Systém podporných opatrení

1. Systém podporných opatrení

Slovenská republika sa zaviazala v Pláne obnovy a odolnosti v roku 2021, že zavedie systém podporných opatrení („PO“). Tento nový prvok bol zavedený do zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „školský zákon“) novelou č. 182/2023 Z. z..

Zámerom Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR je prostredníctvom PO, uvedených v Katalógu podporných opatrení, zvyšovať kvalitu inkluzívneho vzdelávania zabezpečovaním rovnosti príležitostí všetkých detí a žiakov vo výchove a vzdelávaní, prispôsobenie výchovy a vzdelávania ich individuálnym výchovno-vzdelávacím potrebám aj ich špeciálnym výchovno-vzdelávacím potrebám, ktoré vyplývajú buď zo znevýhodnenia v určitej oblasti vývinu alebo naopak z nadania a talentu.

Medzi konkrétne ciele postupného zavádzania systému PO do škôl a školských zariadení patrí:

  • zníženie podielu detí/žiakov, ktorí nedosahujú ani základnú úroveň zručností,
  • zníženie socioekonomického vplyvu na vzdelávacie výsledky žiakov,
  • vytvorenie legitímneho priestoru na pomoc pri odstraňovaní aj dočasných prekážok vo výchove a vzdelávaní žiakov,
  • zníženie miery predčasného ukončovania školskej dochádzky so špeciálnym zameraním na zdravotne a sociálne znevýhodnených žiakov,
  • zvýšenie počtu detí v predškolskom veku, ktoré sa zúčastňujú na predprimárnom vzdelávaní a
  • vytváranie podmienok na možnosti zaraďovania čoraz väčšieho množstva rôzne znevýhodnených detí/žiakov do hlavného vzdelávacieho prúdu.

Katalóg PO sa špeciálne zameriava na deti so zdravotným postihnutím tým, že zavádza PO, ktoré rozvíjajú ich silné stránky alebo kompenzujú dôsledky ich zdravotného postihnutia.

Pre deti s nadaním sú v ňom k dispozícii PO, ktoré im umožnia vzdelávanie adekvátne ich potrebám, zameriavajú sa však aj na celkový rozvoj ich osobnosti, emocionálnej inteligencie a sociálnych zručností.

Systémom PO dosiahneme, že už doteraz poskytovaná podpora deťom a žiakom bude adresnejšia a flexibilnejšia. Do celého procesu sa aktívnejšie a systematickejšie zapoja zákonní zástupcovia detí a žiakov, školy, školské zariadenia, celý systém poradenstva a prevencie, regionálne úrady školskej správy a organizácie zriadené ministerstvom školstva.

Možnosť uplatnenia konkrétnych PO vychádza z posúdenia potrieb dieťaťa alebo žiaka a určenia rozsahu podpory, ktorú dieťa alebo žiak potrebuje na rozvinutie svojho potenciálu.

Posúdenie potrieb realizujú pedagogickí alebo odborní zamestnanci školy alebo školského zariadenia, pričom na poskytovanie niektorých PO je podľa školského zákona nevyhnutné vyjadrenie zariadenia poradenstva a prevencie.

Poskytovanie PO zároveň sleduje cieľ, aby miera podpory deťom a žiakom mohla postupne ustupovať do úzadia a deti a žiaci boli, napriek určitým limitom alebo osobitostiam v ich vývine, čoraz vo väčšej miere pripravené na samostatný život v spoločnosti s maximálnym využitím ich individuálneho potenciálu.

2. Ako sa dieťa alebo žiak dostane k podpornému opatreniu?

O poskytnutie PO vo výchove a vzdelávaní okrem PO prevencia a krízová intervencia požiada žiadateľ riaditeľa školy alebo školského zariadenia (“riaditeľ”).

Kto môže byť žiadateľ?

  • Zákonný zástupca dieťaťa/žiaka,
  • plnoletý žiak,
  • zástupca zariadenia (napr. centrum pre deti a rodiny),
  • pedagogický/odborný zamestnanec (napr. učiteľka alebo vychovávateľ).

Škola alebo zariadenie poradenstva a prevencie («ZPP») po zvážení, či dieťa/žiak potrebuje PO, poskytne žiadateľovi príslušné vyjadrenie, v ktorom zaznamená, aké PO a v akom rozsahu odporúča poskytnúť. Ak sa škola nevie vyjadriť, obráti sa na ZPP, ktoré vyjadrenie poskytne.
Po tom, čo žiadateľ dostane vyjadrenie o tom, aké PO a v akom rozsahu sa dieťaťu/žiakovi odporúča, môže požiadať riaditeľa o poskytnutie PO.

Riaditeľ sa k poskytnutiu PO vyjadrí písomne s ohľadom na personálne, materiálne a finančné možnosti a žiadateľovi odpovie najneskôr do 10 dní (v odôvodnenom prípade do 20 dní).

Ak škola nemá podmienky na poskytnutie PO, žiadateľ môže požiadať príslušný regionálny úrad školskej správy, aby preskúmal vyjadrenie riaditeľa (do 30 dní).

Regionálny úrad školskej správy sa postará o zabezpečenie PO prednostne na škole, ktorú dieťa/žiak navštevuje. Ak to nie je možné, bude hľadať zabezpečenie PO na inej škole.

Ak ani to nebude možné, obráti sa na Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, ktorý bude hľadať iný spôsob zabezpečenia podpory v najlepšom záujme dieťaťa.