- vykonáva sociálno-pedagogickú diagnostiku prostredia a vzťahov, osvetovú činnosť a ďalšie činnosti v sociálno-výchovnej oblasti,
- podporuje spoluprácu pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov so zákonnými zástupcami, zamestnancami zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately a ďalšími fyzickými osobami a právnickými osobami.
- Liečebný pedagóg:
- poskytuje liečebno-pedagogickú diagnostiku detí a žiakov,
- poskytuje liečebno-pedagogické poradenstvo, prevenciu, terapiu a odbornú pomoc deťom a žiakom v rámci liečebno-pedagogickej intervencie,
- poskytuje liečebno-pedagogické poradenstvo a konzultácie zákonným zástupcom, metodickú podporu pedagogickým zamestnancom a odborným zamestnancom príslušnej školy alebo príslušného školského zariadenia,
- poskytuje podľa potreby činnosti uvedené v písmenách a) až c) v rodine, škole alebo v školskom zariadení okrem zariadenia poradenstva a prevencie podľa individuálnych potrieb detí a žiakov,
- podporuje spoluprácu pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov so zákonnými zástupcami a ďalšími odborníkmi, fyzickými osobami a právnickými osobami.
- Sociálny pedagóg:
- vykonáva preventívne činnosti zamerané na predchádzanie a odstraňovanie rizikového správania detí a žiakov a na predchádzanie a odstraňovanie sociálno-patologických javov,
- poskytuje poradenstvo a intervenciu so zameraním na deti a žiakov s rizikovým správaním, ohrozených sociálno-patologickými javmi a na deti a žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia,
- poskytuje poradenstvo a konzultácie zákonným zástupcom, pedagogickým zamestnancom a odborným zamestnancom,
- vykonáva sociálno-pedagogickú diagnostiku prostredia a vzťahov, osvetovú činnosť a ďalšie činnosti v sociálno-výchovnej oblasti,
- podporuje spoluprácu pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov so zákonnými zástupcami, zamestnancami zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately a ďalšími fyzickými osobami a právnickými osobami.
2.13 Adaptačné vzdelávanie
Aplikuje sa zásada len jedného obdobia uvádzania a len jedného absolvovania adaptačného vzdelávania, a to aj v prípade prechodu z kategórie pedagogického zamestnanca do kategórie odborného zamestnanca a opačne.
2.14 Uvádzanie niektorých zamestnancov
Vyriešil sa problém personálnej tiesne pri uvádzaní niektorých pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov:
- uvádzajúcim pedagogickým zamestnancom začínajúceho školského špeciálneho pedagóga môže byť aj špeciálny pedagóg zariadenia poradenstva a prevencie zaradený najmenej do kariérového stupňa odborný zamestnanec s prvou atestáciou,
- uvádzajúcim pedagogickým zamestnancom začínajúceho pedagogického asistenta môže byť
- pedagogický zamestnanec zaradený najmenej do kariérového stupňa pedagogický zamestnanec s prvou atestáciou a do kategórie učiteľ, vychovávateľ alebo majster odbornej výchovy alebo odborný zamestnanec zaradený najmenej do kariérového stupňa odborný zamestnanec s prvou atestáciou,
- ak nie je možné v škole, školskom zariadení alebo v zariadení sociálnej pomoci zabezpečiť uvádzanie začínajúceho pedagogického zamestnanca alebo uvádzanie začínajúceho odborného zamestnanca podľa vyššie uvedeného, o uvádzanie začínajúceho pedagogického zamestnanca alebo o uvádzanie začínajúceho odborného zamestnanca riaditeľ požiada inú školu, iné školské zariadenie, iné zariadenie sociálnej pomoci alebo organizáciu zriadenú ministerstvom školstva,
- ak nie je možné zabezpečiť uvádzanie začínajúceho pedagogického zamestnanca alebo uvádzanie začínajúceho odborného zamestnanca vyššie uvedeným spôsobom, uvádzajúcim pedagogickým zamestnancom alebo uvádzajúcim odborným zamestnancom môže byť samostatný pedagogický zamestnanec s najmenej desiatimi rokmi výkonu pracovnej činnosti alebo samostatný odborný zamestnanec s najmenej desiatimi rokmi výkonu pracovnej činnosti,
- krajným riešením uvádzania začínajúceho pedagogického zamestnanca alebo začínajúceho odborného zamestnanca je uvádzanie priamym nadriadeným,
- uvádzajúcim pedagogickým zamestnancom alebo uvádzajúcim odborným zamestnancom je so súhlasom zriaďovateľa priamy nadriadený začínajúceho pedagogického zamestnanca alebo priamy nadriadený začínajúceho odborného zamestnanca.
2.15 Vedúci zamestnanci bez 1. atestácia
Upúšťa sa od potreby vykonania 1. atestácie ako podmienky výkonu činnosti vedúceho pedagogického zamestnanca, očakáva sa vyššia motivácia pre zamestnanie a kariéru v školách alebo v školských zariadeniach pre fyzické osoby, ktoré pred výkonom pracovnej činnosti PZ alebo pracovnej činnosti OZ vykonávali iné činnosti, a prínosu takto získaného „know-how“ do škôl a školských zariadení.
2.16 Funkčné vzdelávanie
Zmenil sa koncept funkčného vzdelávania ako predpokladu pre získanie potrebných riadiacich kompetencií, funkčné vzdelávanie sa organizuje v rozsahu najmenej 220 hodín a pozostáva zo základného programu funkčného vzdelávania v rozsahu najmenej 70 hodín a rozširujúceho programu funkčného vzdelávania v rozsahu najmenej 150 hodín, rozširujúci program sa člení na moduly.
Súčasťou funkčného vzdelávania je vypracovanie manažérskeho portfólia ako súboru dokladov o získaní profesijných kompetencií vyžadovaných na výkon činnosti vedúceho pedagogického zamestnanca alebo vedúceho odborného zamestnanca, ktorými sú
- doklady o absolvovanom ďalšom vzdelávaní,
- dokumenty preukazujúce postupy pri výkone činnosti vedúceho pedagogického zamestnanca alebo vedúceho odborného zamestnanca alebo
- potvrdenie o využívaní vyžadovaných profesijných kompetencií získaných sebavzdelávaním alebo výkonom pracovnej činnosti, ktoré vydáva zamestnávateľ vedúceho pedagogického zamestnanca alebo vedúceho odborného zamestnanca; ak ide o riaditeľa, potvrdenie vydáva zriaďovateľ.
Od 1. januára 2023 sa pred začiatkom výkonu funkcie riaditeľa vyžaduje úspešné absolvovanie základného modulu funkčného vzdelávania.
Upravili sa podmienky uznávania doteraz absolvovaného funkčného vzdelávania a plnenia povinnosti absolvovať funkčné vzdelávanie tak, že
- základný modul funkčného vzdelávania podľa predpisov účinných do 31. decembra 2021 sa považuje za základný program podľa predpisov účinných od 1. januára 2022, v tomto vyjadrení sú zahrnuté programy funkčného vzdelávania, ktoré boli organizované ako príprava vedúcich pedagogických pracovníkov do roku 2010 a od 1. septembra 2019 boli považované za základný modul funkčného vzdelávania, celkový rozsah modulov funkčného vzdelávania absolvovaných do 31. decembra 2021 sa započítava do rozsahu funkčného vzdelávania podľa predpisov účinných od 1. januára 2022.
2.17 Vzdelávanie zamestnancov
Spresnili sa podmienky zaradenia do adaptačného vzdelávania tak, že začínajúceho pedagogického zamestnanca a začínajúceho odborného zamestnanca zaradí riaditeľ do adaptačného vzdelávania najneskôr do piatich dní od vzniku pracovného pomeru bez ohľadu na splnenie kvalifikačných predpokladov začínajúceho pedagogického zamestnanca alebo začínajúceho odborného zamestnanca.
Spresnili sa podmienky organizovania aktualizačného vzdelávania tak, že sa určil rozsah vzdelávania ako interval 10 až 24 hodín za školský rok.
Upravila sa možnosť priznania príplatku za profesijný rozvoj po úspešnom ukončení adaptačného vzdelávania za úspešné absolvovanie vzdelávania v rámci profesijného rozvoja.
2.18 Hodnotenie zamestnancov
Precizoval sa účel hodnotenia pedagogického zamestnanca alebo odborného zamestnanca tak, aby hodnotenie bolo využiteľné aj na účely pracovnoprávnych vzťahov.
Zaviedlo sa recipročné hodnotenie vedúcich pedagogických zamestnancov a vedúcich odborných zamestnancov podriadenými pedagogickými zamestnancami alebo odbornými zamestnancami, nateraz bez možnosti využiť výsledky na účely pracovnoprávnych vzťahov.
2.19 Pracovný pomer
Rozšírila sa možnosť uzatvorenia pracovného pomeru v súlade s potrebami zamestnávateľa, napríklad v rámci realizácie rozvojových projektov, alebo kvôli krátkodobo zhoršenému zdravotnému stavu žiaka, ktorý si vyžaduje asistenciu (asistenta učiteľa, špeciálneho pedagóga atď.).
Pri aplikácii inštitútu prerušenia pracovnej činnosti pedagogického zamestnanca a odborného zamestnanca po desiatich rokoch výkonu pracovnej činnosti sa zohľadnili potreby škôl a školských zariadení pri organizácii výchovy, vzdelávania a výkonu odbornej starostlivosti, ktorej rytmus určujú školské roky.
Upravili sa podmienky ukončenia výkonu pracovnej činnosti z dôvodu dožitia 65. roku života, a to naviazaním výšky odstupného na fikciu skončenia pracovného pomeru výpoveďou z dôvodu podľa § 63 ods. 1 písm. b) Zákonníka práce (zrušenie pracovného miesta).
Umožnilo sa uzatvoriť pracovný o pracovný pomer na určitú dobu počas trvania projektu.
S pedagogickým zamestnancom možno dohodnúť najkratšie na jeden školský rok; to sa nevzťahuje na pracovný pomer dohodnutý na určitú dobu z dôvodu zastupovania zamestnanca podľa § 48 ods. 4 písm. a) alebo písm. b) Zákonníka práce. Na pracovný pomer na určitú dobu sa vzťahuje Zákonník práce.
Spresnili sa podmienky aplikácie lehoty na doplnenie kvalifikačných predpokladov v tom zmysle, aby nedochádzalo k zamestnávaniu pedagogických zamestnancov, ktorí nedosiahli najnižší požadovaný stupeň vzdelania pre príslušnú kategóriu a podkategóriu.
Zaviedla sa povinnosť pre zamestnávateľov poskytnúť ministerstvu školstva údaje o vzdelávaní pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov.
2.20 Školský podporný tím
Zaviedla sa možnosť vytvoriť školský podporný tím za účelom zabezpečenia rovnosti príležitostí vo vzdelávaní – zabezpečenie inkluzívneho vzdelávania, školský podporný tím tvoria školský špeciálny pedagóg a všetci odborní zamestnanci príslušnej školy, pričom členmi školského podporného tímu môžu byť aj iní pedagogickí zamestnanci.