Verejné obstarávanie v školách a školských zariadeniach

1. Úvod

V príspevku riešime verejné obstarávanie v školách a školských zariadeniach s právnou subjektivitou (ďalej len „škola“), ktoré podľa zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov sú verejným obstarávateľom. Upozorňujeme na zmeny vo verejnom obstarávaní po novele zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o verejnom obstarávaní“), zákonom č. 179/2024 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. Táto novela zákona nadobúda účinnosť 1.8.2024.
Od 20.12.2024 nadobudla účinnosť ďalšia novela zákona o verejnom obstarávaní, ktorou sa rozšírili predmety na podlimitnú zákazku, na ktorú sa uvedený zákon nevzťahuje. 
Škola je ako verejný obstarávateľ povinná pri obstarávaní zákaziek dodržiavať základné povinnosti verejného obstarávateľa, ktoré sú vymedzené v zákone o verejnom obstarávaní.
Zásadnou zmenou, ktorú prináša novela zákona o verejnom obstarávaní a je dôležitá pre aplikačnú prax škôl ako verejných obstarávateľov, je zrušenie zákaziek s nízkou hodnotou a zvýšenie limitu pre tzv. zákazku malého rozsahu z 10 000 EUR na 50 000 EUR.
Podľa §1 ods. 14 zákona o verejnom obstarávaní škola nemusí uplatňovať postupy verejného obstarávania pri zákazke, ktorej predpokladaná hodnota je nižšia ako 50 000 eur v priebehu kalendárneho roka alebo počas platnosti zmluvy, ak sa zmluva uzatvára na dlhšie obdobie ako jeden kalendárny rok.
Podľa §1 ods. 13 zákona o verejnom obstarávaní škola ako verejný obstarávateľ nemusí uplatňovať postupy verejného obstarávania pri podlimitných zákazkách:
  • tvorba, výroba, oprava alebo údržba scénických a kostýmových výprav, dodanie tovaru alebo poskytnutie služieb na tvorbu, výrobu, opravu alebo údržbu scénických a kostýmových výprav, dodanie notového materiálu, kúpa hudobných nástrojov, náhradných dielov a príslušenstva hudobných nástrojov a oprava a údržba hudobných nástrojov,
  • dodanie potravín, ktorých odberateľom je zariadenie školského stravovania podľa § 139 ods. 2 zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) alebo účelové zariadenie vysokej školy, ktoré poskytuje stravovanie podľa § 98 zákona č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách, a potravín určených na stravovanie v rámci poskytovanej sociálnej služby, ktorú zadáva vyšší územný celok, obec alebo poskytovateľ sociálnej služby,
  • tvorba a vydanie učebníc, učebných textov a pracovných zošitov alebo nákup učebníc, učebných textov a pracovných zošitov, ktorú zadáva škola,
  • tvorba a vydanie vysokoškolských učebníc, skrípt a ďalších výstupov publikačnej činnosti zamestnancov vysokých škôl a študentov študijného programu tretieho stupňa, ktorú zadáva vysoká škola.
Uviedla som len tie podlimitné zákazky, u ktorých sa predpokladá, že ich škola ako verejný obstarávateľ obstaráva.
Škola ako verejný obstarávateľ môže zadať tieto zákazy, na ktoré sa uplatňuje výnimka zo zákona, priamo konkrétnemu dodávateľovi. Ide najmä o obstarávanie potravín v zariadeniach školského stravovania. V školách nákup učebníc, učebných textov a pracovných zošitov. V základných umeleckých školách kúpa hudobných nástrojov, ich oprava a údržba.

2. Zákazka a predpokladaná hodnota zákazky

Podľa § 3 ods. 1 až 4 zákona o verejnom obstarávaní zákazkou je odplatná zmluva uzavretá medzi školou ako verejným obstarávateľom na jednej strane a jedným alebo viacerými úspešnými uchádzačmi na strane druhej, ktorej predmetom je dodanie tovaru, uskutočnenie stavebných prác alebo poskytnutie služby.
Podľa predmetu zmluvy sa zákazky členia na:
  1. Zákazku na dodanie tovaru – ide o zákazku, ktorej predmetom je kúpa, lízing, kúpa tovaru na splátky alebo prenájom tovaru s možnosťou odkúpenia alebo bez možnosti odkúpenia. Predmetom môžu byť aj činnosti spojené s umiestnením a montážou tovaru.
  2. Zákazku na uskutočnenie stavebných prác – ide o zákazku, ktorej predmetom je:
    1. uskutočnenie stavebných prác alebo vypracovanie projektovej dokumentácie a uskutočnenie stavebných prác súvisiacich s niektorou z činností uvedených v oddiele 45 slovníka obstarávania,
    2. uskutočnenie stavby alebo vypracovanie projektovej dokumentácie a uskutočnenie stavby alebo uskutočnenie stavby akýmkoľvek spôsobom podľa požiadaviek, ktoré určil verejný obstarávateľ alebo obstarávateľ, ktorý má rozhodujúci vplyv na druh stavby alebo projekt stavby.
  3. Zákazka na poskytnutie služby – ide o zákazku, ktorej predmetom je poskytnutie služby.
Podľa § 5 ods. 1 zákona o verejnom obstarávaní zákazka môže byť nadlimitná a podlimitná. Rozdelenie zákaziek na nadlimitné a podlimitné závisí od predpokladanej hodnoty zákazky.
Podľa § 6 ods. 1 zákona o verejnom obstarávaní sa predpokladaná hodnota zákazky určuje ako cena bez dane z pridanej hodnoty s cieľom ustanovenia postupu verejného obstarávania podľa finančných limitov.
Škola ako verejný obstarávateľ určí predpokladanú hodnotu zákazky
  • na základe údajov a informácií o zákazkách na rovnaký alebo porovnateľný predmet zákazky,
  • na základe údajov získaných prieskumom trhu s požadovaným plnením, prípravnou trhovou konzultáciou, použitím systému sledovania vývoja cien alebo na základe údajov získaných iným vhodným spôsobom.
Predpokladaná hodnota zákazky je platná v čase odoslania oznámenia o vyhlásení verejného obstarávania alebo oznámenia použitého ako výzva na súťaž na uverejnenie; ak sa uverejnenie takého oznámenia nevyžaduje, predpokladaná hodnota je platná v čase začatia postupu zadávania zákazky.
Ak je stavebná práca alebo služba rozdelená na niekoľko častí v rámci zadávania jednej zákazky, z ktorých každá bude predmetom samostatnej zmluvy, predpokladaná hodnota zákazky sa určí ako súčet predpokladaných hodnôt všetkých častí zákazky.
Ak je dodávka tovaru rozdelená na niekoľko častí v rámci zadávania jednej zákazky, z ktorých každá bude predmetom samostatnej zmluvy, predpokladaná hodnota zákazky sa určí ako súčet predpokladaných hodnôt všetkých častí zákazky.
Ak ide o zákazku na dodanie tovaru alebo o zákazku na poskytnutie služby, ktorá sa pravidelne opakuje alebo obnovuje v dohodnutej lehote, predpokladaná hodnota zákazky sa určí z
  • celkových skutočných nákladov rovnakého alebo porovnateľného tovaru alebo služieb, ktoré boli obstarané v predchádzajúcom kalendárnom roku alebo v predchádzajúcich 12 mesiacoch, upravených o očakávané zmeny v množstve alebo v hodnote v nasledujúcich 12 mesiacoch alebo
  • celkovej predpokladanej hodnoty tovaru alebo služieb obstarávaných v priebehu 12 mesiacov po prvom plnení alebo počas platnosti zmluvy, ak je dlhšia ako 12 mesiacov.
Zákazku nemožno rozdeliť ani zvoliť spôsob určenia jej predpokladanej hodnoty, ak by výsledkom tohto postupu bolo zníženie predpokladanej hodnoty pod finančné limity.
Jednou zo základných otázok, s ktorou sa škola ako verejný obstarávateľ stretne už na začiatku procesu verejného obstarávania, je, ako stanoviť predpokladanú hodnotu zákazky, či môže byť zákazka vyhlásená samostatne, alebo sa majú predpokladané hodnoty viacerých zákaziek spočítať a v nadväznosti na to uplatniť postup verejného obstarávania. Odpoveď na túto otázku je kľúčová, pretože v prípade nesprávneho aplikovania princípov delenia alebo spájania zákaziek hrozí, že sa škola ako verejný obstarávateľ dopustí porušenia pravidiel verejného obstarávania.
Relevantným východiskom je správny a výstižný opis predmetu zákazky a následne stanovenie predpokladanej hodnoty zákazky. Škola ako verejný obstarávateľ má vymedziť predmet zákazky tak, aby spĺňal ním určený účel (zákon o verejnom obstarávaní nekonkretizuje predmet zákazky čo do obsahu a rozsahu, uvedené je v kompetencii verejného obstarávateľa). Musí zvážiť, či je zamýšľaný predmet zákazky tvorený plneniami rovnakej povahy, resp. plneniami, ktoré svojou povahou (charakterom) spolu vecne súvisia, či je potrebné takéto plnenia obstarávať v rámci jednej zákazky, resp. v rámci jednej zákazky rozdelenej na časti, alebo či majú byť tieto plnenia obstarávané úplne samostatne.
Veľmi dôležité je plánovanie, pri zabezpečovaní bežných prevádzkových potrieb školy je povinnosť zohľadňovať rozsah potrieb školy na dlhšie obdobie a nielen jednorazovo pre ten daný prípad. Škola ako verejný obstarávateľ musí s náležitou odbornosťou a zodpovednosťou pripraviť verejné obstarávanie a zahrnúť do jednej zákazky všetky vecne súvisiace plnenia, ktoré v danom čase plánuje. Pri voľbe spôsobu zadania zákazky sa musí zamerať na preskúmanie časovej, miestnej a vecnej súvislosti medzi jednotlivými samostatne zadanými zákazkami a taktiež na skutočnosť, či súčtom predpokladaných hodnôt zákaziek by nedošlo k prekročeniu finančného limitu postupu, ktorý verejný obstarávateľ plánoval uplatniť.

3. Zadávanie podlimitných zákaziek

Podľa § 5 ods. 3 zákona o verejnom obstarávaní podlimitná civilná zákazka zadávaná verejným obstarávateľom je zákazka, ktorej predpokladaná hodnota je nižšia ako finančný limit ustanovený všeobecne záväzným právnym predpisom, ktorý vydá Úrad pre verejné obstarávanie a súčasne rovnaká alebo vyššia ako 50 000 eur v priebehu kalendárneho roka alebo počas platnosti zmluvy, ak sa zmluva uzatvára na dlhšie obdobie ako jeden kalendárny rok.
Škola ako verejný obstarávateľ musí pri zadávaní podlimitných zákaziek postupovať podľa § 108 až 111 zákona o verejnom obstarávaní.
Poznámka autorky: Vzhľadom k finančným limitom nepredpokladám, že by sa v školách obstarávali nadlimitné zákazky a aj obstarávanie podlimitných zákaziek bude obmedzené rozpočtom školy.
Zákon o verejnom obstarávaní po novele už nedefinuje zákazku s nízkou hodnotou. Ustanovenia zákona o verejnom obstarávaní, ktoré upravovali postup zadávania zákaziek s nízkou hodnotou, sa zo zákona o verejnom obstarávaní vypustili.
Predmet podlimitnej zákazky: Tovar okrem potravín, obstarávané verejným obstarávateľom podľa § 7 ods. 1 písm. a) zákona o verejnom obstarávaní (napr. ŠTÁT)
Predpokladaná hodnota zákazky: od 50 000 EUR do 142 999,99 EUR
Predmet podlimitnej zákazky: Tovar okrem potravín, obstarávané verejným obstarávateľom podľa § 7 ods. 1 písm. b) – e) zákona o verejnom obstarávaní (napr. OBEC, VÚC)
Predpokladaná hodnota zákazky: od 50 000 EUR do 220 999,99 EUR
Predmet podlimitnej zákazky: Potraviny obstarávané verejným obstarávateľom podľa § 7 ods. 1 písm. a) zákona o verejnom obstarávaní (napr. ŠTÁT)
Predpokladaná hodnota zákazky: od 50 000 EUR do 142 999,99 EUR
Predmet podlimitnej zákazky: Potraviny obstarávané verejným obstarávateľom podľa § 7 ods. 1 písm. b) – e) zákona o verejnom obstarávaní (napr. OBEC, VÚC)
Predpokladaná hodnota zákazky: od 50 000 EUR do 220 999,99 EUR
Predmet podlimitnej zákazky: Služby obstarávané verejným obstarávateľom podľa § 7 ods. 1 písm. a) zákona o verejnom obstarávaní (napr. ŠTÁT)
Predpokladaná hodnota zákazky: od 50 000 EUR do 142 999,99 EUR
Predmet podlimitnej zákazky: Služby obstarávané verejným obstarávateľom podľa § 7 ods. 1 písm. b) – e) zákona o verejnom obstarávaní (napr. OBEC, VÚC)
Predpokladaná hodnota zákazky: od 50 000 EUR do 220 999,99 EUR
Predmet podlimitnej zákazky: Služby uvedené v prílohe č. 1 zákona o verejnom obstarávaní obstarávané verejným obstarávateľom podľa § 7 ods. 1 písm. a) – e) zákona o verejnom obstarávaní
Predpokladaná hodnota zákazky: od 50 000 EUR do 749 999,99 EUR
Predmet podlimitnej zákazky: Stavebné práce obstarávané verejným obstarávateľom podľa § 7 ods. 1 písm. a) – e) zákona o verejnom obstarávaní
Predpokladaná hodnota zákazky: od 50 000 EUR do 5 537 999,99 EUR
Pre školu ako verejného obstarávateľa pri zadávaní podlimitných zákaziek platí povinnosť dodržiavať:
  • princíp hospodárnosti – pri zadávaní podlimitných zákaziek musí škola postupovať tak, aby vynaložené náklady na predmet zákazky boli hospodárne; vychádzajúc z charakteru, rozsahu, dostupnosti a hodnoty predmetu zákazky by sa za vynaložené náklady a úsilie mal dosiahnuť čo najlepší výsledok, a to s ohľadom na kvalitu plnenia, reálne potreby školy a tiež zohľadňujúc sociálne alebo environmentálne hľadiská;
  • princíp rovnakého zaobchádzania a princíp nediskriminácie hospodárskych subjektov – ak vyzve na predloženie ponuky viac hospodárskych subjektov na účel zadania zákazky, výzvu uskutoční na to určenou funkcionalitou elektronickej platformy;
  • princíp transparentnosti – škola musí zdokumentovať celý priebeh verejného obstarávania tak, aby jej úkony boli preskúmateľné bez ohľadu na použité prostriedky komunikácie.
Škola ako verejný obstarávateľ okrem týchto základných princípov musí dodržiavať aj základné pravidlá zadávania podlimitných zákaziek uvedené v §108 ods. 4 až 9 zákona o verejnom obstarávaní.
Škola ako verejný obstarávateľ môže uplatniť postupy zadávania podlimitnej zákazky na tovary a služby s prepokladanou hodnotou nad 50 000 EUR bez DPH a na stavebné práce s prepokladanou hodnotou nad 50 000 EUR bez DPH do 800 000 EUR bez DPH so zverejnením alebo bez zverejnenia.
Obstarávanie podlimitnej zákazky bez zverejnenia – výber úspešného uchádzača sa bude realizovať oslovením najmenej troch hospodárskych subjektov prostredníctvom elektronickej platformy. Musí ísť o uchádzačov, ktorí sú oprávnení dodávať tovar, poskytnúť služby alebo uskutočniť stavebné práce, ktoré tvoria predmet zákazky a ktorí nemajú zákaz účasti uložený Úradom pre verejné obstarávanie.
Škola ako verejný obstarávateľ sa môže dobrovoľne rozhodnúť, že obstarávanie podlimitnej zákazky bude realizovať so zverejnením a v tom prípade:
  1. môže použiť zjednodušený postup pre zákazky na bežne dostupné tovary a služby (EKS) – § 109 zákona o verejnom obstarávaní alebo
  2. môže použiť bežný postup pre zákazky na bežne dostupné tovary a služby – § 110 zákona o verejnom obstarávaní – výber úspešného uchádzača môže realizovať odoslaním výzvy na predkladanie ponúk vopred neurčenému okruhu hospodárskych subjektov prostredníctvom na to určenej funkcionality elektronickej platformy.
Zjednodušeným postupom pre zákazky na bežne dostupné tovary a služby podľa §109 ods. 1 až 8 zákona o verejnom obstarávaní škola ako verejný obstarávateľ môže uzavrieť rámcovú dohodu najviac na 12 mesiacov.
Škola ako verejný obstarávateľ nemusí použiť zjednodušený postup pre zákazky na bežne dostupné tovary a služby podľa §109 ods. 1 až 8 zákona o verejnom obstarávaní, ale zadá zákazku jej zverejnením na elektronickej platforme v časti zodpovedajúcej klasifikácii tovaru alebo služieb, pričom môže primerane použiť ustanovenia § 42 a 44 zákona o verejnom obstarávaní pri súťažných podkladoch a pri kritériách na vyhodnotenie ponúk. Registrovaní uchádzači a záujemcovia zapísaní v zozname hospodárskych subjektov predkladajú ponuky prostredníctvom elektronickej platformy.
Škola ako verejný obstarávateľ pri zadávaní podlimitnej zákazky na stavebné práce s predpokladanou hodnotou nad 800 000 EUR bez DPH musí postupovať podľa § 110 zákona o verejnom obstarávaní.
Zadávanie podlimitnej zákazky realizuje odoslaním výzvy na predkladanie ponúk vopred neurčenému okruhu hospodárskych subjektov na uverejnenie prostredníctvom na to určenej funkcionality elektronickej platformy.
Vo výzve na predkladanie ponúk musí uviesť údaje uvedené v §110 ods. 2 písm. a) až m) zákona o verejnom obstarávaní, a to najmä predpokladanú hodnotu zákazky, množstvo alebo rozsah obstarávaných tovarov, stavebných prác alebo služieb, opis predmetu zákazky, lehotu na predkladanie ponúk a ďalšie náležitosti.
Lehota na predkladanie ponúk nesmie byť kratšia ako 9 pracovných dní odo dňa odoslania výzvy na predkladanie ponúk, ak ide o zákazku na dodanie tovaru alebo zákazku na poskytnutie služby a 14 pracovných dní odo dňa odoslania výzvy na predkladanie ponúk, ak ide o zákazku na uskutočnenie stavebných prác.
Podľa §110 ods. 6 zákona o verejnom obstarávaní, ak verejný obstarávateľ vyzve na rokovanie jedného vybraného záujemcu alebo viacerých vybraných záujemcov, s ktorými rokuje o podmienkach zmluvy, nie je povinný použiť na to určenú funkcionalitu elektronickej platformy a ani odoslať na uverejnenie prostredníctvom na to určenej funkcionality elektronickej platformy výzvu na predkladanie ponúk vopred neurčenému okruhu hospodárskych subjektov, ak je splnená niektorá z podmienok podľa § 81 písm. b), d) až h) zákona o verejnom obstarávaní alebo ak:
  1. postupuje podľa § 111 zákona o verejnom obstarávaní,
  2. pri uverejnení výzvy na predkladanie ponúk vopred neurčenému okruhu hospodárskych subjektov nebola predložená ani jedna ponuka alebo ani jedna z predložených ponúk bez vykonania podstatných zmien nespĺňa požiadavky určené verejným obstarávateľom na predmet zákazky alebo ani jeden uchádzač nespĺňa podmienky účasti, a za predpokladu, že pôvodné podmienky zadávania zákazky sa podstatne nezmenia alebo
  3. sa zákazka zadáva z dôvodu mimoriadnej udalosti nespôsobenej verejným obstarávateľom, ktorú nemohol predvídať, a vzhľadom na vzniknutú časovú tieseň nemožno postupovať uverejnením výzvy na predkladanie ponúk vopred neurčenému okruhu hospodárskych subjektov prostredníctvom na to určenej funkcionality elektronickej platformy.
Poznámka autorky: Vzhľadom k finančným možnostiam nepredpokladám, že by sa v školách realizovalo obstarávanie podlimitných zákaziek na stavebné práce s predpokladanou hodnotou nad 800 000 EUR bez DPH.
Škola ako verejný obstarávateľ eviduje doklady a dokumenty zo zadávania podlimitnej zákazky a uchováva ich počas desiatich rokov odo dňa uzavretia zmluvy, ak osobitné predpisy neustanovujú inak.

4. Zverejňovanie súhrnných správ

Škola ako verejný obstarávateľ je povinná v súlade s § 10 ods. 10 zákona o verejnom obstarávaní, ak to nevylučujú osobitné predpisy, napr. zákon o ochrane osobných údajov, vo formáte a postupmi na prenos dostupnými na webovom sídle úradu poslať na uverejnenie v profile súhrnnú správu o zmluvách so zmluvnými cenami vyššími ako 50 000 eur, ktoré uzavreli za obdobie kalendárneho polroka a na ktoré sa podľa § 1 ods. 2 až 14 nevzťahuje zákon o verejnom obstarávaní, a to priebežne počas kalendárneho polroka alebo hromadne najneskôr do 60 dní po skončení kalendárneho polroka.
Škola ako verejný obstarávateľ v súhrnnej správe za každú zákazku uvedie najmä zmluvnú cenu, predmet zákazky a identifikáciu dodávateľa v rozsahu
  1. obchodné meno alebo názov,
  2. adresa sídla, miesta podnikania alebo výkonu činnosti,
  3. identifikačné číslo organizácie, ak ide o osobu zapísanú v registri právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci,
  4. meno a priezvisko, adresa pobytu a dátum narodenia fyzickej osoby, ak nie je fyzickou osobou – podnikateľom,
  5. označenie výnimky podľa § 1 ods. 2 až 14, na základe ktorej bola zmluva uzavretá.
Škola ako verejný obstarávateľ nie je povinná v súhrnnej správe uviesť zmluvy, ktoré boli zverejnené v Centrálnom registri zmlúv. V centrálnom registri zmlúv musí zverejniť všetky povinne zverejňované zmluvy, ktorými sú podľa § 5a ods. 1 zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) písomné zmluvy, ktoré uzaviera povinná osoba a ktorá obsahuje informáciu, ktorá sa získala za finančné prostriedky, s ktorými hospodária právnické osoby verejnej správy vrátane neštátnych účelových fondov, alebo sa týka používania týchto finančných prostriedkov, nakladania s majetkom štátu, majetkom obce, majetkom vyššieho územného celku alebo majetkom právnických osôb zriadených zákonom alebo na základe zákona alebo nakladania s finančnými prostriedkami Európskej únie.
V súlade s § 10 ods. 11 zákona o verejnom obstarávaní škola ako verejný obstarávateľ nemá povinnosť v súhrnnej správe uviesť ani
  • pracovnú zmluvu a dohodu o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru alebo obdobného pracovnoprávneho vzťahu,
  • zmluvu, ktorá nie je povinne zverejňovanou zmluvou podľa
  • § 5a ods. 5 písm. e) a o) zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií).
Podľa § 108 ods. 1 druhá veta zákona o verejnom obstarávaní škola ako verejný obstarávateľ zverejní v profile písomnú správu o každej podlimitnej zákazke, a to v termíne do desiatich pracovných dní odo dňa zverejnenia zmluvy v Centrálnom registri zmlúv alebo odo dňa vystavenia objednávky.
Písomná správa musí obsahovať náležitosti podľa § 24 ods. 3 zákona o verejnom obstarávaní, najmä identifikáciu verejného obstarávateľa, predmet a hodnotu zákazky, použitý postup zadávania zákazky, dátum uverejnenia výzvy na predkladanie ponúk vo vestníku a číslo tejto výzvy, ak ide o podlimitnú zákazku, identifikáciu vybraných záujemcov spolu s odôvodnením ich výberu a identifikáciu záujemcov, ktorí neboli vybraní spolu s uvedením dôvodov, identifikáciu vylúčených uchádzačov alebo záujemcov a odôvodnenie ich vylúčenia, identifikáciu úspešného uchádzača a odôvodnenie výberu jeho ponuky, odôvodnenie použitia iných ako elektronických prostriedkov komunikácie, zistený konflikt záujmu a následne prijaté opatrenia.