1. Úvod
Postavenie metodických orgánov a vedúcich metodických združení, ako aj vedenie dokumentácie s tým súvisiacej v školách a školských zariadeniach upravuje:
- § 2 ods. 3 vyhláška č. 541/2021 Z. z. o materskej škole (ďalej len „vyhláška o MŠ“)
- § 1 ods. 3 až 5 vyhlášky č. 223/2022 Z. z. o základnej škole (ďalej len „vyhláška o ZŠ“)
- § 36 ods. 1 písm. d) a f) a § 37 ods. 5 zákona č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon č. 138/2019 Z. z.“)
- § 3 ods. 1 písm. c), § 3 ods. 2 písm. d), § 3 ods. 6 písm. c) vyhlášky č. 339/2023 Z. z. o pedagogickej dokumentácii a ďalšej dokumentácii (ďalej len „vyhláška č. 339/2023 Z. z.“)
2. Legislatívne východiská
Vyhláška o MŠ zriadenie metodického združenia, ako ďalšieho poradného orgánu riaditeľa ustanovuje ako možnosť, nie ako povinnosť. Metodické združenia sa môžu zriadiť v najmenej dvojtriednych materských školách, ak tak rozhodne riaditeľ materskej školy. Ak riaditeľ materskej školy formálne nezriadi metodické združenie, pedagogicko-didaktické otázky výchovno-vzdelávacej činnosti pri tvorbe alebo inovácii školského vzdelávacieho programu a rozvíjaní profesijných kompetencií pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov materskej školy môže prerokúvať aj pedagogická rada.
Špecifikom materských škôl je to, že jednotriedne materské školy sa na základe vzájomnej dohody môžu stať členmi metodických združení pri viactriednych materských školách, ktoré sú im vzdialenosťou, alebo svojou profiláciou najbližšie. V praxi to znamená, že sa akoby pridružia k inej materskej škole, ktorá už má zriadené metodické združenie a bude sa riadiť plánom činnosti tohto príslušného metodického združenia. Žiaden všeobecne záväzný právny predpis takýto postup explicitne neuvádza, ale vzhľadom na skutočnosť, že metodické združenie možno zriadiť iba v najmenej dvojtriednej materskej škole, tento postup môže prispieť ku zvyšovaniu kvality pedagogickej činnosti v každej materskej škole, z ktorej sú pedagogickí zamestnanci členmi takéhoto metodického združenia. Podľa dokumentu vydaného ministerstvom školstva (Bratislava, január 2022, schválené pod číslom: 2022/10887:6-A2110) s názvom Aplikačné informácie k vyhláške Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky č. 541/2021 Z. z. o materskej škole účinnej od 1. januára 2022 takéto konanie „v žiadnom prípade, žiadnym kontrolným orgánom, nemôže byť považované za porušenie platného právneho stavu. Učiteľky jednotriednych materských škôl si takouto formou môžu vymeniť skúsenosti napr. s tvorbou školských vzdelávacích programov s učiteľkami iných materských škôl. Zámerom takéhoto pridruženia je zamedziť odbornej, profesijnej izolácii učiteliek jednotriednych materských škôl. V oblastiach, kde sú zriadené len jednotriedne materské školy, si pedagogickí zamestnanci týchto materských škôl v rámci určitých samosprávnych celkov (napr. bývalých okresov) môžu zriadiť tzv. spoločné metodické združenie, ktorého činnosť sa riadi spoločným plánom.“
Vyhláška o ZŠ zriadenie metodických orgánov ako ďalších poradných orgánov riaditeľa školy ustanovuje takisto ako možnosť, nie ako povinnosť. Ak metodické združenie, predmetová komisia alebo koordinačný tím nie sú zriadené, poradným orgánom riaditeľa, ktorý prerokúva pedagogicko-didaktické a organizačné otázky výchovno-vzdelávacej činnosti, je pedagogická rada (§ 1 ods. 4 druhá veta vyhlášky o ZŠ). Podobne ako v materských školách aj v základných školách (povinným) poradným orgánom riaditeľa, ktorý prerokúva pedagogicko-organizačné otázky výchovno-vzdelávacej činnosti, je pedagogická rada. Členmi pedagogickej rady sú všetci pedagogickí zamestnanci a odborní zamestnanci základnej školy. Riaditeľ základnej školy môže ako svoj poradný orgán, ktorý prerokúva pedagogicko-didaktické a organizačné otázky výchovno-vzdelávacej činnosti, zriadiť
- metodické združenie,
- predmetovú komisiu alebo
- koordinačný tím (§ 1 ods. 3 vyhlášky o ZŠ).
Ak metodické združenie, predmetová komisia alebo koordinačný tím nie sú zriadené, poradným orgánom riaditeľa, ktorý prerokúva pedagogicko-didaktické a organizačné otázky výchovno-vzdelávacej činnosti, je pedagogická rada (§ 1 ods. 4 druhá veta vyhlášky o ZŠ).
Vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky č. 224/2022 Z. z. o strednej škole, ktorá nadobudla účinnosť 1. júla 2022 a ktorou sa zároveň s účinnosťou od 1. júla 2022 zrušila vyhláška č. 318/2008 Z. z. o ukončovaní štúdia na stredných školách a zrušila vyhláška č. 65/2015 Z. z. o stredných školách, neuvádza nijaké podrobnosti o poradných orgánoch riaditeľa školy, a teda ani o činnosti metodických orgánov strednej školy.
3. Postavenie a poslanie metodických orgánov
V prípade materských škôl členmi metodického združenia sú všetci pedagogickí zamestnanci a odborní zamestnanci materskej školy.
V základných školách členmi metodického združenia, predmetovej komisie alebo koordinačného tímu sú pedagogickí zamestnanci a odborní zamestnanci základnej školy, pričom členovia metodického združenia sa organizujú podľa stupňa vzdelávania, na ktorom vykonávajú pracovnú činnosť. Členovia predmetovej komisie sa organizujú podľa vyučovacieho predmetu alebo skupiny príbuzných vyučovacích predmetov, ktoré vyučujú.
Členovia koordinačného tímu, ktorého možnosť zriaďovania je daná od 1. júla 2022, sa organizujú podľa špecifickej témy, na ktorú sa vo svojej pracovnej činnosti zameriavajú.
V praxi to znamená, že už nemusí ísť iba o učiteľov 1. stupňa základnej školy a členovia predmetových komisií sa organizujú podľa vyučovacieho predmetu alebo skupiny příbuzných vyučovacích predmetov. Riaditeľ základnej školy môže zriadiť napríklad: predmetovú komisiu cudzích jazykov, predmetovú komisiu slovenského jazyka a literatúry, predmetovú komisiu matematiky, predmetovú komisiu přírodovědných predmetov a pod.
Poslanie metodických orgánov (ďalej len MO) na škole vyplýva zo špecifických výchovno-vzdelávacích cieľov školy. Pomáha riaditeľovi pri pedagogickom riadení ako i pri kontrole výchovno-vzdelávacieho procesu školy.
V procesoch pedagogického riadenia a rozhodovania metodické orgány zohrávajú mimoriadne dôležitú úlohu.
V tejto súvislosti je potrebné zdôrazniť, že metodické orgány možno zriadiť aj v školských zariadeniach, ktoré sú súčasťou školy, ale môžu byť aj samostatnými subjektami – napr. školský klub detí, centrum voľného času a školský internát.
Metodický orgán je pracovná skupina pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov školy a školského zariadenia, ktorá vzniká na základe rozhodnutia riaditeľa školy s cieľom plniť vecné úlohy a realizovať výchovno-vzdelávacie ciele.
Zaradenie pedagogických zamestnancov do MO sa koná spravidla na začiatku školského roka v nadväznosti na určenie rozsahu priamej výchovno-vzdelávacej činnosti pedagogických zamestnancov – základný úväzok (okrem školského špeciálneho pedagóga a školského digitálneho koordinátora, ktorý základný úväzok nemá určený).
V súčasnosti účinnej vyhláške o ZŠ návrh vo veci osobitného poverenia riaditeľa školy pre pedagogických zamestnancov vedením metodického združenia a predmetovej komisie nie je bližšie špecifikovaný. Z uvedeného vyplýva, že na výber vedúcich metodických orgánov spomedzi pedagogických zamestnancov, ak sú zriadené, nie sú stanovené žiadne podmienky a je to plne v kompetencii riaditeľa školy. Vedúci predmetovej komisie a vedúci metodického združenia sú kariérové pozície, v ktorých pedagogický zamestnanec vykonáva špecializované činnosti, pričom štruktúra kariérových pozícií a rozsah zodpovednosti za výkon špecializovaných činností musia byť riaditeľom školy upravené vo vnútornom predpise po prerokovaní so zástupcami zamestnancov a v pedagogickej rade (§ 35 ods. 6 zákona č. 138/2019 Z. z.). Štruktúra kariérových pozícií sa od 1. 9. 2019 neprerokováva so zriaďovateľom.
Pri vydaní tohto vnútorného predpisu majú byť zohľadnené aj oprávnené záujmy zamestnancov. Rozsah zodpovednosti za výkon špecializovaných činností v praxi znamená, že to má vplyv na pracovné podmienky konkrétnych pedagogických zamestnancov. V tomto zmysle, ak ide o vedúceho metodického orgánu, je potrebné reflektovať aj na doplnenie opisu pracovnej činnosti podľa účinného znenia zákona č. 138/2019 Z. z.
3. Členovia metodických orgánov
Zloženie MO je rôznorodé. MO združujú spravidla učiteľov jednej školy alebo učiteľov rovnakých, resp. príbuzných vyučovacích predmetov z viacerých blízkych alebo spádových škôl. MO sa vytvárajú v závislosti od počtu učiteľov vyučovacieho predmetu na škole. Každý pedagogický zamestnanec pracuje aspoň v jednom MO podľa svojho aprobačného zamerania. MO tak tvoria učitelia s rovnakou alebo príbuznou aprobáciou učebných predmetov, pričom o jeho zložení rozhoduje najmä:
- veľkosť školy (druh, typ),
- počet učiteľov predmetu,
- prevaha úväzku učiteľa z predmetu jeho aprobácie, resp. podľa splnenia podmienky podľa § 13 ods. 1 zákona č. 138/2019 Z. z.,
- tradícia školy v práci MO,
- efektívnosť riadenia a samotnej práce MO.
Je potrebné uviesť, že na niektorých školách sa osvedčili aj metodické orgány zložené z triednych učiteľov. Zriedkavé sú MO zložené z učiteľov rôznych aprobácií za účelom spoločne riešiť určitý odborno-metodický problém (napr. návrh nových učebných plánov, osnov a pod.).
Prednosťou jednopredmetových MO je hlbšie zameranie na problematiku výučby jediného predmetu. Ich nevýhodou je absencia širších medzipredmetových pohľadov na výučbu (čo je prednosťou viacpredmetových MO).
4. Výber vedúceho metodického orgánu
Vyhláška o ZŠ už neobsahuje ustanovenie, podľa ktorého vedúci metodických orgánov musia spĺňať kvalifikačné predpoklady a osobitné kvalifikačné predpoklady ustanovené vyhláškou č. 173/2023 Z. z. o kvalifikačných predpokladoch pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov. V praxi to znamená, že na výber vedúcich metodických orgánov spomedzi pedagogických zamestnancov, ak sú zriadené, nie sú stanovené žiadne podmienky a je to plne v kompetencii riaditeľa školy. Na druhej strane zákon č. 138/2019 Z. z. určuje jednoznačné podmienky na obsadenie kariérovej pozície v rámci výkonu špecializovaných činností, medzi ktoré patrí aj kariérová pozícia vedúceho predmetovej komisie a vedúceho metodického združenia.
Vedúci MO predstavuje popri riaditeľovi školy a pedagogickému zamestnancovi v kariérovej pozícii supervízor najaktívnejší a najodbornejší článok pedagogického riadenia školy. Jedným zo základných predpokladov pre prácu vedúceho MO je jeho prirodzená autorita, ktorú si získal svojimi schopnosťami. Jeho ustanovenie je v právomoci riaditeľa školy. Je správne, ak riaditeľ rešpektuje návrh členov MO, čím upevňuje postavenie vedúceho nielen v metodickom orgáne, ale aj ako svojho odborného poradcu. Riaditeľ školy by nemal vedúceho MO zaťažovať inými náročnými úlohami, aby mu vytvoril podmienky pre zodpovedné plnenie jeho funkcie.
Osvedčilo sa, keď o vedúcom MO nerozhodne riaditeľ školy, ale ponechá priestor a možnosť výberu tejto funkcie aktívnym zamestnancom. Docielila sa tým väčšia zanietenosť, angažovanosť, kreativita a odbornosť v riadení MO.
V rámci autoevalvácie školy je vhodné, aby riaditeľ školy poskytol vedúcim MO sebahodnotiaci dotazník (pozri prílohu č. 2), použitie ktorého môže pomôcť zlepšiť prácu MO na škole).
Vedúci MO podľa zákona č. 138/2019 Z. z. nepotrebuje na výkon pracovnej činnosti v tejto kariérovej pozícii špecializačné vzdelávanie, ktorého cieľom je získanie profesijných kompetencií potrebných na výkon špecializovaných činností. Ak však vedúci metodického združenia alebo vedúci predmetovej komisie absolvuje špecializačné vzdelávanie na výkon špecializovaných činností v týchto kariérových pozíciách v súlade so štruktúrou kariérových pozícií školy, patrí mu príplatok vo výške 3 % z platovej tarify platovej triedy a pracovnej triedy, do ktorej je zaradený, za úspešné absolvovanie špecializačného vzdelávania (§ 14e ods. 1 písm. c) zákona č. 553/2003 Z. z.
Vedúci MO ako pedagogický zamestnanec v kariérovej pozícii vedúci predmetovej komisie a vedúci metodického združenia musí mať v súvislosti s výkonom svojej pracovnej činnosti splnené nasledovné požiadavky:
- Musí mať v Centrálnom registri pedagogických zamestnancov, odborných zamestnancov a ďalších zamestnancov škôl a školských zariadení uvedené, že v príslušnom kariérovom stupni vykonáva špecializované činnosti v kariérovej pozícii vedúci metodického združenia alebo vedúci predmetovej komisie.
- Kariérová pozícia je funkčné zaradenie pedagogického zamestnanca, ktorý vykonáva špecializované činnosti alebo riadiace činnosti.
- Špecializované činnosti sa vykonávajú súčasne s výkonom pracovnej činnosti v príslušnej kategórii alebo v podkategórii pedagogického zamestnanca.
- Špecializované činnosti môže vykonávať pedagogický zamestnanec, ktorý je zaradený najmenej do kariérového stupňa samostatný pedagogický zamestnanec, a teda musí spĺňať kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti v príslušnej kategórii alebo v podkategórii pedagogického zamestnanca.
Podľa § 37 ods. 5 zákona č. 138/2019 Z. z. vedúci predmetovej komisie a vedúci metodického združenia:
- koordinuje prípravu pedagogickej dokumentácie v príslušnej oblasti,
- podieľa sa na vypracovaní návrhu plánu profesijného rozvoja pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov
- podieľa sa na organizovaní rozvoja profesijných kompetencií,
- vykonáva poradenskú činnosť zameranú na kvalitu výchovy a vzdelávania v príslušnej oblasti.
Ide o pomerne významné činnosti vzhľadom na to, že v pláne profesijného rozvoja sa vyznačuje súlad profesijného rozvoja pedagogického zamestnanca a odborného zamestnanca s potrebami školy (§ 64 ods. 3 zákona č. 138/2019 Z. z.) a rozvoj profesijných kompetencií je povinnosťou každého pedagogického zamestnanca, rovnako ako aj ich rozvíjanie, prehlbovanie, zdokonaľovanie a rozširovanie (porov. § 4 ods. 1 písm. i) a § 40 ods. 1 písm. a) zákona č. 138/2019 Z. z.
V súvislosti s pracovnoprávnym postavením vedúceho MO je potrebné konštatovať, že zákon č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme (ďalej len „zákon č. 553/2003 Z. z.“) v súčinnosti so zákonom č. 138/2019 Z. z. vedúcemu MO nepriznáva žiadny osobitný príplatok za výkon týchto špecializovaných činností vedúceho metodického združenia alebo vedúceho predmetovej komisie a ani nariadenie vlády č. 201/2019 Z. z. o priamej výchovno-vzdelávacej činnosti ho nespája s možnosťou zníženia základného úväzku, ako je to napríklad pri výkone špecializovaných činností v kariérovej pozícii kariérový poradca, výchovný poradca alebo supervízor.
Z uvedeného vyplýva, že výkon týchto špecializovaných činností sa započítava do času, v ktorom pedagogický zamestnanec vykonáva ostatné činnosti súvisiace s priamou výchovno-vzdelávacou činnosťou, resp. špecializovanými činnosťami, ktorých výkon má byť upravený v pracovnom poriadku zamestnávateľa.
MO a jeho vedúci nemá rozhodovacie právomoci a nemôže zaväzovať, resp. určovať úlohy a povinnosti riaditeľa školy alebo školského zariadenia ku konkrétnym krokom vo vzťahu k riadeniu školy. Rovnako sa nepodieľa na spolurozhodovaní v oblastiach, ktoré Zákonník práce, zákon č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme alebo zákon č. 138/2019 Z. z. priznávajú zástupcom zamestnancov. Činnosť MO je takisto odlišná od činností orgánov školskej samosprávy (rady školy).
Ak by však napríklad vedúci MO súčasne vykonával pracovnú činnosť aj v kariérovej pozícii supervízor, podľa § 38 ods. 6 zákona č. 138/2019 Z. z. by koordinoval a dohliadal na odbornosť a úroveň výkonu pracovnej činnosti v kategóriách a podkategóriách pedagogických zamestnancov alebo v kategóriách odborných zamestnancov a podieľal sa na zvyšovaní profesijných kompetencií pedagogických zamestnancov alebo odborných zamestnancov alebo by vykonával ah riadiacu činnosť na základe poverenia riaditeľom školy alebo riaditeľom školského zariadenia v oblastiach a rozsahu vymedzených v poverení. Zároveň by v súlade s § 36 ods. 5 zákona č. 138/2019 Z. z. mal znížený základný úväzok.
5. Kompetencie metodických orgánov
MO si plnia určité úlohy/funkcie. Poradie týchto funkcií nevyjadruje ich dôležitosť. Ich rovnomerným zastúpením v činnosti môže MO plniť svoje poslanie. Medzi najvýznamnejšie funkcie MO patrí:
- Riadiaca a organizačná funkcia – spočíva v zúčastňovaní sa na rozhodovacej, výkonnej a kontrolnej činnosti vedenia školy, čím sa rozvíja demokratický štýl riadenia výchovno-vzdelávacieho procesu. Deje sa tak prostredníctvom:
- prijímania vlastných opatrení na zabezpečenie plnenia úloh školy;
- organizovania činnosti členmi MO;
- prerokúvaním plánu práce (táto povinnosť dnes už nevyplýva z právnych predpisov, ako to bolo v minulosti);
- realizácie kompetencií zverených vedením školy.
Riadiacu funkciu je potrebné vnímať v kontexte § 5 ods. 1 zákona č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov, podľa ktorého školu a školské zariadenie riadi riaditeľ (nie MO, ktorý je poradným orgánom riaditeľa školy). V tomto smere riaditeľ má zákonom určený konkrétny rozsah zodpovednosti
a právomocí.
- Metodická funkcia MO
- Kontrolná funkcia MO – je prospešné, keď kontrolná funkcia v rámci pôsobenia MO ako poradného orgánu riaditeľa školy je zosúladená s plánom vnútroškolskej kontroly realizovanej riaditeľom školy v príslušnej oblasti. MO majú za úlohu ovplyvňovať riešenie pedagogických problémov na základe poznatkov a skúseností svojich členov. MO kontrolujú výchovno-vzdelávaciu prácu v jednotlivých ročníkoch a predmetoch.
- Organizačno-materiálna funkcia MO
- Usmerňovacia funkcia MO
Ak chce mať riaditeľ školy v MO významného pomocníka pri riadení školy, jeho práca s nimi nemôže byť náhodná a krátkodobá, ale sa musí stať plánovitou so zameraním na dlhodobejšie pôsobenie. Uplatňuje predvídavosť, vhodne zapája vedúcich MO do poznania a uskutočňovania poslania školy. Delegovaním niektorých kompetencií prenáša úlohy na vedúcich MO a vytvára pre nich priestor, aby sa podieľali na ich plnení. Dodáva im odvahu a rozvíja u nich zručnosť vo vedení ľudí. Dokáže im analyzované informácie posúvať vydávaním záväzných predpisov.
Základnou stratégiou pri efektívnom vyučovaní je spolupráca, ktorá vo veľkej miere ovplyvňuje aj kvalitu a povahu vzťahov medzi učiteľmi a vedením školy. Dôležitú úlohu pri vytváraní sociálnej klímy v škole v tomto smere plní vedúci MO. Pri podpore uplatňovania demokratických princípov by mal riaditeľ školy jasne vymedziť jeho kompetencie.
Aké kompetencie možno prenechať vedúcemu metodického orgánu?
- Koordinovanie práce učiteľov s rovnakou alebo príbuznou aprobáciou učebných predmetov v komisii, ktorej je vedúcim.
- Plánovanie riadenia práce jednotlivých vyučujúcich zaradených do MO.
- Motivácia tímových kolegov združených v MO pre aktívnu činnosť v rámci MO i v rámci celoškolských projektov.
- Metodické usmerňovanie odbornej stránky vyučovania v rámci pôsobnosti MO → zodpovednosť za stav úrovne vyučovania v určených predmetoch.
- Priebežné reflektovanie činnosti jednotlivých vyučujúcich MO (dodržiavanie schválených rámcových učebných plánov, učebných osnov, tematických výchovno-vzdelávacích plánov a pod.).
- Realizovanie hospitačnej činnosti a analýzy vyučovacích hodín vždy v spolupráci s vedením školy a za účasti priameho nadriadeného.
- Spracovanie podkladov na analýzu výchovno-vzdelávacieho procesu v určených predmetoch pre vedenie školy.
- Predkladanie účinných opatrení na odstránenie zistených nedostatkov v danom predmete.
- Účasť na zasadnutiach vedenia školy.
- Návrh kritérií na hodnotenie jednotlivých členov MO, pričom kritériá na hodnotenie výsledkov a kvality výkonu pracovnej činnosti vyplývajúce zo školského vzdelávacieho programu, výchovného programu a individuálnych charakteristík školy musia byť rozpracované v pracovnom poriadku (§ 70 ods. 10 zákona č. 138/2019 Z. z.).
- Účasť na hodnotení členov MO a odbornú úroveň spracovania základných pedagogických dokumentov pre tieto predmety. Prítomnosť vedúceho MO nie je zákonnou požiadavkou ani právomocou vedúceho MO, pretože podľa § 70 ods. 5 prvá veta zákona č. 138/2019 Z. z. uvádza, že pedagogického zamestnanca hodnotí priamy nadriadený (nie vedúci MO) jedenkrát ročne, najneskôr do konca školského roka.
- Podávanie dislokačných návrhov pre prerozdelenie úväzkov → účasť na prerokovaní rozdelenia úväzkov pedagogických zamestnancov v určených predmetoch s vedením školy.
- Predkladanie požiadaviek na materiálno-technické vybavenie kabinetov, knižníc, odborných učební, laboratórií.
- Podávanie návrhov na odber odborných a pedagogických časopisov a sledovanie ich využívania.
- Zodpovednosť za správnosť vypracovania učebných osnov v rámci ŠkVP za jednotlivé vyučovacie predmety v rámci svojho MO.
- Zodpovednosť za správnosť vypracovania tematických výchovno-vzdelávacích plánov členov jeho MO na základe základných pedagogických dokumentov (vyučovacie štandardy, učebné osnovy, učebnice pre jednotlivé predmety) a priebežná kontrola ich plnenia.
- Koordinácia a podieľanie sa na organizácii mimoškolskej činnosti žiakov podľa pridelených predmetov (súťaže, olympiády, exkurzie, tematické vychádzky). Sledovanie prípravy a priebehu predmetových olympiád a súťaží.
- Iniciovanie a organizácia zapájania sa žiakov do súťaží vypísaných MŠVVaŠ SR pre školy, ako aj zriaďovateľom. Spolupráca s CVČ pri ich organizovaní. Menovite zabezpečenie učiteľov zodpovedných za jednotlivé súťaže.
- Zabezpečenie koordinácie výchovno-vzdelávacieho procesu (VVP) medzi 1. a 2. stupňom.
- Zodpovednosť za zavádzanie inovatívnych a inkluzívnych prvkov do VVP.
- Spolupráca s uvádzajúcimi učiteľmi, pomoc novým mladým kolegom metodickými a odbornými radami.
- Realizovanie koučingu pre tímových kolegov združených v MO, predovšetkým nových kolegov.
- Sledovanie plnenia vedomostných požiadaviek určených vzdelávacími štandardami z jednotlivých predmetov.
- Príprava vstupných, výstupných previerok, povinných kontrolných a písomných prác.
- Spolupráca pri príprave a oprave a vyhodnocovaní riaditeľských previerok.
- Koordinácia termínov písania písomných previerok.
- Neustále zvyšovanie svojich pedagogických a odborných vedomostí a podľa určenia účasť na akciách organizovaných vzdelávacími inštitúciami pre učiteľov.
- Zabezpečovanie aktívnej účasti členov MO na akciách a seminároch organizovaných MCMB, PF UK, ŠÚ, mimovládnymi organizáciami a inými vzdelávacími inštitúciami.