1. Úvod
1. septembra 2023 nadobudla účinnosť nová vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR č. 173/2023 Z. z. o kvalifikačných predpokladoch pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov (ďalej len „vyhláška č. 173/2023 Z. z.“). Vyhláška č. 173/2023 Z. z. je vykonávacím predpisom k zákonu č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, vydaným na základe § 85 písm. a) tohto zákona.
Nová vyhláška č. 173/2023 Z. z. reflektuje predovšetkým zmeny, ktoré vzišli z posledných vykonaných novelizácií zákona č. 138/2019 Z. z. Vzhľadom na rozsah vykonaných zmien bola vydaná ako nová vyhláška, ktorá zrušila a v plnom rozsahu nahradila vyhlášku Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR č. 1/2020 Z. z. o kvalifikačných predpokladoch pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov.
Cieľom tohto článku je komplexný prehľad obsahu vyhlášky č. 173/2023 Z. z.
2. Všeobecne k vyhláške č. 173/2023 Z. z.
Vyhláška č. 173/2023 Z. z. upravuje:
- vzdelanie, ktoré je splnením kvalifikačného predpokladu na výkon pracovnej činnosti pedagogických zamestnancov v kategóriách učiteľ a majster odbornej výchovy a toto vzdelanie bolo získané na rôznych stupňoch vzdelania,
- jednotný postup pri posudzovaní plnenia kvalifikačných predpokladov na výkon pracovnej činnosti pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov, ktoré je v kompetencii zamestnávateľa,
- kritériá, podľa ktorých zamestnávateľ postupuje pri posudzovaní plnenia kvalifikačných predpokladov na výkon pracovnej činnosti pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov,
- doklady o absolvovanom vzdelaní, ktoré sú relevantné na posúdenie vyžadovaného stupňa vzdelania,
- vzdelanie vyžadované na splnenie kvalifikačných predpokladov pre príslušný stupeň vzdelania uvedený v prílohách,
- vzdelanie získané podľa predpisov účinných pred nadobudnutím účinnosti zákona,
- prílohu, v ktorej sa uvádza vzdelanie, ktoré je splnením kvalifikačného predpokladu na výkon pracovnej činnosti pre kategóriu pedagogických zamestnancov školský digitálny koordinátor,
- prílohu, v ktorej sa uvádza príbuznosť študijných odborov, študijných programov a odborov vzdelávania, ktoré sú kvalifikačným predpokladom na vyučovanie predmetov v hudobnom odbore základnej umeleckej školy.
3. Predmet úpravy vyhlášky č. 173/2023 Z. z.
Účelom § 1 je reflektovanie na predmet úpravy vyhlášky č. 173/2023 Z. z., a to kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti v jednotlivých kategóriách pedagogických zamestnancov, kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti pedagogických zamestnancov v školách a školských zariadeniach pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti v jednotlivých kategóriách pedagogických zamestnancov.
Kvalifikačné predpoklady sú pre jednotlivé kategórie a podkategórie pedagogických zamestnancov konkretizované v prílohách k vyhláške č. 173/2023 Z. z. takto:
- Príloha č. 1 – Kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti pedagogického zamestnanca v kategórii učiteľ:
- diel – Učiteľ školy a školského zariadenia:
- časť – učiteľ materskej školy,
- časť – učiteľ prvého stupňa základnej školy,
- časť – učiteľ druhého stupňa základnej školy,
- časť – učiteľ strednej školy,
- časť – učiteľ základnej umeleckej školy,
- časť – učiteľ jazykovej školy;
- Príloha č. 2 – Kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti pedagogického zamestnanca v kategórii majster odbornej výchovy:
- diel – Majster odbornej výchovy v strednej odbornej škole:
- časť – majster odbornej výchovy, ktorý poskytuje odborný výcvik,
- časť – majster odbornej výchovy, ktorý poskytuje odbornú prax,
- diel – Majster odbornej výchovy v školách pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (stredná odborná škola, praktická škola, odborné učilište);
- Príloha č. 3 – Kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti pedagogického zamestnanca v kategórii vychovávateľ:
- diel – Vychovávateľ v školách a školských zariadeniach,
- diel – Vychovávateľ v školách a školských zariadeniach pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami,
- diel – Vychovávateľ v zariadeniach v pôsobnosti Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky:
- časť – vychovávateľ v zariadeniach sociálnoprávnej ochrany a sociálnej kurately a v zariadeniach sociálnych služieb,
- časť – vychovávateľ v centre pre deti a rodiny (špecializovaná samostatne usporiadaná skupina podľa § 10 ods. 3 zákona);
- Príloha č. 4 – Kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti pedagogického zamestnanca v kategórii korepetítor;
- Príloha č. 5 – Kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti pedagogického zamestnanca v kategórii školský tréner:
- časť – školský tréner, ktorý vykonáva pracovnú činnosť na prvom stupni základnej školy,
- časť – školský tréner, ktorý vykonáva pracovnú činnosť na druhom stupni základnej školy,
- časť – školský tréner, ktorý vykonáva pracovnú činnosť v strednej škole;
- Príloha č. 6 – Kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti pedagogického zamestnanca v kategórii pedagogický asistent;
- Príloha č. 7 – Kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti pedagogického zamestnanca v kategórii zahraničný lektor;
- Príloha č. 8 – Kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti pedagogického zamestnanca v kategórii školský špeciálny pedagóg;
- Príloha č. 9 – Kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti pedagogického zamestnanca v kategórii školský digitálny koordinátor;
- Príloha č. 10 – Kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti pedagogického zamestnanca v kategórii učiteľ profesijného rozvoja.
Kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti pedagogických zamestnancov v školách a školských zariadeniach pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami sú konkretizované v prílohách k vyhláške č. 173/2023 Z. z. takto:
- Príloha č. 1 – Kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti pedagogického zamestnanca v kategórii učiteľ:
- diel – Učiteľ školy a školského zariadenia pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami:
- časť – učiteľ materskej školy pre deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami,
- časť – učiteľ prvého stupňa základnej školy pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami,
- časť – učiteľ druhého stupňa základnej školy pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami,
- časť – učiteľ strednej školy pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami,
- časť – učiteľ praktickej školy,
- časť – učiteľ odborného učilišťa,
- časť – učiteľ základnej umeleckej školy pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami;
- Príloha č. 2 – Kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti pedagogického zamestnanca v kategórii majster odbornej výchovy;
- Príloha č. 3 – Kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti pedagogického zamestnanca v kategórii vychovávateľ.
Kvalifikačné predpoklady sú pre jednotlivé kategórie odborných zamestnancov konkretizované v prílohách k vyhláške č. 173/2023 Z. z. takto:
- Príloha č. 11 – Kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti odborného zamestnanca v kategórii psychológ a školský psychológ;
- Príloha č. 12 – Kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti odborného zamestnanca v kategórii špeciálny pedagóg a terénny špeciálny pedagóg;
- Príloha č. 13 – Kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti odborného zamestnanca v kategórii kariérový poradca;
- Príloha č. 14 – Kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti odborného zamestnanca v kategórii logopéd a školský logopéd;
- Príloha č. 15 – Kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti odborného zamestnanca v kategórii liečebný pedagóg;
- Príloha č. 16 – Kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti odborného zamestnanca v kategórii sociálny pedagóg.
Vnútorná štruktúra príloh reflektuje historický vývoj vysokoškolského vzdelávania a stredoškolského vzdelávania v Československu a Slovenskej republike a uvádza chronologicky zostupne aj vzdelanie, ktoré je splnením kvalifikačných predpokladov a ktoré bolo možno získať v súlade s právnymi predpismi účinnými pred účinnosťou zákona, a z toho dôvodu sa v prílohách vyskytuje terminológia, ktorá zodpovedá dobovej terminológii (napríklad „záverečná skúška pre učiteľstvo na národných školách alebo na školách II. stupňa na bývalej pedagogickej fakulte“, „dvojročné štúdium bábkarstva“, „študijný odbor pedagogika, špecializácia etická výchova“). Konštrukcia jednotlivých príloh, ktoré ustanovujú kvalifikačné predpoklady podľa kategórií a podkategórií pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov, teda reflektuje zároveň časové obdobia získania požadovaného vzdelania, ktoré sa na účely splnenia kvalifikačných predpokladov posudzuje v konkrétnom individuálnom prípade, čím sa výrazne uľahčuje orientácia vo vyhláške a práca s ňou.
Jednotlivé prílohy vyhlášky č. 173/2023 Z. z. sa členia v nadväznosti na:
- v súčasnosti požadované vzdelanie,
- vzdelanie získané podľa predpisov účinných od 1. novembra 2009 do 31. augusta 2019,
- vzdelanie získané podľa predpisov účinných od 1. apríla 2002 do 31. októbra 2009,
- vzdelanie získané podľa predpisov účinných do 31. marca 2002.
4. Posudzovanie kvalifikačných predpokladov
Obsahom § 2 je určenie postupu pri posudzovaní kvalifikačných predpokladov na výkon pracovnej činnosti pedagogického zamestnanca a odborného zamestnanca. S cieľom jednotnej aplikácie sa ustanovuje:
- kvalifikačné predpoklady pedagogického zamestnanca sa posudzujú pre príslušnú kategóriu alebo podkategóriu pedagogického zamestnanca podľa príslušnej prílohy;
- získané vzdelanie sa porovnáva s požadovaným vzdelaním na základe dokladu o získanom vzdelaní, ktorým je pri posudzovaní:
- úplného stredného odborného vzdelania:
- vysvedčenie o maturitnej skúške,
- vysvedčenie o maturitnej skúške a výučný list,
- vysvedčenie o maturitnej skúške a vysvedčenie o záverečnej pomaturitnej skúške alebo
- vysvedčenie o maturitnej skúške a osvedčenie o úplnej kvalifikácii vydané oprávnenou vzdelávacou inštitúciou,
- vyššieho odborného vzdelania:
- vysvedčenie o absolventskej skúške a absolventský diplom,
- vysokoškolského vzdelania prvého stupňa:
- vysokoškolský diplom, vysvedčenie o štátnej skúške a dodatok k diplomu,
- vysokoškolský diplom, vysvedčenie o štátnej skúške, dodatok k diplomu a doklad o absolvovaní programu kvalifikačného vzdelávania alebo
- vysokoškolský diplom, vysvedčenie o štátnej skúške, dodatok k diplomu, osvedčenie o úplnej kvalifikácii vydané vysokou školou a doklad o absolvovaní programu kvalifikačného vzdelávania, ak ide o majstra odbornej výchovy,
- vysokoškolského vzdelania druhého stupňa:
- vysokoškolský diplom, vysvedčenie o štátnej skúške a dodatok k diplomu,
- vysokoškolský diplom, vysvedčenie o štátnej skúške, dodatok k diplomu a doklad o absolvovaní programu kvalifikačného vzdelávania alebo
- vysokoškolský diplom, vysvedčenie o štátnej skúške, dodatok k diplomu, osvedčenie o úplnej kvalifikácii vydané vysokou školou a doklad o absolvovaní programu kvalifikačného vzdelávania, ak ide o vyučovanie odborných vyučovacích predmetov alebo o praktické vyučovanie;
- kvalifikačné predpoklady odborného zamestnanca sa posudzujú pre príslušnú kategóriu odborného zamestnanca podľa príslušnej prílohy;
- získané vzdelanie sa porovnáva s požadovaným vzdelaním na základe dokladu o získanom vzdelaní, ktorým je:
- vysokoškolský diplom, vysvedčenie o štátnej skúške a dodatok k diplomu alebo
- vysokoškolský diplom, vysvedčenie o štátnej skúške, dodatok k diplomu a doklad o absolvovaní programu kvalifikačného vzdelávania;
- kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti učiteľa cudzieho jazyka okrem jazykovej prípravy v cudzom jazyku v materskej škole sa posudzujú na základe porovnania získaného vysokoškolského vzdelania druhého stupňa a požadovaného vzdelania podľa prílohy č. 1 na základe dokladu o získanom vzdelaní, ktorým je:
- vysokoškolský diplom, vysvedčenie o štátnej skúške a dodatok k diplomu,
- vysokoškolský diplom, vysvedčenie o štátnej skúške, dodatok k diplomu a doklad o absolvovaní programu kvalifikačného vzdelávania,
- vysokoškolský diplom, vysvedčenie o štátnej skúške, dodatok k diplomu a vysvedčenie o štátnej jazykovej skúške alebo
- vysokoškolský diplom, vysvedčenie o štátnej skúške, dodatok k diplomu a doklad o absolvovaní ďalšieho vzdelávania v oblasti cudzích jazykov organizovaného vzdelávacou inštitúciou ďalšieho vzdelávania so sídlom mimo územia Slovenskej republiky, ktoré bolo uskutočnené na území Slovenskej republiky, a doklad o vykonaní záverečnej skúšky v tejto vzdelávacej inštitúcii ďalšieho vzdelávania z príslušného cudzieho jazyka najmenej na úrovni C1 podľa Spoločného európskeho referenčného rámca pre jazyky;
- ak nemožno posúdiť kvalifikačné predpoklady len na základe dokladov uvedených v prílohách, k príslušnému dokladu o získanom vzdelaní sa prikladá aj informácia o obsahu záverečnej skúšky.
Podľa § 14 zákona č. 138/2019 Z. z. splnenie kvalifikačných predpokladov posudzuje zamestnávateľ. Nesplnenie kvalifikačných predpokladov sa oznamuje pedagogickému zamestnancovi alebo odbornému zamestnancovi písomne. Ak pedagogický zamestnanec alebo odborný zamestnanec nesúhlasí s výsledkom posúdenia splnenia kvalifikačných predpokladov, požiada o preskúmanie posúdenia regionálny úrad školskej správy. Ak pedagogický zamestnanec alebo odborný zamestnanec nesúhlasí s výsledkom posúdenia regionálnym úradom školskej správy, požiada o preskúmanie posúdenia ministerstvo školstva.
Vyhláška č. 173/2023 Z. z. ustanovuje aj ďalšie podrobnosti týkajúce sa postupu pri posudzovaní kvalifikačných predpokladov s cieľom, aby riaditelia škôl a školských zariadení, zriaďovatelia, regionálne úrady školskej správy a ministerstvo školstva jednotne postupovali pri posudzovaní plnenia kvalifikačných predpokladov:
- ak ide o učiteľa, vychovávateľa alebo o majstra odbornej výchovy, kvalifikačné predpoklady vrátane dĺžky výkonu pracovnej činnosti sa posudzujú aj s ohľadom na:
- druh školy a typ školy alebo druh školského zariadenia a
- poskytovanie výchovy a vzdelávania deťom a žiakom so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami;
- ak ide o učiteľa odborných vyučovacích predmetov, kvalifikačné predpoklady sa posudzujú aj porovnaním obsahu vyučovaných predmetov podľa školského vzdelávacieho programu a obsahu získaného vzdelania;
- ak ide o majstra odbornej výchovy alebo o pedagogického zamestnanca pracoviska praktického vyučovania, kvalifikačné predpoklady sa posudzujú aj porovnaním odboru vzdelávania, v ktorom majster odbornej výchovy alebo pedagogický zamestnanec pracoviska praktického vyučovania poskytuje výchovu a vzdelávanie, a obsahu získaného vzdelania;
- ak odbor vzdelávania, v ktorom má učiteľ strednej školy alebo majster odbornej výchovy vykonávať pracovnú činnosť, nie je uvedený v prílohe č. 1 alebo v prílohe č. 2, kvalifikačné predpoklady sa posudzujú podľa skupiny odborov vzdelávania;
- ak ide o pedagogického zamestnanca v zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately alebo v zariadení sociálnych služieb, kvalifikačné predpoklady sa posudzujú aj s ohľadom na poskytovanie výchovy v špecializovanej samostatnej skupine pre:
- deti s poruchami správania alebo
- deti, ktoré vyžadujú zvýšenú starostlivosť z dôvodu, že boli týrané, sexuálne zneužívané alebo že boli na nich páchané trestné činy ohrozujúce ich priaznivý psychický vývin, fyzický vývin alebo sociálny vývin;
- ak ide o odborného zamestnanca zariadenia sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately alebo v zariadení sociálnych služieb, rozsah požadovaného vzdelania, ktorý tvoria kvalifikačné predpoklady, sa posudzuje aj s ohľadom na vykonávanie odborných činností, ktoré tvoria druh sociálnej služby alebo ktorými sa vykonávajú opatrenia sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, a s ohľadom na vekovú skupinu detí v tomto zariadení.
5. Posudzovanie dĺžky výkonu pracovnej činnosti
Dĺžka výkonu pracovnej činnosti sa posudzuje na základe dokladov, ktorými sú:
- doklad o každom pracovnom pomere, v ktorom bola vykonávaná pracovná činnosť pedagogického zamestnanca alebo pracovná činnosť odborného zamestnanca,
- pracovný posudok vydaný každým predchádzajúcim zamestnávateľom, u ktorého bola vykonávaná pracovná činnosť pedagogického zamestnanca alebo pracovná činnosť odborného zamestnanca, alebo
- potvrdenie o dĺžke výkonu pracovnej činnosti vydané každým predchádzajúcim zamestnávateľom, u ktorého bola vykonávaná pracovná činnosť pedagogického zamestnanca alebo pracovná činnosť odborného zamestnanca.
6. Posudzovanie prvej atestácie
Vykonanie prvej atestácie učiteľa v rámci profesijného rozvoja sa posudzuje na základe dokladu, ktorým je:
- osvedčenie o vykonaní prvej atestácie alebo
- iný doklad preukazujúci splnenie podmienok, ktoré sa vyžadujú na účely preukázania skutočností rozhodujúcich na uznanie prvej atestácie:
- ak ide o pedagogického zamestnanca, za prvú atestáciu podľa predpisov účinných od 1. septembra 2019 sa považuje:
- vykonanie prvej atestácie podľa predpisov účinných do 31. augusta 2019,
- vykonanie prvej kvalifikačnej skúšky a najmenej päť rokov pedagogickej praxe podľa predpisov účinných do 31. októbra 2009,
- získanie náhrady prvej kvalifikačnej skúšky a najmenej päť rokov pedagogickej praxe podľa predpisov účinných do 31. októbra 2009;
- ak ide o odborného zamestnanca, za prvú atestáciu podľa predpisov účinných od 1. septembra 2019 sa považuje vykonanie:
- prvej atestácie podľa predpisov účinných do 31. augusta 2019,
- rigoróznej skúšky v príslušnom študijnom odbore alebo v príbuznom študijnom odbore do 31. októbra 2009 a
- získanie najmenej päť rokov odbornej praxe do 31. októbra 2009.
7. Príbuznosť odborov pre ZUŠ
Príbuznosť študijných odborov, študijných programov a odborov vzdelávania, ktoré sú kvalifikačným predpokladom na vyučovanie predmetov v hudobnom odbore základnej umeleckej školy, je uvedená v prílohe č. 17. Dôvodom úpravy je potreba vymedzenia príbuznosti študijných odborov, študijných programov a odborov vzdelávania na vyučovanie predmetov v hudobnom odbore základnej umeleckej školy, čo zamestnávateľom uľahčí posudzovanie kvalifikačných predpokladov na výkon pracovnej činnosti pedagogického zamestnanca v kategórii učiteľ a podkategórii učiteľ základnej umeleckej školy na vyučovanie predmetov hudobného odboru v základnej umeleckej škole.
Vyhláška č. 173/2013 Z. z. vymedzuje príbuznosť študijných odborov, študijných programov a odborov vzdelávania na vyučovanie predmetov v hudobnom odbore základnej umeleckej školy pre:
- vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa – študijný odbor/študijný program – alebo vysokoškolské vzdelanie prvého stupňa – študijný odbor/študijný program – alebo vyššie odborné vzdelanie – študijný odbor:
- zameraný na hru na klavíri,
- zameraný na hru na husliach,
- zameraný na hru na viole,
- zameraný na hru na violončele,
- zameraný na hru na kontrabase,
- zameraný na hru na priečnej flaute,
- zameraný na hru na hoboji,
- zameraný na hru klarinete,
- zameraný na hru na saxofóne,
- zameraný na hru na fagote,
- zameraný na hru na trúbke,
- zameraný na hru na lesnom rohu,
- zameraný na hru na pozaune,
- zameraný na hru na tube,
- zameraný na hru na akordeóne,
- zameraný na hru na harfe,
- zameraný na hru na organe,
- zameraný na hru na cimbale,
- zameraný na hru na gitare,
- zameraný na hru na bicích nástrojoch,
- zameraný na spev,
- zameraný na dirigovanie zboru,
- zameraný na skladbu,
- zameraný na dirigovanie orchestra,
- zameraný na učiteľstvo hudobnej výchovy.
8. Doklady
Doklady, ktorými sa preukazuje splnenie kvalifikačných predpokladov, sú uvedené v prílohe č. 18.
Doklady, ktorými sa preukazuje splnenie kvalifikačných predpokladov:
- od 1. apríla 2002 – vydané na základe zákona č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov:
- vysokoškolský diplom,
- vysvedčenie o štátnej skúške,
- dodatok k diplomu;
- júla 1990 do 31. marca 2002 – vydané na základe zákona č. 172/1990 Zb. o vysokých školách v znení neskorších predpisov:
- diplom,
- vysvedčenie o štátnej skúške,
- iný doklad preukazujúci vykonanie štátnej skúšky;
- od 1. septembra 1980 do 30. júna 1990 – vydané na základe zákona č. 39/1980 Zb. o vysokých školách v znení zákona č. 163/1990 Zb.:
- diplom;
- od 1. septembra 1980 do 30. júna 1990 – vydané na základe vyhlášky Ministerstva školstva Slovenskej socialistickej republiky č. 105/1980 Zb. o štúdiu na vysokých školách (študijné predpisy):
- vysvedčenie o štátnej záverečnej skúške;
- od 1. mája 1966 do 31. augusta 1980 – vydané na základe zákona č. 19/1966 Zb. o vysokých školách v znení neskorších predpisov:
- diplom;
- od 1. mája 1966 do 31. augusta 1980 – vydané na základe vyhlášky Ministerstva školstva a kultúry č. 25/1966 Zb., ktorou sa vydávajú študijné predpisy pre vysoké školy:
- vysvedčenie o štátnej záverečnej skúške,
- osvedčenie o štátnej záverečnej skúške,
- iný doklad preukazujúci vykonanie štátnej skúšky alebo štátnej záverečnej skúšky.
Pri posudzovaní splnenia kvalifikačných predpokladov na základe dokladu uvedeného v prílohe č. 18 alebo obsahu študijného programu sa porovnáva obsah absolvovaného vzdelávania s obsahom:
- profesijného štandardu pre príslušnú kategóriu a podkategóriu pedagogického zamestnanca,
- štátneho vzdelávacieho programu a školského vzdelávacieho programu a
- vyučovacieho predmetu, skupiny vyučovaných predmetov alebo vzdelávacej oblasti.
9. Doklady zo zahraničia
Ak sa posudzujú kvalifikačné predpoklady na základe dokladu o uznaní odbornej kvalifikácie získanej v inom štáte, pri posúdení sa postupuje podľa výroku rozhodnutia orgánu, ktorý doklad o uznaní odbornej kvalifikácie vydal. Doklady o vzdelaní vydané v inom štáte sa uznávajú postupom podľa zákona č. 422/2015 Z. z. o uznávaní dokladov o vzdelaní a o uznávaní odborných kvalifikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.