Novela zákona o financovaní regionálneho školstva

1. Úvod

Dňa 15. novembra 2024 nadobudla účinnosť novela zákona č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 597 Z. z.“), ktorá bola publikovaná v Zbierke zákonov SR pod č. 290/2024 Z. z.

Obsahom schválenej novely je prioritne zmena financovania materských škôl, ktoré boli doposiaľ financované z výnosu dane z príjmov fyzických osôb, na financovanie zo štátneho rozpočtu. Ide o plnenie reformy 1 komponentu 6 Plánu obnovy a odolnosti SR, z ktorého vyplýva, že sa má vytvoriť „diferencovaný a transparentný systém financovania predprimárneho vzdelávania, aby sa zabezpečila stabilita, odolnosť a účelové viazanie finančných prostriedkov vyčlenených na vzdelávanie“.

Novela nadobúda účinnosť 15. novembra 2024 tak, by od 1. januára 2025 boli materské školy financované po novom.

Novela č. 290/2024 Z. z. však okrem financovania materských škôl priniesla aj ďalšie úpravy a spresnenia.

 

2. Zmeny v zákone o financovaní

Novela č. 290/2024 Z. z., ktorou sa novelizuje zákon č. 597/2003 Z. z., obsahuje najmä tieto zmeny:

Financovanie MŠ
Normatívne financovanie materských škôl – financovanie všetkých materských škôl, nielen štátnych sa bude uskutočňovať zo štátneho rozpočtu prostredníctvom kapitoly ministerstva školstva:

  • zo štátneho rozpočtu sa prispieva na financovanie materských škôl zriadených štátom uznanými cirkvami alebo náboženskými spoločnosťami a na financovanie materských škôl zriadených inými právnickými osobami alebo fyzickými osobami rovnako ako na financovanie materských škôl v zriaďovateľskej pôsobnosti obcí, samosprávnych krajov alebo regionálnych úradov.

Rozpis finančných prostriedkov zriaďovateľom verejných materských škôl na kalendárny rok vychádza z normatívne určených objemov finančných prostriedkov určených pre verejné materské školy v pôsobnosti zriaďovateľa:

  • mzdový normatív na dieťa verejnej materskej školy vyjadruje osobné náklady zamestnancov, ktorí zabezpečujú výchovno-vzdelávací proces, a zamestnancov, ktorí zabezpečujú prevádzku školy, pripadajúce na jedno dieťa; určuje sa v závislosti od
    • veľkosti verejnej materskej školy,
    • organizácie výchovy a vzdelávania,
    • personálnej náročnosti,
    • zaradenia pedagogických zamestnancov do platových tried a
    • dĺžky praxe pedagogických zamestnancov,
  • z dôvodu veľkosti školy možno normatív zvýšiť najviac na dvojnásobok,
  • prevádzkový normatív na dieťa verejnej materskej školy vyjadruje prevádzkové náklady pripadajúce na jedno dieťa; určuje sa v závislosti od
    • veľkosti verejnej materskej školy,
    • organizácie výchovy a vzdelávania,
    • ekonomickej náročnosti výchovno-vzdelávacieho procesu a
    • teplotných podmienok v mieste verejnej materskej školy,
  • z dôvodu veľkosti školy možno normatív zvýšiť najviac na dvojnásobok.

Pri financovaní cirkevných materských škôl a pri financovaní súkromných materských škôl sa postupuje rovnako ako pri financovaní verejných materských škôl.

Súkromným materským školám možno prideliť finančné prostriedky na kapitálové výdavky len v rámci rozvojových projektov na obstaranie hnuteľného majetku.

Správa o hospodárení
Podmienkou na pridelenie finančných prostriedkov na nasledujúci kalendárny rok je vypracovanie správy o hospodárení materskej školy za predchádzajúci rok, ak počas neho už pôsobila, a jej predloženie prostredníctvom zriaďovateľa príslušnému regionálnemu úradu.

Zriaďovateľ cirkevnej materskej školy a zriaďovateľ súkromnej materskej školy je povinný použiť normatívne finančné prostriedky na úhradu osobných nákladov a prevádzkových nákladov okrem nájomného podľa zmluvy o kúpe prenajatej veci a okrem reklamy.

Správa o hospodárení školy a školského zariadenia obsahuje

  • analýzu príjmov v členení podľa zdrojov a analýzu výdavkov,
  • stav a pohyb majetku získaného z prostriedkov štátneho rozpočtu, ak ide o cirkevné školy, súkromné školy, cirkevné materské školy, súkromné materské školy, cirkevné zariadenia poradenstva a prevencie a súkromné zariadenia poradenstva a prevencie,
  • ďalšie údaje určené ministerstvom.

Určuje sa účel použitia finančných prostriedkov pridelených zo štátneho rozpočtu aj pre materské školy, ktoré boli financované z výnosu dane z príjmov územnej samospráve, a to rovnako, ako je zadefinovaný účel použitia pre štátne materské školy.

Rozširuje sa povinnosť poskytnutia informácie o použití finančných prostriedkov z jedného zo zdrojov financovania materských škôl, ktorým sú príspevky od rodičov alebo inej osoby, ktorá má voči dieťaťu vyživovaciu povinnosť, na úhradu nákladov na výchovu a vzdelávanie, aj pre cirkevné a súkromné materské školy.

Príspevky
Zavádza sa nový príspevok na úhradu nákladov súvisiacich s účasťou detí na aktivitách, ktoré organizuje materská škola a ktoré sú súčasťou výchovno-vzdelávacieho procesu – pobyty detí v škole v prírode, výlety, exkurzie, saunovanie, športový výcvik a ďalšie aktivity v súlade so školským vzdelávacím programom, a to na dieťa:

  • pre ktoré je predprimárne vzdelávanie povinné, alebo
  • ktoré je členom domácnosti, ktorej členovi sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi.

Ministerstvo školstva určuje a zverejňuje na svojom webovom sídle výšku a spôsob pridelenia príspevku na súčasti výchovno-vzdelávacieho procesu materskej školy.

Príspevok na špecifiká sa rozširuje o kompenzačný príspevok zavedený zákonom č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

Rozširuje sa možnosť poskytnutia finančných prostriedkov na riešenie havarijných situácií bez ohľadu na zriaďovateľa materskej školy.

Príspevok na podporné opatrenie – skvalitnenie podmienok výchovy a vzdelávania sa môže poskytovať aj vo vzťahu k deťom materských škôl.

Počty detí a žiakov
Pri určovaní objemu finančných prostriedkov pre centrá voľného času v zriaďovateľskej pôsobnosti regionálneho úradu sa vychádza z počtu detí, ktorým poskytuje príslušné centrum voľného času výchovno-vzdelávaciu činnosť, záujmovú činnosť a rekreačnú činnosť.

Pri určovaní objemu finančných prostriedkov pre špeciálne výchovné zariadenia v zriaďovateľskej pôsobnosti regionálneho úradu sa vychádza z najvyššieho počtu detí, ktoré môžu byť prijaté do príslušného špeciálneho výchovného zariadenia.

Pri určovaní objemu finančných prostriedkov pre školské kluby detí v zriaďovateľskej pôsobnosti regionálneho úradu sa vychádza z počtu detí, ktorým školský klub detí zabezpečuje činnosť.

Odchodné
Ministerstvo školstva poskytne zriaďovateľovi materskej školy finančné prostriedky na odchodné, rovnako ako zriaďovateľom ostatných škôl financovaných zo štátneho rozpočtu:

  • ministerstvo školstva prostredníctvom regionálneho úradu poskytne z kapitoly ministerstva školstva na žiadosť zriaďovateľa materskej školy podanej regionálnemu úradu v priebehu kalendárneho roka finančné prostriedky na odchodné v sume dvojnásobku priemerného mesačného zárobku zamestnanca pri prvom skončení pracovného pomeru po nadobudnutí nároku.

V nadväznosti na zmenu zákona č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve, ktorá ustanovuje možnosť ministerstva školstva rozhodnúť o prerušení poskytovania výchovy a vzdelávania v škole, je potrebné reflektovať túto zmenu aj vo financovaní príslušnej školy:

  • ministerstvo školstva zníži zriaďovateľovi školy, v ktorej sa vzdelávanie považuje za sústavnú prípravu na povolanie a zriaďovateľovi materskej školy objem finančných prostriedkov pridelených na príslušný kalendárny rok, ak bolo vydané rozhodnutie ministerstva o prerušení poskytovania výchovy a vzdelávania,
  • ministerstvo školstva zníži normatívny príspevok na príslušný kalendárny rok za každý mesiac prerušenia poskytovania výchovy a vzdelávania o 100 %; do počtu mesiacov sa započítavajú mesiace nasledujúce po mesiaci, v ktorom bolo vydané príslušné rozhodnutie, do mesiaca, v ktorom toto rozhodnutie stratí účinnosť.

Zber údajov
Vzhľadom na to, že počty detí materských škôl už nebudú predmetom zberu údajov na účely rozdeľovania a poukazovania výnosu dane z príjmov obciam na účely financovania výchovno-vzdelávacieho procesu materskej školy je potrebné naďalej zabezpečiť zber údajov za deti materských škôl v zriaďovateľskej pôsobnosti obce, deti cirkevných a súkromných materských škôl na účely financovania zariadení školského stravovania, v ktorých sa stravujú deti týchto materských škôl; zariadenia školského stravovania budú naďalej financované z výnosu dane z príjmov obciam.

Zároveň je potrebné naďalej zabezpečiť zber údajov za deti materských škôl v zriaďovateľskej pôsobnosti obce na účel financovania správy školských objektov, rovnako, ako v prípade žiakov základných škôl v zriaďovateľskej pôsobnosti obce, nakoľko obciam budú aj naďalej poskytované finančné prostriedky na predmetný účel z výnosu dane z príjmov obciam.

Dátum rozhodujúci na určenie veku žiaka základnej umeleckej školy, ktorým je nadané dieťa vo veku pred plnením povinnej školskej dochádzky, je 31. august kalendárneho roka, v ktorom sa zisťovanie uskutočňuje.

Ak dieťa školského klubu detí, žiak základnej umeleckej školy, poslucháč jazykovej školy alebo plnoletá osoba navštevuje viac školských klubov detí alebo viac škôl rovnakého druhu, zákonný zástupca dieťaťa, žiaka alebo poslucháča, zástupca zariadenia, v ktorom sa vykonáva ústavná starostlivosť, výchovné opatrenie, neodkladné opatrenie alebo ochranná výchova, výkon väzby alebo výkon trestu odňatia slobody, alebo plnoletá osoba poskytne písomné čestné vyhlásenie jednému príslušnému školskému klubu detí alebo jednej príslušnej škole rovnakého druhu na započítanie dieťaťa, žiaka alebo poslucháča do zberu údajov.

Dohľad
Materské školy sa zaraďujú medzi subjekty, u ktorých ministerstvo školstva a regionálny úrad školskej správy vykonáva dohľad nad dodržiavaním zákona:

  • ministerstvo školstva a regionálny úrad pri výkone dohľadu sledujú prehľadnosť financovania a kontrolujú správnosť použitia metód a postupov pri financovaní verejných škôl, cirkevných škôl, súkromných škôl, verejných materských škôl, cirkevných materských škôl, súkromných materských škôl, štátnych školských zariadení, cirkevných zariadení poradenstva a prevencie, súkromných zariadení poradenstva a prevencie.

Garantované minimum
Zavádza sa garantované minimum aj pre verejné materské školy:

  • zriaďovateľ verejnej školy a zriaďovateľ verejnej materskej školy pri prideľovaní finančných prostriedkov dostane finančné prostriedky najmenej vo výške garantovaného minima; garantované minimum sa určí tak, aby objem finančných prostriedkov na bežné výdavky pridelený v rámci normatívneho príspevku a garantovaného minima pripadajúci na jedno dieťa alebo na jedného žiaka bol najmenej 95 % objemu pripadajúceho na jedno dieťa alebo na jedného žiaka v rámci normatívneho príspevku a doplatku do garantovaného minima v predchádzajúcom kalendárnom roku, najviac však do výšky určenej ministerstvom školstva na daný kalendárny rok.

Pokuty
Možnosť uloženia pokuty sa rozširuje na všetkých zriaďovateľov, ktorým sú poskytované finančné prostriedky zo štátneho rozpočtu:

  • ministerstvo školstva alebo regionálny úrad uloží zriaďovateľovi
    cirkevnej školy, súkromnej školy, cirkevnej materskej školy, súkromnej materskej školy, cirkevného zariadenia poradenstva a prevencie alebo súkromného zariadenia poradenstva a prevencie pokutu vo výške sumy, ktorá zodpovedá sume použitej inak, ako ustanovil zákon, za nedodržanie účelu použitia pridelených finančných prostriedkov.
    Možnosť pridelenia finančných prostriedkov v rámci dohodovacieho konania akémukoľvek zriaďovateľovi materskej školy.

Prechodné ustanovenia
V súvislosti s novým systémom financovania materských škôl sa prechodnými ustanoveniami určuje postup pri prechode na normatívne financovanie materských škôl:

  • ministerstvo školstva pri určovaní objemu finančných prostriedkov na rok 2025 pre financovanie materských škôl použije údaje, ktoré zriaďovateľ materskej školy oznámi ministerstvu školstva do 29. novembra 2024 spôsobom, ktorý ministerstvo školstva určí do 19. novembra 2024,
  • ak zriaďovateľ materskej školy oznámil údaje ministerstvu školstva do 14. novembra 2024 rovnako, ako vyššie uvedeným spôsobom, ministerstvo školstva použije tieto údaje,
  • poskytnutie nesprávnych údajov pre potreby financovania materských škôl na rok 2025 alebo ich neposkytnutie v lehote sa považuje na účel ukladania pokuty za poskytnutie nesprávnych údajov do Centrálneho registra detí, žiakov a poslucháčov alebo ich neposkytnutie v určenej lehote,
  • pri financovaní škôl a školských zariadení sa do 31. decembra 2024 postupuje podľa predpisov účinných do 14. novembra 2024,
  • pri určovaní garantovaného minima na rok 2025 pre zriaďovateľov verejných materských škôl sa pri určení objemu finančných prostriedkov na bežné výdavky vychádza zo skutočne vynaložených nákladov zriaďovateľa na bežné výdavky materskej školy v roku 2023 a počtu detí materskej školy podľa stavu k 15. septembru 2022.