Podporné opatrenia a ich financovanie

1. Nárokovateľné podporné opatrenia pre deti a žiakov

Zákon č. 182/2023 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „zákon č. 182/2023 Z. z.“), priniesol s účinnosťou od 30. 5. 2023 novú definíciu špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb (ďalej ako „ŠVVP“) detí a žiakov a na to nadväzujúci koncept nárokovateľných podporných opatrení poskytovaných v kontexte princípov inkluzívneho vzdelávania.

1.1 Nová definícia ŠVVP

V § 2 písm. i) školského zákona v znení účinnom od 30. 5. 2023 je uvedená nová definícia toho, čo sa rozumie pod ŠVVP. Je to požiadavka určená diagnostikou v zariadeniach poradenstva a prevencie na poskytnutie podporného opatrenia vo výchove a vzdelávaní (ďalej len „podporné opatrenie“) dieťaťu alebo žiakovi podľa písmen j) až p) (t. j. so zdravotným znevýhodnením, zo sociálne znevýhodneného prostredia a s nadaním) a dieťaťu alebo žiakovi, ktorého zdravotný stav, sociálne podmienky, jazykové schopnosti, nadanie, správanie, kognitívne schopnosti, motivácia, emocionalita, tvorivosť alebo zručnosti vyžadujú poskytnutie podporného opatrenia.

Z uvedeného vyplýva, že došlo k rozšíreniu ŠVVP o deti/žiakov, ktoré z dôvodu vymedzených ťažkostí rôzneho druhu potrebujú podporné opatrenia. Týmto sa plní záväzok vyplývajúci z Plánu obnovy a odolnosti Slovenskej republiky (Komponent 6, Reforma 2) – „Definícia konceptu ŠVVP detí a žiakov a vypracovanie modelu nárokovateľných podporných opatrení vo výchove a vzdelávaní vrátane systému ich financovania.“ Zavádzanie podporných opatrení nadväzuje aj na dokument Stratégia inkluzívneho prístupu vo výchove a vzdelávaní. Tento dokument bol vypracovaný na základe Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky na roky 2020 – 2024, oblasť Rovnosť príležitostí vo vzdelávaní a bol schválený uznesením vlády SR č. 732 z 8. decembra 2021.

Systém poradenstva a prevencie tvoria zariadenia poradenstva a prevencie (ďalej ako „ZPP“) a v školách pedagogickí zamestnanci, školský podporný tím alebo odborní zamestnanci školy (§ 130 ods. 3 školského zákona). ŠVVP sa aj po novele školského zákona prostredníctvom zákona č. 182/2023 Z. z. naďalej určuje iba v zariadeniach poradenstva a prevencie, ktoré sú tvorené centrami poradenstva a prevencie a špecializovanými centrami poradenstva a prevencie. Každá ŠVVP si vyžaduje potrebu poskytnutia podporného opatrenia, ale diagnostikovať zdravotné znevýhodnenie a nadanie je možné len v ZPP zaradených do siete škôl a školských zariadení. Diagnostikovanie a na základe diagnostiky aj určenie, že ide o dieťa so ŠVVP, sa má výlučne realizovať v ZPP výkonom pracovnej činnosti odborných zamestnancov (ďalej ako „OZ“) pôsobiacich v týchto zariadeniach (3. až 5. stupeň podpornej úrovne). Výsledok pedagogickej diagnostiky a orientačnej diagnostiky nie je dostatočným záverom na určenie toho, či ide o dieťa/žiaka so ŠVVP – so zdravotným znevýhodnením, zo sociálne znevýhodneného prostredia alebo s nadaním.

Každá škola vzdelávajúca deti a žiakov so ŠVVP má podľa § 7 ods. 5 školského zákona povinnosť vytvárať podmienky na základe odporúčaní ZPP prostredníctvom:

  1. individuálneho vzdelávacieho programu (ďalej ako „IVP“),
  2. vzdelávacích programov pre deti a žiakov so zdravotným znevýhodnením – podľa § 94 ods. 2 školského zákona sú určené na výchovu a vzdelávanie v školách pre deti a žiakov so zdravotným znevýhodnením a v špeciálnej triede,
  3. vzdelávacích programov zameraných na príslušné nadanie alebo
  4. poskytovaných podporných opatrení.

1.2 Školská integrácia v kontexte poskytovania podporných opatrení

Vo vzťahu k školskej integrácii zákonom č. 182/2023 Z. z. došlo k vypusteniu definície školskej integrácie (§ 2 písm. s) školského zákona) ako výchovy a vzdelávania detí a žiakov so ŠVVP v triedach škôl a školských zariadení určených pre deti alebo žiakov bez ŠVVP. Týmto došlo de facto k odbúraniu byrokratickej záťaže učiteľov pri nastavovaní procesov pre ŠVVP a k zjednodušeniu procesov súvisiacich s integráciou dieťaťa/žiaka. Uvedeným zároveň bola rozšírená optika, ktorá sa doposiaľ koncentrovala iba na začleňovanie žiakov so ŠVVP do bežných škôl a tento proces bol orientovaný iba na nich samotných. V tomto zmysle inklúzia „vťahuje“ ďalej do procesných súvislostí aj zdravých spolužiakov (bez stanovených diagnóz), personál školy a inštitúcie, ktoré sú so životom školy úzko prepojené. V tomto zmysle výchovno-vzdelávací systém podpory dieťaťa/žiaka má byť nastavovaný tak, aby v rámci facilitácie podmienok mohol zodpovedne a flexibilne odpovedať na vzdelávacie potreby všetkých žiakov v kontexte prežívania svojej hodnoty, dôstojnosti a rešpektujúc najlepší záujem dieťaťa. V nadväznosti na uvedené je zavedenie podporných opatrení viazané na princíp inklúzie, ktorý je jeden z princípov výchovy a vzdelávania podľa školského zákona.

Nižšie uvedené nárokovateľné podporné opatrenia (právny nárok neznamená to, že ide o odporúčací charakter a podpora sa musí dostať každému dieťaťu/žiakovi v konkrétne definovanej situácii) vyplývajúce zo školského zákona a financované na základe zákona č. 597/2003 Z. z. možno rozdeliť na:

  1. tie podporné opatrenia, ktoré priamo súvisia s výchovno-vzdelávacím procesom, resp. sa naň priamo viažu – napr. úprava cieľov, foriem, metód a prístupov vo vzdelávaní, poskytovanie kurzu vyučovacieho jazyka, zabezpečenie doučovania a ďalších podporných opatrení, ktoré sú viazané na vyjadrenie zariadenia poradenstva a prevencie;
  2. tie podporné opatrenia, ktoré majú nepriamy vzťah k výchovno-vzdelávaciemu procesu (napr. rozvoj pohybovej a komunikačnej schopnosti, rozvoj sebaobsluhy, emocionality, sociálno-komunikačných zručností, činnosti na podporu sociálneho zaradenia, eliminácie predčasného ukončovania školskej dochádzky v nižších ročníkoch, dosahovanie školskej spôsobilosti, vytváranie podmienok pre žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia a pod.);
  3. tie podporné opatrenia, ktoré súvisia s personálnou podporou inklúzie (pracovné miesta členov školského podporného tímu, pedagogických asistentov, zdravotníckeho pracovníka, pomocného vychovávateľa);
  4. tie podporné opatrenia, ktoré súvisia so zabezpečením materiálno-technickej podpory (úprava priestorov, fyzické odstránenie bariér, diétne stravovanie, špeciálne edukačné publikácie a kompenzačné pomôcky);
  5. tie podporné opatrenia, ktoré sú koncentrované na podporu duševného zdravia (napr. krízová intervencia, prevencia rizikového správania).

Školský zákon v znení účinnom od 1. 9. 2023 obsahuje nové ustanovenie § 145c – „Postavenie osobného asistenta“, ktorý síce nie je priamo naviazaný na taxatívny výpočet podporných opatrení podľa školského zákona, ale má pozitívny vplyv na poskytovanie podpory deťom a žiakom s ťažkým zdravotným postihnutím. Ide o zákon 263/2023 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. V zmysle tohto právneho predpisu sa rozširuje možnosť poskytovania individuálnej pomoci pre deti a žiakov, ktorú im v školách neposkytuje (resp. nemôže poskytovať) pedagogický asistent, keďže jeho činnosť je diametrálne odlišná od úkonov osobnej asistencie (zabezpečenie pomoci pri sebaobsluhe, podávanie jedla a nápojov či osobnej hygieny počas školského dňa). Z § 21 ods. 4 zákona č. 447/2008 Z. z. boli vypustené slová, ktoré neumožňovali, aby sa do rozsahu osobnej asistencie započítavali hodiny osobnej asistencie, počas ktorých fyzická osoba s ťažkým zdravotným postihnutím navštevuje školu. V tomto smere je v § 21 ods. 4 zákona č. 447/2008 Z. z. s účinnosťou od 1. 9. 2023 jednoznačne uvedené, že „fyzickej osobe s ťažkým zdravotným postihnutím, ktorá navštevuje školu alebo školské zariadenie, možno poskytnúť osobnú asistenciu na jej sprevádzanie do školy alebo do školského zariadenia, zo školy alebo zo školského zariadenia a na vykonávanie úkonov osobnej asistencie počas výchovno-vzdelávacieho procesu a ostatných činností v škole alebo školskom zariadení“. Podľa § 145c školského zákona školy a školské zariadenia umožnia prítomnosť osobného asistenta v školách a školských zariadeniach a vytvoria podmienky a poskytnú súčinnosť osobnému asistentovi vykonávajúcemu úlohy podľa osobitného predpisu, ktorým je zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

Podľa § 144 ods. 1 písm. p) školského zákona účinného od 30. 5. 2023 dieťa alebo žiak má právo na príslušné podporné opatrenie uvedené vo vyjadrení podľa § 145b ods. 1 školského zákona. Toto právo ustanovené školským zákonom sa zaručuje rovnako každému dieťaťu/žiakovi v súlade so zásadou rovnakého zaobchádzania v poskytovaní výchovy a vzdelávania. Podľa § 145b ods. 6 školského zákona
„dieťa alebo žiak má právo na poskytnutie podporného opatrenia uvedeného vo vyjadrení“ vydaného s cieľom poskytnúť podporné opatrenie.

Problematiku poskytovania podporných opatrení upravuje § 145a a § 145b školského zákona v znení účinnom od 30. 5. 2023.

Podľa § 145a ods. 1 školského zákona „podporným opatrením je opatrenie poskytované školou alebo školským zariadením potrebné na to, aby sa dieťa alebo žiak mohli plnohodnotne zapájať do výchovy a vzdelávania a rozvíjať svoje vedomosti, zručnosti a schopnosti“. V § 145a ods. 2 písm. a) až u) školského zákona je taxatívne vymedzených 21 podporných opatrení vo forme okruhov jednotlivých činností vrátane určenia ich poskytovateľov.

Podľa § 145a ods. 3 školského zákona ministerstvo školstva vedie a zverejňuje na ním určenom webovom sídle katalóg podporných opatrení, ktorý obsahuje najmä:

  1. názov podporného opatrenia,
  2. opis podporného opatrenia,
  3. cieľovú skupinu podporného opatrenia,
  4. personálne zabezpečenie podporného opatrenia,
  5. formu poskytovania podporného opatrenia,
  6. odporúčaný rozsah podporného opatrenia.

Samotný katalóg podporných opatrení, ktorý by mal byť zverejnený po 1. septembri 2023, bude pomôckou pre pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov, pričom jeho súčasťou budú aj metodiky k vybraným podporným opatreniam.

Podporné opatrenie dieťaťu/žiakovi školy alebo školského zariadenia bude možné poskytnúť na základe vyjadrenia:

  1. pedagogického zamestnanca školy v kategórii učiteľ alebo školský špeciálny pedagóg alebo vyjadrenia odborného zamestnanca školy alebo
  2. odborného zamestnanca ZPP v rámci odbornej činnosti na podpornej úrovni 3. stupňa v rámci základnej diagnostiky, čiastkovej diagnostiky alebo komplexnej diagnostiky, resp. na podpornej úrovni 4. stupňa v rámci špecializovanej diagnostiky, komplexnej diagnostiky a diferenciálnej diagnostiky, resp. na podpornej úrovni 5. stupňa v rámci komplexnej diagnostiky a vysokošpecializovanej diferenciálnej diagnostiky.

Takéto vyjadrenie sa týka podporných opatrení uvedených v § 145a ods. 2 písm. a), c), e), f), j) k), n), q), r) alebo písm. s) školského zákona v znení účinnom od 30. mája 2023.

Vo výlučnej kompetencii ZPP sú vyjadrenia k zavedeniu podporných opatrení podľa § 145a ods. 2 písm. b), d), g), h), i), l), m), o) alebo písm. p) školského zákona v znení účinnom od 30. mája 2023.

K pôvodne ministerstvom školstva navrhovaným 19 opatreniam pribudli dve nové, ktoré sa neposkytujú na základe vyjadrenia podľa § 145b ods. 1 školského zákona v znení účinnom od 30. mája 2023, a to:

  1. prevencia na podporu fyzického zdravia, duševného zdravia a prevencia výskytu rizikového správania – poskytovanie zabezpečuje škola alebo školské zariadenie;
  2. krízová intervencia – poskytovanie zabezpečujú všetky školy (materské, základné, stredné) vrátane škôl pre deti a žiakov so ŠVVP, centrum poradenstva a prevencie alebo špeciálne výchovné zariadenie.

1.3 Stanovenie podporného opatrenia

A. Ktoré podporné opatrenia môžu byť poskytované na základe vyjadrenia učiteľa, školského špeciálneho pedagóga, odborného zamestnanca školy alebo odborného zamestnanca poradenstva a prevencie?

Celkovo desať podporných opatrení môžu navrhovať vo forme vyjadrenia k zavedeniu podporného opatrenia vybraní zamestnanci školy alebo OZ ZPP, a to v rámci 1. až 5. stupňa podpornej úrovne podľa § 131 školského zákona, poskytujúc ich v rámci príslušnej diagnostiky pri výkone odbornej činnosti. Ide o:

  1. poskytovanie výchovy a vzdelávania na základe úpravy cieľov, metód, foriem a prístupov vo výchove a vzdelávaní – zabezpečuje škola, školské výchovno-vzdelávacie zariadenie alebo špeciálne výchovné zariadenie;
  2. zabezpečenie činností na rozvoj pohybovej schopnosti, zmyslového vnímania, komunikačnej schopnosti, kognitívnej schopnosti, sociálno-komunikačných zručností, emocionality a sebaobsluhy – poskytovanie zabezpečuje materská škola, základná škola a stredná škola vrátane škôl pre deti a žiakov so ŠVVP alebo špeciálne výchovné zariadenie;
  3. zabezpečenie poskytovania kurzu vyučovacieho jazyka školy alebo inej podpory pri osvojovaní si vyučovacieho jazyka školy – poskytovanie zabezpečuje materská škola, základná škola a stredná škola vrátane škôl pre deti a žiakov so ŠVVP, okrem bilingválneho vzdelávania, alebo špeciálne výchovné zariadenie;
  4. zabezpečenie doučovania – poskytovanie zabezpečuje materská škola, základná škola a stredná škola vrátane škôl pre deti a žiakov so ŠVVP alebo špeciálne výchovné zariadenie;
  5. činnosť na podporu sociálneho zaradenia – zabezpečujú všetky školy a školské zariadenia;
  6. činnosť na podporu predchádzania ukončenia školskej dochádzky v nižšom ako poslednom ročníku základnej školy alebo strednej školy – poskytnutie zabezpečuje základná škola a stredná škola vrátane škôl pre žiakov so ŠVVP, ZPP alebo špeciálne výchovné zariadenie;
  7. poskytovanie zdravotnej starostlivosti – zabezpečuje materská škola, základná škola a stredná škola vrátane škôl pre deti a žiakov so ŠVVP alebo špeciálne výchovné zariadenie. Na navrhnutie podporného opatrenia vo forme poskytovania zdravotnej starostlivosti sa vyžaduje aj písomné vyjadrenie všeobecného lekára pre deti a dorast (§ 145b ods. 5 školského zákona).
  8. zabezpečenie úpravy priestorov školy určených na podporu vnímania a nadobúdanie zručností – poskytnutie zabezpečuje škola alebo špeciálne výchovné zariadenie;
  9. odstraňovanie fyzických bariér v priestoroch škôl a školských zariadení a organizačných bariér pri výchove a vzdelávaní – zabezpečujú všetky školy a školské zariadenia;
  10. zabezpečenie diétneho stravovania – poskytnutie zabezpečuje zariadenie školského stravovania.

B. Podporné opatrenia poskytované na základe vyjadrení výlučne zo strany zariadení poradenstva a prevencie

V rámci odbornej činnosti vykonávanej na podpornej úrovni 3. stupňa (základná diagnostika, čiastková diagnostika alebo komplexná diagnostika), v rámci odbornej činnosti vykonávanej na podpornej úrovni 4. stupňa (špecializovaná diagnostika, komplexná diagnostika a diferenciálna diagnostika) a v rámci odbornej činnosti vykonávanej na podpornej úrovni 5. stupňa (komplexná diagnostika a vysokošpecializovaná diferenciálna diagnostika), keď výsledkom odbornej činnosti je správa z diagnostického vyšetrenia obsahujúca aj návrh podporného opatrenia, na základe vyjadrenia ZPP sa poskytuje týchto deväť podporných opatrení:

  1. Poskytovanie výchovy a vzdelávania na základe úpravy obsahu výchovy a vzdelávania a hodnotenia výsledkov dosiahnutých deťmi alebo žiakmi vo výchove a vzdelávaní zabezpečuje škola, školské výchovno-vzdelávacie zariadenie alebo špeciálne výchovné zariadenie. Z uvedeného vyplýva, že úprava obsahu vzdelávania a spôsob hodnotenia žiakov ako podporné opatrenie, ak je súčasťou IVP, škola môže do IVP zapracovať len na základe návrhu ZPP.
  2. Činnosť na podporu dosahovania školskej spôsobilosti zabezpečuje materská škola (aj pre deti so ŠVVP), ZPP alebo liečebno-výchovné sanatórium.
  3. Skvalitnenie podmienok výchovy a vzdelávania žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia zabezpečujú všetky školy a školské zariadenia.
  4. Zabezpečenie vzdelávania sa vo vyučovacom predmete alebo vo vzdelávacej oblasti vo vyššom ročníku poskytujú základná škola a stredná škola vrátane škôl pre žiakov s nadaním.
  5. Zabezpečenie osobitných foriem komunikácie dieťaťa alebo žiaka so zdravotným postihnutím so školou alebo školským zariadením poskytujú všetky školy a školské zariadenia.
  6. Špecializované kariérové poradenstvo zabezpečujú základná škola a stredná škola (aj pre žiakov so ŠVVP) alebo ZPP.
  7. Zabezpečenie pôsobenia pedagogického asistenta v triede poskytujú materská škola, základná škola a stredná škola vrátane škôl pre deti a žiakov so ŠVVP alebo špeciálne výchovné zariadenie.
  8. Zabezpečenie sebaobslužných úkonov – hygiena, stravovanie a dodržiavanie pitného režimu, vyprázdňovanie moču a stolice, obliekanie a vyzliekanie (podľa I. časti prílohy č. 4 k zákonu č. 448/2008 o sociálnych službách) v čase výchovno-vzdelávacieho procesu poskytuje škola alebo školské zariadenie.
  9. Poskytnutie špeciálnych edukačných publikácií a kompenzačných pomôcok zabezpečujú materská škola, základná škola a stredná škola vrátane škôl pre deti a žiakov so ŠVVP alebo špeciálne výchovné zariadenie.

1.4 Žiadateľ o vyjadrenie na účel poskytnutia podporného opatrenia

V zmysle § 145b ods. 2 školského zákona o vyjadrenie na účel poskytnutia podporného opatrenia môže riaditeľa školy alebo školského zariadenia požiadať:

  1. zákonný zástupca dieťaťa, resp. zástupca zariadenia alebo
  2. pedagogický zamestnanec, alebo
  3. odborný zamestnanec.

Žiadosť o vyjadrenie na účel poskytnutia podporného opatrenia musí mať vždy písomnú formu.

Samotné vyjadrenie na účel poskytnutia podporného opatrenia, ktoré vo vyššie uvedených taxatívne vymedzených prípadoch môže vypracovať pedagogický zamestnanec školy v kategórii učiteľ alebo školský špeciálny pedagóg, odborný zamestnanec školy alebo ZPP, musí obsahovať návrh podporného opatrenia a rozsah jeho poskytovania.

O vyjadrenie zo strany ZPP na účel poskytnutia podporného opatrenia možno požiadať len s informovaným súhlasom zákonného zástupcu.

Podľa § 145a ods. 2 posledná veta školského zákona „škola alebo školské zariadenie môže umožniť požiadať o vyjadrenie na účel poskytnutia podporného opatrenia alebo o poskytnutie podporného opatrenia aj elektronicky bez kvalifikovaného elektronického podpisu použitím informačného systému“.

Ak nie je v možnostiach školy vyjadriť sa na účel poskytnutia podporného opatrenia v škole alebo školskom zariadení, ktoré nie je ZPP, riaditeľ školy alebo školského zariadenia požiada o vyjadrenie ZPP.

Vyjadrenie na účel poskytnutia podporného opatrenia sa poskytuje žiadateľovi. Ak je žiadateľom pedagogický zamestnanec alebo odborný zamestnanec, vyjadrenie sa poskytuje aj zákonnému zástupcovi dieťaťa alebo neplnoletého žiaka, zástupcovi zariadenia alebo plnoletému žiakovi.

Každý, komu bolo vyjadrenie na účel podporného opatrenia poskytnuté, môže požiadať riaditeľa školy alebo školského zariadenia o poskytnutie podporného opatrenia.

1.5 Povinnosti riaditeľa školy vo vzťahu k poskytnutiu podporného opatrenia

O poskytnutie podporného opatrenia požiada ten, komu bolo vyjadrenie na účel podporného opatrenia doručené. Riaditeľ školy je povinný sa písomne vyjadriť k návrhu podporného opatrenia, ktoré je súčasťou vyjadrenia s cieľom zaviesť podporné opatrenie. Vo svojom písomnom vyjadrení riaditeľ školy zohľadní personálne, priestorové, materiálno-technické a finančné podmienky školy na poskytnutie podporného opatrenia.

Písomné vyjadrenie riaditeľ školy poskytuje žiadateľovi do 10 dní odo dňa, keď bol požiadaný o poskytnutie podporného opatrenia, v odôvodnenom prípade do 20 dní. Ak škola alebo školské zariadenie má vytvorené všetky uvedené podmienky na poskytnutie podporného opatrenia, tak zabezpečí realizáciu príslušného podporného opatrenia.

Čo v prípade, ak škola nemôže zabezpečiť podporné opatrenie?
Ak škola alebo školské zriadenie nemá všetky uvedené podmienky na poskytnutie podporného opatrenia v navrhovanom rozsahu a nemá ani možnosť ich zabezpečiť, žiadateľ o poskytnutie podporného opatrenia má možnosť požiadať príslušný regionálny úrad školskej správy (ďalej ako „RÚŠS“) o preskúmanie písomného vyjadrenia riaditeľa školy. Riaditeľ školy musí zvážiť nielen existujúce (nedostatočné) podmienky, ale aj podmienky, ktoré dokáže samostatne a iniciatívne vytvoriť na zabezpečenie poskytnutia podporného opatrenia.

RÚŠS túto žiadosť vybaví v lehote do 30 dní odo dňa, keď bol požiadaný o preskúmanie, pričom na účel preskúmania písomného vyjadrenia riaditeľa školy si môže vyžiadať aj vyjadrenie Štátnej školskej inšpekcie.

RÚŠS v rámci vybavovania žiadosti o preskúmanie negatívneho vyjadrenia riaditeľa školy môže dôjsť k dvom záverom

  1. Vyjadrenie riaditeľa školy je opodstatnené – vtedy RÚŠS vykoná všetky potrebné úkony na zabezpečenie poskytnutia podporného opatrenia v najlepšom záujme dieťaťa prednostne v škole alebo školskom zariadení, ktoré dieťa navštevuje. V tomto smere RÚŠS bezodkladne požiada organizáciu zriadenú ministerstvom školstva na plnenie úloh v oblasti poradenstva a prevencie (Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie – priamo riadená organizácia ministerstva školstva, ktorá má poverenie metodicky a odborne usmerňovať a koordinovať činnosť všetkých zložiek systému poradenstva a prevencie v školstve), ktorá určí spôsob poskytnutia podporného opatrenia v najlepšom záujme dieťaťa a poskytne škole alebo školskému zariadeniu, ktoré dieťa navštevuje, súčinnosť pri zabezpečení jeho poskytnutia.
  2. Vyjadrenie riaditeľa školy nie je opodstatnené – vtedy RÚŠS určí, že škola alebo školské zariadenie je povinné poskytnúť podporné opatrenie v navrhovanom rozsahu.

Každé podporné opatrenie je možné prehodnotiť z hľadiska napĺňania jeho účelu, a to spôsobom vydania vyjadrenia na účel jeho poskytnutia, resp. rediagnostikou.

1.6 Prechodné ustanovenia školského zákona k podporným opatreniam

Prechodné ustanovenia k úpravám účinným dňom vyhlásenia zákona č. 182/2023 Z. z. (30. 5. 2023) sú uvedené v § 161s ods. 1 a 2 školského zákona.

O podporné opatrenie podľa predpisov účinných odo dňa účinnosti tohto zákona možno požiadať najskôr 1. septembra 2023.

Činnosť vykonávaná školou alebo školským zariadením podľa predpisov účinných do dňa účinnosti tohto zákona, ktorej obsah zodpovedá niektorému podpornému opatreniu podľa predpisov účinných odo dňa účinnosti tohto zákona, sa považuje za poskytovanie podporného opatrenia podľa predpisov účinných odo dňa účinnosti tohto zákona.

V súvislosti so zavedením nárokovateľných podporných opatrení sa v § 4e zákona č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení (novelizovaný zákonom č. 182/2023 Z. z.) zaviedol nový model financovania v podobe poskytovania príspevku na podporné opatrenia vo výchove a vzdelávaní, v zmysle ktorého sa v rozpočtovej kapitole ministerstva školstva rozpočtujú finančné prostriedky aj na príspevok na podporné opatrenie vo výchove a vzdelávaní (§ 3 ods. 2 písm. a) 10. bod zákona č. 597/2003 Z. z.). Systém financovania nárokovateľných podporných opatrení je však samostatnou témou časovo zachytávajúcou aj obdobie po 1. 9. 2026, preto uvádzame len základné skutočnosti vo vzťahu k školskému roku 2023/2024: v zákone č. 597/2003 Z. z. sú viaceré prechodné ustanovenia, podľa ktorých finančné prostriedky na osobné náklady asistentov učiteľa pre žiakov so zdravotným znevýhodnením a príspevok na skvalitnenie podmienok na výchovu a vzdelávanie pre žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia sa budú do konca školského roka 2023/2024 poskytovať podľa predpisov účinných do 30. 5. 2023. Uvedené platí aj vo vzťahu k použitiu príspevku na výchovu a vzdelávanie na deti materskej školy v povinnom predprimárnom vzdelávaní na zabezpečenie pedagogického asistenta pre deti so ŠVVP podľa predpisov účinných do dňa účinnosti zákona č. 182/2023 Z. z.

Financie na zabezpečenie podporného opatrenia sú prísne účelovo viazané, a preto podľa § 8b ods. 1 písm. d) 4. bod zákona č. 597/2003 Z. z. ministerstvo školstva alebo RÚŠS uloží zriaďovateľovi školy alebo školského zariadenia pokutu vo výške sumy, ktorá zodpovedá sume použitej inak, za nedodržanie účelu použitia príspevku na podporné opatrenie.

1.7 Systémová spolupráca pri poskytovaní podporných opatrení

Pri určovaní a poskytovaní podporných opatrení sa stretávajú všetci kľúčoví aktéri inklúzie – škola, zákonní zástupcovia, plnoletí žiaci, zariadenia poradenstva a prevencie, regionálne úrady školskej správy spolupracujúce so Štátnou školskou inšpekciou, s Výskumným ústavom detskej psychológie a patopsychológie (VÚDPaP), Národným inštitútom vzdelávania a mládeže a ďalšími organizáciami a inštitúciami. Preto je dôležité, aby táto spolupráca bola sprevádzaná dobre nastavenými procesmi, aby bola pružná a efektívna (nie formálna). Systém poradenstva a prevencie, ktorý je s účinnosťou od 1. 1. 2022 v školskom zákone definovaný v § 131 až § 133, je tvorený zariadeniami poradenstva a prevencie a školami, v ktorých vykonávajú pracovnú činnosť pedagogickí zamestnanci, odborní zamestnanci a školský podporný tím, ak je v škole zriadený v zmysle § 84a zákona č. 138/2019 Z. z. Školský zákon v § 130 ods. 5 explicitne stanovuje nasledovnú povinnosť: „Subjekty systému poradenstva a prevencie multidisciplinárne spolupracujú najmä so zákonnými zástupcami, zástupcami zariadenia, školami, zamestnávateľmi, orgánmi verejnej správy a ďalšími subjektmi, ktoré sa zaoberajú výchovou a vzdelávaním.“ Z uvedeného vyplýva, že sa vyžadujú systémové nástroje a systematické prístupy, dôležitá je udržateľnosť systému, pričom nemožno vylúčiť ani individuálne zlyhania, čo má byť pokryté príslušnými kontrolnými mechanizmami.

VÚDPaP má poverenie metodicky a odborne usmerňovať a koordinovať činnosť všetkých zložiek systému poradenstva a prevencie v školstve, pričom v tomto smere predstavil Návrh konceptu usmerňovania metodickej činnosti v systéme poradenstva a prevencie – aktualizácia k 31. 5. 2023 – navrh-koncept-usmernovanie-mc-v-systeme-pap.pdf (vudpap.sk) a publikáciu Metodická podpora – príklady pre prax – materiál vydaný k 31. 5. 2023 – metodicka-podpora-priklady-pre-prax-26-05-2023.pdf (vudpap.sk). Metodické usmerňovanie je hierarchické – na úrovni inštitúcií, organizácií, orgánov štátnej správy. Metodická podpora sa uskutočňuje „horizontálne“ na úrovni PZ a OZ v rámci 1. až 5. stupňa podpornej úrovne.

V rámci metodickej činnosti metodická podpora a metodické usmerňovanie musia byť prepojené.

2. Financovanie podporných opatrení

V § 4e zákona č. 597/2003 Z. z. sa zavádza nový model financovania podporných opatrení v podobe poskytovania príspevku na podporné opatrenie.

Týmto príspevkom je nahradené aj poskytovanie finančných prostriedkov na osobné náklady asistentov učiteľa pre žiakov so zdravotným znevýhodnením (tie sa nebudú osobitne rozpočtovať – vypustenie druhého bodu v § 3 ods. 2 písm. a) zákona č. 597/2003 Z. z.) a financovanie nákladov na žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia, avšak v danom prípade platí prechodné ustanovenie, podľa ktorého pedagogickí asistenti a žiaci zo sociálne znevýhodneného prostredia budú po novom cez príspevok na podporné opatrenie financovaní od 1. 9. 2024.

Podľa § 3 ods. 2 písm. a) 10. bod zákona č. 597/2003 Z. z. v kapitole ministerstva školstva sa rozpočtujú finančné prostriedky aj na príspevok na podporné opatrenie vo výchove a vzdelávaní § 3 ods. 2 písm. a) 10. bod zákona č. 597/2003 Z. z.

Nastavenie financovania podporných opatrení je úzko previazané so zberom potrebných dát a údajov.

V zozname podporných opatrení, ktoré si budú vyžadovať financovanie, sa nachádza 13 druhov konkrétnych podporných opatrení.

Základným zdrojom financovania je príspevok na podporné opatrenia (ďalej len „príspevok“), ktorý sa vzťahuje na dve skupiny podporných opatrení:

1. Do prvej skupiny podporných opatrení financovaných cez príspevok podľa § 4e ods. 1 písm. a) až f) zákona č. 597/2003 Z. z. účinného od 30. 5. 2023 patria:

  1. pedagogický asistent;
  2. školský podporný tím, t. j. školský špeciálny pedagóg alebo odborný zamestnanec, alebo iný pedagogický zamestnanec na zabezpečenie poskytovania činností podpornej úrovne prvého stupňa v systéme poradenstva a prevencie;
  3. nepedagogický zamestnanec zabezpečujúci sebaobslužné úkony, napr. pomocný vychovávateľ;
  4. zdravotnícky pracovník – jeho pôsobenie podľa § 152a školského zákona sa vzťahuje na materskú školu (§ 28 ods. 14 školského zákona), základnú školu (§ 30 ods. 5 školského zákona) a strednú školu (§ 33 ods. 14 školského zákona);
  5. vzdelávanie zamestnancov školy;
  6. skvalitnenie podmienok žiakov zo SZP.

Všetci títo noví zamestnanci, ktorí sa zamestnajú z príspevku, budú realizovať nielen podporné opatrenia podľa § 145a školského zákona, ale v konkrétnych kategóriách odborných zamestnancov aj odborné činnosti podľa § 130 a § 131 školského zákona (prevencia, orientačná diagnostika…).

2. Do druhej skupiny podporných opatrení financovaných cez príspevok podľa § 4e ods. 2 písm. a) až d) zákona č. 597/2003 Z. z. účinného od 30. 5. 2023 patria:

  1. špeciálne edukačné publikácie a kompenzačné pomôcky,
  2. odstraňovanie fyzických bariér v priestoroch školy alebo školského zariadenia,
  3. úprava priestorov školy určených na podporu vnímania a nadobúdanie zručností,
  4. zabezpečenie diétneho stravovania.

Pri uvedenej prvej skupine podporných opatrení financovaných cez príspevok (na účel poskytovania podporných opatrení a na účel poskytovania odborných činností podpornej úrovne prvého stupňa a druhého stupňa v systéme poradenstva a prevencie po zozbieraní dát – bez osobitnej žiadosti školy/zriaďovateľa) ministerstvo školstva je povinné zverejniť aj metodiku prideľovania finančných prostriedkov schválenú na príslušný školský rok, podľa ktorej sa bude postupovať pri financovaní podporných opatrení v rámci automatických procesov definovaných v metodike.

Pri uvedenej druhej skupine podporných opatrení financovaných cez príspevok na účel poskytovania podporných opatrení sa príspevok poskytuje zriaďovateľovi školy na základe skutočnej potreby deklarovanej v žiadosti predloženej ministerstvu školstva prostredníctvom príslušného regionálneho úradu školskej správy, ktorá obsahuje najmä (§ 4e ods. 3 zákona č. 597/2003 Z. z.):

  1. návrh príslušného podporného opatrenia uvedený v príslušnom vyjadrení,
  2. predpokladané náklady.

Prostredníctvom dohodovacieho konania sa budú financovať náklady na dve podporné opatrenia – doučovanie a poskytovanie kurzu vyučovacieho jazyka školy alebo inej podpory pri osvojovaní si vyučovacieho jazyka školy (§ 8c ods. 1 písm. c) zákona č. 597/2003 Z. z. V tomto zmysle dohodovacím konaním je úprava výšky pridelených finančných prostriedkov zriaďovateľovi podľa § 4 zákona č. 595/2003 Z. z. o objem finančných prostriedkov pridelený aj z dôvodu uvedených podporných opatrení. Podľa § 8c ods. 2 zákona č. 597/2003 Z. z. dohodovacie konanie sa začína na žiadosť zriaďovateľa, ktorú zriaďovateľ predkladá ministerstvu školstva prostredníctvom príslušného regionálneho úradu v priebehu kalendárneho roka.

Jedno podporné opatrenie bude financované prostredníctvom poskytovania dopravného (§ 4aa ods. 3 zákona č. 597/2003 Z. z. je doplnený novým písmenom k): zákonný zástupca dieťaťa materskej školy zriadenej obcou, štátnej materskej školy alebo cirkevnej materskej školy, pre ktoré je predprimárne vzdelávanie povinné, a zákonný zástupca žiaka verejnej školy alebo cirkevnej školy majú právo na úhradu cestovných nákladov na dopravu dieťaťa alebo žiaka podľa odseku 2 z obce jeho trvalého pobytu do školy a späť do miesta jeho trvalého pobytu, ak ide o školu, v ktorej výchovu a vzdelávanie dieťaťa/žiaka so ŠVVP zabezpečil regionálny úrad podľa § 145b ods. 10 písm. a) školského zákona na účel poskytovania podporného opatrenia. Podľa § 145b ods. 10 písm. a) školského zákona, ak RÚŠS zistí, že písomné vyhlásenie riaditeľa školy alebo školského zariadenia o tom, že nemôže poskytnúť podporné opatrenie, je opodstatnené, vykoná všetky potrebné úkony na zabezpečenie poskytnutia podporného opatrenia v najlepšom záujme dieťaťa/žiaka prednostne v škole alebo v školskom zariadení, ktoré navštevuje.

2.1 Financovanie nákladov na pedagogického asistenta

Finančné prostriedky zo štátneho rozpočtu na osobné náklady asistentov učiteľa pre žiakov so zdravotným znevýhodnením sa do 31. 8. 2024 budú poskytovať podľa § 4a zákona č. 597/2003 Z. z., a to na základe žiadosti, ktorú zriaďovateľ školy predkladá ministerstvu školstva prostredníctvom príslušného RÚŠS do 31. mája. Od 1. 9. 2024 sa budú finančné prostriedky na tento účel podporného opatrenia poskytovať prostredníctvom príspevku (§ 4e ods. 1 písm. a) zákona č. 597/2003 Z. z.).

Tento príspevok bude zohľadňovať individuálne kritériá, ale takisto bude podľa stanovených kritérií poskytovaný paušálne.

Individuálne kritériá budú vychádzať zo správy z diagnostického vyšetrenia realizovaného v zariadení poradenstva a prevencie, ak bude obsahovať aj návrh podporného opatrenia – potrebu prítomnosti pedagogického asistenta. Určujúcou bude konkrétna diagnóza dieťaťa alebo žiaka so zdravotným znevýhodnením podľa stupňa, miery a závažnosti zdravotného postihnutia. Na základe vyhodnotenia objektívne stanovených kritérií v rámci zberu týchto údajov školy budú môcť zamestnať pridelený počet pedagogických asistentov.

V rámci paušálneho prideľovania podľa zverejnenej metodiky na prideľovanie pedagogických asistentov na príslušný školský rok sa bude zohľadňovať druh a typ školy/ školského zariadenia, celkový počet detí a žiakov a počet detí a žiakov s odporúčaním na podporné opatrenia vydaným zariadením poradenstva a prevencie. Časť materských, základných a stredných škôl (okrem špeciálnych škôl) bude mať ešte v školských rokoch 2024/2025 a 2025/2026 pridelených pedagogických asistentov z EŠIF – NP POP 3, čo bude takisto zohľadnené pri tomto spôsobe prideľovania.

2.2 Financovanie nákladov na školský podporný tím

Na tento účel sa začnú poskytovať finančné prostriedky zo štátneho rozpočtu od 1. 9. 2024 (príspevok podľa § 4e ods. 1 písm. b) zákona č. 597/2003 Z. z.). Spôsob prideľovania nebude prostredníctvom žiadosti, ale vyplynie zo zverejnenej metodiky, ktorá bude predstavovať akýsi „kľúč prideľovania“ na základe vopred stanovených a zverejnených kritérií (druh/typ školy, počty žiakov so zdravotným znevýhodnením s vyjadrením na zavedenie tohto opatrenia zo strany zariadenia poradenstva a prevencie a pod.). Pri zavádzaní tohto podporného opatrenia bude situácia podobná ako v prípade pedagogických asistentov, pretože časť materských, základných a stredných škôl (okrem špeciálnych škôl) bude mať ešte v školských rokoch 2024/2025 a 2025/2026 pridelených pedagogických asistentov a ďalších pedagogických a odborných zamestnancov z EŠIF – NP POP 3, a to na pozíciách školský psychológ, školský špeciálny pedagóg, sociálny pedagóg, liečebný pedagóg, školský logopéd a sociálny pracovník.

2.3 Financovanie nákladov na nepedagogického zamestnanca zabezpečujúceho sebaobslužné úkony

Na tento účel sa začnú poskytovať finančné prostriedky zo štátneho rozpočtu od 1. 9. 2024 (príspevok podľa § 4e ods. 1 písm. c) zákona č. 597/2003 Z. z.), a to na základe „výpočtov a pravidiel“ uvedených v metodike, nie žiadosti. Príspevok bude možné poskytnúť len na základe vyjadrenia zariadenia poradenstva a prevencie.

Kľúčovým prvkom je miera odkázanosti zdravotne znevýhodneného žiaka vyplývajúca z príslušnej diagnózy.

V školskom roku 2022/2023 boli pozície pomocných vychovávateľov financované z Plánu obnovy a odolnosti SR, a to najmä v materských školách.

2.4 Financovanie nákladov na zdravotníckeho pracovníka

Na tento účel sa začnú poskytovať finančné prostriedky zo štátneho rozpočtu od 1. 9. 2026 (príspevok podľa § 4e ods. 1 písm. d) zákona č. 597/2003 Z. z.). O tieto finančné prostriedky školy nebudú musieť žiadať, dostanú ich na základe pravidiel stanovených metodikou. V období od 1. 9. 2022 do 31. 8. 2024 sú financované pozície zdravotníckych pracovníkov v materských, základných a stredných školách z Plánu obnovy a odolnosti SR. Zdravotníckeho pracovníka, ktorý je v pracovnoprávnom vzťahu s príslušnou školou a spĺňa podmienky na výkon zdravotníckeho povolania lekár, sestra, verejný zdravotník alebo zdravotnícky záchranár podľa osobitného predpisu (§ 27 ods. 1 písm. a), d), g) a l) zákona 578/2004 Z. z.) a poskytuje dieťaťu alebo žiakovi školy zdravotnícku starostlivosť výlučne na základe informovaného súhlasu zákonného zástupcu, je možné prideliť len na základe vyjadrenia zariadenia poradenstva a prevencie a písomne doloženého vyjadrenia všeobecného lekára pre deti a dorast.

Pri prideľovaní zdravotníckeho pracovníka sa bude okrem uvedeného prihliadať aj na priestorové možnosti školy (existencia samostatnej miestnosti s cieľom poskytnúť danú zdravotnú starostlivosť), na regionálne podmienky s cieľom dostupnosti zdravotníckeho pracovníka pre čo najviac detí a žiakov a na výšku alokovaných zdrojov.

2.5 Financovanie nákladov na vzdelávanie zamestnancov školy zamerané na poskytovanie podporných opatrení

Na tento účel sa budú poskytovať finančné prostriedky zo štátneho rozpočtu v zmysle § 4e ods. 1 písm. e) zákona č. 597/2003 Z. z., a to podľa zverejnenej metodiky. Ide o vzdelávanie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov vyplývajúce zo špecifickej potreby vzťahujúcej sa ku konkrétnemu žiakovi podľa vyjadrenia zariadenia poradenstva a prevencie v nadväznosti na konkrétne podporné opatrenie (napr. zabezpečenie činností na rozvoj zmyslového vnímania, zabezpečenie osobitných foriem komunikácie dieťaťa/žiaka so zdravotným postihnutím a pod.). Školy tak dostanú možnosť vzdelávať sa a zvyšovať svoje kompetencie v nadväznosti na alternatívne formy komunikácie, výučbu pomocou Braillovho písma, posunkový jazyk, prstovú abecedu, pomocné artikulačné znaky, prípadne asistenciu so sebaobslužnými činnosťami a pod. Viaceré takéto vzdelávania môže garantovať a ponúkať napríklad Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie.

V tomto smere aj školské zariadenia (zariadenia poradenstva a prevencie, osobitne špecializované centrá poradenstva a prevencie zamerané na konkrétne zmyslové postihnutia) môžu byť žiadateľmi o vydanie oprávnenia na organizovanie inovačného vzdelávania a po získaní príslušných oprávnení môžu vzdelávať zamestnancov školy v oblasti poskytovania podporných opatrení, ktoré bude hradené z príspevku.

2.6 Financovanie nákladov na skvalitnenie podmienok žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia

Finančné prostriedky zo štátneho rozpočtu sa na tento účel budú do 31. 8. 2024 poskytovať podľa prechodného ustanovenia § 9p ods. 1 zákona č. 597/2003, t. j. na základe počtu žiakov zo SZP a ministerstvom školstva stanovenej výšky príspevku na žiaka zo SZP. Od 1. 9. 2024 sa budú tieto finančné prostriedky zo štátneho rozpočtu poskytovať podľa § 4e ods. 1. písm. f) zákona č. 597/2003 Z. z.

O tieto finančné prostriedky školy nebudú musieť žiadať, dostanú ich automaticky podľa výpočtu stanoveného príslušnou metodikou na základe celkového počtu žiakov zo SZP.

2.7 Financovanie nákladov na špeciálne edukačné publikácie a kompenzačné pomôcky

Na tento účel sa budú poskytovať finančné prostriedky zo štátneho rozpočtu v zmysle § 4e ods. 2 písm. a) zákona č. 597/2003 Z. z., a to na základe žiadosti školy/zriaďovateľa vyplývajúcej zo skutočnej potreby dieťaťa/žiaka navštevujúceho príslušnú školu.

So špeciálnymi edukačnými publikáciami a kompenzačnými pomôckami môžu pracovať aj zariadenia poradenstva a prevencie, ktoré sú tak žiakovi, ako aj škole nápomocné pri získavaní potrebných schopností v rámci využívania tohto podporného opatrenia.

2.8 Financovanie nákladov na odstraňovanie fyzických bariér v priestoroch školy alebo školského zariadenia

Na tento účel sa budú poskytovať finančné prostriedky zo štátneho rozpočtu v zmysle § 4e ods. 2 písm. b) zákona č. 597/2003 Z. z., a to na základe žiadosti školy/zriaďovateľa, vyplývajúcej zo skutočnej potreby dieťaťa/žiaka navštevujúceho príslušnú školu.

Pri uplatňovaní tohto podporného opatrenia sa bude okrem iného zohľadňovať aj dostupná výška alokácie finančných prostriedkov, priestorové a technické možnosti školy, regionálne podmienky v nadväznosti na dostupnosť bezbariérovej školy v okolí bydliska dieťaťa/žiaka a pod.

2.9 Financovanie nákladov na úpravu priestorov určených na podporu vnímania a nadobúdanie zručností

Na tento účel sa budú poskytovať finančné prostriedky zo štátneho rozpočtu v zmysle § 4e ods. 2 písm. c) zákona č. 597/2003 Z. z., a to na základe žiadosti školy/zriaďovateľa, vyplývajúcej zo skutočnej potreby dieťaťa/žiaka navštevujúceho príslušnú školu. Ako aj pri iných takto požadovaných podporných opatreniach sa predpokladá stanovený mechanizmus posudzovania a schvaľovacieho procesu na ministerstve školstva za účasti regionálnych úradov školskej správy. Kritériá schvaľovania a prideľovania budú obdobné ako pri všetkých podporných opatreniach prideľovaných na základe § 4e ods. 2 zákona č. 597/2003 Z. z.

2.10 Financovanie nákladov na zabezpečenie diétneho stravovania

Na tento účel sa budú poskytovať finančné prostriedky zo štátneho rozpočtu v zmysle § 4e ods. 2 písm. d) zákona č. 597/2003 Z. z., a to na základe žiadosti školy/zriaďovateľa, vyplývajúcej zo skutočnej potreby školy zabezpečiť toto podporné opatrenie. Škola musí mať na to vytvorené elementárne materiálne podmienky (napr. samostatný priestor na prípravu takýchto jedál), aby mohla zabezpečovať diétne stravovanie, pričom nie každá škola tieto podmienky spĺňa.

Preto otvorenou otázkou zostáva diétne stravovanie detí, ktoré to potrebujú, aj v inej škole, ktorá to ako podporné opatrenie dokáže zabezpečiť.

2.11 Financovanie nákladov na doučovanie a na jazykové kurzy

Finančné prostriedky na nárokovateľné podporné opatrenia, ktorými sú doučovanie a poskytovanie kurzu vyučovacieho jazyka alebo inej podpory pri osvojovaní si vyučovacieho jazyka školy, sa budú poskytovať rovnakým spôsobom ako pred nadobudnutím účinnosti zákona č. 182/2023 Z. z., t. j. prostredníctvom dohodovacieho konania podľa § 8c ods. 1 písm. c) zákona č. 597/2003 Z. z., a to na základe žiadosti. Ministerstvu školstva zriaďovateľ predloží žiadosť prostredníctvom príslušného RÚŠS, ktorá bude obsahovať predpokladané náklady a návrh príslušného podporného opatrenia. Ministerstvo školstva pridelí finančné prostriedky na základe dohodovacieho konania zriaďovateľovi prostredníctvom príslušného RÚŠS. Zoznam zriaďovateľov škôl, ktorým boli pridelené finančné prostriedky a ich výšku zverejňuje ministerstvo školstva na svojom webovom sídle.

Katalóg podporných opatrení bude ďalej špecifikovať primárne cieľové skupiny žiakov, ktorým má byť poskytnuté doučovanie alebo jazykový kurz, a v prípade zvýšených finančných nárokov na toto podporné opatrenie nemožno vylúčiť ani mechanizmus individuálnej/skupinovej priorizácie pri jeho poskytovaní.

Doučovanie a jazykové kurzy sú viazané na konkrétny počet hodín vyučovania a priemernú mzdu, ktorá bude vyplatená pedagogickému zamestnancovi pri poskytovaní týchto podporných opatrení.

2.12 Financovanie nákladov na dopravu žiakov do školy, ktorú regionálny úrad školskej správy zabezpečil na účel poskytnutia podporného opatrenia

Tieto finančné prostriedky sa budú poskytovať na základe žiadosti zriaďovateľa.

V súčasnosti v tomto smere platí smernica č. 22/2021, ktorou sa určuje postup pri prideľovaní príspevku na dopravu v znení smernice č. 54/2021, ktorá nadobudla účinnosť od 1. 1. 2022.

2.13 Príspevok na podporné opatrenie

Podľa § 4e ods. 1 zákona č. 597/2003 Z. z. účinného od 30. 5. 2023 ministerstvo školstva môže na účel poskytovania podporných opatrení a na účel poskytovania odborných činností podpornej úrovne prvého stupňa a druhého stupňa v systéme poradenstva a prevencie prideliť z kapitoly ministerstva v priebehu kalendárneho roka zriaďovateľovi školy alebo školského zariadenia príspevok na úhradu nákladov uvedených v § 4e ods. 1 písm. a) až f).

Podľa § 4e ods. 2 zákona č. 597/2003 Z. z. účinného od 30. 5. 2023 ministerstvo školstva môže na účel poskytovania podporných opatrení a na účel poskytovania odborných činností podpornej úrovne prvého stupňa a druhého stupňa v systéme poradenstva a prevencie prideliť z kapitoly ministerstva v priebehu kalendárneho roka na základe skutočnej potreby zriaďovateľovi školy alebo školského zariadenia, ktorý o to požiada, príspevok na úhradu nákladov uvedených v § 4e ods. 2 písm. a) až d).

S účinnosťou od 1. 9. 2026 ministerstvo školstva už bude mať povinnosť prideliť príspevok na účel poskytovania podporných opatrení, a to bez ohľadu na to, či ide o príspevok bez žiadosti (§ 4e ods. 1) alebo o príspevok na základe žiadosti (§ 4e ods. 2).

Príspevok sa bude poskytovať obligatórne. Žiadosť predkladá zriaďovateľ ministerstvu prostredníctvom príslušného RÚŠS, obsahuje najmä návrh príslušného podporného opatrenia uvedený v príslušnom vyjadrení (t. j. podľa § 145a školského zákona) a predpokladané náklady.

2.14 Pokuta za nedodržanie účelu použitia príspevku na podporné opatrenie

Podľa § 8b ods. 1 písm. d) 4. bod zákona č. 597/2003 Z. z. ministerstvo školstva alebo RÚŠS uloží zriaďovateľovi školy alebo školského zariadenia pokutu vo výške sumy, ktorá zodpovedá sume použitej inak, za nedodržanie účelu použitia príspevku na podporné opatrenie.