Štandardy odborných činností v kontexte poskytovania výchovy a vzdelávania v školách

1. Úvod

Podľa § 133 ods. 2 zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „školský zákon“) výkonové a obsahové štandardy výchovného poradenstva, ktoré určujú odborné činnosti jednotlivých stupňov podporných úrovní, vydáva a zverejňuje na svojom webovom sídle ministerstvo školstva (porov. aj § 14 ods. 6 písm. r) zákona č. 596/2003 Z. z.). Obsahové štandardy pre diagnostickú činnosť – diagnostika v zariadeniach poradenstva a prevencie (ďalej ako „ZPP“) a v prostredí škôl, obsahové štandardy odborných činností v ZPP a v prostredí škôl a výkonové štandardy odborných činností schválilo Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo školstva“) dňa 24. 08. 2023 pod číslom 2023/13787:1 – C1661 s platnosťou od 1. septembra 2023 a sú zverejnené na webovej stránke Štandardy odborných činností v systéme poradenstva a prevencie | Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky (minedu.sk).

Návrh štandardov bol vytvorený Výskumným ústavom detskej psychológie a patopsychológie v Bratislave v rámci národného projektu Štandardizáciou systému poradenstva a prevencie k inklúzii a úspešnosti na trhu práce. Ministerstvo školstva na webovej stránke venovanej štandardom odborných činností uvádza, že „cieľom štandardov odborných činností je zaručiť poskytovanie rovnakej odbornej starostlivosti na celom Slovensku. Štandardy predstavujú rámec vykonávania odborných činností v súlade s piatimi stupňami podporných úrovní v systéme poradenstva a prevencie, v ktorých sa uskutočňuje odborná činnosť v zmysle § 130 ods. 1 školského zákona“.

2. Aplikácia štandardov v školách

Vzhľadom na to, že ide o smerodajný dokument nielen pri poskytovaní odbornej starostlivosti zo strany ZPP a špeciálnych výchovných zariadení (ďalej ako „ŠVZ“), ale aj škôl, je na mieste otázka, ako sa ich aplikácia dotkne všetkých druhov a typov škôl a aké povinnosti z toho plynú pre riaditeľov škôl. Tu je dôležité pripomenúť, že podľa § 130 ods. 3 a 5 školského zákona systém poradenstva a prevencie tvoria ZPP a v školách pedagogickí zamestnanci (ďalej ako „PZ“), školský podporný tím (ďalej „ŠPT“) alebo odborní zamestnanci (ďalej ako „OZ“) školy. Subjekty systému poradenstva a prevencie multidisciplinárne spolupracujú najmä so zákonnými zástupcami, zástupcami zariadenia, školami, zamestnávateľmi, orgánmi verejnej správy a ďalšími subjektami, ktoré sa zaoberajú výchovou a vzdelávaním. Aj keď „obsahové štandardy odborných činností nie je možné považovať za striktný a jediný správny návod realizácie odbornej činnosti“ (Úvodný dokument k obsahovým štandardom, s. 4), môžu slúžiť ako edukačný a evaluačný materiál pre vedúcich zamestnancov škôl a OZ v školách, ktorý umožňuje zhodnotiť kvalitu poskytovanej odbornej starostlivosti.

Štandardy sa týkajú škôl v oblasti odborných činností poskytovaných na 2. stupni podpornej úrovne vykonávané školským špeciálnym pedagógom a OZ školy v spolupráci s centrom poradenstva a prevencie. Podporná úroveň 2. stupňa je adresovaná všetkým deťom/žiakom počas výchovno-vzdelávacej činnosti v triede i mimo triedy, ich zákonným zástupcom a PZ školy okrem školského špeciálneho pedagóga s cieľom optimalizovať a podporiť proces výchovy a vzdelávania. Súčasťou odbornej činnosti je aj podpora inklúzie, v rámci preventívnej činnosti sa realizuje univerzálna prevencia, orientačná diagnostika sa realizuje v úzkej spolupráci s podpornou úrovňou 1. stupňa. Súčasťou podpornej úrovne 2. stupňa je aj metodická podpora zákonných zástupcov, PZ, ako aj budovanie pozitívnej pracovnej klímy na škole.

3. Obsahové štandardy

Predmetom obsahových štandardov nie je činnosť PZ na prvej podpornej úrovni okrem výkonu a odbornej činnosti v oblasti kariérovej výchovy a kariérového poradenstva. Štandardy sa teda priamo dotýkajú činnosti ŠPT, do ktorého patrí školský špeciálny pedagóg a všetci OZ príslušnej školy, ako školský psychológ, sociálny pedagóg, školský logopéd, sociálny pracovník, liečebný pedagóg. Súčasťou ŠPT môžu byť aj iní PZ, medzi ktorých zväčša patrí kariérový/výchovný poradca v rámci výkonu špecializovaných činností, za určitých okolností v konkrétnych podmienkach školy aj pedagogickí asistenti.

Obsahové štandardy obsahujú teoretické východiská, dopady na vzdelávanie, špecifiká diagnostiky, nepriame a priame intervencie, ako aj zoznamy odbornej literatúry. Obsahové štandardy odborných činností sú rozdelené na samostatné dokumenty venované odborným činnostiam poskytovaným:

  1. ako prevencia rizikového správania,
  2. deťom/žiakom v ŠVZ,
  3. deťom/žiakom s emočnými poruchami v detstve a dospievaní,
  4. deťom s oneskoreným psychomotorickým vývinom a zmyslovým vnímaním,
  5. deťom v oblasti školskej spôsobilosti,
  6. deťom/žiakom podľa § 2 písm. j) až p) školského zákona,
  7. deťom/žiakom v oblasti kariérového poradenstva a kariérovej výchovy.

V rámci oblasti prevencie rizikového správania má mať vytvorený plán prevencie (východiskový plán preventívnych aktivít) v súlade s potrebami školy a žiakov a súčasne na základe potreby školy, kolektívu alebo zákonných zástupcov má riešiť aktuálny problém v súlade s poskytovaním podporného opatrenia § 145a ods. 2 písm. t) školského zákona – prevencia na podporu fyzického zdravia, duševného zdravia a prevencia výskytu rizikového správania; poskytovanie zabezpečuje škola alebo školské zariadenie. Príslušný obsahový štandard podrobne analyzuje procesy aj náplň týchto činností.

V rámci odborných činností realizovaných školami vo vzťahu k žiakom zo sociálne znevýhodneného prostredia sú podrobne opísané priame i nepriame intervencie, ktoré realizuje učiteľ, triedny učiteľ, školský špeciálny pedagóg a OZ školy, vrátane tých PZ a OZ, ktorí vykonávajú špecializované činnosti v kariérových pozíciách výchovný poradca a kariérový poradca.

Obsahové štandardy odborných činností predstavujú školám mimoriadne rozsiahly návod a inšpiráciu (ide o niekoľko stoviek strán posúdeného a recenzovaného odborného textu s uvedením príkladov dobrej praxe a použitej literatúry) na prácu s deťmi/žiakmi v jednotlivých kategóriách zdravotných znevýhodnení a zdravotných postihnutí, vrátane SZP a nadania. Ich diagnostika v zmysle určenia špeciálnej výchovno-vzdelávacej potreby však patrí do výlučnej kompetencie ZPP.

Samostatne sú spracované obsahové štandardy pre diagnostickú činnosť – diagnostika v ZPP a v prostredí škôl. V škole sa realizuje orientačná diagnostika v súlade s činnosťou podpornej úrovne 2. stupňa v systéme poradenstva a prevencie (§ 131 ods. 3 písm. a) školského zákona), a to v úzkej spolupráci s podpornou úrovňou 1. stupňa. Orientačná diagnostika je zameraná na prvotnú identifikáciu oblastí, ktoré neumožňujú dieťaťu/žiakovi optimálny priebeh vzdelávania, a môže slúžiť ako podklad ku komplexnej diagnostike. Diagnostické štandardy obsahujúce podrobný opis metód a postupov orientačnej diagnostiky s identifikáciou kompetenčného rámca (ktorí PZ a OZ škôl ich môžu realizovať) sú uvedené vo vzťahu k:

  1. diagnostike čitateľských kompetencií – zameriava sa na zistenie základných parametrov čitateľských schopností žiaka prostredníctvom anamnézy, analýzy pedagogickej diagnostiky, konzultácií s pedagógmi a rodičmi, pozorovaním v triede, pozorovaním pri čítaní mimo triedy, kvalitatívnym zhodnotením čítania, rozhovorom so žiakom,
  2. diagnostike kognitívnych schopností – ide o orientačné stanovenie úrovne kognitívnych schopností OZ školy pre potreby kariérového poradenstva, v školskom prostredí sa odborný zamestnanec zameriava najmä na skríningovú identifikáciu úrovne kognitívnych schopností detí/žiakov, pri ktorej využíva diagnostické nástroje, ktoré je možné aplikovať skupinovou formou,
  3. diagnostike laterality – orientačnú diagnostiku v školách realizujú školský psychológ, školský logopéd a školský špeciálny pedagóg,
  4. diagnostike matematických kompetencií, písania a pravopisu – v škole realizuje školský špeciálny pedagóg,
  5. diagnostike motoriky a motorického vývinu – v škole realizujú školský špeciálny pedagóg, školský psychológ, školský logopéd a liečebný pedagóg pozorovaním dieťaťa, rozhovorom so žiakom a orientačným testom dynamickej praxe,
  6. diagnostike organickej integrity (organicity) a diagnostike osobnosti a emocionality – v škole orientačnú diagnostiku realizuje školský psychológ,
  7. diagnostike pamäti – napríklad na účely rozvoja pamäťových stratégií alebo posúdenia pamäti ako parciálnej zložky komplexnejšieho výkonu (napr. pri pravopise, čítaní, osvojovaní jazyka), môže orientačnú diagnostiku vykonať školský psychológ, školský špeciálny pedagóg, liečebný pedagóg,
  8. diagnostike pozornosti a pracovného tempa – v školách realizuje školský psychológ a školský špeciálny pedagóg,
  9. diagnostike rodinných vzťahov a sociálnych vzťahov – v školách realizuje školský psychológ, sociálny pedagóg, sociálny pracovník a liečebný pedagóg.

Štandardy pre diagnostickú činnosť obsahujú špecifiká orientačnej diagnostiky priamo pre konkrétnu vyššie uvedenú oblasť. Konkrétne, čo je odporúčané si všimnúť pri pozorovaní, v rozhovore, pri analýze výtvorov dieťaťa a ktoré diagnostické nástroje sú vhodné pre orientačnú diagnostiku.

4. Výkonové štandardy

Štandardy odborných činností majú nielen obsahovú, ale takisto výkonovú zložku, pokrývajúcu oblasť kariérovej výchovy a kariérového poradenstva v školách (1. stupeň podpornej úrovne), depistáže, prevencie, reedukácie, terapie a krízovej intervencie (2. stupeň podpornej úrovne).

Výkonové štandardy odborných činností obsahujú podrobný opis výkonov odborných činností realizovaných jednotlivými kategóriami OZ a školského špeciálneho pedagóga, ktoré sú poskytované v školskom prostredí dieťaťa/ žiaka. Títo môžu pôsobiť multidisciplinárne aj ako ŠPT, pričom vtedy je ich činnosť koordinovaná koordinátorom ŠPT. Členovia ŠPT spolupracujú s PZ školy, vytvárajú podmienky spolupráce medzi školou, ZPP a ďalšími subjektmi. Aktívne participujú na tvorbe inkluzívnej kultúry školy. Podľa výkonových štandardov „na pracovnú náplň OZ v školskom prostredí a školského špeciálneho pedagóga vplýva školské prostredie, ktoré je dynamické a v ktorom je potrebné flexibilne reagovať. Jednotlivé procesné kroky výkonu odborných činností sa môžu v školskom prostredí cyklicky opakovať, prípadne byť prerušené a neskôr je potrebné na dané kroky nadviazať“ (Úvodný dokument k výkonovým štandardom odborných činností, s. 14).

5. Záver

Riaditelia škôl majú vnímať vydané štandardy odborných činností ako dôležitý oporný bod v nastavení, udržaní a zvyšovaní porovnateľnej úrovne a kvality poskytovanej odbornej starostlivosti v systéme poradenstva a prevencie, ktorého neoddeliteľnou súčasťou sú aj PZ a OZ pôsobiaci v školách. Riaditelia škôl môžu pomocou nich nastaviť jednotlivé procesy a obsahy odbornej činnosti, vrátane indikátorov kvality pre autoevalváciu a vnútorný systém hodnotenia kvality poskytovanej odbornej starostlivosti zo strany PZ a OZ školy. Zároveň môžu podporiť a nastaviť multidisciplinárnu spoluprácu prihliadajúcu na rozmanité potreby dieťaťa a jeho rodiny. Tieto štandardy budú predmetom pravidelnej aktualizácie (revízie) reflektujúcej nielen legislatívne zmeny, ale najmä podnety a zistenia vychádzajúce z aplikačnej praxe.