Vyhláška o základnej škole – novela september 2023

Zmeny vo vyhláške o základnej škole platné od septembra 2023

V Zbierke zákonov bol dňa 25. augusta 2023 zverejnený vykonávací predpis účinný od 1. septembra 2023 v základných školách. Obsah dokumentu je právne záväzný a je to dokument č. 344 Vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky z 21. augusta 2023, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky č. 223/2022 Z. z. o základnej škole.

Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky podľa § 30 ods. 7 a § 155 ods. 11 zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 415/2021 Z. z. ustanovuje zmeny vo vyhláške o základnej škole.

1. Prestávky

Možnosť časového intervalu na určenie dĺžky prestávky je stanovený od 15 minút do 45 minút.
Doposiaľ bol interval od 15 do 30 minút. Konkrétne o tom hovorí §2 v odseku (7), ktorý má nové znenie.

Za každou vyučovacou hodinou nasleduje prestávka. Poradie a dĺžka prestávok sa určujú po prerokovaní pedagogickou radou. Veľká prestávka trvá 15 minút až 45 minút. Obedňajšia prestávka trvá najmenej 30 minút. Obedňajšia prestávka pre žiakov prvého ročníka a druhého ročníka sa začína najneskôr po piatej vyučovacej hodine. Obedňajšia prestávka pre žiakov tretieho ročníka až deviateho ročníka sa začína najneskôr po šiestej vyučovacej hodine.

2. Spájanie žiakov na vyučovacej hodine telesná a športová výchova

Úpravou vyhlášky je možné na vyučovaní predmetu telesná a športová výchova vytvárať skupiny žiakov i z rôznych ročníkov rovnakého stupňa, pokiaľ nie je možné do skupiny spojiť žiakov po sebe nasledujúcich ročníkov.

Na vyučovanie vyučovacieho predmetu telesná a športová výchova sa trieda rozdeľuje na skupiny na každej vyučovacej hodine, ak je v nej počet žiakov vyšší ako 25, alebo ak školský vzdelávací program určuje iné delenie. Do jednej skupiny možno spájať žiakov viacerých tried jedného ročníka. Pre chlapcov a dievčatá možno vytvoriť v súlade so školským vzdelávacím programom oddelené skupiny. Ak sa vyučovací predmet telesná a športová výchova vyučuje v oddelených skupinách pre chlapcov a dievčatá a nie je možné vytvoriť v jednom ročníku skupinu s počtom najmenej 12 žiakov, možno do skupín spájať aj žiakov po sebe nasledujúcich ročníkov; ak nie je možné do skupiny spojiť žiakov po sebe nasledujúcich ročníkov, možno do nej spojiť žiakov rôznych ročníkov rovnakého stupňa.

3. Zmena v informovaní o prebranom učive

Ak sa žiak ospravedlnene nezúčastní výchovno-vzdelávacieho procesu v základnej škole v trvaní viac ako jeden vyučovací deň, základná informácia o prebranom učive sa poskytuje zákonnému zástupcovi na základe žiadosti zákonného zástupcu prostredníctvom elektronickej komunikácie alebo iným dohodnutým spôsobom, a to najmenej v rozsahu názvu prebraného učiva a informácie o domácej úlohe, ak bola zadaná.

4. Delenie tried – kedy sa počet žiakov sa zvyšuje o troch

Delenie tried na skupiny a počet žiakov v skupinách sa v odôvodnenom prípade určenom v školskom vzdelávacom programe určuje podľa priestorových, personálnych a finančných podmienok základnej školy a podľa charakteru činnosti žiakov a podľa náročnosti predmetu s ohľadom na požiadavky bezpečnosti a ochrany práce; počet žiakov sa môže zvýšiť najviac o troch.

Platí to na vyučovanie náboženskej výchovy a etickej výchovy – trieda sa rozdeľuje na skupiny. Jedna skupina má najviac 20 žiakov. Do jednej skupiny možno spájať žiakov viacerých tried jedného ročníka. Ak počet žiakov v skupine klesne pod 12 žiakov, možno do skupín spájať aj žiakov rôznych ročníkov. Voľbu príslušného vyučovacieho predmetu nie je možné v priebehu školského roka zmeniť.

Na vyučovanie vyučovacích predmetov cudzí jazyk, informatika sa trieda rozdeľuje na skupiny, ak je v nej počet žiakov vyšší ako 17. Do jednej skupiny možno spájať žiakov viacerých tried jedného ročníka.

Na vyučovanie vyučovacieho predmetu slovenský jazyk a slovenská literatúra, ktorý sa vyučuje v základných školách s vyučovacím jazykom maďarským, sa trieda rozdeľuje na skupiny na každej vyučovacej hodine, ak je v nej počet žiakov vyšší ako 17. Do jednej skupiny možno spájať žiakov viacerých tried jedného ročníka.

POZOR – neplatí pre vyučovací predmet Technika!

 

5. Plnenie povinnej školskej dochádzky

Vo vyhláške bolo ustanovených niekoľko noviniek.

Žiak, ktorý ukončí posledný ročník základnej školy len s ročníkmi prvého stupňa, vrátane žiakov plniacich povinnú školskú dochádzku osobitným spôsobom podľa § 23 zákona, pokračuje v plnení povinnej školskej dochádzky v základnej škole so všetkými ročníkmi v príslušnom školskom obvode. Zákonný zástupca môže požiadať o prestup žiaka do inej základnej školy.

Riaditeľ školy v rozhodnutí, ktorým povoľuje plniť školskú dochádzku osobitným spôsobom – konkrétne v súlade s ustanovením § 23 písm. b), c) alebo písm. e) zákona uvádza aj názov základnej školy so všetkými ročníkmi v školskom obvode, v ktorom má žiak trvalý pobyt; v tejto základnej škole bude žiak pokračovať v plnení povinnej školskej dochádzky po ukončení posledného ročníka prvého stupňa. Zákonný zástupca má právo požiadať o prestup žiaka do inej základnej školy.

6. Kedy riaditeľ vyradí žiaka z evidencie žiakov ?

Riaditeľ vyradí žiaka z evidencie žiakov plniacich povinnú školskú dochádzku na základe čestného vyhlásenia o zrušení trvalého pobytu žiaka v Slovenskej republike predloženého jeho zákonným zástupcom. K trvalému pobytu občanov Slovenskej republiky sa viaže zákon č. 253/1998 Z. z. o hlásení pobytu občanov Slovenskej republiky a registri obyvateľov Slovenskej republiky v znení zákona č. 454/2004 Z. z.

7. Dozor

Kto môže vykonávať dozor?
Dozor môže vykonávať:

  • učiteľ,
  • pedagogický asistent alebo
  • vychovávateľ.

Ak základná škola nedokáže zabezpečiť vykonávanie dozoru týmito zamestnancami, dozor môže vykonávať aj iný poučený zamestnanec základnej školy (ktorý nie je pedagogickým zamestnancom alebo odborným zamestnancom).

Ak ani jedného z vymenovaných možností nedokáže škola zabezpečiť, dozor môže vykonávať aj školský špeciálny pedagóg alebo odborný zamestnanec.

Kedy sa dozor vykonáva?
Stále platí, že dozor nad bezpečnosťou a ochranou zdravia žiakov sa vykonáva podľa rozvrhu dozorov, prerokovaného so zástupcami zamestnancov a pedagogickou radou a zverejneného riaditeľom na mieste dostupnom všetkým zamestnancom a žiakom základnej školy.

Dozor sa vykonáva

  • počas prestávok a všetkých činností organizovaných základnou školou,
  • podľa potreby aj po skončení školského vyučovania.
  • NOVINKA- podľa potreby pred začiatkom školského vyučovania

8. Počty žiakov na aktivitách, ktoré organizuje základná škola

Základná škola zabezpečuje na

  1. výlet alebo exkurziu
    1. mimo sídla základnej školy na území Slovenskej republiky jedného pedagogického zamestnanca na najviac 25 žiakov,
    2. mimo územia Slovenskej republiky jedného pedagogického zamestnanca na najviac 15 žiakov,
  2. jazykový kurz mimo územia Slovenskej republiky jedného pedagogického zamestnanca na najviac 15 žiakov,
  3. športový výcvik, ktorým je
    1. plavecký výcvik alebo snoubordingový výcvik, jednu kvalifikovanú osobu na najviac 8 žiakov,
    2. cyklistický výcvik, jednu kvalifikovanú osobu na najviac 7 žiakov prvého stupňa alebo na najviac 8 žiakov druhého stupňa,
    3. lyžiarsky výcvik alebo korčuliarsky výcvik, jednu kvalifikovanú osobu na najviac 12 žiakov,
    4. výcvik splavovania, jednu kvalifikovanú osobu na najviac 12 žiakov prvého stupňa alebo na najviac 16 žiakov druhého stupňa,
    5. lezecký výcvik, jednu kvalifikovanú osobu na najviac 4 žiakov,
    6. turistický výcvik, jednu kvalifikovanú osobu na najviac 15 žiakov
    7. iný výcvik, jednu kvalifikovanú osobu na najviac 8 žiakov so zohľadnením poveternostných podmienok, dĺžky a náročnosti výcviku a výstroja a vybavenia žiakov,
  4. športový výcvik, ktorého sa zúčastňujú
    1. žiaci so zdravotným znevýhodnením okrem zrakového postihnutia, telesného postihnutia, narušenej komunikačnej schopnosti, pervazívnych vývinových porúch, viacnásobného postihnutia alebo vývinovej poruchy učenia – jednu kvalifikovanú osobu na najviac 5 žiakov so zdravotným znevýhodnením; ak ide o lezecký výcvik, jednu kvalifikovanú osobu na najviac 2 žiakov so zdravotným znevýhodnením,
    2. žiaci so zrakovým postihnutím, telesným postihnutím, pervazívnymi vývinovými poruchami alebo s viacnásobným postihnutím, jednu kvalifikovanú osobu na každého žiaka s príslušným zdravotným znevýhodnením,
  5. pobyt žiakov v škole v prírode pre žiakov
    1. prvého stupňa jedného pedagogického zamestnanca na najviac 13 žiakov,
    2. druhého stupňa jedného pedagogického zamestnanca na najviac 15 žiakov,
  6. ďalšie aktivity v súlade so školským vzdelávacím programom
    1. mimo sídla základnej školy na území Slovenskej republiky jedného pedagogického zamestnanca na najviac 25 žiakov,
    2. mimo územia Slovenskej republiky jedného pedagogického zamestnanca na najviac 15 žiakov.

9. Kto je kvalifikovaná osoba na účel športových aktivít?

Kvalifikovanou osobou na účel športového výcviku okrem lezeckého výcviku je:

  1. pedagogický zamestnanec, ktorý spĺňa kvalifikačné predpoklady na vyučovanie predmetu telesná a športová výchova,
  2. pedagogický zamestnanec alebo odborný zamestnanec, ktorý absolvoval špecializačné vzdelávanie v oblasti príslušného športu alebo inovačné vzdelávanie v oblasti príslušného športu,
  3. školský špecialista vo výchove a vzdelávaní, ktorý vykonáva činnosti v oblasti rozvoja športových zručností žiakov a získavania základov konkrétneho druhu športu v súlade so školským vzdelávacím programom alebo
  4. fyzická osoba s odbornou spôsobilosťou na výkon odbornej činnosti tréner alebo odbornej
    • Kvalifikovanou osobou na účel lezeckého výcviku je fyzická osoba s odbornou spôsobilosťou na výkon odbornej činnosti tréner alebo odbornej činnosti inštruktor športu v oblasti príslušného športu.
    • Na športový výcvik sa zabezpečuje vždy najmenej jeden pedagogický zamestnanec, ktorý zabezpečuje dozor. Týmto pedagogickým zamestnancom môže byť aj kvalifikovaná osoba na účel športového výcviku alebo lezeckého výcviku.

9.1 Pravidlá, ktoré platia pre aktivity organizované školou

Ak si súčasti výchovno-vzdelávacieho procesu vyžadujú zvýšený dozor, môže riaditeľ zabezpečiť ďalšieho zamestnanca základnej školy. Platí stále, že riaditeľ zabezpečí náhradné školské vyučovanie pre žiaka, ktorý sa súčasti výchovno-vzdelávacieho procesu podľa § 30 ods. 6 školského zákona nezúčastní.

Pred uskutočnením súčasti výchovno-vzdelávacieho procesu sa o jeho organizačnom zabezpečení vyhotoví písomný záznam, ktorý obsahuje:

  • poučenie zúčastnených osôb o bezpečnosti a ochrane zdravia,
  • podpis pedagogického zamestnanca povereného riaditeľom
  • podpisy všetkých plnoletých zúčastnených osôb.

Iné súčasti výchovno-vzdelávacieho procesu uvedené vyššie sa nevzťahujú na základné školy pre žiakov so zdravotným znevýhodnením a špeciálne triedy základných škôl.

10. Externé testovanie žiakov – zmeny a úpravy

Práva zákonných zástupcov – do piatich dní od získania výsledku žiaka o externom testovaní – môžu požiadať – prostredníctvom riaditeľa školy, na ktorej žiak vykonal externé testovanie, o nahliadnutie do odpoveďového hárka v externom testovaní a porovnať hodnotenie s kľúčom správnych odpovedí a pravidlami hodnotenia.

Čo je ospravedlnený dôvod neúčasti žiaka na riadnom termíne externého testovania?

  • Choroba,
  • hospitalizácia,
  • nemožnosť pricestovať zo zahraničia,
  • mimoriadne nepriaznivé poveternostné podmienky alebo
  • náhle prerušenie premávky hromadných dopravných prostriedkov.

Škola môže ospravedlniť neúčasť aj z iného dôvodu hodného osobitného zreteľa.

Miesto konania externého testovania v náhradnom termíne určenom orgánom miestnej štátnej správy v školstve sa zverejňuje najneskôr päť dní pred jeho konaním na webovom sídle príslušného orgánu miestnej štátnej správy v školstve.

11. Žiaci so ŠVVP a externé testovanie

Pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami možno upraviť podmienky externého testovania. Pribudli úpravy externého testovania, a to prítomnosti:

  • tlmočníka posunkovej reči,
  • pedagogického asistenta,
  • zdravotníckeho pracovníka,
  • školského špeciálneho pedagóga,
  • školského psychológa,
  • školského logopéda,
  • liečebného pedagóga,
  • sociálneho pedagóga alebo
  • sociálneho pracovníka.

Žiak so zrakovým postihnutím – možno mu poskytnúť testy v elektronicky prístupnej forme a možnosť vypracovať odpovede elektronicky do samostatného dokumentu, z ktorého ich do odpoveďového hárka prepíše pedagogický asistent, zdravotnícky pracovník, školský psychológ alebo školský špeciálny pedagóg.

Žiak so zrakovým postihnutím – možno mu poskytnúť testy v Braillovom písme a odpovede vypracovať na počítači alebo nadiktovať pedagogickému asistentovi, zdravotníckemu pracovníkovi alebo školskému špeciálnemu pedagógovi, ktorý ich zaznamená do odpoveďového hárka.

12. Externé testovanie na účel získania nižšieho stredného vzdelania

Orgán miestnej štátnej správy oznamuje ministerstvu názov a sídlo školy, v ktorej sa príslušné testovanie na získanie nižšieho stredného vzdelania bude konať – do 15. januára – pôvodne bol termín do 15. októbra.

Obsah, termín – riadny i opravný a kritériá úspešného absolvovania príslušného externého testovania na sa zverejňujú na webovom sídle ministerstva do 31. októbra.

Termín podania žiadosti o vykonanie externého testovania sa nemení, podáva sa do 30. novembra. Upravuje sa obsah žiadosti.

Žiadosť obsahuje údaje o žiadateľovi v rozsahu:

  • meno,
  • priezvisko,
  • rodné priezvisko,
  • dátum narodenia,
  • rodné číslo,
  • miesto narodenia,
  • štátna príslušnosť,
  • národnosť,
  • materinský jazyk,
  • adresa trvalého pobytu,
  • telefonický kontakt.