Pracovnoprávne vzťahy v školstve

1. Úvod

V článku sa budeme zaoberať právnymi predpismi, ktoré sa vzťahujú aj na zamestnancov škôl a školských zariadení. V školách a v školských zaradeniach pôsobia:

  • pedagogickí zamestnanci vymedzení § 19 zákona č. 138/2019 Z. z., ktorými sú učiteľ, majster odbornej výchovy, vychovávateľ, korepetítor, školský tréner, pedagogický asistent, zahraničný lektor, školský špeciálny pedagóg, školský digitálny koordinátor a učiteľ profesijného rozvoja,
  • odborní zamestnanci vymedzení § 23 zákona č. 138/2019 Z. z., ktorými sú psychológ a školský psychológ, špeciálny pedagóg a terénny špeciálny pedagóg, kariérový poradca, logopéd a školský logopéd, liečebný pedagóg a sociálny pedagóg,
  • nepedagogickí zamestnanci, ktorí nie sú vymedzení žiadnym právnym predpisom, ale názvy ich povolaní možno odvodiť od pracovaných činností uvedených v nariadení vlády SR č. 341/2004 Z. z., podľa ktorého ich možno rozdeliť:
    • na zamestnancov vykonávajúcich práce s prevahou duševnej práce, ktorými sú napr. personalisti, rozpočtári, účtovníci, ekonómovia, sekretárky, vedúce školských
      jedální a pod.,
    • a na zamestnancov vykonávajúcich práce s prevahou duševnej práce, remeselné manuálne a manipulačné, ktorými sú v školách napr. školníci, kuchárky, upratovačky, vrátnici, údržbári a pod.

2. Zoznam právnych predpisov pre pracovnoprávnu oblasť v školstve

2.1 Zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov

Základný pracovnoprávny predpis, ktorý upravuje dva základné druhy právnych vzťahov, a to právne vzťahy vznikajúce priamo z titulu zamestnávania fyzických osôb (individuálne pracovnoprávne vzťahy) a právne vzťahy súvisiace s kolektívnym vyjednávaním (kolektívne pracovnoprávne vzťahy). Ustanoveniami Zákonníka práce sa spravujú aj pracovnoprávne
vzťahy zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme, ak zákon o výkone práce vo verejnom záujme a zákon o odmeňovaní neobsahuje osobitnú právnu úpravu.

2.2 Zákon č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme v znení neskorších predpisov

Upravuje práva a povinnosti zamestnancov a zamestnávateľov pri výkone práce vo verejnom záujme nad rámec práv a povinností ustanovených Zákonníkom práce. Ustanovuje predpoklady, ktoré je fyzická osoba povinná splniť, ak sa má stať zamestnancom pri výkone práce vo verejnom záujme.

Ustanovuje tiež povinnosť miesto vedúceho zamestnanca, ktorý vykonáva funkciu štatutárneho orgánu, obsadiť na základe výberového konania a upravuje podmienky jeho konania.

Upravuje podávanie majetkových priznaní a ďalšie povinnosti a obmedzenia vedúcich zamestnancov nad rozsah upravený v Zákonníku práce.

V porovnaní s úpravou obsiahnutou v Zákonníku práce obsahuje osobitnú úpravu podnikania a výkonu inej zárobkovej činnosti vedúceho zamestnanca, náhrady škody, odstupného a odchodného.

Vzťahuje sa na zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme k zamestnávateľom, ktorými sú:

  • štátne orgány, obce, vyššie územné celky a právnické osoby, ktorým zákon zveruje právomoc rozhodovať o právach a povinnostiach fyzických osôb alebo právnických osôb v oblasti verejnej správy,
  • právnické osoby zriadené zákonom a právnické osoby zriadené štátnym orgánom, obcou alebo vyšším územným celkom podľa osobitného zákona, právnické osoby založené štátnym orgánom, Fondom národného majetku Slovenskej republiky, obcou alebo vyšším územným celkom, ak majetková účasť alebo súčet majetkovej účasti štátu, Fondu národného majetku Slovenskej republiky, obce alebo vyššieho územného celku je viac ako 67 %,
  • iné právnické osoby založené štátnym orgánom, obcou alebo vyšším územným celkom, pri ktorých väčšinu členov riadiacich, kontrolných alebo dozorných orgánov navrhuje štátny orgán, obec alebo vyšší územný celok.

Nevzťahuje sa na zamestnancov, ktorí vykonávajú pracovné činnosti remeselné, manuálne alebo manipulačné s prevahou fyzickej práce.

2.3 Zákon č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov

Upravuje odmeňovanie niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme u zamestnávateľov, ktorými sú:

  • orgány štátnej správy, orgány alebo úrady, ktoré vykonávajú štátne záležitosti, ak ide o zamestnancov, ktorí neplnia úlohy štátneho orgánu pri vykonávaní štátnej správy alebo neplnia úlohy pri vykonávaní štátnych záležitostí,
  • ďalšie rozpočtové organizácie štátu, obce a vyššieho územného celku,
  • príspevkové organizácie štátu, obce a vyššieho územného celku okrem príspevkových organizácií, ktorých objem výdavkov na mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania je vyšší ako príspevok z rozpočtu zriaďovateľa,
  • vyššie územné celky a obce, ak ďalej nie je ustanovené inak,
  • štátne fondy,
  • verejné vysoké školy a štátne vysoké školy,
  • Rada pre vysielanie a retransmisiu,
  • Slovenský pozemkový fond,
  • Slovenská akadémia vied a verejné výskumné inštitúcie,
  • školy, v ktorých sa vzdelávanie považuje za sústavnú prípravu na povolanie v zriaďovateľskej pôsobnosti štátom uznanej cirkvi alebo náboženskej spoločnosti a inej právnickej osoby alebo fyzickej osoby, ak ide o pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov, ak ďalej nie je ustanovené inak,
  • základné umelecké školy, materské školy, jazykové školy a školské zariadenia v zriaďovateľskej pôsobnosti štátom uznanej cirkvi alebo náboženskej spoločnosti a inej právnickej osoby alebo fyzickej osoby, ak ide o pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov, ak ďalej nie je ustanovené inak,
  • zamestnávatelia, o ktorých to ustanoví osobitný predpis.

Tento zákon sa nevzťahuje na:

  • školy, v ktorých sa vzdelávanie považuje za sústavnú prípravu na povolanie, v zriaďovateľskej pôsobnosti inej právnickej osoby alebo fyzickej osoby, ak ide o pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov, ak škola v zriaďovateľskej pôsobnosti inej právnickej osoby alebo fyzickej osoby, v ktorej sa vzdelávanie považuje za sústavnú prípravu na povolanie, pri odmeňovaní postupuje podľa kolektívnej zmluvy alebo vnútorného predpisu, v ktorých sú podmienky odmeňovania upravené podľa Zákonníka práce; plat pedagogického zamestnanca alebo odborného zamestnanca určený podľa kolektívnej zmluvy alebo vnútorného predpisu nesmie byť nižší ako platová tarifa podľa tohto zákona zodpovedajúca kariérovému stupňu, v ktorom je pedagogický zamestnanec alebo odborný zamestnanec zaradený,
  • základné umelecké školy, materské školy, jazykové školy a školské zariadenia v zriaďovateľskej pôsobnosti štátom uznanej cirkvi alebo náboženskej spoločnosti a inej právnickej osoby alebo fyzickej osoby, ak ide o pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov, okrem prípadu, ak základná umelecká škola, materská škola, jazyková škola a školské zariadenie pri odmeňovaní postupuje podľa kolektívnej zmluvy alebo vnútorného predpisu, v ktorých sú podmienky odmeňovania upravené podľa Zákonníka práce; plat pedagogického zamestnanca alebo odborného zamestnanca určený podľa kolektívnej zmluvy alebo vnútorného predpisu nesmie byť nižší ako platová tarifa podľa tohto zákona zodpovedajúca kariérovému stupňu, v ktorom je pedagogický zamestnanec alebo odborný zamestnanec zaradený.

Všeobecne upravuje kvalifikačné predpoklady, posudzovanie plnenia kvalifikačných predpokladov, ustanovuje spôsob zaraďovania zamestnancov do platových tried vrátane zaraďovania pedagogických a odborných zamestnancov do platových tried, spôsob započítavania praxe a zaraďovanie nepedagogických zamestnancov do platových stupňov, plat zamestnanca a jeho jednotlivé zložky.

Ustanovuje základnú stupnicu platových taríf zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a osobitnú stupnicu platových taríf učiteľov vysokých škôl a výskumných a vývojových zamestnancov a platové tarify pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov.

2.4 Zákon č. 365/2004 Z. z. o rovnakom zaobchádzaní v niektorých oblastiach a o ochrane pred diskrimináciou a o zmene a doplnení niektorých zákonov (antidiskriminačný zákon) v znení
neskorších predpisov

Upravuje uplatňovanie zásady rovnakého zaobchádzania v pracovnoprávnych vzťahoch, obdobných právnych vzťahoch a v právnych vzťahoch s nimi súvisiacich a ustanovuje prostriedky právnej ochrany, ak dôjde k porušeniu tejto zásady. Jeho ustanovenia sú v plnom rozsahu povinné dodržiavať aj školy a školské zariadenia.

2.5 Zákon č. 2/1991 Zb. o kolektívnom vyjednávaní v znení neskorších predpisov

Upravuje kolektívne vyjednávanie medzi príslušnými orgánmi odborových organizácií a zamestnávateľmi, ktorého cieľom je uzavretie kolektívnej zmluvy, ako aj postup pri riešení kolektívnych
sporov.

Školy a školské zariadenia využívajú ustanovenia zákona týkajúce sa uzatvárania podnikových kolektívnych zmlúv.

2.6 Zákon č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov

Vymedzuje nelegálnu prácu a nelegálne zamestnávanie, ustanovuje zákaz vykonávania nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania, výkon kontroly, povinnosti kontrolného orgánu
a postih za porušenie zákazu nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania.

Aj ustanovenia tohto zákona sú povinné v praxi dodržiavať v plnom rozsahu aj školy a školské zariadenia.

2.7 Zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov

Upravuje právne vzťahy pri poskytovaní služieb zamestnanosti, napr. zamestnávanie štátnych príslušníkov tretej krajiny a vydávanie povolení na zamestnávanie týchto občanov, podmienky poskytovania príspevku na podporu zamestnávania znevýhodneného uchádzača o zamestnanie zamestnávateľovi, podmienky vykonávania absolventskej praxe, povinnosti zamestnávateľa pri zamestnávaní občana so zdravotným postihnutím.

2.8 Zákon č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde a o zmene a doplnení zákona č. 286/1992 Zb. o daniach z príjmov v znení neskorších predpisov

Upravuje tvorbu a následné použitie sociálneho fondu, jeho minimálnu a maximálnu výšku a zároveň konkrétne vymedzuje, na aké účely môžu zamestnávatelia poskytnúť svojim zamestnancom v rámci realizácie svojej sociálnej politiky príspevok z tohto fondu.

2.9 Zákon č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov

Ustanovuje všeobecné zásady prevencie a základné podmienky na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a na vylúčenie rizík a faktorov podmieňujúcich vznik pracovných úrazov, chorôb z povolania a iných poškodení zdravia z práce.

Vzťahuje sa na zamestnávateľov a zamestnancov vo všetkých odvetviach výrobnej sféry a nevýrobnej sféry. Vo svojich prílohách ustanovuje činnosti s vyšším rizikom, pri ktorých môže pri plnení pracovných povinností vzniknúť závažné poškodenie zdravia zamestnancov alebo pri ktorých častejšie vzniká poškodenie ich zdravia, na základe štatistickej klasifikácie ekonomických činností.

Ďalej ustanovuje činnosti, ktoré môže vykonávať fyzická osoba len na základe platného preukazu, osvedčenia alebo dokladu podľa tohto zákona, minimálny počet bezpečnostných technikov u zamestnávateľa podľa kódov podľa štatistickej klasifikácie ekonomických činností, druhy oprávnení na výchovu a vzdelávanie v oblasti ochrany práce a podmienky na splnenie odbornej spôsobilosti a odbornej praxe žiadateľa o vydanie oprávnenia na výchovu a vzdelávanie.

2.10 Zákon č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce a o zmene a doplnení zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov

Upravuje inšpekciu práce, prostredníctvom ktorej sa presadzuje ochrana zamestnancov pri práci a výkon štátnej správy v oblasti inšpekcie práce. Vymedzuje aj pôsobnosť orgánov štátnej správy v oblasti inšpekcie práce a ich pôsobnosť pri výkone dohľadu podľa osobitného predpisu a ustanovuje práva a povinnosti inšpektora práce, povinnosti fyzickej osoby a právnickej osoby pri výkone inšpekcie práce a povinnosti zamestnávateľov pri ochrane zdravia pri práci.

2.11 Zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov

Tento zákon ustanovuje okrem iného požiadavky na zdravé pracovné podmienky, upravuje ochranu zdravia pri práci, povinnosti fyzických osôb a právnických osôb pri ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a zdravia pri práci, činnosť pracovných zdravotných služieb.

Zároveň osobitne zadefinováva zdravé životné podmienky a zdravé pracovné podmienky. Ustanovuje napr. aj podmienky zriadenia zariadenia pre deti a mládež, ako aj zariadení spoločného
stravovania v školských zariadeniach a školách.

2.12 Zákon č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách v znení neskorších predpisov

Upravuje práva a povinnosti zamestnávateľov a zamestnancov pri poskytovaní náhrad výdavkov a iných plnení pri pracovných cestách, pri dočasnom pridelení na výkon práce k inej právnickej osobe alebo fyzickej osobe, pri vyslaní do členského štátu Európskej únie, pri vzniku pracovného pomeru, štátnozamestnaneckého pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu, pri výkone práce v zahraničí a pri ceste v súvislosti s mimoriadnym výkonom práce mimo rozvrhu pracovných zmien do miesta pravidelného pracoviska a späť. Podľa uvedeného zákona postupujú pri realizácii pracovných a služobných ciest všetci zamestnávatelia.

2.13 Zákon č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov

Upravuje, nad rámec Zákonníka práce a zákona o výkone práce vo verejnom záujme, osobitnú úpravu predpokladov a kvalifikačných predpokladov na výkon pracovnej činnosti, ktoré musí zamestnanec spĺňať, aby mohol vykonávať pedagogickú a odbornú činnosť.

Ďalej upravuje:

  • práva a povinnosti pedagogických a odborných zamestnancov,
  • pracovnú činnosť pedagogického a odborného zamestnanca,
  • predpoklady na výkon pracovnej činnosti pedagogického a odborného zamestnanca,
  • kategórie pedagogických a odborných zamestnancov,
  • kariérové stupne, kariérové pozície a atestácie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov,
  • kvalifikačné predpoklady pedagogických a odborných zamestnancov,
  • profesijný rozvoj,
  • rozsah, zameranie, organizáciu a ukončovanie jednotlivých druhov vzdelávania pedagogických a odborných zamestnancov,
  • atestácie, ich vykonávanie a platnosť,
  • hodnotenie pedagogických a odborných zamestnancov,
  • starostlivosť o pedagogických a odborných zamestnancov a ich ochranu.

Zákon sa vzťahuje na pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov škôl alebo školských zariadení, zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, zariadení sociálnych služieb a rehabilitačných stredísk pre zrakovo postihnutých zriadených MPSVaR SR, pracovísk praktického vyučovania, organizácie zriadenej MŠVVaŠ SR na plnenie úloh v oblasti profesijného rozvoja pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov, organizácií zriadených iným ústredným orgánom štátnej správy na plnenie úloh v oblasti profesijného rozvoja pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov alebo Katolíckeho pedagogického a katechetického centra zriadeného Konferenciou biskupov Slovenska.

Zákon sa nevzťahuje na vysokoškolských učiteľov.

Ustanovuje kategórie a podkategórie pedagogických zamestnancov a kategórie odborných zamestnancov, pracovné činnosti, ktoré vykonávajú a zabezpečujú, a ustanovuje aj stupne vzdelania požadované na ich vykonávanie.

Uvedený zákon osobitne upravuje aj niektoré pracovnoprávne náležitosti pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov škôl a školských zariadení, a to najmä:

  • osobitne odlišne od Zákonníka práce definuje prácu nadčas pedagogických zamestnancov tak, že za jednu hodinu práce nadčas pedagogického zamestnanca sa považuje vykonaná hodina priamej výchovno-vzdelávacej činnosti, ktorá prevyšuje základný úväzok pedagogického zamestnanca, ak splnil svoj základný úväzok, alebo vedúceho pedagogického zamestnanca, ktorý nie je štatutárnym orgánom, ak splnil svoj základný úväzok,
  • obmedzuje výkon pracovnej činnosti pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov dosiahnutím 65 rokov veku tak, že pracovný pomer pedagogického a odborného zamestnanca sa skončí najneskôr uplynutím školského roka, v ktorom dovŕši 65 rokov veku, s možnosťou jeho predĺženia o dva roky. Pracovný pomer riaditeľa školy a riaditeľa školského zariadenia sa skončí uplynutím funkčného obdobia, v ktorom dovŕši 65 rokov veku. Pri skočení pracovného pomeru z uvedených dôvodov patrí pedagogickému zamestnancovi a odbornému zamestnancovi odstupné,
  • ustanovuje podmienky zamestnávania pedagogických zamestnancov na určitú dobu tak, že s pedagogickým zamestnancom možno uzatvoriť pracovný pomer na určitú dobu najkratšie na jeden školský rok okrem zastupovania zamestnanca z dôvodov uvedených v 63 ods. 4 písm. a) Zákonníka práce a z dôvodu ustanoveného v § 63 ods. 1 písm. b) Zákonníka práce,
  • ustanovuje, kto je vedúcim pedagogickým zamestnancom a vedúcim odborným zamestnancom a predpoklady výkonu činnosti vedúceho pedagogického zamestnanca a vedúceho odborného zamestnanca.

2.14 Zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve v znení neskorších predpisov

Je jedným zo základných zákonov platným pre školy a školské zariadenia, ktorý upravuje pôsobnosť, organizáciu a úlohy orgánov štátnej správy v školstve, obcí, samosprávnych krajov a orgánov školskej samosprávy a určuje ich pôsobnosť:

  • v oblasti výkonu štátnej správy v školstve a školskej samosprávy,
  • v oblasti tvorby siete škôl, školských zariadení, stredísk praktického vyučovania a pracovísk praktického vyučovania Slovenskej republiky,
  • v oblasti zaraďovania, vyraďovania a zmien v sieti,
  • v oblasti zriaďovania a zrušovania škôl a školských zariadení.

Ďalej upravuje práva a povinnosti riaditeľov škôl a riaditeľov školských zariadení, pôsobnosť Ministerstva školstva, vedy výskumu a športu SR a pôsobnosť štátnej školskej inšpekcie pri výkone štátnej správy v školstve, postup pri výberovom konaní na obsadenie funkcie riaditeľa školy a riaditeľa školského zariadenia, spôsob zaraďovania a vyraďovania škôl a školských zariadení do siete a pod.

2.15 Zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov

Je základným zákonom, podľa ktorého postupujú všetky školy a školské zariadenia pri organizácii výchovy a vzdelávania. Ustanovuje princípy, ciele, podmienky, rozsah, obsah, formy a organizáciu výchovy a vzdelávania v školách a v školských zariadeniach, stupne vzdelania, prijímanie na výchovu a vzdelávanie, ukončovanie výchovy a vzdelávania, poskytovanie odbornej výchovno-poradenskej a terapeuticko-výchovnej starostlivosti, dĺžku a plnenie povinnej školskej dochádzky, vzdelávacie programy na štátnej úrovni (štátne vzdelávacie programy a štátne výchovné programy) a výchovno-vzdelávacie programy na školskej úrovni (školské vzdelávacie programy a školské výchovné programy), ktoré sú základným dokumentom školy, podľa ktorého sa uskutočňuje výchova a vzdelávanie v školách a školských zariadeniach v súlade s týmto zákonom.

Ďalej ustanovuje sústavu škôl a školských zariadení, práva a povinnosti škôl a školských zariadení, práva a povinnosti detí a žiakov, a práva a povinnosti rodičov alebo inej fyzickej osoby než rodiča, ktorá má dieťa zverené do osobnej starostlivosti alebo do pestúnskej starostlivosti na základe rozhodnutia súdu, t. j. zákonných zástupcov, alebo práva a povinnosti zástupcu zariadenia, v ktorom sa vykonáva ústavná starostlivosť, výchovné opatrenie, neodkladné opatrenie alebo ochranná výchova, výkon väzby alebo výkon trestu odňatia slobody, t. j. zástupcov zariadenia.

2.16 Zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov

Ustanovuje podmienky poskytovania zdravotnej starostlivosti a služieb súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti fyzickými osobami a právnickými osobami, ktorými sú aj školy a školské zariadenia.

Ďalej ustanovuje podmienky na výkon zdravotníckeho povolania vrátane podmienok uznávania dokladov o vzdelaní na výkon zdravotníckeho povolania, vzdelávanie zdravotníckych pracovníkov, vznik, postavenie, orgány a pôsobnosť stavovských organizácií v zdravotníctve, t. j. komory, a práva a povinnosti člena komory, povinnosti poskytovateľa zdravotnej starostlivosti, povinnosti zdravotníckeho pracovníka, dozor nad dodržiavaním povinností a sankcie za porušenie povinností ustanovených týmto zákonom, vymenúva, kto je zdravotnícky pracovník, a ustanovuje kvalifikačné predpoklady na ich vykonávanie.

Pre oblasť regionálneho školstva komora navrhuje zástupcov komory do predmetových maturitných komisií v stredných zdravotníckych školách, do skúšobných komisií pri absolventských
skúškach v stredných zdravotníckych školách a do skúšobných komisií pri záverečných skúškach v stredných zdravotníckych školách.

2.17 Zákon č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov

Upravuje poskytovanie zdravotnej starostlivosti a služieb súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti, práva a povinnosti fyzických osôb a právnických osôb pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti, postup pri úmrtí a výkon štátnej správy na úseku zdravotnej starostlivosti.

Ďalej ustanovuje napr. sumy základnej mzdy jednotlivých druhov povolania zdravotníckeho pracovníka. V prílohe č. 3 zákona je ustanovené uznávanie diplomov o špecializácii podľa jednotlivých druhov povolania zdravotníckeho pracovníka a v prílohe č. 4 zákona je ustanovený Etický kódex zdravotníckeho pracovníka.

Zdravotná starostlivosť je súbor pracovných činností, ktoré vykonávajú zdravotnícki pracovníci, vrátane poskytovania liekov, zdravotníckych pomôcok a dietetických potravín s cieľom predĺženia života fyzickej osoby, zvýšenia kvality jej života a zdravého vývoja budúcich generácií; zdravotná starostlivosť zahŕňa prevenciu, dispenzarizáciu, diagnostiku, liečbu, biomedicínsky výskum, ošetrovateľskú starostlivosť a pôrodnú asistenciu. Súčasťou poskytovania zdravotnej starostlivosti je aj preprava podľa § 14 ods. 1 zákona; pracovné činnosti pri preprave podľa prvej časti vety nemusia byť vykonávané zdravotníckymi pracovníkmi.

Ustanovuje, že jednou z foriem zdravotnej starostlivosti je aj zdravotná starostlivosť v škole. Podľa školského zákona, kde to tento zákon umožňuje, môže byť v škole deťom a žiakom tejto školy poskytovaná zdravotná starostlivosť, a to zdravotníckymi pracovníkmi, ktorí sú v pracovnoprávnom vzťahu s príslušnou školou a ktorí spĺňajú podmienky na výkon zdravotníckeho povolania lekár, sestra, verejný zdravotník alebo zdravotnícky záchranár podľa osobitného predpisu, ktorým je zákon č. 576/2004 Z. z. Zdravotnícky pracovník v škole poskytuje dieťaťu alebo žiakovi školy zdravotnú starostlivosť výlučne na základe informovaného súhlasu zákonného zástupcu.

Podľa uvedeného zákona zdravotná starostlivosť, ktorú poskytuje zdravotnícky pracovník v škole, je poskytnutá správne, ak je poskytnutá v súlade so štandardnými diagnostickými postupmi a štandardnými terapeutickými postupmi a pri zohľadnení individuálneho stavu osoby.

Tento zákon teda ustanovuje, že v škole môže byť deťom alebo žiakom tejto školy poskytovaná zdravotná starostlivosť, ak ju poskytuje zamestnanec, ktorý spĺňa podmienky na výkon zdravotníckeho povolania lekár, sestra, verejný zdravotník alebo zdravotnícky záchranár, podľa osobitného predpisu tento zamestnanec vykonáva v rámci poskytovania zdravotnej starostlivosti v škole činnosti v rozsahu praxe výkonu zdravotníckeho povolania, na ktorého výkon spĺňa podmienky.

Škola, v ktorej sa poskytuje zdravotná starostlivosť, je povinná poskytovať zdravotnú starostlivosť správne v súlade so štandardnými diagnostickými a terapeutickými postupmi, viesť zdravotnú dokumentáciu v rozsahu podľa § 19 ods. 2 zákona, zabezpečiť pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti minimálne materiálno-technické vybavenie.

Požiadavky na materiálno-technické vybavenie školy na poskytovanie zdravotnej starostlivosti v škole ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá MZ SR po dohode s MŠVVaŠ SR.

Návrh na poskytovanie zdravotnej starostlivosti deťom a žiakom so zdravotným znevýhodnením v škole vypisuje všeobecný lekár pre deti a dorast na základe žiadosti zákonného zástupcu dieťaťa alebo žiaka.

Zdravotnú dokumentáciu dieťaťa a žiaka vedie škola v písomnej forme. Súčasťou zdravotnej dokumentácie dieťaťa a žiaka so zdravotným znevýhodnením v škole je aj návrh na poskytovanie zdravotnej starostlivosti deťom a žiakom so zdravotným znevýhodnením.

2.18 Vyhláška MŠVVaŠ SR č. 173/2023 Z. z. o kvalifikačných predpokladoch pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov

Vo svojich jednotlivých prílohách ustanovuje kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti jednotlivých kategórií a podkategórií pedagogických zamestnancov a kategórií odborných zamestnancov vo vzťahu k požadovanému stupňu vzdelania a požadovanému študijnému odboru a študijnému programu na výkon pracovnej činnosti. V prílohách č. 1 až 10 sú ustanovené kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti jednotlivých kategórií a podkategórií pedagogických zamestnancov. V prílohách č. 11 až 16 sú ustanovené kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti jednotlivých kategórií odborných zamestnancov. V prílohe č. 17 sa uvádza príbuznosť študijných odborov, študijných programov a odborov vzdelávania, ktoré sú kvalifikačným
predpokladom na vyučovanie predmetov v hudobnom odbore základnej umeleckej školy. V prílohe č. 18 sa uvádzajú doklady, ktorými sa preukazuje splnenie kvalifikačných predpokladov. Uvádzajú sa v nej však len doklady týkajúce sa získania vysokoškolského vzdelania.

V paragrafovom znení ustanovuje, na základe čoho a akým spôsobom sa posudzujú kvalifikačné predpoklady.

2.19 Nariadenie vlády SR č. 341/2004 Z. z., ktorým sa ustanovujú katalógy pracovných činností pri výkone práce vo verejnom záujme a ich zmenách v znení neskorších predpisov

Ustanovuje katalógy pracovných činností, ktorými sú:

  • katalóg pracovných činností s prevahou duševnej práce pri výkone práce vo verejnom záujme,
  •  katalóg pracovných činností remeselných, manuálnych alebo manipulačných s prevahou fyzickej práce pri výkone práce vo verejnom záujme.

Pracovné činnosti uvedené v katalógoch sú usporiadané do častí podľa rezortov, odvetví alebo skupín odvetví. Jednotlivé časti katalógu sú rovnocenné. Na určenie najnáročnejšej pracovnej činnosti môžu zamestnávatelia použiť ktorúkoľvek pracovnú činnosť bez ohľadu na skutočnosť, v ktorej časti katalógu sa nachádza, s podmienkou, že sa zachová určený kvalifikačný predpoklad a náročnosť pracovnej činnosti.

2.20 Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 201/2019 Z. z. o priamej výchovno-vzdelávacej činnosti v znení nariadenia vlády SR č. 32/2022 Z. z.

Ustanovuje rozsah priamej výchovno-vzdelávacej činnosti pedagogického zamestnanca, t. j. základný úväzok a podrobnosti s ním súvisiace. Základný úväzok sa ustanovuje ako týždenný počet hodín priamej výchovno-vzdelávacej činnosti.

Vo svojich jednotlivých prílohách ustanovuje základný úväzok jednotlivých kategórií pedagogických zamestnancov vrátane základného úväzku vedúcich pedagogických zamestnancov, ako aj základný úväzok pedagogických zamestnancov vykonávajúcich špecializované činnosti výchovného poradcu, kariérového poradcu a školského poradcu.

Ustanovuje dĺžku hodiny priamej výchovno-vzdelávacej činnosti na 40 minút, ak ide o vyučovaciu hodinu popoludňajšej zmeny pri zmenovom vyučovaní v základnej škole alebo vyučovaciu hodinu žiakov základnej školy v škole v prírode, alebo na 45 minút, a to pre učiteľov základných a stredných škôl, jazykových škôl, základných umeleckých škôl a ich pedagogických asistentov, korepetítorov, školských špeciálnych pedagógov, alebo na 60 minút, napr. pre učiteľov materskej školy, majstra odbornej výchovy a vychovávateľov škôl a školských zariadení. Hodina priamej výchovno-vzdelávacej činnosti môže trvať 40 minút aj v škole pre žiakov so zdravotným znevýhodnením okrem materskej školy pre deti so zdravotným znevýhodnením alebo v základnej škole,
ak ide o najmenej siedmu vyučovaciu hodinu a vyžadujú to miestne podmienky.

Ďalej ustanovuje základný úväzok pre všetky kategórie a podkategórie pedagogických zamestnancov vrátane základných úväzkov vedúcich pedagogických zamestnancov okrem školského špeciálneho pedagóga a školského digitálneho koordinátora, ktorí nemajú stanovený úväzok. Nulový základný úväzok majú aj riaditelia základných škôl, v ktorých je 29 a viac tried, a riaditelia stredných škôl s počtom tried 23 a viac. Taktiež nemajú určený základný úväzok odborní zamestnanci.

Tiež sú v nadriadení vlády ustanovené aj úväzky pedagogických zamestnancov vykonávajúcich pracovnú činnosť v kariérových pozíciách výchovný poradca, kariérový poradca alebo školský poradca.

2.21 Vzorový pracovný poriadok pre pedagogických a ostatných zamestnancov škôl a školských zariadení

Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky vydalo vzorový pracovný poriadok (číslo: 2020/8006:1-B2001). Bližšie konkretizuje, v súlade s právnymi predpismi, niektoré
ustanovenia Zákonníka práce podľa osobitných podmienok zamestnávateľa, a to napr. uzatváranie pracovného pomeru, pracovný pomer na kratší pracovný čas, vymenovanie a odvolávanie vedúcich zamestnancov, skončenie pracovného pomeru, nároky z neplatného skončenia pracovného pomeru, osobitné povinnosti pedagogických zamestnancov, dĺžku a využitie pracovného času, dovolenku, výplatu platu, prekážky v práci, podnikovú a sociálnu politiku, zodpovednosť za škodu.

Ukladá školám a školským zariadeniam v súlade so zákonom č. 138/2019 Z. z. povinnosť určiť, ktoré činnosti sa považujú za vykonávanie ostatných činností súvisiacich s priamou výchovno-vzdelávacou činnosťou, ako aj povinnosť určiť podmienky vykonávania ostatných činností súvisiacich s priamou výchovno-vzdelávacou činnosťou mimo pracoviska v prípade, ak škola túto možnosť využíva.

2.22 Kolektívna zmluva vyššieho stupňa pre zamestnávateľov, ktorí pri odmeňovaní postupujú podľa zákona č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, na príslušný kalendárny rok

Obsahuje priaznivejšiu úpravu pracovných podmienok, napr.:

  • skrátenie dĺžky pracovného času, zvýšenie základnej výmery dovolenky o jeden týždeň, zvýšenie odchodného, zvýšenie odstupného,
  • zvýšenie základnej stupnice platových taríf od 1. 1. 2023 o 7 % a od 1. 9. 2023 o ďalších 10 %, zvýšenie stupnice platových taríf učiteľov vysokých škôl a výskumných a vývojových zamestnancov a platových taríf pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov od 1. 1. 2023 o 10 % a od 1. 9. 2023 o ďalších 12 %,
  • garanciu minimálnej výšky príspevku zamestnávateľa na doplnkové dôchodkové sporenie v zamestnávateľských zmluvách uzatvorených počas roka 2022 vo výške najmenej 2 % z objemu zúčtovaných platov zamestnancov.

V roku 2022 bola kolektívna zmluva uzatvorená na obdobie od 1. januára 2023 do 31. augusta 2024.