1. Právne predpisy
Právne predpisy upravujúce uvedenú oblasť:
- zákon č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 138/2019 Z. z.“),
- vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR č. 173/2023 Z. z. o kvalifikačných predpokladoch pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov (ďalej len „vyhláška MŠVVaŠ SR č. 173/2023 Z. z.“).
Predpoklady na výkon odbornej činnosti odborných zamestnancov ustanovuje § 9 zákona č. 138/2020 Z. z. Kvalifikačné predpoklady pre jednotlivé kategórie odborných zamestnancov ustanovuje § 10 ods. 1 a § 12 ods. 1 uvedeného zákona. Kvalifikačné predpoklady odborných zamestnancov vo vzťahu k požadovanému študijnému programu a študijnému odboru a požiadavku dĺžky výkonu pracovnej činnosti ustanovujú prílohy č. 11 až 16 vyhlášky č. 173/2023 Z. z.
Kategórie odborných zamestnancov sú vymedzené § 23 zákona č. 138/2019 Z. z. Kategórie odborných zamestnancov sa nerozdeľujú na podkategórie.
Vyhláška MŠVVaŠ SR č. 173/2023 Z. z. sa rozdeľuje na prílohy, ktorých je 18 . Jednotlivé prílohy, v ktorých sú uvedené kvalifikačné predpoklady, t. j. študijné programy a študijné odbory, ktoré sú požadované na výkon pracovnej činnosti jednotlivých kategórií odborných zamestnancov, ustanovuje vyhláška MŠVaŠ SR č. 173/2023 Z. z. vo svojich prílohách č. 11 až 16 .
Jednotlivé prílohy sú uvedené formou tabuľky, v ktorej sú v jednotlivých stĺpcoch uvedené: požadovaný študijný odbor, v ďalšom stĺpci požadovaný študijný program, v ďalšom ďalšie vzdelanie a v poslednom stĺpci sa uvádza dĺžka výkonu pracovnej činnosti, ak sa vyžaduje.
Niektoré prílohy majú viac tabuliek označených – ako „požadované vzdelanie“, „vzdelanie získané podľa predpisov účinných od 1. apríla 2002 do 31. augusta 2019“, „vzdelanie získané podľa predpisov účinných od 1. novembra 2009 do 31. augusta 2019“ a „vzdelanie získané podľa predpisov účinných do 31. marca 2002“. Význam uvedeného rozdelenia nie je známy a ani vysvetlený.
2. Kvalifikačné predpoklady
Podľa § 10 ods. 1 zákona č. 138/2019 Z. z. kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti v príslušnej kategórii odborného zamestnanca sú vzdelanie a dĺžka výkonu pracovnej činnosti, ak sa vyžaduje.
Podľa § 11 ods. 1 zákona č. 138/2019 Z. z. kvalifikačným predpokladom vzdelania na výkon odbornej činnosti všetkých kategórií odborných zamestnancov je najmenej vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa.
Podľa § 12 ods. 1 zákona č. 138/2019 Z. z. odborný zamestnanec má vzdelanie na výkon pracovnej činnosti v príslušnej kategórii, ak získal vyžadovaný stupeň vzdelania v príslušnom
- odbore vzdelávania alebo
- študijnom odbore a v príslušnom študijnom programe.
Odborný zamestnanec, ktorý nezískal vyžadovaný stupeň vzdelania v príslušnom odbore vzdelávania alebo študijnom odbore a v príslušnom študijnom programe získa vzdelanie na výkon pracovnej činnosti v príslušnej kategórii absolvovaním príslušného vzdelávania na vysokej škole alebo absolvovaním kvalifikačného vzdelávania, t. j. spravidla absolvovaním rozširujúceho štúdia.
Študijné programy a študijné odbory, ktoré sú požadované na výkon pracovnej činnosti
- psychológa sú ustanovené prílohou č. 11 vyhlášky MŠVVaŠ SR č. 173/2023 Z. z.
- školského psychológa sú ustanovené tiež prílohou č. 11 vyhlášky MŠVVaŠ SR č. 173/2023 Z. z.
- špeciálneho pedagóga sú ustanovené prílohou č. 12 vyhlášky MŠVVaŠ SR č. 173/2023 Z. z.
- terénneho špeciálneho pedagóga sú ustanovené tiež prílohou č. 12 vyhlášky MŠVVaŠ SR č. 173/2023 Z. z.
- kariérového poradcu v centre pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie sú ustanovené prílohou č. 13 vyhlášky MŠVVaŠ SR č. 173/2023 Z. z. Od 1.9.2023 sa príloha vyhlášky, ktorá ustanovuje kvalifikačné predpoklady kariérového poradcu nerozdeľuje na časti podľa miesta výkonu práce, teda nerozlišuje sa, či ide o kariérového poradcu v centre pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie alebo v centre pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie v sídle kraja.
- logopéda sú ustanovené prílohou č. 14 vyhlášky MŠVVaŠ SR č. 173/2023 Z. z.
- školského logopéda sú ustanovené prílohou č. 14 vyhlášky MŠVVaŠ SR č. 173/2023 Z. z.
- liečebného pedagóga sú ustanovené prílohou č. 15 vyhlášky MŠVVaŠ SR č. 173/2023 Z. z.
- sociálneho pedagóga sú ustanovené prílohou č. 16 vyhlášky MŠVVaŠ SR č. 173/2023 Z. z.
- v prílohe č. 18 uvedenej vyhlášky sa uvádzajú doklady, ktorými sa preukazuje splnenie kvalifikačných predpokladov na výkon pracovnej činnosti.
Aj keď sa od 1.9.2023 do kategórií odborných zamestnancov doplnila nová kategória odborného zamestnanca, ktorou je sociálny pracovník, do vyhlášky sa jeho kvalifikačné predpoklady nedoplnili.
2.1 Získavanie kvalifikačných predpokladov
Odborný zamestnanec, ktorý nezískal vyžadovaný stupeň vzdelania v príslušnom odbore vzdelávania alebo študijnom odbore a v príslušnom študijnom programe, získa vzdelanie na výkon pracovnej činnosti v príslušnej kategórii odborného zamestnanca absolvovaním príslušného vzdelávania na vysokej škole alebo absolvovaním kvalifikačného vzdelávania podľa§ 43 zákona č. 138/2019 Z. z.
Cieľom kvalifikačného vzdelávania je získanie vzdelania, ktorým odborný zamestnanec v príslušnom stupni vyžadovaného vzdelania získa kvalifikačný predpoklad na výkon pracovnej činnosti
- v príslušnej kategórii odborného zamestnanca, ak ide o vzdelávanie pedagogického zamestnanca s najmenej vysokoškolským vzdelaním druhého stupňa,
- v ďalšej kategórii odborného zamestnanca.
Kvalifikačné vzdelávanie na získanie kvalifikačného predpokladu na výkon pracovnej činnosti v príslušnej kategórii odborného zamestnanca, ak ide o vzdelávanie pedagogického zamestnanca s najmenej vysokoškolským vzdelaním druhého stupňa, alebo na získanie kvalifikačného predpokladu na výkon pracovnej činnosti v ďalšej kategórii odborného zamestnanca sa organizuje ako rozširujúce štúdium.
Kvalifikačné predpoklady kariérového poradcu, ktorý je od 1. septembra 2019 novou kategóriou odborného zamestnanca a ktorý môže ako odborný zamestnanec pôsobiť len v školskom zariadení výchovného poradenstva a prevencie, sa od 1.9.2023 nerozdeľujú podľa miesta výkonu práce kariérového poradcu. Teda osobitne nie sú vo vyhláške ustanovené kvalifikačné predpoklady vo vzťahu požadovanému študijnému odboru a študijnému programu kariérového poradcu v centre pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie v sídle kraja, ako to bolo do 31.8.2023.
2.2 Dĺžka výkonu pracovnej činnosti
Pri niektorých kategóriách odborných zamestnancov a v niektorých prípadoch len pri niektorých študijných odboroch uvedených v prílohách č. 11 až 16 vyhlášky MŠVVaŠ SR č. 173/2023 Z. z. sa vyžaduje ako súčasť spĺňania kvalifikačných predpokladov aj dĺžka výkonu pracovnej činnosti.
U psychológa a školského psychológa sa vyžaduje u absolventov študijného odboru pedagogika – psychológia absolvovaného na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave do 31. decembra 1995 najmenej desať rokov pracovnej činnosti v oblasti psychológie alebo v oblasti poradenstva.
Pri špeciálnom pedagógovi a terénnom pedagógovi sa vyžaduje najmenej tri roky pracovnej činnosti v kategóriách učiteľ, majster odbornej výchovy, vychovávateľ alebo školský špeciálny pedagóg pri výchove a vzdelávaní detí a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami pri učiteľských študijných odboroch uvedených v prílohe č. 1 vyhlášky, v študijných odboroch na výkon činnosti majstra odbornej výchovy s vysokoškolským vzdelaním druhého stupňa uvedených v prílohe č. 2 vyhlášky alebo v študijných odboroch na výkon pracovnej činnosti vychovávateľa s vysokoškolským vzdelaním druhého stupňa uvedených v prílohe č. 3 vyhlášky. Najmenej tri roky pracovnej činnosti v oblasti v oblasti špeciálnopedagogického poradenstva alebo výchovy a vzdelávania detí a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami sa vyžaduje pri študijných odboroch predškolská a elementárna pedagogika, učiteľstvo akademických predmetov, učiteľstvo profesijných predmetov, učiteľstvo umeleckých a umelecko-výchovných predmetov, učiteľstvo všeobecno-vzdelávacích predmetov (pre 5. – 9. ročník základnej školy, pre stredné školy a pre 5. – 12. roč.), učiteľstvo pre 1. až 4. ročník základnej školy, v študijnom odbore telesná výchova a šport – rehabilitácia, telesná výchova pre zdravotne oslabených, vychovávateľstvo všeobecné a špeciálne, učiteľstvo pre školy pre mládež vyžadujúcu osobitnú starostlivosť, vychovávateľstvo pre mládež (osoby) vyžadujúcu osobitnú starostlivosť, vychovávateľstvo všeobecné a špeciálne. Pri všetkých týchto uvedených vzdelaniach sa spravidla vyžaduje aj rozširujúce štúdium špeciálnej pedagogiky.
Najmenej tri roky pracovnej činnosti v oblasti špeciálnopedagogického poradenstva alebo výchovy a vzdelávania detí a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami sa vyžaduje pri študijných odboroch učiteľstvo pre špeciálne školy, učiteľstvo pre špeciálne školy – pedagogika sluchovo postihnutých, učiteľstvo pre špeciálne školy – pedagogika zrakovo postihnutých, učiteľstvo pre špeciálne školy – pedagogika telesne a zdravotne postihnutých, učiteľstvo pre špeciálne školy – pedagogika hluchoslepých a viacnásobne postihnutých, učiteľstvo a vychovávateľstvo pre školy a zariadenia mentálne narušených, vychovávateľstvo – pedagogika emocionálne a sociálne narušených, vychovávateľstvo pre osoby vyžadujúce osobitnú starostlivosť. Pri týchto študijných odboroch sa nevyžaduje absolvovanie rozširujúceho štúdia špeciálnej pedagogiky.
Pri niektorých študijných odboroch najmä učiteľského zamerania uvedených v prílohe č. 11 a 13 až 16 (teda vzdelania vyžadované na výkon činnosti jednotlivých kategórií odborného zamestnanca) sa tiež vyžaduje aj najmenej tri roky pracovnej činnosti pri poskytovaní špeciálnopedagogického poradenstva alebo výchovy a vzdelávania detí a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a to v kategóriách psychológ, školský psychológ, kariérový poradca, liečebný pedagóg alebo sociálny pedagóg.
Od 1.9.2023 sa v uvedených prípadoch požiadavka 5 rokov vykoná pracovnej činnosti pri poskytovaní špeciálnopedagogického poradenstva, resp. výchovy a vzdelávania detí a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami zmenila na 3 roky.
Pri kariérovom poradcovi sa pri učiteľských študijných odboroch uvedených v prílohe č. 1 vyhlášky, v študijných odboroch na výkon činnosti majstra odbornej výchovy s vysokoškolským vzdelaním druhého stupňa uvedených v prílohe č. 2 vyhlášky, v študijných odboroch na výkon pracovnej činnosti vychovávateľa s vysokoškolským vzdelaním druhého stupňa uvedených v prílohe č. 3 vyhlášky , v študijných odboroch na výkon pracovnej činnosti školský špeciálny pedagóg uvedených v prílohe č. 8 vyhlášky, psychológ alebo školský psychológ uvedených v prílohe č. 11 vyhlášky vyžaduje najmenej päť rokov výkonu činnosti v kariérovej pozícii výchovný poradca, kariérový poradca v škole alebo školský poradca. A pri študijných odboroch vyžadovaných na výkon činnosti špeciálny pedagóg a terénny špeciálny pedagóg uvedených v prílohe č. 12 vyhlášky, na výkon činnosti liečebný pedagóg uvedených v prílohe č. 15 vyhlášky a v študijných odboroch na výkon činnosti sociálny pedagóg uvedených v prílohe č. 16 vyhlášky sa vyžaduje päť rokov výkonu pracovnej činnosti odborného zamestnanca.
Na výkon pracovnej činnosti logopéd, školský logopéd a liečebný pedagóg sa nevyžaduje prax.
To znamená, že do požiadavky spĺňania dĺžky výkonu pracovnej činnosti odborného zamestnanca sa započítava prax odborného zamestnanca pri poskytovaní špeciálnopedagogického poradenstva vykonávaná v školách a v poradenských zariadeniach, ale aj pracovná činnosť pedagogického zamestnanca vykonávaná v triedach a školách so žiakmi so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.
Bez plnenia požadovanej dĺžky výkonu pracovnej činnosti ustanovenej uvedenou vyhláškou odborný zamestnanec nespĺňa kvalifikačný predpoklad vzdelania na výkon činnosti odborného zamestnanca a zamestnávateľ by s ním nemal uzatvoriť pracovný pomer na výkon činnosti odborného zamestnanca. Zákon ani vyhláška neustanovujú lehotu na získanie uvedenej praxe tzn., že odborný zamestnanec musí požadovanú prax mať získanú už pri prijatí do pracovného pomeru. Taktiež zákon č. 138/2019 Z. z. neustanovuje lehotu na získanie vzdelania v študijnom odbore požadovanom na výkon činnosti odborného zamestnanca, tak ako je to u pedagogických zamestnancov.
V praxi sa stáva, že si zamestnávatelia zamieňajú, resp. stotožňujú požiadavku dĺžky pracovnej činnosti uvedenej vo vyhláške MŠVVaŠ SR č. 173/2023 Z. z. so započítanou praxou na účely zvýšenia platovej tarify, ktoré však nie sú totožné.
Učiteľ, ktorý získal vzdelanie v študijnom programe učiteľstvo a má absolvované štúdium špeciálnej pedagogiky, pôsobil 15 rokov ako učiteľ základnej školy, z toho šesť rokov ako učiteľ v špeciálnej triede, čiže v triede základnej školy pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Od 1. februára 2020 začal vykonávať činnosť špeciálneho pedagóga.
Uvedený zamestnanec získaným vzdelaním a vzhľadom na to, že získal šesť rokov pedagogickej činnosti v špeciálnej triede, teda spĺňa aj požiadavku požadovanej dĺžky výkonu pracovnej činnosti uvedenej vo vyhláške, týmto spĺňa kvalifikačné predpoklady vzdelania na výkon činnosti školského špeciálneho pedagóga. Tento odborný zamestnanec nebude musieť absolvovať adaptačné vzdelávanie aj napriek tomu, že ide prvýkrát vykonávať činnosť odborného zamestnanca, ale zaradí sa do kariérového stupňa samostatný špeciálny pedagóg vzhľadom na to, že vykonával pracovnú činnosť v kategórii učiteľ, bol zaradený najmenej do kariérového stupňa samostatný pedagogický zamestnanec a spĺňa kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti v kategórii, do ktorej má byť zaradený (§ 30 ods. 4 zákona č. 138/2019 Z. z.).
3. Pracovné činnosti odborných zamestnancov
3.1 Psychológ, školský psychológ, špeciálny pedagóg a terénny špeciálny pedagóg
Vykonávajú pracovnú činnosť v špeciálnom výchovnom zariadení, školskom zariadení výchovného poradenstva a prevencie alebo v zariadení sociálnej pomoci, ale aj v škole a v školskom zariadení. Aké činnosti vykonáva a zabezpečuje psychológ a školský psychológ je ustanovené v § 24 zákona č. 138/2019 Z. z. Činnosti vykonávané školským psychológom v škole a v školskom zariadení upravuje § 24 ods. 2 zákona. Činnosti vykonávané špeciálnym pedagógom a terénnym špeciálnym pedagógom sú uvedené v § 25 uvedeného zákona.
3.2 Kariérový poradca
Kariérový poradca vykonáva pracovné činnosti v školskom zariadení výchovného poradenstva a prevencie Aké pracovné činnosti vykonáva a zabezpečuje kariérový poradca v školskom zariadení výchovného poradenstva a prevencie sa uvádza v § 26 ods. 1 zákona č. 138/2019 Z. z., a ak ide o kariérového poradcu školského zariadenia výchovného poradenstva a prevencie v sídle kraja, ten popri pracovných činnostiach uvedených v § 26 ods. 1 zákona, zabezpečuje a vykonáva aj pracovné činnosti uvedené v § 26 ods. 2 uvedeného zákona.
3.3 Logopéd, školský logopéd, liečebný pedagóg a sociálny pedagóg
Ďalšími kategóriami odborného zamestnanca je logopéd a školský logopéd s pracovnými činnosťami uvedenými v § 26a zákona, liečebný pedagóg vykonávajúci pracovné činnosti uvedené v § 27 ods. 1 zákona a sociálny pedagóg, ktorý vykonáva pracovné činnosti uvedené v § 27 ods. 2 zákona č. 138/2019 Z. z. V § 27 ods. 3 zákona sú od 1.9.2023 ustanovené pracovné činnosti, ktoré má vykonávať a zabezpečovať nová kategória odborného zamestnanca školy a školského zariadenia, ktorou je sociálny pracovník v škole a školskom zariadení.
Vo vyhláške MŠVVaŠ SR č. 173/2023 Z. z., ktorá nadobudla účinnosť od 1.9.2023 a nahradila dovtedajšiu vyhlášku MŠVVaŠ SR o kvalifikačných predpokladoch pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov č. 1/2020 Z. z., nedošlo k veľkým zmenám týkajúcich sa kvalifikačných predpokladov odborných zamestnancov. Okrem skrátenia dĺžky požadovanej praxe v uvedených oblastiach z 5 rokov na 3 roky sa do zátvorky doplnili názvy jednotlivých príloh, ak sa príloha odvoláva na niektoré číslo prílohy vyhlášky ako aj slovne uvádza aj stupeň vzdelania pri označení oddielu, ako napr. v prílohe č. 12, ktorá ustanovuje kvalifikačné predpoklady špeciálneho pedagóga sa v bode2 uvádza: „ vzdelanie uvedené v
- prílohe č. 1 (učiteľ) 1. diele (učiteľ v školách a školských zariadeniach) I. časti (učiteľ materskej školy) oddiele A. (vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa), II. časti (učiteľ prvého stupňa základnej školy), III. časti (učiteľ druhého stupňa základnej školy), IV. časti (učiteľ strednej školy) alebo v V. časti (učiteľ základnej umeleckej školy) oddiele A. (vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa),
- prílohe č. 2 (majster odbornej výchovy) 1. diele (majster odborne výchovy v strednej odbornej škole) I. časti (majster odbornej výchovy, ktorý poskytuje odborný výcvik) oddiele A. (vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa) alebo v II. časti (majster odbornej výchovy, ktorý poskytuje odbornú prax) oddiele A. (vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa) alebo
- prílohe č. 3 (vychovávateľ) 1. diele (vychovávateľ v školách a školských zariadeniach) oddiele A. (vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa)