Spolupráca školy a zariadenia poradenstva a prevencie pri výchove a vzdelávaní

1. Úvod

Systém poradenstva a prevencie
Systém poradenstva a prevencie, ktorý je s účinnosťou od 1. januára 2023 po novom definovaný v § 130 až § 133 zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „školský zákon“), je tvorený zariadeniami poradenstva a prevencie (ďalej ako „ZPP“) a školami, v ktorých vykonávajú pracovnú činnosť pedagogickí zamestnanci (ďalej ako „PZ“), odborní zamestnanci (ďalej ako „OZ“) a školský podporný tím (ďalej ako „ŠPT“), ak je v škole zriadený v zmysle § 84a zákona č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon č. 138/2019 Z. z.“).

Školský zákon v § 130 ods. 5 explicitne stanovuje nasledovnú povinnosť: „Subjekty systému poradenstva a prevencie multidisciplinárne spolupracujú najmä so zákonnými zástupcami, zástupcami zariadenia, školami, zamestnávateľmi, orgánmi verejnej správy a ďalšími subjektmi, ktoré sa zaoberajú výchovou a vzdelávaním.“

Napĺňanie dikcie tohto zákonného ustanovenia si v praxi vyžaduje úzku spoluprácu škôl a ZPP osobitne vo vzťahu k výchove a vzdelávaniu detí so ŠVVP. Školská legislatíva a z nej vyplývajúce záväzné rezortné predpisy vymedzujú konkrétne kompetencie a požiadavky pre školy a ZPP týkajúce sa možnosti úprav podmienok vzdelávania detí a žiakov so ŠVVP. Nemožno opomenúť skutočnosť, že poradenská činnosť sa poskytuje aj zákonným zástupcom detí alebo žiakov, zástupcom zariadenia, PZ alebo OZ (§ 130 ods. 2 školského zákona). Mimoriadne dôležitým aspektom tejto spolupráce sú štandardy odborných a odborno-metodických činností (výkonové, obsahové, procesné), ako aj koncept metodického usmerňovania a metodickej podpory v systéme poradenstva a prevencie.

Tento článok na pozadí konkrétnych legislatívnych úprav analyzuje kooperáciu v postupoch škôl a ZPP, ktoré pre deti a žiakov škôl vydávajú súhlasné stanoviská, rôzne odporúčania, vyjadrenia, správy z diagnostických vyšetrení, komunikujú vlastné zistenia, poskytujú konzultácie k vydaným odporúčaniam a pod. Školy sa pri výchove a vzdelávaní detí a žiakov so ŠVVP riadia výstupmi zo strany ZPP a v rôznych aspektoch s nimi konzultujú svoje vlastné postupy vrátane rozhodovacej činnosti riaditeľov škôl, tvorby individuálneho vzdelávacieho programu, možnosti úprav dochádzky žiakov atď.

2. Nové zariadenia poradenstva a prevencie a charakteristika ich odbornej činnosti od 1. januára 2023

S účinnosťou od 1. januára 2023 zaradením do siete škôl a školských zariadení Slovenskej republiky (ďalej len „sieť“) a vydaním zriaďovacej listiny, resp. jej dodatku zo strany zriaďovateľa vznikli nové ZPP, ktorými sú:

  1. centrá poradenstva a prevencie (ďalej ako „CPP“),
  2. špecializované centrá poradenstva a prevencie (ďalej ako „ŠCPP“).

ZPP sú jednou zo súčastí školských zariadení. Sú vždy právnickou osobou a nemožno ich zriadiť ako súčasť školy (§ 112 školského zákona). ZPP sú zároveň kľúčovou súčasťou systému poradenstva a prevencie ako takého. Uvedený systém v školách tvoria PZ, ŠPT alebo OZ školy, kde sa „vykonáva odborná činnosť, ktorou je poradenská činnosť, psychologická činnosť, pedagogická činnosť, špeciálno-pedagogická činnosť, logopedická činnosť, liečebno-pedagogická činnosť a sociálno-pedagogická činnosť zameraná na optimalizáciu výchovného, vzdelávacieho, psychického, sociálneho a kariérového vývinu detí od narodenia až po ukončenie prípravy na povolanie“ (§ 130 ods. 1 a 3 školského zákona). Poradenská činnosť sa poskytuje aj zákonným zástupcom detí alebo žiakov, zástupcom zariadenia, PZ alebo OZ (§ 130 ods. 2 školského zákona). Individuálnu logopedickú činnosť zabezpečuje v materskej škole logopéd, ktorý je zamestnancom ZPP (§ 28 ods. 8 školského zákona).

V § 132 školského zákona je ustanovené, že poskytovanie odborných činností CPP sa realizuje bez vymedzenia zamerania na cieľové skupiny podľa zdravotného znevýhodnenia tak, aby možnosť navštevovať toto centrum nebola determinovaná na základe konkrétneho zdravotného znevýhodnenia dieťaťa/žiaka. CPP poskytuje činnosti podpornej úrovne tretieho stupňa a štvrtého stupňa deťom a žiakom najmä v oblasti ich osobnostného, vzdelávacieho a kariérového rozvoja. V praxi to znamená, že CPP poskytuje odborné činnosti pre deti a žiakov s akýmkoľvek zdravotným znevýhodnením (§ 2 písm. k) školského zákona) na 3. a 4. stupni podpornej úrovne (§ 131 ods. 4 a 5 školského zákona). ŠCPP výkon odbornej činnosti zameria na deti a žiakov s konkrétnym (jedným) druhom zdravotného znevýhodnenia alebo je zamerané na rané poradenstvo (dieťa do 5. roku veku), pričom zároveň má celoslovenskú pôsobnosť a odbornú činnosť poskytuje na 5. stupni podpornej úrovne podľa § 131 ods. 6 školského zákona. Neoddeliteľnou súčasťou názvu ŠCPP v sieti je aj údaj o konkrétnom zameraní tohto ZPP.

Minimálnymi zákonnými požiadavkami na zriadenie CPP je to, že má povinnosť zamestnávať najmenej 5 OZ na ustanovený týždenný pracovný čas (100 % úväzok), z ktorých najmenej jeden musí byť zaradený do kariérového stupňa samostatný OZ. Minimálnymi zákonnými požiadavkami na zriadenie ŠCPP je to, že má povinnosť zamestnávať najmenej 3 OZ na ustanovený týždenný pracovný čas (100 % úväzok), z ktorých najmenej jeden musí byť zaradený do kariérového stupňa samostatný OZ. Zákonom č. 394/2022 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „zákon č. 394/2022 Z. z.“), bol s účinnosťou od 1. januára 2023 novelizovaný školský zákon, kde v prechodnom ustanovení (§ 161qa) sú vyššie uvedené minimálne personálne požiadavky pre rok 2023 upravené nasledovne: „Do 31. decembra 2023 môže centrum poradenstva a prevencie zamestnávať dvoch odborných zamestnancov na ustanovený týždenný pracovný čas, z ktorých najmenej jeden je zaradený do kariérového stupňa samostatný odborný zamestnanec, a ďalších odborných zamestnancov tak, že súčet ich týždenného pracovného času zodpovedá najmenej trojnásobku ustanoveného týždenného pracovného času. Do 31. decembra 2023 môže špecializované centrum poradenstva a prevencie zamestnávať jedného odborného zamestnanca na ustanovený týždenný pracovný čas, ktorý je zaradený do kariérového stupňa samostatný odborný zamestnanec, a ďalších odborných zamestnancov tak, že súčet ich týždenného pracovného času zodpovedá najmenej dvojnásobku ustanoveného týždenného pracovného času.“ Uvedené je potrebné vnímať v tom kontexte, že v nadväznosti na transformáciu ZPP sa v prechodnom období zmiernili podmienky ich personálneho zabezpečenia s tým, že je ponechaný súhrnný počet úväzkov OZ a zároveň je vymedzený minimálny počet OZ s plným pracovným úväzkom, pričom minimálne vyžadovaný celkový počet úväzkov ostatných OZ je možné vyskladať aj z viacerých čiastočných úväzkov (pracovných pomerov na kratší pracovný čas).

ZPP zriadené regionálnym úradom školskej správy (ďalej ako „RÚŠS“) poskytuje odborné činnosti bezplatne.

Elokované pracovisko ZPP podľa legislatívy účinnej do 31. 12. 2022 bolo možné zriadiť len v priestoroch školy (§ 19 ods. 8 zákona č. 596/2003 Z. z.). V zákone č. 394/2022 Z. z. došlo s účinnosťou od 1. januára 2023 k vypusteniu druhej vety v § 19 ods. 8 zákona č. 596/2003 Z. z., čo v praxi znamená, že elokované pracoviská ZPP je možné zriadiť (na základe žiadosti zriaďovateľa zariadenia ZPP o zaradenie do siete a po vydaní príslušného rozhodnutia ministerstva školstva) aj mimo školských priestorov. Sídlo elokovaného pracoviska už nemusí byť v škole, čo v roku 2023 umožní zaradenie nových elokovaných pracovísk ZPP, ktoré budú bližšie ku klientom.

3. Vyhláška o zariadeniach poradenstva a prevencie

Podrobnosti o činnosti a vnútornej organizácii ZPP upravuje všeobecne záväzný právny predpis, ktorým je vyhláška č. 24/2022 Z. z. o zariadeniach poradenstva a prevencie (ďalej len „vyhláška č. 24/2022 Z. z.“) účinná od 1. januára 2023. Touto vyhláškou sa zrušila vyhláška č. 325/2008 Z. z. o školských zariadeniach výchovného poradenstva a prevencie.

Podľa vyhlášky č. 24/2022 Z. z. CPP nesmie odmietnuť vykonať odbornú činnosť, ak dieťa alebo zákonný zástupca má trvalý alebo prechodný pobyt na území kraja, kde má toto centrum sídlo. Ak ide o zástupcu zariadenia, PZ školy alebo OZ školy, rozhodujúce je sídlo právnickej osoby. ŠCPP vykonáva odbornú činnosť na celom území SR a zároveň vykonáva metodickú činnosť a supervíznu činnosť v oblasti svojej špecializácie aj vo vzťahu k CPP.

Vo vzťahu ku školám vzdelávajúcim deti a žiakov jedným z podnetov na výkon odbornej činnosti CPP môže byť aj žiadosť riaditeľa školy, ktorú dieťa navštevuje, alebo ním povereného PZ alebo OZ. Jedným z podnetov na výkon odbornej činnosti ŠCPP môže byť aj žiadosť riaditeľa školy alebo ním povereného PZ alebo OZ, ak ide o odbornú činnosť v rozsahu poradenstva, metodickej činnosti alebo supervíznej činnosti pre ŠPT, PZ alebo OZ. Informovaný súhlas zákonného zástupcu sa nevyžaduje, ak sa odborná činnosť vykonáva v rozsahu prevencie alebo krízovej intervencie v škole alebo v školskom zariadení (§ 2 ods. 6 vyhlášky č. 24/2022 Z. z.).

4. V ktorých prípadoch škola potrebuje súhlasné vyjadrenie zariadenia poradenstva a prevencie?

1. Prijatie dieťaťa, ktoré nedovŕšilo 5. rok veku do 31. augusta príslušného školského roka na povinné predprimárne vzdelávanie v materskej škole (ďalej ako „MŠ“)
V § 28a ods. 5 školského zákona sa ustanovila možnosť, že zákonný zástupca môže riaditeľa MŠ požiadať, aby bolo na povinné predprimárne vzdelávanie prijaté dieťa, ktoré nedovŕšilo piaty rok veku do 31. augusta. Môže ísť spravidla o deti s nadaním alebo o deti, ktoré dovŕšia päť rokov veku v priebehu mesiaca september, ktorých zákonní zástupcovia v nasledujúcom školskom roku s vysokou pravdepodobnosťou požiadajú o výnimočné prijatie na plnenie povinnej školskej dochádzky pred dovŕšením šiesteho roku veku dieťaťa podľa § 19 ods. 4 školského zákona, pretože podľa § 60 ods. 1 školského zákona môže byť na základné vzdelávanie výnimočne prijaté len dieťa, ktoré nedovŕšilo šiesty rok veku a absolvovalo povinné predprimárne vzdelávanie.

V danom prípade riaditeľ MŠ koná na základe žiadosti zákonného zástupcu, ku ktorej sa prikladá súhlasné vyjadrenie príslušného ZPP a súhlasné vyjadrenie všeobecného lekára pre deti a dorast. Konanie o „skoršom“ nástupe dieťaťa na plnenie povinného predprimárneho vzdelávania („predčasné zaškolenie“) nie je rozhodovaním riaditeľa MŠ podľa § 5 ods. 14 zákona č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon č. 596/2003 Z. z.“), preto v danej veci riaditeľ MŠ nevydáva žiadne rozhodnutie. Po predložení uvedených súhlasných vyjadrení riaditeľ materskej školy zaznamená skutočnosť, že dané dieťa bude od nasledujúceho školského roka dieťaťom plniacim povinné predprimárne vzdelávanie, len v osobnom spise dieťaťa.

V praxi môže nastať situácia, že dieťa absolvuje predprimárne vzdelávanie v nejakej MŠ a pred dovŕšením piateho roku veku do 31. augusta zákonný zástupca požiada o plnenie povinného predprimárneho vzdelávania v inej MŠ. V danom prípade takéto dieťa musí byť do príslušnej MŠ najskôr prijaté na základe žiadosti, ku ktorej zákonný zástupca priloží potvrdenie o zdravotnej spôsobilosti, obsahujúce aj údaj o povinnom očkovaní. V prípade, že dieťa bude mať diagnostikované špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby (ďalej ako „ŠVVP“), priloží zákonný zástupca ešte aj vyjadrenie príslušného ZPP a odporučenie všeobecného lekára pre deti a dorast. Zákonný zástupca spolu so žiadosťou zároveň predloží riaditeľovi danej MŠ aj žiadosť o prijatie dieťaťa na plnenie povinného predprimárneho vzdelávania pred dovŕšením piateho roku veku do 31. augusta daného roku, a k nej priloží súhlasné vyjadrenie príslušného ZPP a súhlasné vyjadrenie všeobecného lekára pre deti a dorast. V tomto prípade riaditeľ danej MŠ, ak má voľnú kapacitu, vydá rozhodnutie o prijatí do MŠ podľa § 5 ods. 14 písm. a) zákona č. 596/2003 Z. z. a zaznamená skutočnosť, že dané dieťa bude od nasledujúceho školského roku dieťaťom plniacim povinné predprimárne vzdelávanie, len v osobnom spise dieťaťa.

Minister školstva, vedy, výskumu a športu má podľa § 150 ods. 8 školského zákona v čase vyhláseného výnimočného stavu, núdzového stavu alebo mimoriadnej situácie, ak sa nariadi zákaz prevádzky škôl a školských zariadení podľa § 24 ods. 1 a § 48 ods. 4 písm. e) zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, možnosť rozhodnúť okrem iného aj o spôsobe prijímania na výchovu a vzdelávanie (§ 150 ods. 8 písm. g) školského zákona).

V tomto smere bolo vydané rozhodnutie z 20. 4. 2022 o tom, že na základné vzdelávanie pre šk. rok 2022/2023 možno výnimočne prijať aj dieťa, ktoré nedovŕšilo 6. rok veku, ak z dôvodu prerušenia prevádzky ZPP nebolo možné vydať súhlasné vyjadrenie s prijatím dieťaťa na povinné predprimárne vzdelávanie pred dovŕšením 5. roku veku do 31. augusta. Za štandardných okolností by však mal zákonný zástupca žiadať, aby jeho dieťa bolo „predčasne“ prijaté na plnenie povinného predprimárneho vzdelávania pred začiatkom školského roka, v ktorom má uvedená skutočnosť nastať, a v tomto zmysle majú byť vydávané aj súhlasy ZPP (t. j. pred nástupom na plnenie povinného predprimárneho vzdelávania). Príslušné ustanovenia školského zákona neuvádzajú možnosť pre zákonného zástupcu, aby požiadal o predčasné plnenie povinného predprimárneho vzdelávania svojho dieťaťa (s doložením potrebných súhlasov) počas školského roka, v ktorom má k uvedenému plneniu dôjsť.

2. Výnimočné prijatie dieťaťa na plnenie povinnej školskej dochádzky
„Ak zákonný zástupca dieťaťa požiada o to, aby bolo na plnenie povinnej školskej dochádzky výnimočne prijaté dieťa, ktoré nedovŕšilo šiesty rok veku, je povinný k žiadosti predložiť súhlasné vyjadrenie príslušného zariadenia poradenstva a prevencie, súhlasné vyjadrenie všeobecného lekára pre deti a dorast“ (§ 19 ods. 4 školského zákona ). „Na základné vzdelávanie možno výnimočne prijať dieťa, ktoré nedovŕšilo šiesty rok veku, po vyjadrení príslušného zariadenia poradenstva a prevencie a všeobecného lekára pre deti a dorast“ (§ 60 ods. 1 druhá veta). Riaditeľ základnej školy (ďalej ako „ZŠ“) o tejto skutočnosti rozhoduje v správnom konaní.

3. Pokračovanie povinného predprimárneho vzdelávania v MŠ alebo v zariadení povinného predprimárneho vzdelávania v prípade, ak dieťa po dovŕšení šiesteho roku veku nedosiahlo školskú spôsobilosť
V danom prípade sa súčasne vyžadujú súhlasy:

  • príslušného ZPP,
  • písomný súhlas všeobecného lekára pre deti a dorast a
  • informovaný súhlas zákonného zástupcu alebo zástupcu zariadenia.

Riaditeľ MŠ rozhoduje v správnom konaní vo veci uvedenej v § 5 ods. 14 písm. f) zákona č. 569/2003 Z. z. Dieťa nemôže dvakrát po sebe pokračovať v plnení povinného predprimárneho vzdelávania:

  • buď začne najneskôr 1. septembra, ktorý nasleduje po dni, v ktorom dieťa dovŕšilo siedmy rok veku, plniť povinnú školskú dochádzku v ZŠ,
  • alebo ak ide o dieťa so zdravotným znevýhodnením, môže byť prijaté do prípravného ročníka (a to aj v prípade, ak už pokračovalo v plnení povinného predprimárneho vzdelávania), pričom prípravný ročník môže byť naďalej zriadený v škole pre žiakov so zdravotným znevýhodnením (§ 97 ods. 3 školského zákona a je určený pre žiakov so zdravotným znevýhodnením), ktorí k 1. septembru dosiahli fyzický vek 6 rokov, nedosiahli školskú spôsobilosť a nie je u nich predpoklad zvládnutia 1. ročníka ZŠ (§ 95 ods. 1 písm. b) školského zákona). Prípravný ročník je súčasťou plnenia povinnej školskej dochádzky.

4. Oslobodenie od povinnosti dochádzať do MŠ – neposkytovanie vzdelávania do pominutia dôvodov
„Dieťaťu so zdravotným znevýhodnením, ktoré je oslobodené od povinnosti dochádzať do materskej školy a jeho zdravotný stav mu neumožňuje vzdelávať sa, sa na základe písomného súhlasu všeobecného lekára pre deti a dorast a písomného súhlasu zariadenia poradenstva a prevencie neposkytuje vzdelávanie v materskej škole do pominutia dôvodov, pre ktoré došlo k oslobodeniu od povinnosti dochádzať do materskej školy“ (§ 28a ods. 6 školského zákona).

5. Účasť dieťaťa so zdravotným znevýhodnením na povinnom predprimárnom vzdelávaní v rozsahu menej ako 4 hodiny denne
Zákonný zástupca dieťaťa so zdravotným znevýhodnením podľa § 2 písm. k) školského zákona (sem patrí aj dieťa so zdravotným postihnutím, nie však dieťa zo sociálne znevýhodneného prostredia alebo dieťa s nadaním) môže požiadať riaditeľa MŠ, aby jeho dieťa plnilo povinné predprimárne vzdelávanie v rozsahu menšom ako 4 hodiny denne. Podmienkou akceptácie podanej žiadosti je priloženie súhlasného vyjadrenia ZPP. O tejto žiadosti riaditeľ MŠ nerozhoduje v správnom konaní.

6. Ukončenie integrácie dieťaťa v MŠ z podnetu školy alebo ZPP
Ak riaditeľ MŠ alebo príslušné ZPP zistí, že vzdelávanie integrovaného dieťaťa nie je na prospech integrovanému dieťaťu alebo deťom, ktoré sú účastníkmi výchovy a vzdelávania, navrhne po písomnom súhlase zriaďovateľa MŠ a písomnom súhlase príslušného ZPP zákonnému zástupcovi iný spôsob vzdelávania dieťaťa. Ak zákonný zástupca nesúhlasí so zmenou spôsobu vzdelávania svojho dieťaťa, o jeho ďalšom vzdelávaní rozhodne súd (§ 28 ods. 13 školského zákona).

7. Ukončenie integrácie žiaka v ZŠ z podnetu školy alebo ZPP
Ak riaditeľ ZŠ alebo príslušné ZPP zistí, že vzdelávanie nie je na prospech integrovanému žiakovi alebo žiakom, ktorí sú účastníkmi výchovy a vzdelávania, navrhne po písomnom súhlase orgánu miestnej štátnej správy v školstve (RÚŠS) a príslušného ZPP zákonnému zástupcovi iný spôsob vzdelávania dieťaťa. Príslušný orgán miestnej štátnej správy v školstve uhradí zo štátneho rozpočtu zákonnému zástupcovi dieťaťa cestovné náklady vo výške ceny hromadnej dopravy na jeho dopravu do a zo školy, do ktorej bol žiak po zmene zaradený. Ak zákonný zástupca nesúhlasí so zmenou spôsobu vzdelávania svojho dieťaťa, o jeho ďalšom vzdelávaní rozhodne súd (§ 29 ods. 10 školského zákona).

5. V ktorých prípadoch škola potrebuje písomné odporúčanie zariadenia poradenstva a prevencie?

1.Oslobodenie od povinnosti dochádzať do školy v rámci plnenia povinnej školskej dochádzky – neposkytovanie vzdelávania do pominutia dôvodov (§ 19 ods. 5 školského zákona)
Školský zákon explicitne stanovuje, že od povinnej školskej dochádzky nemožno nikoho oslobodiť (§ 19 ods. 1 školského zákona). V praxi však môžu nastať situácie, že zdravotné znevýhodnenie žiaka je natoľko závažné, že je potrebné ho oslobodiť od povinnosti dochádzať do školy, a keďže ho nemožno vzdelávať ani v rámci individuálneho vzdelávania, vzdelávanie sa mu neposkytuje do pominutia dôvodov, pre ktoré došlo k oslobodeniu od povinnosti dochádzať do školy. V uvedených prípadoch riaditeľ školy, v ktorej dieťa plní povinnú školskú dochádzku, rozhoduje v správnom konaní podľa § 5 ods. 3 písm. c) zákona č. 596/2003 Z. z. (v prípade riaditeľa ZŠ) alebo podľa § 5 ods. 4 písm. c) zákona č. 596/2003 Z. z. (v prípade riaditeľa SŠ), a to na základe písomného odporučenia všeobecného lekára pre deti a dorast a písomného odporučenia ZPP. V tomto smere je dôležité, že toto oslobodenie je časovo ohraničené „pominutím dôvodov“, pre ktoré k oslobodeniu od vzdelávania došlo, k čomu sa vo forme odporúčaní vyjadruje príslušný pediater a ZPP.

2. Povolenie individuálneho vzdelávania zo zdravotných dôvodov – § 24 školského zákona
K žiadosti o povolenie individuálneho vzdelávania žiaka školy, ktorému jeho zdravotný stav neumožňuje účasť na vzdelávaní v škole, zákonný zástupca alebo plnoletý žiak priloží vyjadrenie všeobecného lekára pre deti a dorast alebo odporúčanie ZPP. Vzdelávanie žiaka zabezpečuje škola, ktorá rozhodla o povolení individuálneho vzdelávania, a to v rozsahu najmenej dve hodiny týždenne. Do 31. 12. 2021 prílohou žiadosti o povolenie individuálneho vzdelávania bolo len odporúčanie pediatra. S účinnosťou od 1. januára 2022 bola táto kompetencia ako možnosť rozšírená aj o ZPP (zákon č. 415/2021 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony – ďalej len „zákon č. 415/2021 Z. z.“). V praxi to znamená, že ZPP vydávajú odporúčania na povolenie individuálneho vzdelávania detí a žiakov zo zdravotných dôvodov – týka sa to MŠ (§ 28b ods. 2 školského zákona), ZŠ a SŠ (§ 24 ods. 2 školského zákona), ktoré sú neoddeliteľnou prílohou žiadosti zákonného zástupcu, resp. plnoletého žiaka. V danom prípade riaditeľ školy rozhoduje v správnom konaní vydaním jedného rozhodnutia, a to v rámci rozhodovania o oslobodení žiaka od povinnosti dochádzať do školy, v ktorom sa uvedie, že žiakovi sa povoľuje individuálne vzdelávanie zo zdravotných dôvodov. Žiak, ktorému bolo povolené individuálne vzdelávanie z dôvodu, že jeho zdravotný stav neumožňuje účasť na vzdelávaní v škole na základe odporúčania všeobecného lekára pre deti a dorast z dôvodu zdravotného znevýhodnenia, nevykonáva komisionálnu skúšku. PZ, ktorý zabezpečuje vzdelávanie žiaka, polročne predkladá riaditeľovi školy písomnú správu o postupe a výsledkoch výchovno-vzdelávacej činnosti so žiakom, na základe ktorej sa po prerokovaní v pedagogickej rade školy vykoná hodnotenie vyučovacích predmetov a správania žiaka (§ 24 ods. 8 školského zákona).

V rámci využitia nástroja individuálneho vzdelávania, ktoré sa uskutočňuje bez pravidelnej účasti na vzdelávaní v škole podľa školského zákona, je potrebné odlíšiť deti a žiakov, ktorí sú individuálne vzdelávaní zo zdravotných dôvodov, od detí MŠ a žiakov ZŠ, kde individuálne vzdelávanie je takisto formou osobitného plnenia školskej dochádzky a povinného predprimárneho vzdelávania z iných ako zdravotných dôvodov. Individuálne vzdelávanie na žiadosť zákonného zástupcu možno povoliť ktorémukoľvek dieťaťu v povinnom predprimárnom vzdelávaní a ktorémukoľvek žiakovi ZŠ (1. a 2. stupeň ZŠ) za zákonom stanovených podmienok – vtedy ide prakticky o domáce vzdelávanie, pričom takýto žiak koná komisionálne skúšky v kmeňovej škole. Komisionálne skúšky vykoná z príslušného učiva každého povinného predmetu za každý polrok. Pri rozhodovaní o komisionálnej skúške riaditeľ školy zohľadňuje zdravotný stav žiaka (§ 24 ods. 7 školského zákona). Na základe výsledkov komisionálnej skúšky vydá škola vysvedčenie. V prípade individuálneho vzdelávania (bez zdravotných dôvodov) v rámci povinného predprimárneho vzdelávania sa postupuje podľa § 28b ods. 6 školského zákona – zákonný zástupca zabezpečí účasť dieťaťa na povinnom predprimárnom vzdelávaní v kmeňovej materskej škole v priebehu mesiaca marec; kmeňová materská škola v tomto čase posúdi, či sa pri individuálnom vzdelávaní plní obsah individuálneho vzdelávania. Pokiaľ si to vzdelávacie potreby alebo ŠVVP bude vyžadovať, na posúdení môže byť prítomná aj osoba zabezpečujúca individuálne vzdelávanie dieťaťa, prípadne OZ zo ZPP. Pri deťoch plniacich PPV osobitným spôsobom v zahraničí sa uvedené posúdenie môže uskutočniť aj prostredníctvom digitálnych technológií v online priestore.

Všetci žiaci, ktorým je umožnené individuálne vzdelávanie, sú v príslušnom protokole o zbere údajov pre normatívne financovanie (EDUZBER) uvádzaní v položke tzv. ostatní žiaci. V praxi to znamená, že pri výpočte normatívov sa postupuje podľa § 4 ods. 6 písm. c) nariadenia vlády č. 630/2008 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti rozpisu finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu pre školy a školské zariadenia, t. j. škola na takéhoto žiaka dostane len 10 % normatív.

Vo veci individuálneho vzdelávania ZPP vydávajú písomné odporúčania výlučne k žiadosti zákonného zástupcu o individuálne vzdelávanie zo zdravotných dôvodov.

3. Zaradenie dieťaťa so ŠVVP do triedy MŠ – § 28 ods. 12 školského zákona
O zaradení dieťaťa so ŠVVP (dieťa so zdravotným znevýhodnením, zo sociálne znevýhodneného prostredia a dieťa s nadaním) do triedy MŠ rozhodne riaditeľ MŠ na základe 3 súčasne splnených skutočností:

  • odporúčania všeobecného lekára pre deti a dorast,
  • odporúčania ZPP a
  • vopred prerokovaného informovaného súhlasu zákonného zástupcu.

Počet detí v triede môže byť znížený najviac o dve za každé dieťa so ŠVVP. Maximálny počet zaradených detí so ŠVVP v jednej triede sú dve. Uvedené však prestane platiť s účinnosťou od 1. 9. 2024 (začiatok šk. roka 2024/2025), keďže slová „maximálny počet zaradených detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami v jednej triede sú dve“ sa od tohto termínu vypúšťajú.

4. Možnosť prestupu žiaka medzi dvoma základnými školami do nižšieho ročníka
V priebehu plnenia povinnej školskej dochádzky v ZŠ môže žiak ZŠ na základe písomnej žiadosti zákonného zástupcu prestúpiť do inej ZŠ. O prestupe žiaka rozhoduje rozhodnutím o prijatí žiaka prestupom v rámci správneho konania riaditeľ ZŠ, do ktorej sa žiak hlási. Rozhodnutie o prijatí žiaka prestupom nie je rozhodnutím o prijatí žiaka. Na základe žiadosti zákonného zástupcu žiaka alebo žiadosti zástupcu zariadenia a odporúčania lekára so špecializáciou všeobecné lekárstvo alebo odporúčania ZPP môže riaditeľ ZŠ rozhodnúť o prestupe žiaka aj do nižšieho ročníka (§ 31 ods. 1 školského zákona).

5. Preradenie žiaka zo školského vzdelávacieho programu, ktorý plní príslušná škola, do školského vzdelávacieho programu zodpovedajúcemu jeho špeciálnym výchovno-vzdelávacím potrebám
Pri výchove a vzdelávaní detí so zdravotným znevýhodnením alebo žiakov so zdravotným znevýhodnením sa postupuje podľa vzdelávacích programov uvedených v § 94 ods. 2 školského zákona, ktorý je súčasťou siedmej časti školského zákona venovanej školám pre deti alebo žiakov so ŠVVP. Žiaci zo sociálne znevýhodneného prostredia nemajú vlastný štátny, resp. školský vzdelávací program, ale môžu postupovať tak ako ostatní žiaci so ŠVVP podľa individuálneho vzdelávacieho programu (ďalej ako „IVP“). Podľa § 31 ods. 3 školského zákona „riaditeľ základnej školy môže na základe návrhu triedneho učiteľa a žiadosti zákonného zástupcu žiaka alebo s jeho informovaným súhlasom a na základe odporučenia príslušného zariadenia poradenstva a prevencie preradiť žiaka zo školského vzdelávacieho programu, ktorý plní príslušná škola, do školského vzdelávacieho programu zodpovedajúcemu jeho špeciálnym výchovno-vzdelávacím potrebám“. Takéto „preradenie“ žiaka by v praxi mohlo znamenať jeho umiestnenie do špeciálnej triedy/špeciálnej školy, čo by znamenalo ukončenie procesu individuálnej integrácie žiaka.

Uvedené je potrebné vnímať v kontexte dodatku č. 11 k Štátnemu vzdelávaciemu programu pre primárne vzdelávanie a nižšie stredné vzdelávanie (ďalej len „dodatok č. 11“) účinného od 1. septembra 2022. V ňom je jednoznačne uvedené, že „žiak so zdravotným znevýhodnením sa vzdeláva podľa školského vzdelávacieho programu a učebného plánu školy. Ak špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby neumožňujú žiakovi so zdravotným znevýhodnením, aby sa vzdelával podľa školského vzdelávacieho programu školy, žiak sa vzdeláva podľa individuálneho vzdelávacieho programu.“

Preradenie žiaka zo školského vzdelávacieho programu, ktorý plní príslušná škola, do školského vzdelávacieho programu zodpovedajúcemu jeho špeciálnym výchovno-vzdelávacím potrebám nie je rozhodovaním podľa správneho poriadku, pričom ZPP je kľúčovým aktérom v danom procese, pretože vo svojom odporúčaní musí zvážiť všetky okolnosti výchovy a vzdelávania takéhoto žiaka vrátane nemožnosti postupu podľa školského vzdelávacieho programu a rámcových učebných plánov školy s využitím IVP. Všeobecný lekár pre deti a dorast sa k uvedenej skutočnosti nevyjadruje.

6. Oslobodenie alebo čiastočné oslobodenie žiaka od vyučovania niektorého predmetu, a to na celý školský rok alebo jeho časť – § 31 ods. 4 školského zákona.
Riaditeľ školy rozhoduje v správnom konaní aj o oslobodení žiaka (úplnom alebo čiastočnom) od vyučovania niektorého predmetu na presne vymedzený čas. V danom prípade koná na základe žiadosti zákonného zástupcu a odporučenia praktického lekára pre deti a dorast alebo odporúčania ZPP. Kompetencia vydať uvedené odporúčanie aj zo strany ZPP je daná od 1. januára 2022 novelou školského zákona (zákon č. 415/2021 Z. z.). Podstatnou zmenou je aj to, že rozhodnutie vydané riaditeľom školy podľa správneho poriadku musí obsahovať aj určenie náhradného spôsobu vzdelávania žiaka v čase vyučovania tohto predmetu, t. j. od 1. januára 2022 už školský zákon neumožňuje, že ak je vyučovací predmet (od vyučovania ktorého je žiak oslobodený) zaradený ako prvá alebo posledná vyučovacia hodina dňa, môže byť žiak so súhlasom zákonného zástupcu uvoľnený z výchovy a vzdelávania bez náhrady.

Oslobodenie žiaka SŠ od vzdelávania v jednotlivých vyučovacích predmetoch alebo ich častiach je možné len vtedy, ak nejde o predmet, prostredníctvom ktorého sa pripravuje na povolanie alebo odbornú činnosť. V danom prípade sa vyžaduje odporúčanie ZPP alebo vyjadrenie lekára s odbornou spôsobilosťou na výkon špecializovaných pracovných činností (§ 3 ods. 1 vyhlášky č. 224/2022 Z. z. o strednej škole – ďalej len „vyhláška č. 224/2022 Z. z.“). Žiaka nemožno oslobodiť od vzdelávania sa v povinnom vyučovacom predmete alebo jeho časti na celý školský rok alebo na jeho prevažnú časť, ak ide o povinný vyučovací predmet určený riaditeľom strednej školy, ktorý je podstatný pre prípravu na povolanie žiaka (§ 3 ods. 2 vyhlášky č. 224/2022 Z. z.).

7. Zaradenie žiaka so ŠVVP do triedy strednej školy – § 33 ods. 13 školského zákona
O zaradení žiaka so ŠVVP do triedy SŠ rozhodne riaditeľ SŠ na základe odporúčania ZPP a vopred prerokovaného informovaného súhlasu plnoletého žiaka alebo zákonného zástupcu neplnoletého žiaka alebo zástupcu zariadenia. Všeobecný lekár pre deti a dorast sa k uvedenej skutočnosti nevyjadruje.

8. Úprava podmienok žiaka so zdravotným znevýhodnením pri maturitnej skúške v čase podania prihlášky na maturitnú skúšku
V danom prípade sa vyžaduje odporúčanie ZPP alebo odborníka na pervazívne vývinové poruchy, v ktorom je uvedené zdravotné znevýhodnenie žiaka a príslušné ŠVVP vo vzťahu k jednotlivým častiam vykonávanej maturitnej skúšky alebo lekársky posudok, v ktorom je uvedená diagnóza (ten nie je potrebný pri žiakoch s vývinovými poruchami učenia) – § 16 ods. 8 vyhlášky č. 224/2022 Z. z. K takejto žiadosti možno podľa potreby priložiť aj odporúčanie školského špeciálneho pedagóga, pedagogického asistenta alebo OZ školy. S nadobudnutím účinnosti vyhlášky č. 224/2022 Z. z. (1. júl 2022) už neplatí, že odborný posudok ZPP pre uchádzača s vývinovými poruchami učenia má mať dvojročnú platnosť.

Ak škola vzdeláva deti/žiakov so ŠVVP, vytvára pre nich podmienky v súlade s odporúčaniami ZPP prostredníctvom individuálneho vzdelávacieho programu (§ 7a školského zákona) alebo prostredníctvom vzdelávacích programov určených pre školy, ktoré vzdelávajú deti/žiakov so ŠVVP (§ 7 ods. 5 školského zákona).

Všetky vyššie zmienené prípady si vyžadujú písomné odporúčania ZPP, ktoré musia byť jednoznačne formulované, t. j. nemajú mať formu len všeobecného vyjadrenia, ale priameho a konkrétneho odporúčania. Rozsah vydávaných odporúčaní zo strany ZPP pre žiakov so ŠVVP, ktorí sa vzdelávajú podľa IVP, alebo pre žiakov s nadaním sa týka aj toho, že v zmysle dodatku č. 11 sa umožňuje uskutočňovať dennú formu štúdia na ZŠ aj ako dištančnú. V praxi to znamená, že v nadväznosti na zákonné možnosti úprav dochádzky žiakov žiak ZŠ niektoré hodiny nemusí absolvovať v škole (podľa odporúčania ZPP).

Vo vzťahu k akémukoľvek odporúčaniu ZPP (napr. týkajúcemu sa najmä úpravy obsahu, metód, foriem alebo spôsobu hodnotenia a spolupráce s OZ) je dôležité znenie § 2 ods. 10 vyhlášky č. 24/2022 Z. z., podľa ktorého ak je súčasťou vyjadrenia ZPP nejaké odporúčanie (vrátane správy z diagnostického vyšetrenia, najmä zo psychologického vyšetrenia alebo zo špeciálnopedagogického vyšetrenia, vykonaného ZPP zameraného na zistenie ŠVVP), podľa potreby ZPP vykoná s príslušnou školou alebo školským zariadením konzultáciu. V prípade akýchkoľvek nejasností, resp. interpretačnej pochybnosti (najmä v prípade, ak v škole nie je zriadený ŠPT) má škola právo žiadať ZPP, aby jej bola poskytnutá konzultácia. ZPP je povinné takejto žiadosti vyhovieť.

6. Vyjadrenia zariadenia poradenstva a prevencie, ktoré potrebuje škola v rámci výchovy a vzdelávania detí a žiakov so ŠVVP

Legislatíva stanovuje aj ďalšie prípady, v ktorých škola potrebuje vyjadrenia vydané ZPP. V nižšie uvedených prípadoch sa nevyžaduje výslovný súhlas ani priame odporúčanie, ale ide o vyjadrenie, ktoré má byť pre školy jednoznačné a smerodajné na to, aby vedela optimalizovať svoje výchovné a vzdelávacie postupy voči deťom a žiakom so ŠVVP.

ZPP vydávajú vyjadrenia pri prijímaní dieťaťa so ŠVVP na predprimárne vzdelávanie (ako také, bez ohľadu na povinné predprimárne vzdelávanie) spolu s odporúčaním všeobecného lekára pre deti a dorast (§ 59 ods. 5 školského zákona).

Pri prijímaní dieťaťa do ZŠ (plnenie povinnej školskej dochádzky) sa vyžaduje písomná žiadosť zákonného zástupcu a písomné vyjadrenie ZPP doložené diagnostickým vyšetrením dieťaťa. Riaditeľ ZŠ má zároveň povinnosť poučiť zákonných zástupcov o všetkých možnostiach vzdelávania dieťaťa (§ 61 ods. 1 školského zákona). Súčasťou návrhu na vzdelávanie dieťaťa/žiaka so ŠVVP v školskej integrácii (nový formulár schválený ministerstvom školstva od 1. 6. 2022 – dostupné na Print (iedu.sk)) nie je písomné vyjadrenie k školskej integrácii, keďže z vyhlášky č. 21/2022 Z. z. o pedagogickej dokumentácii a ďalšej dokumentácii sa s účinnosťou od 15. 3. 2022 vypustilo prechodné ustanovenie, podľa ktorého návrh na vzdelávanie dieťaťa/žiaka so ŠVVP obsahuje do 31. 12. 2024 aj písomné vyjadrenie k školskej integrácii. ZPP však odporúča vhodnú formu vzdelávania žiaka so zdravotným znevýhodnením, resp. vyjadruje sa k zmene formy vzdelávania dieťaťa/žiaka v rámci záznamu z prehodnotenia návrhu na zmenu formy vzdelávania dieťaťa/žiaka. Riaditeľ školy k zmene formy vzdelávania nevydáva osobitný písomný súhlas alebo rozhodnutie v zmysle zákona o správnom konaní, keďže ide o realizáciu základného práva na integráciu prostredníctvom žiadosti zákonného zástupcu a potvrdení ŠVVP zo strany ZPP.

Podľa § 61 ods. 3 školského zákona, ak sa počas dochádzky žiaka do ZŠ so vzdelávacím programom pre žiakov so ŠVVP zmení charakter potrieb žiaka alebo jeho zaradenie nezodpovedá charakteru jeho potrieb, riaditeľ ZŠ po vyjadrení príslušného ZPP odporučí zákonnému zástupcovi žiaka podať návrh na prijatie žiaka do inej školy, prípadne na základe žiadosti zákonného zástupcu rozhodne o oslobodení žiaka od povinnosti dochádzať do školy. Ak by zákonný zástupca nerešpektoval najlepší záujem svojho dieťaťa (nekonal v záujme dieťaťa), riaditeľ školy uplatní postup podľa § 29 ods. 10 školského zákona. Z uvedeného vyplýva, že ZPP sa vyjadruje k problematike prijatia žiaka do školy, kde by reálne postupoval podľa školského vzdelávacieho programu školy s úpravami v podobe IVP.

V správe z diagnostického vyšetrenia je dôležité vyjadrenie ZPP, ktoré sa dotýka možného postupu žiaka podľa IVP. IVP vypracúva škola v spolupráci so ZPP, pričom zákonný zástupca dieťaťa alebo žiaka má právo sa s týmto programom oboznámiť (§ 94 ods. 1 školského zákona), poskytuje sa mu kópia IVP (§ 7 ods. 1 vyhlášky č. 223/2022 Z. z. o základnej škole – ďalej len „vyhláška č. 223/2022 Z. z.“) a žiak sa vzdeláva podľa IVP s informovaným súhlasom zákonného zástupcu (§ 7a ods. 1 školského zákona). Ak ZPP odporučí vzdelávanie žiaka podľa IVP, škola je povinná IVP vypracovať.

Vyjadrenie ZPP sa vyžaduje aj vo vzťahu k žiakom, ktorí nepreukážu splnenie predpokladov na plnenie povinnej školskej dochádzky v triede s rozšíreným vyučovaním vyučovacích predmetov alebo skupín vyučovacích predmetov (triedy pre žiakov s nadaním) na konci polroka alebo na konci školského roka. V danom prípade sa okrem vyjadrenia ZPP vyžaduje aj prerokovanie pedagogickou radou a oznámenie zákonnému zástupcovi o preradení príslušnej triedy ZŠ. Návrh na preradenie zo zdravotných dôvodov môže napísať aj všeobecný lekár pre deti a dorast (§ 7 ods. 3 vyhlášky č. 223/2022 Z. z.).

Ak dôjde k zmene študijného odboru alebo učebného odboru v prípade žiaka na základe písomného vyjadrenia ZPP, je to jeden z dôvodov, pre ktorý zriaďovateľ môže zvýšiť určený počet žiakov prvého ročníka stredných škôl financovaných podľa zákona č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení alebo v nadväzujúcich ročníkoch odborov vzdelávania najviac o troch žiakov (§ 29b písm. h) zákona č. 61/2015 Z. z. o odbornom vzdelávaní a príprave).

7. Význam a dôležitosť realizácie diagnostických vyšetrení v zariadení poradenstva a prevencie pre školy

Diagnostické vyšetrenia a správy z diagnostických vyšetrení sú pre školy mimoriadne dôležité, pretože deti/žiaci sa do materských, základných a stredných škôl prijímajú na základe ich zdravotného znevýhodnenia po diagnostických vyšetreniach zameraných na zistenie ich ŠVVP vykonaných ZPP (§ 95 ods. 3 školského zákona).

Vo vzťahu k dieťaťu/žiakovi so ŠVVP je obligatórne v § 2 písm. j) školského zákona stanovené, že musí mať zo strany ZPP diagnostikované ŠVVP, okrem detí umiestnených do špeciálnych výchovných zariadení na základe rozhodnutia súdu (§ 54 zákona č. 36/2005 Z. z. o rodine a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov). V § 105 ods. 1 školského zákona je ustanovená povinnosť absolvovať psychodiagnostické vyšetrenie vo vzťahu k prijímaniu detí/žiakov so všeobecným intelektovým nadaním do tried alebo škôl pre nich určených. Intelektové nadanie je možné definovať len na základe diagnostiky vykonanej CPP. Povinnosť absolvovať psychodiagnostické vyšetrenie sa nevzťahuje na proces prijímania dieťaťa alebo žiaka do športovej triedy alebo športovej školy. Uvedené nemôže byť určené ako kritérium na overenie špeciálnych schopností, zručností alebo nadania dieťaťa alebo žiaka v zmysle § 105 ods. 4 školského zákona.

Správa z diagnostického vyšetrenia je potrebná, ak ide o uchádzača so ŠVVP o prijatie na SŠ, nesmie byť staršia ako dva roky (§ 63 ods. 6 školského zákona), pričom uchádzač so zdravotným znevýhodnením pripája aj vyjadrenie lekára so špecializáciou všeobecné lekárstvo o zdravotnej spôsobilosti študovať zvolený odbor vzdelávania (§ 63 ods. 5 školského zákona). Správa z diagnostického vyšetrenia je spolu s IVP, ak sa žiak podľa neho vzdeláva, súčasťou návrhu na vzdelávanie žiaka so ŠVVP – ide o pedagogickú dokumentáciu dieťaťa/žiaka so ŠVVP vzdelávajúceho sa v špeciálnej škole, špeciálnej triede, škole pre žiakov s intelektovým nadaním, triede pre žiakov s intelektovým nadaním alebo v školskej integrácii (§ 3 ods. 1 písm. a) vyhlášky č. 21/2022 Z. z.). Správa z diagnostického vyšetrenia je súčasťou pedagogickej dokumentácie dieťaťa/žiaka so ŠVVP v materskej škole, základnej škole alebo v strednej škole v triede spoločne s ostatnými deťmi alebo žiakmi (zohľadnené inkluzívne vzdelávanie) – § 3 ods. 2 vyhlášky č. 21/2022 Z. z. o pedagogickej dokumentácii a ďalšej dokumentácii. Správy na účely integrácie a diagnostiky ŠVVP môžu vydávať len ZPP zaradené v sieti škôl a školských zariadení SR. Počas toho, ako je dieťa v MŠ na diagnostickom pobyte na základe rozhodnutia riaditeľa MŠ, diagnostikovanie ŠVVP na účel rozhodnutia o ďalšej forme vzdelávania dieťaťa sa vykonáva v ZPP (§ 6 ods. 2 vyhlášky č. 541/2021 Z. z. o materskej škole).

„Správa z diagnostického vyšetrenia je viazaná na každé dieťa/žiaka, ktorý vyšetrenie podstúpil … vypracúva sa každému diagnostikovanému dieťaťu, nie iba dieťaťu/žiakovi so ŠVVP, ktorému sa vkladá ako príloha do návrhu na vzdelávanie“ (Dočkal a kol., 2019, s. 2 – 3). Ak dieťa (klient) podstúpi diagnostické vyšetrenie s informovaným súhlasom zákonného zástupcu, deje sa tak z nejakých dôvodov, ktoré majú priamy či nepriamy vplyv na vzdelávanie tohto dieťaťa. Ak by sa správa z diagnostického vyšetrenia k tomu nevypracovala (bez ohľadu na to, či sa vypracuje len pre osobný spis dieťaťa alebo následne sa poskytuje zákonným zástupcom a škole – ak s tým rodič nesúhlasí, správa sa neposiela), nebude možné objektivizovať požiadavky na úpravu podmienok, obsahu, foriem, metód a prístupov vo výchove a vzdelávaní pre dieťa v kontexte § 144 školského zákona, kde sú rozvedené práva a povinnosti dieťaťa (každého, nielen so ŠVVP) a jeho zákonného zástupcu. Dieťa v zmysle zrealizovanej diagnostiky má právo postupovať podľa odporúčaní ZPP, tak ako je uvedené v správe. Ak rodič správu nechce (resp. škola ju tiež nežiada) a uspokojí sa len s interpretáciou výsledkov diagnostiky, je otázne, či takýto rodič sleduje najlepší záujem dieťaťa, ktoré ak sa v škole ocitne v problémoch alebo v nejakom riziku, nebude mu môcť byť včas poskytnutá pomoc a podpora. Rodič má totiž aj povinnosti voči škole a tie sú uvedené v § 144 ods. 7 písm. d) školského zákona: informovať školu alebo školské zariadenie o zmene zdravotnej spôsobilosti jeho dieťaťa, jeho zdravotných problémoch alebo iných závažných skutočnostiach, ktoré by mohli mať vplyv na priebeh výchovy a vzdelávania. Vypracovaná správa je svojím spôsobom právna ochrana – ak by mal žiak problémy, ťažkosti v škole, nebodaj by prepadol a pod. (rodič sa bude pýtať prečo) a rodič, ktorý odmietol prevziať správu z diagnostického vyšetrenia alebo nejakým spôsobom bránil škole, aby túto správu získala, by mohol brániť vlastnému dieťaťu v realizácii jeho práva na vzdelávanie s využitím špecifických foriem a metód, ktoré zodpovedajú jeho potrebám a na vytvorenie primeraných úprav a podmienok, ktoré by toto umožňovali (§ 144 ods. 2 školského zákona). Tu však nehovoríme len o ŠVVP (§ 2 písm. i) školského zákona), ale aj o „bežných“ výchovno-vzdelávacích potrebách (§ 2 písm. h) školského zákona). V tomto zmysle je dokonca možné a vhodné, aby sa urobil písomný záznam o skutočnosti, že rodič bol oboznámený len s interpretáciou výsledkov diagnostického vyšetrenia, správu si neprevzal a rovnako nie je doručená škole. Za štandardných okolností sa táto správa škole zasiela, s čím rodič vyslovuje súhlas v rámci poskytnutého informovaného súhlasu pred diagnostickým vyšetrením. V osobnom spise dieťaťa vedenom v ZPP sa majú okrem iných náležitostí nachádzať nielen záznamové hárky z diagnostiky, napr. vo vzťahu k posúdeniu vhodnosti a správnosti diagnostických metód, ale aj samotná správa z diagnostického vyšetrenia, ktorá by mala byť štruktúrovaná podľa vzoru formulára od 1. 9. 2022 (https://edicnyportal.iedu.sk/Forms/Show/4972), a to bez ohľadu na to, aký je výsledok diagnostiky – či zakladá nárok na priznanie statusu ŠVVP, alebo nie. Za určitých okolností, keď zjavne dieťa má v správe zistenia, ktoré si vyžadujú úpravu podmienok vzdelávania v škole, a rodič nesúhlasí s jej zaslaním škole, mali by sa hľadať spôsoby na to, aby takáto správa bola doručená škole – či už apelom na rodiča a jeho poučením o následkoch pre ďalší vývin dieťaťa alebo iným spôsobom rešpektujúcim najlepší záujem dieťaťa.

8. Ďalšie zákonné požiadavky na vzájomnú spoluprácu škôl a zariadení poradenstva a prevencie

Pri hodnotení správania žiaka ZŠ so ŠVVP sa majú zohľadňovať aj jeho ŠVVP – jeho správanie sa hodnotí v spolupráci so ŠPT, ak v škole pôsobí, alebo so ZPP (§ 9 ods. 3 vyhlášky č. 223/2022 Z. z.). Správanie nemôže mať vplyv na hodnotenie vo vyučovacích predmetoch, pričom celkové hodnotenie vyjadruje výsledky hodnotenia žiaka vo vyučovacích predmetoch a hodnotenie jeho správania (§ 55a ods. 1 školského zákona).

Spolupráca sa vyžaduje aj pri činnostiach podpornej úrovne 2. stupňa až 5. stupňa vrátane metodickej podpory a supervíznej činnosti (§ 131 ods. 3 až 6 školského zákona).

Individuálnu logopedickú starostlivosť zabezpečuje v MŠ logopéd, ktorý je zamestnancom ZPP (§ 28 ods. 8 školského zákona).

V prípade uplatnenia ochranného opatrenia podľa § 58 školského zákona má riaditeľ školy možnosť privolať zákonného zástupcu, zdravotnú pomoc, Policajný zbor a OZ zo ZPP.

Vo vzťahu k externému testovaniu žiakov ZŠ (T5, T9) žiak so ŠVVP má také úpravy, aké mal počas vzdelávania v ZŠ. Stanovenie úprav, ktoré žiak so ŠVVP pri testovaní objektívne potrebuje, je v kompetencii PZ/OZ povereného riaditeľom školy, nie ZPP (§ 12 ods. 3 vyhlášky č. 223/2022 Z. z.).

V rámci postupov pri prevencii a pri vzniku krízovej situácie v škole, krízovej intervencii a možnostiach pomoci deťom/žiakom v prípade traumatizujúcich, mimoriadne stresujúcich a záťažových situácií a udalostí je nevyhnutná spolupráca školy a ZPP. Pod krízovou situáciou sa rozumie akákoľvek psychická aj fyzická traumatizujúca udalosť, ktorá prekračuje bežné zvládacie mechanizmy, je do značnej miery nepredvídateľná a nie úplne ovládateľná, ktorá ohrozuje psychický a fyzický stav žiakov a zamestnancov školy. Vyvoláva skutočné pocity tiesne a presahuje bežnú ľudskú skúsenosť. Riaditeľ školy alebo ním poverený PZ alebo OZ bezodkladne požiada príslušné CPP o výkon odbornej činnosti vo vzťahu k dieťaťu alebo deťom, ktoré sú žiakmi školy a ktoré sa ocitli v stave osobnej krízy alebo boli zasiahnuté tragickou udalosťou. Každé CPP by malo disponovať viacerými OZ s absolvovaným výcvikom v oblasti krízovej intervencie.

Podľa § 79 ods. 3 zákona č. 138/2019 Z. z. „zamestnávateľ najmenej jedenkrát ročne zabezpečí pedagogickým zamestnancom a odborným zamestnancom v pracovnom čase preventívne psychologické poradenstvo a umožní im absolvovať poradenstvo zamerané na predchádzanie a zvládanie agresivity, sebapoznanie a riešenie konfliktov“. Aj toto je priestor i príležitosť na prehĺbenie spolupráce škôl a ZPP.

9. Právomoci kontrolných orgánov

Priama kontrolná pôsobnosť je zverená ministerstvu školstva a Štátnej školskej inšpekcii (ďalej ako „ŠŠI“).

Podľa § 130 ods. 8 školského zákona, v prípade podnetu týkajúceho sa odbornej starostlivosti alebo integrácie ministerstvo školstva preskúma:

  1. osobný spis dieťaťa vedený v ZPP,
  2. návrh na vzdelávanie dieťaťa/žiaka so ŠVVP,
  3. správu z diagnostického vyšetrenia,
  4. písomné vyjadrenie ZPP

a vydá odborné stanovisko, ktoré doručí:

  1. zákonnému zástupcovi alebo zástupcovi zariadenia,
  2. príslušnému ZPP,
  3. riaditeľovi školy/školského zariadenia, ktorý rozhoduje o prijatí dieťaťa/žiaka,
  4. Štátnej školskej inšpekcii.

Ministerstvo školstva vydáva výkonové a obsahové štandardy výchovného poradenstva (§ 14 ods. 6 písm. r) zákona č. 596/2003 Z. z.).

ŠŠI plní funkciu kontroly štátu nad úrovňou činností v ZPP. V tejto oblasti vybavuje sťažnosti a petície (§ 13 ods. 1 zákona č. 596/2003 Z. z.). Školskú inšpekciu v ZPP vykonávajú školskí inšpektori na základe poverenia hlavného školského inšpektora alebo riaditeľa inšpekčného centra v súčinnosti s prizvaným odborníkom z praxe (§ 13 ods. 3 zákona č. 596/2003 Z. z.). Za závažné nedostatky zistené v školskom zariadení sa považuje nevykonávanie činnosti ZPP v záujme výchovno-vzdelávacích potrieb dieťaťa/žiaka (§ 13 ods. 17 písm. d) zákona č. 596/2003 Z. z.). RÚŠS predkladá návrh na vyradenie ZPP zo siete, ak zistí, že ZPP neposkytuje poradenstvo alebo služby spojené s výchovou a vzdelávaním žiadnemu dieťaťu alebo žiakovi (§ 17 ods. 1 písm. b) bod 3 zákona č. 596/2003 Z. z.). Osobitne treba pripomenúť, že od 1. 1. 2022 došlo k rozšíreniu povinností ŠŠI s tým, že poskytuje školám a školským zariadeniam (teda aj ZPP) odbornú a poradenskú činnosť v rozsahu svojej pôsobnosti (§ 13 ods. 14 písm. h) zákona č. 596/2003 Z. z.). O výkon tejto odbornej a poradenskej činnosti v súvislosti s výchovou a vzdelávaním žiakov so ŠVVP a poskytovaním odbornej starostlivosti môže ŠŠI požiadať každá škola alebo ZPP.