Kompetencie zriaďovateľa vo vzťahu k základnej škole a riaditeľovi školy

1. Legislatívne predpisy

  • Zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 596/2003 Z. z.“)
  • Zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č.597/2003 Z. z.“)
  • Zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „školský zákon“)
  • Zákon č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 552/2003 Z. z.“)
  • Zákon č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 553/2003 Z. z.“)
  • Zákon č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon č. 138/2019 Z. z.“)
  • Vyhláška č. 223/2022 Z. z. o základnej škole (ďalej len „vyhláška č. 223/2022 Z. z.“)
  • Vyhláška č. 435/2020 Z. z. o štruktúre a obsahu správ o výchovno-vzdelávacej činnosti, jej výsledkoch a podmienkach škôl a školských zariadení (ďalej len „vyhláška č. 435/2020 Z. z.“)
  • Vyhláška č. 291/2004 Z. z., ktorou sa určujú podrobnosti o spôsobe ustanovenia orgánov školskej samosprávy, o ich zložení, o ich organizačnom a finančnom zabezpečení (ďalej len „vyhláška č. 291/2004 Z. z.“)

2. Úvod

Podľa štatistík bolo k 15. septembru 2022 v sieti škôl a školských zriadení Slovenskej republiky zaradených 1 864 štátnych základných škôl (zriadených obcami a regionálnymi úradmi školskej správy), 87 súkromných základných škôl a 118 cirkevných základných škôl.

Každá základná škola musí mať svojho zriaďovateľa, ktorý disponuje príslušnými kompetenciami voči základným školám a ich riaditeľom, má zákonom stanovené práva i povinnosti a je účastný na procesoch prebiehajúcich v rámci školskej samosprávy na úrovni rady školy a obecnej školskej rady, ak je zriadená.

Z príslušných ustanovení školského zákona vyplýva, že plne organizované základné školy sú právnickými osobami (majú právnu subjektivitu). V prípade základných škôl, ktoré nemajú všetky ročníky, je daná právna subjektivita len vtedy, ak to určí ich zriaďovateľ (§ 27 ods. 6 školského zákona). V zmysle § 27 ods. 3 školského zákona sa vzdelávanie v základných školách, vrátane tých základných škôl, ktoré sú určené pre deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, považuje za sústavnú prípravu na povolanie.

Podľa § 6 ods. 14 zákona č. 596/2003 Z. z. zriaďovateľskou pôsobnosťou obce v prenesenom výkone štátnej správy vo vzťahu k základným školám bez právnej subjektivity sa rozumie finančné, personálne, materiálno-technické a priestorové zabezpečenie výchovno-vzdelávacieho procesu, prevádzky a riešenia havarijných situácií týchto škôl. Vo vzťahu k základným školám s právnou subjektivitou ide o finančné, materiálno-technické a priestorové zabezpečenie výchovno-vzdelávacieho procesu, prevádzky a riešenia havarijných situácií týchto škôl. Starostlivosť o budovy, v ktorých základná škola sídli, je predmetom samosprávnej pôsobnosti obce.

3. Financovanie základných škôl

Financovanie škôl, v ktorých sa vzdelávanie považuje za sústavnú prípravu na povolanie, upravuje zákon č. 597/2003 Z. z. Hlavným zdrojom financovania základných škôl v rámci preneseného výkonu štátnej správy sú prostriedky zo štátneho rozpočtu v rozpočtovej kapitole Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo školstva“) − tzv. normatívne financovanie, mzdový a prevádzkový normatív (EDUZBER). Podľa § 7 ods. 4 zákona č. 597/2003 Z. z. sú všetci zriaďovatelia škôl a školských zariadení aktuálne povinní poskytnúť do 30. septembra 2022 počty detí alebo žiakov podľa stavu k 15. septembru v začínajúcom školskom roku 2022/2023 a ďalšie údaje potrebné na rozpis finančných prostriedkov na roky 2022 a 2023.

Zo štátneho rozpočtu sa zabezpečuje aj financovanie škôl zriadených štátom uznanými cirkvami alebo náboženskými spoločnosťami (ďalej len „cirkevná škola“) a financovanie škôl zriadených inými právnickými osobami alebo fyzickými osobami (ďalej len „súkromná škola“), pričom v cirkevných školách a súkromných školách sa vzdelávanie a ďalšie služby môžu poskytovať za úhradu (§ 1 ods. 7 zákona č. 597/2003 Z. z.). Okrem normatívneho financovania zriaďovateľom základných škôl na základe príslušných žiadostí môžu byť zo strany ministerstva školstva pridelené ďalšie finančné prostriedky, napr. na osobné náklady asistentov učiteľa pre žiakov so zdravotným znevýhodnením, príspevok na dopravu, príspevok na kurz pohybových aktivít v prírode, príspevok na školu v prírode, príspevok na edukačné publikácie, príspevok na záujmové vzdelávanie, príspevok na špecifiká, príspevok na skvalitnenie výchovy a vzdelávania žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia a pod.

Ministerstvo školstva môže v rámci dohodovacieho konania so zriaďovateľom na jeho žiadosť upraviť v rámci svojej rozpočtovej kapitoly objem pridelených finančných prostriedkov. Dohodovacím konaním je úprava výšky pridelených finančných prostriedkov zriaďovateľovi podľa § 4 zákona č. 597/2003 Z. z. o objem finančných prostriedkov pridelený najmä z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov na osobné náklady a na prevádzkové náklady. Dohodovacie konanie sa začína na žiadosť zriaďovateľa. Žiadosť predkladá zriaďovateľ základnej školy ministerstvu školstva prostredníctvom príslušného regionálneho úradu školskej správy (ďalej len „regionálny úrad“) v priebehu kalendárneho roka (§ 8c zákona č. 597/2003 Z. z.).

Ak je napríklad súčasťou základnej školy školský klub detí alebo zariadenie školského stravovania, ich financovanie sa realizuje z výnosu dane z príjmov fyzických osôb, ktoré dostávajú obce a vyššie územné celky.

Podľa § 7 ods. 1 zákona č. 597/2003 Z. z. sú zriaďovatelia škôl a školských zariadení povinní predložiť príslušným regionálnym úradom súhrnnú správu o hospodárení v termíne do 15. apríla za predchádzajúci kalendárny rok za školy a školské zariadenia vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti. Správu o hospodárení spracovávajú všetky subjekty, ktorým boli z rozpočtovej kapitoly ministerstva školstva pridelené finančné prostriedky. Za základné školy bez právnej subjektivity výkaz spracováva zriaďovateľ, s právnou subjektivitou príslušná základná škola.

Regionálne úrady následne predložia ministerstvu v lehote určenej ministerstvom súhrnnú správu o hospodárení za zriaďovateľov v územnej pôsobnosti príslušného regionálneho úradu. Obsah a formu súhrnnej správy o hospodárení za predchádzajúci kalendárny rok zverejní ministerstvo školstva na svojom webovom sídle do 31. januára.

4. Obec ako zriaďovateľ základnej školy

Podľa § 6 ods. 1 zákona č. 596/2003 Z. z. obec ako orgán samosprávy pri prenesenom výkone štátnej správy zriaďuje všeobecne záväzným nariadením (ďalej ako „VZN“) a zrušuje základné školy podľa siete (§ 15 zákona č. 596/2003 Z. z.). Uvedené je dôsledkom novely zákona č. 596/2003 Z. z., v rámci ktorej s účinnosťou od 1. januára 2020 bolo stanovené, že základné školy sa budú zriaďovať formou VZN, ale rušiť sa budú bez VZN. Zriadeniu alebo zrušeniu základnej školy predchádza vydanie príslušného rozhodnutia ministerstva školstva o zaradení základnej školy do siete škôl a školských zariadení SR alebo o vyradení základnej školy zo siete škôl a školských zariadení SR podľa § 14 ods. 6 písm. b) a v súlade s § 15 až § 18 zákona č. 596/2003 Z. z. Rozhodovanie ministerstva školstva sa riadi príslušnými ustanoveniami zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov, pričom účastníkom konania vo veci je vždy zriaďovateľ, teda nie škola alebo školské zariadenie.

Po zaradení základnej školy do siete škôl a školských zariadení SR je zriaďovateľ povinný vydať zriaďovaciu listinu základnej školy, ktorej obsahové náležitosti sú uvedené v § 22 ods. 2 zákona č. 596/2003 Z. z. Z uvedeného vyplýva, že vydanie zriaďovacej listiny je možné až po zaradení základnej školy do siete škôl a školských zariadení SR, teda až po vydaní príslušného rozhodnutia ministerstva školstva, nie po rozhodnutí obecného/mestského zastupiteľstva o zriadení základnej školy. Ak nastane nesúlad zriaďovacej listiny a registra škôl a školských zariadení, ktorý obsahuje základné identifikačné údaje o školách a školských zariadeniach, ktoré sú zaradené do siete škôl a školských zariadení SR, treba skúmať, ktoré údaje zodpovedajú údajom z rozhodnutia ministerstva školstva. Nesprávne údaje na zriaďovacej listine môže zriaďovateľ meniť len formou dodatku k zriaďovacej listine. Zmeny údajov v zriaďovacej listine sa vykonávajú vždy iba dodatkom k zriaďovacej listine.

Zriaďovateľ v zriaďovacej listine a v dodatku k zriaďovacej listine uvádza údaje zhodne s údajmi uvedenými v právoplatnom rozhodnutí o zaradení do siete, právoplatnom rozhodnutí o zmene v sieti (ak sa napr. zriaďuje elokované pracovisko základnej školy), právoplatnom rozhodnutí o vyradení zo siete alebo v potvrdení v súvislosti so zmenou adresy zriaďovateľa, zmenou popisného čísla školy alebo školského zariadenia, udelením alebo odňatím čestného názvu školy alebo školského zariadenia (§ 22 ods. 3 a ods. 4 zákona č. 596/2003 Z. z.).

 

5. Ďalší zriaďovatelia základných škôl

Zriaďovateľom základnej školy môže byť aj regionálny úrad, ak to vyžadujú osobitné podmienky (napr. obec nezriadi základnú školu). Regionálny úrad je zároveň zriaďovateľom základných škôl pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a základných škôl pri zdravotníckych zariadeniach. Obec nemá kompetenciu tieto typy základných škôl zriaďovať. Pri zaradení takejto špeciálnej základnej školy pre žiakov s mentálnym postihnutím, resp. základnej školy pre žiakov so zdravotným znevýhodnením do siete škôl a školských zariadení, sa vyžaduje ako povinná súčasť žiadosti vyjadrenie obce, na ktorej území bude uvedená škola alebo jej elokované pracovisko zriadené.

Ak je zriaďovateľom základnej školy fyzická osoba alebo iná právnická osoba (môže to byť napr. aj občianske združenie), na začiatku názvu školy sa uvedie slovo súkromná v príslušnom tvare, pričom v názve môže byť aj označenie, ktoré charakterizuje zriaďovateľa. Ak je zriaďovateľom základnej školy štátom uznaná cirkev alebo náboženská spoločnosť, v názve sa môže uviesť, že ide o cirkevnú základnú školu alebo v ňom môže byť aj označenie, ktoré charakterizuje zriaďovateľ. Takisto môže obsahovať meno významnej osobnosti príslušnej cirkvi alebo náboženskej spoločnosti, prípadne meno svätca. Súkromní a cirkevní zriaďovatelia môžu byť zriaďovateľmi základných škôl pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.

Samosprávny kraj pri výkone samosprávy zriaďuje všeobecne záväzným nariadením a zrušuje podľa siete aj základné školy, ak ide o jednu právnickú osobu (spojená škola) zriadenú ako kombinácia strednej školy a základnej školy alebo kombinácia strednej školy, materskej školy a základnej školy.

6. Obec ako školský úrad

Podľa § 5 ods. 3 zákona č. 596/2003 Z. z. riaditeľ základnej školy vykonáva štátnu správu v prvom stupni, pričom na jeho rozhodovanie:

  • o prijatí žiaka do školy;
  • prijatí žiaka prestupom;
  • oslobodení žiaka od povinnosti dochádzať do školy;
  • oslobodení žiaka od vzdelávania sa v jednotlivých vyučovacích predmetoch alebo ich častí;
  • povolení plniť povinnú školskú dochádzku mimo územia Slovenskej republiky; povolení vykonať komisionálnu skúšku;
  • povolení vykonať skúšku z jednotlivých vyučovacích predmetov aj uchádzačovi, ktorý nie je žiakom školy;
  • individuálnom vzdelávaní žiaka;
  • vzdelávaní žiaka v školách zriadených iným štátom na území Slovenskej republiky so súhlasom zastupiteľského úradu iného štátu;
  • individuálnom vzdelávaní žiaka v zahraničí;
  • o umožnení štúdia žiaka podľa individuálneho učebného plánu sa vzťahuje všeobecný predpis o správnom konaní (zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov). Uvedené sa s účinnosťou od 1. januára 2022 týka všetkých škôl bez ohľadu na zriaďovateľa.

O odvolaní proti rozhodnutiu riaditeľa podľa § 38 ods. 4 zákona č. 596/2003 Z. z. rozhoduje zriaďovateľ. Ak riaditeľ školy je tá istá osoba ako zriaďovateľ (napr. v prípade cirkevných alebo súkromných základných škôl), o odvolaní rozhoduje najmenej trojčlenná odvolacia komisia zriadená zriaďovateľom; rozhodnutia o odvolaní podpisuje predseda odvolacej komisie.

Na účely zákona č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov je riaditeľ základnej školy orgánom verejnej moci.

Obec ako školský úrad vykonáva štátnu správu v druhom stupni vo veciach, v ktorých v prvom stupni rozhodol riaditeľ základnej školy, ktorej je príslušná obec zriaďovateľom. Ak obec nie je školským úradom v zmysle § 7 zákona č. 596/2003 Z. z., výkon štátnej správy v druhom stupni a činnosti spočívajúce v kontrole dodržiavania všeobecne záväzných právnych predpisov v oblasti výchovy a vzdelávania s výnimkou kontroly v kompetencii Štátnej školskej inšpekcie, vo vydávaní organizačných pokynov pre riaditeľov na príslušný školský rok a v poskytovaní odbornej a poradenskej činnosti realizuje pre ňu regionálny úrad.

7. Čo má riaditeľ základnej školy predložiť zriaďovateľovi na schválenie a rade školy na vyjadrenie?

  1. Návrhy na počty prijímaných žiakov a návrhy na počty tried. Zriaďovateľ v zmysle § 5 ods. 7 písm. a) zákona č. 596/2003 schvaľuje základnej škole návrh na počty prijímaných žiakov a počty tried na nasledujúci školský rok, ktorý predkladá riaditeľ školy spolu s doložkou o prerokovaní v rade školy. Dodatočné zmeny v počte žiakov a v počte tried musia byť v zmysle platnej legislatívy a je možné ich vykonať iba po prerokovaní v rade školy a následnom schválení zriaďovateľom.
  2. Návrh školského vzdelávacieho programu a výchovného programu (v prípade školského klubu detí ako súčasti základnej školy). Školský vzdelávací program je základným kurikulárnym dokumentom školy (nie pedagogickou dokumentáciou), podľa ktorého sa uskutočňuje výchova a vzdelávanie. Vydáva ho riaditeľ školy po prerokovaní v pedagogickej rade a v rade školy. Tvorba školského vzdelávacieho programu je vysoko odborná a náročná činnosť, v rámci ktorej musia byť dodržané požiadavky príslušných štátnych vzdelávacích programov. Zriaďovateľ a členovia rady školy by preto mali poznať aspoň základné princípy ich tvorby, ich štruktúru a mať informácie o možnostiach školy začleňovať do nich vlastné špecifiká. Školský vzdelávací program musí byť vypracovaný v súlade s cieľmi a princípmi výchovy a vzdelávania podľa školského zákona a v súlade s platným štátnym vzdelávacím programom (schváleným a vydaným ministerstvom školstva). Za jeho vypracovanie a dodržiavanie zodpovedá riaditeľ školy, ktorý ho predkladá zriaďovateľovi na schválenie. Školský vzdelávací program okrem učebných osnov zverejní riaditeľ školy na webovom sídle školy najneskôr do 60 dní od jeho schválenia. Učebné osnovy sa nezverejňujú, ak riaditeľ školy nerozhodne inak. Ak má zriaďovateľ pochybnosť o súlade školského vzdelávacieho programu s cieľmi a princípmi výchovy a vzdelávania podľa školského zákona alebo o súlade s platným štátnym vzdelávacím programom, môže požiadať Štátnu školskú inšpekciu (príslušné Školské inšpekčné centrum) o posúdenie uvedeného súladu.
  3. Návrh rozpočtu.
  4. Návrh na vykonávanie podnikateľskej činnosti školy alebo školského zariadenia. Podľa § 151 ods. 1 školského zákona vykonávanie podnikateľskej činnosti nesmie byť v rozpore s plnením poslania školy. V tomto zmysle má zriaďovateľ posúdiť aj efektivitu prínosu podnikateľskej činnosti pre školu.
  5. Správu o výchovno-vzdelávacej činnosti, jej výsledkoch a podmienkach podľa § 14 ods. 5 písm. d) zákona č. 596/2003 Z. z. Správa sa vypracúva za predchádzajúci školský rok. Správa sa po prerokovaní v pedagogickej rade predkladá na vyjadrenie príslušnému orgánu školskej samosprávy do 15. októbra príslušného roka. Správa sa po vyjadrení príslušného orgánu školskej samosprávy predkladá na schválenie zriaďovateľovi do 31. októbra príslušného roka. Prílohou k správe je vyjadrenie príslušného orgánu školskej samosprávy − § 3 ods. 2 vyhlášky č. 435/2020 Z. z. Pre zriaďovateľa schválenie tejto správy nemá byť len formálnym aktom, ale má vyplývať z dôkladnej analýzy jej štruktúry a obsahu, ktoré sú stanovené vo všeobecne záväzných právnych predpisoch a metodických usmerneniach. Od 1. januára 2021 súčasťou správy už nemusia byť skutočnosti vychádzajúce z koncepčného zámeru rozvoja školy na príslušný školský rok a vyhodnotenie jeho plnenia, pretože táto povinnosť je definovaná samostatne v § 5 ods. 7 písm. h) zákona č. 596/2003 Z. z.
  6. Správu o výsledkoch hospodárenia školy.
  7. Koncepčný zámer rozvoja školy alebo školského zariadenia rozpracovaný najmenej na dva roky a každoročne jeho vyhodnotenie. V prípade spojenej školy, kde jednou z organizačných zložiek je základná škola, alebo v prípade základnej školy s materskou školou sa spracúva len jeden koncepčný zámer, ktorého súčasťou sú spravidla osobitne rozpracované časti venované základnej škole. Z pedagogickej praxe vyplýva, že riaditelia škôl zvyknú spracovávať koncepčný zámer rozvoja školy spravidla na obdobie piatich rokov a každoročne realizovať odpočet jeho plnenia, čo korešponduje s dĺžkou funkčného obdobia riaditeľa školy.
  8. Informáciu o pedagogicko-organizačnom a materiálno-technickom zabezpečení výchovno-vzdelávacieho procesu. V tomto smere zriaďovateľ schvaľuje poskytnuté údaje (informácie) o počtoch tried, žiakov, kvalifikovanosti personálneho zabezpečenia, podmienkach na zabezpečenie starostlivosti o deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, možnostiach realizácie rôznych kurzov, výcvikov, kapacitných podmienkach z hľadiska hygieny a bezpečnosti, stave inventáru, pomôcok a vybavenosti základnej školy a podobne.
  9. Plán profesijného rozvoja. Podľa § 40 ods. 4 zákona č. 138/2019 Z. z. profesijný rozvoj sa riadi podľa plánu profesijného rozvoja, ktorý vyplýva zo zamerania školy. Riaditeľ vydáva plán profesijného rozvoja po prerokovaní v pedagogickej rade, ak je zriadená, so súhlasom zástupcov zamestnancov a po schválení zriaďovateľom. Plán profesijného rozvoja vydáva riaditeľ najmenej na jeden školský rok a najviac na päť školských rokov. Po prerokovaní so zriaďovateľom, zástupcami zamestnancov a v pedagogickej rade, ak je zriadená, možno plán profesijného rozvoja počas jeho platnosti dopĺňať a meniť v súlade s aktuálnymi potrebami školy. Prerokovanie vyžadované zákonom možno chápať ako výmenu názorov a formu dialógu medzi dotknutými stranami, pričom zriaďovateľ v rámci prerokovania nemôže zamedziť realizácii rozhodnutia riaditeľa školy v oblasti dopĺňania a zmien plánu profesijného rozvoja, pretože v danom prípade sa nevyžaduje súhlas, ale len prerokovanie. O prerokovaní predloženého materiálu je vhodné vypracovať písomný záznam. Plán profesijného rozvoja sa neprerokováva v rade školy.
  10. Podľa § 6 ods. 11 zákona č. 596/2003 Z. z. obec schvaľuje návrh zmluvy o nájme a prenájme školských budov a o nájme a prenájme priľahlých priestorov školy, ktorých je zriaďovateľom. V danej veci však môže obec poveriť schvaľovaním aj riaditeľa základnej školy. Uvedené nie je predmetom rokovania rady školy.

8. Čo musí základná škola prerokovať so zriaďovateľom?

Podľa § 6 ods. 18 zákona č. 596/2003 Z. z. obec prerokúva s radou školy a riaditeľom školy, ktorej je zriaďovateľom, najmä:

  • Koncepciu rozvoja školy alebo školského zariadenia. Návrh koncepcie rozvoja základnej školy je povinnou súčasťou dokumentácie pri výberovom konaní na riaditeľa základnej školy a každý zriaďovateľ má byť s ňou oboznámený. Úspešný uchádzač by mal po vymenovaní do funkcie konkretizovať svoj návrh v podobe stanovenia si špecifických cieľov v jednotlivých oblastiach činnosti základnej školy, ktoré majú byť realizovateľné, verifikovateľne termínované a merateľné a predložiť zriaďovateľovi na schválenie a rade školy na vyjadrenie.
  • Návrh rozpisu finančných prostriedkov pridelených regionálnym úradom na školy a školské zariadenia, ktorých je zriaďovateľom, a materiálno-technické podmienky na činnosť škôl a školských zariadení, ktorých je zriaďovateľom.
  • Personálne, materiálne a sociálne podmienky zamestnancov školy alebo školského zariadenia.
  • Požiadavky obce na skvalitnenie starostlivosti o deti a žiakov a výchovno-vzdelávacích služieb poskytovaných v škole alebo v školskom zariadení a spôsob úhrady nákladov zvýšených z tohto dôvodu.
  • Správu o výsledkoch výchovno-vzdelávacej činnosti a podmienkach v škole alebo v školskom zariadení.

Slovo „najmä“ vyjadruje skutočnosť, že obec ako zriaďovateľ môže prerokovávať aj iné dokumenty, materiály a požiadavky, ale v prípade uvedených je povinnosťou obce, riaditeľa základnej školy i rady školy pri základnej škole sa nimi zaoberať.

9. V ktorých prípadoch škola potrebuje súhlas zriaďovateľa?

  1. V škole možno po súhlase zriaďovateľa zriadiť triedu pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (špeciálna trieda) − § 29 ods. 9 školského zákona.
  2. V základnej škole možno so súhlasom zriaďovateľa zriadiť špecializovanú triedu − § 29 ods. 11 školského zákona.
  3. So súhlasom zriaďovateľa možno v základnej škole zriadiť triedy na rozvíjanie nadania žiakov − § 104 ods. 2 školského zákona.
  4. Súhlas zriaďovateľa sa vyžaduje v prípade, ak nie je možné zabezpečiť uvádzanie začínajúceho pedagogického zamestnanca alebo uvádzanie začínajúceho odborného zamestnanca ani samostatným pedagogickým zamestnancom s najmenej desiatimi rokmi výkonu pracovnej činnosti alebo samostatným odborným zamestnancom s najmenej desiatimi rokmi výkonu pracovnej činnosti. V danom prípade uvádzajúcim pedagogickým zamestnancom alebo uvádzajúcim odborným zamestnancom je so súhlasom zriaďovateľa priamy nadriadený začínajúceho pedagogického zamestnanca alebo priamy nadriadený začínajúceho odborného zamestnanca − § 31 ods. 6 zákona č. 138/2019 Z. z.
  5. Súhlas zriaďovateľa sa vyžaduje aj pri zapojení školy (podanie žiadosti riaditeľom základnej školy) do rôznych rozvojových projektov financovaných z Európskych štrukturálnych a investičných fondov (napr. „Letné školy“) alebo z Plánu obnovy a odolnosti (napr. „Kompenzácia poplatku v školskom klube detí za žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia a v hmotnej núdzi“, „Príspevok na edukačné publikácie“ atď.).

 

10. Ďalšie kompetencie a zodpovednosť zriaďovateľa vo vzťahu k základnej škole a jej riaditeľovi

  1. Zriaďovateľ základnej školy môže v osobitných prípadoch uvedených v § 29 ods. 16 písm. a) až e) školského zákona znížiť najnižší priemerný počet žiakov v triedach prvého stupňa a druhého stupňa.
  2. Zriaďovateľ základnej školy určuje miesto a čas zápisu dieťaťa na plnenie povinnej školskej dochádzky. V prípade obce sa uvedené určuje prostredníctvom VZN − § 20 ods. 3 školského zákona.
  3. Na základe rozhodnutia zriaďovateľa školský poriadok môže upravovať podrobnosti o podmienkach nakladania s majetkom, ktorý škola spravuje − § 153 ods. 1 písm. d) školského zákona. Pri vypracovaní tejto časti školského poriadku je potrebné postupovať v súlade s usmerneniami a pokynmi zriaďovateľa základnej školy.
  4. Zriaďovateľ základnej školy môže žiakovi udeliť pochvalu − § 10 ods. 2 písm. c) vyhlášky č. 223/2022 Z. z.
  5. Zriaďovateľ prizná príplatok za profesijný rozvoj riaditeľovi školy − § 14e ods. 4 zákona č. 553/2003 Z. z.
  6. Zriaďovateľ posudzuje splnenie kvalifikačných predpokladov riaditeľa školy − § 14 ods. 1 zákona č. 138/2019 Z. z.
  7. Zriaďovateľ vydáva riaditeľovi školy potvrdenie o využívaní vyžadovaných profesijných kompetencií získaných sebavzdelávaním alebo výkonom pracovnej činnosti, ktoré je jedným z dokladov vypracovaného manažérskeho portfólia tvoriaceho súčasť funkčného vzdelávania − § 47 ods. 4 písm. c) zákona č. 138/2019 Z. z.
  8. Zriaďovateľ má kompetenciu vymenovať členov skúšobnej komisie na ukončenie adaptačného vzdelávania v prípade, ak takúto komisiu nie je možné vymenovať riaditeľom školy − § 52 ods. 3 zákona č. 138/2019 Z. z.
  9. Do aktualizačného vzdelávania podľa § 57 zákona č. 138/2019 Z. z. by mali byť premietnuté aj potreby zriaďovateľa. Zriaďovateľ základnej školy bez právnej subjektivity môže byť poskytovateľom aktualizačného vzdelávania − § 57 ods. 2 písm. d) zákona č. 138/2019 Z. z. Zriaďovateľ môže pri organizovaní aktualizačného vzdelávania spolupracovať s poskytovateľom inovačného vzdelávania v oblasti, v ktorej má poskytovateľ inovačného vzdelávania oprávnenie na poskytovanie inovačného vzdelávania.
  10. Zriaďovateľ hodnotí riaditeľa školy jedenkrát ročne, najneskôr do konca školského roka. Ak vedúci pedagogický zamestnanec alebo vedúci odborný zamestnanec školy nesúhlasí s hodnotením priameho nadriadeného, takýto zamestnanec požiada o hodnotenie zriaďovateľa. Ak riaditeľ nesúhlasí s hodnotením zriaďovateľa, požiada o hodnotenie organizáciu zriadenú ministerstvom školstva − § 70 ods. 5 a ods. 9 zákona č. 138/2019 Z. z. Hodnoteným obdobím je vždy príslušný školský rok (od 1. septembra príslušného kalendárneho roka do 31. augusta nasledujúceho kalendárneho roka). Predmetom hodnotenia sú výsledky, náročnosť a kvalita výkonu pracovnej činnosti, osvojenie a využívanie profesijných kompetencií. Kritériá hodnotenia majú byť vopred známe. Podľa § 70 ods. 10 zákona č. 138/2019 Z. z. zamestnávateľ rozpracuje zásady hodnotenia pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov v pracovnom poriadku. Súčasťou zásad hodnotenia sú kritériá na hodnotenie výsledkov a kvality výkonu pracovnej činnosti vyplývajúce zo školského vzdelávacieho programu, výchovného programu a individuálnych charakteristík školy. Prijaté zásady hodnotenia riaditeľa základnej školy zo strany zriaďovateľa môžu zahŕňať nasledujúce oblasti:
    1. postoje riaditeľa základnej školy k plneniu povinností vyplývajúcich z náplne práce, k plneniu úloh nad rámec pracovných povinností, k profesijnému rozvoju,
    2. oblasť rozvoja základnej školy (prínos pre školu, propagácia, prezentácia školy na verejnosti, rozvoj školy prostredníctvom získavania mimorozpočtových finančných prostriedkov),
    3. profesionálne správanie − plánovanie svojho profesijného rastu; efektívna komunikácia so zriaďovateľom; plnenie úloh spoľahlivo, riadne a včas,
    4. oblasť dodržiavania noriem – práca v súlade s platnými všeobecne záväznými a rezortnými predpismi; zvyšovanie legislatívneho povedomia; plnenie si povinností vyplývajúcich zo svojej náplne práce; aktívna účasť na pracovných poradách; rešpektovanie príkazov nadriadených. V rámci hodnotenia riaditeľa základnej školy má zriaďovateľ reflektovať aj výsledky kontrolných zistení. V tomto zmysle je vhodné, aby zriaďovateľ priebežne sledoval závery všetkých realizovaných kontrol a v prípade potreby ihneď prijímal príslušné opatrenia na odstránenie zistených nedostatkov. Výsledky hodnotenia riaditeľa školy sú pre zriaďovateľa nielen podkladom na smerovanie ďalšieho profesijného rozvoja riaditeľa základnej školy, ale aj na udeľovanie odmien na základe dosahovaných výsledkov.
  11. Vedúceho pedagogického zamestnanca a vedúceho odborného zamestnanca hodnotia aj pedagogickí zamestnanci a odborní zamestnanci školy anonymne formou dotazníka jedenkrát ročne, najneskôr do konca školského roka. Výsledky anonymného hodnotenia spracuje zriaďovateľ a prerokuje ich s riaditeľom − § 70 ods. 11 zákona č. 138/2019 Z. z.
  12. Zriaďovateľ školy je oprávnenou osobou na podanie návrhu na morálne ocenenie ministerstvu školstva podľa § 80 ods. 2 zákona č. 138/2019 Z. z. Zároveň zriaďovateľ môže pedagogickému zamestnancovi a odbornému zamestnancovi udeliť morálne ocenenie, ktoré môže byť spojené s finančnou odmenou za významný prínos pre výchovu a vzdelávanie na úrovni kraja, vyššieho územného celku, obce alebo na úrovni zriaďovateľa, profesijný rozvoj alebo rozvoj školy − § 80 ods. 3 zákona č. 138/2019 Z. z.
  13. Obec ako zriaďovateľ školy zostavuje plán investícií a rozpisuje finančné prostriedky pridelené ministerstvom školstva prostredníctvom regionálnych úradov pre školy, ktorých je zriaďovateľom (§ 6 ods. 12 písm. a) zákona č. 596/2003 Z. z.).
  14. Obec vykonáva správu škôl a školských zariadení, ktorých je zriaďovateľom, a na uskutočňovanie výchovno-vzdelávacieho procesu zabezpečuje priestory a materiálno-technické zabezpečenie; didaktickú techniku používanú vo výchovno-vzdelávacom procese; finančné prostriedky na mzdy, platy; služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania podľa osobitných predpisov a finančné prostriedky na prevádzku a údržbu, ktoré prerozdeľuje a kontroluje ich využívanie; investičné prostriedky zo štátneho rozpočtu a z vlastných zdrojov.
  15. V prípade základnej školy bez právnej subjektivity je zriaďovateľ ako zamestnávateľ oprávnený vydať pracovný poriadok, ktorý sa týka pedagogických zamestnancov a ostatných zamestnancov, vychádzajúc pri tom z ustanovení § 84 Zákonníka práce, ustanovení § 12 zákona č. 552/2003 Z. z. a z ustanovení § 13, ods. 4 písm. d) zákona č. 369/1990 Zb. – o obecnom zriadení v platnom znení a § 14 ods. 6 písm. g) zákona č. 596/2003 Z. z. a po prerokovaní s príslušným odborovým orgánom (zástupcovia zamestnancov). Zamestnávatelia, na ktorých sa vzťahuje zákon č. 552/2003 Z. z., sú podľa § 12 tohto zákona povinní vydať pracovný poriadok po predchádzajúcom súhlase zástupcov zamestnancov, inak je neplatný.
  16. Zriaďovateľ vydáva potvrdenie o vyhodnotení majetkového priznania a preskúmaní úplnosti a pravdivosti majetkového priznania vedúceho zamestnanca (riaditeľa školy) pri výkone práce vo verejnom záujme (§ 10 zákona č. 552/2003 Z. z.), ktoré sa podáva do 30 dní od ustanovenia na miesto vedúceho zamestnanca a do 31. marca kalendárneho roka.
  17. Obec vybavuje sťažnosti a petície občanov a zákonných zástupcov detí a žiakov škôl a školských zariadení okrem sťažností a petícií týkajúcich sa výchovno-vzdelávacieho procesu (vybavuje ich Štátna školská inšpekcia), v prípade potreby požiada o pomoc Štátnu školskú inšpekciu alebo regionálny úrad. Riaditeľ školy prešetruje a vybavuje len sťažnosti týkajúce sa pedagogických zamestnancov, odborných zamestnancov a ostatných zamestnancov školy. Nemôže ich na vybavenie postúpiť pedagogickej rade alebo rade školy.
  18. Podľa § 158 školského zákona a na základe § 77 zákona č. 138/2019 Z. z. poskytujú školy a školské zariadenia do Rezortného informačného systému údaje na vedenie Centrálneho registra škôl, školských zariadení, elokovaných pracovísk a zriaďovateľov. Zriaďovateľ školy zodpovedá podľa § 23a ods. 11 zákona č. 596/2003 Z. z. za správnosť údajov v tomto registri.
  19. Ak ide o základnú školu bez právnej subjektivity, takáto škola môže organizovať výlety, exkurzie, jazykové kurzy, športový výcvik, pobyty žiakov v škole v prírode a ďalšie aktivity v súlade so školským vzdelávacím programom nielen s informovaným súhlasom zákonného zástupcu neplnoletého žiaka, ale aj po dohode so zriaďovateľom. V kontexte vyhlášky č. 305/2008 Z. z. o škole v prírode je potrebné si uvedomiť, že s účinnosťou od 1. januára 2021 riaditeľ školy vysielajúcej žiakov do školy v prírode už nie je povinný zabezpečiť písomný súhlas zriaďovateľa na uskutočnenie školy v prírode, ale v zmysle § 5 ods. 8 písm. a) tejto vyhlášky je povinný písomne informovať zriaďovateľa o uskutočnení pobytu v škole v prírode, ak vysielajúca organizácia je právnickou osobou. Do školy v prírode vysiela žiakov zriaďovateľ školy, ak nie je základná škola právnickou osobou.

11. Personálna pôsobnosť zriaďovateľa voči riaditeľovi školy

  • Vymenúvanie a odvolávanie riaditeľa základnej školy
    Podľa § 3 ods. 1 zákona č. 596/2003 Z. z. riaditeľa školy vymenúva na funkčné obdobie a odvoláva zriaďovateľ školy. Vo veci vymenúvania a odvolávania riaditeľa základnej školy, ktorej zriaďovateľom je obec, vystupuje za zriaďovateľa starosta obce. Povinnosť zriaďovateľa odvolať riaditeľa základnej školy je taxatívne stanovená pre prípady uvedené v § 3 ods. 7 písm. a) až písm. f) zákona č. 596/2003 Z. z. V daných prípadoch sú v § 3 ods. 17 zákona č. 596/2003 Z. z. určené lehoty pre zriaďovateľa, v rámci ktorých má pri odvolávaní konať. Možnosť odvolať riaditeľa základnej školy zo strany zriaďovateľa je daná pre prípady uvedené v § 3 ods. 8 písm. a) až písm. d) zákona č. 596/2003 Z. z.

Zriaďovateľ uzavrie s riaditeľom školy, ktorého sa rozhodol do funkcie vymenovať, pracovnú zmluvu v mene zamestnávateľa, čiže základnej školy s právnou subjektivitou, len na výkon funkcie riaditeľa (§ 3 ods. 2, ods. 3 a ods. 6 zákona č. 596/2003 Z. z.). Zriaďovateľ základnej školy bez právnej subjektivity je zároveň zamestnávateľom a v tejto pozícii vystupuje aj v procese vymenovania riaditeľa základnej školy. Vymenovanie do funkcie riaditeľa základnej školy prebieha súčasne s uzavretím pracovnej zmluvy s riaditeľom základnej školy ako zamestnancom školy s právnou subjektivitou s tým, že v danom prípade za zamestnávateľa v pracovnoprávnych vzťahoch vystupuje zriaďovateľ. Podľa § 4 zákona č. 552/2003 Z. z. právne úkony za zamestnávateľa voči zamestnancovi, ktorý je štatutárnym orgánom, robí orgán, ktorý ho vymenoval alebo zvolil. Zriaďovateľ súčasne s vymenovaním riaditeľa dohodne na funkčné obdobie podmienky podľa § 7 ods. 3, § 42 a 43 zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov a určí mu platové náležitosti podľa zákona č. 553/2003 Z. z. Ak dôjde k prerušeniu vykonávania funkcie riaditeľa základnej školy z dôvodu výkonu verejnej funkcie, čerpania materskej dovolenky alebo rodičovskej dovolenky, alebo dlhodobej pracovnej neschopnosti presahujúcej šesť mesiacov, zriaďovateľ je povinný vymenovať na čas prerušenia vykonávania funkcie riaditeľa základnej školy, riaditeľa, ktorý spĺňa kvalifikačné predpoklady podľa osobitného predpisu, ktorým je zákon č. 138/2019 Z. z. na zastupovanie bez výberového konania po prerokovaní s radou školy.

  • Spĺňanie predpokladov na výkon pracovnej činnosti vedúceho pedagogického zamestnanca − riaditeľa základnej školy.

Zriaďovateľ rešpektuje a sleduje skutočnosť, že riaditeľ školy ako vedúci pedagogický zamestnanec musí po celý čas výkonu svojej funkcie spĺňať predpoklady na výkon pracovnej činnosti pedagogického zamestnanca, ktorými sú: kvalifikačné predpoklady (posúdené zriaďovateľom), bezúhonnosť (poskytnutie údajov regionálnemu úradu potrebných na vyžiadanie odpisu registra trestov), zdravotná spôsobilosť (potvrdenie o telesnej a duševnej spôsobilosti prostredníctvom lekárskeho potvrdenia, ktoré vydá lekár so špecializáciou v špecializačnom odbore všeobecné lekárstvo) a ovládanie štátneho jazyka.

V prípade posudzovania bezúhonnosti riaditeľov základných škôl s právnou subjektivitou i bez právnej subjektivity má byť štatutár zriaďovateľa informovaný o tom, či vedúci pedagogický zamestnanec vo funkcii riaditeľ spĺňa alebo nespĺňa predpoklad bezúhonnosti, a to na základe doručenia oznámenia zamestnávateľovi (t. j. škole/školskému zariadeniu s právnou subjektivitou alebo zriaďovateľovi, ktorý je zamestnávateľom) zo strany regionálneho úradu. Zriaďovateľ nemá právomoc samostatne a iniciatívne posudzovať splnenie predpokladu bezúhonnosti, môže iba disponovať informáciou o splnení alebo nesplnení zákonného predpokladu na základe regionálnym úradom posúdeným odpisom registra trestov, pričom samotný obsah odpisu registra trestov sa zriaďovateľovi ani škole ako zamestnávateľovi nesprístupňuje. S cieľom zníženia administratívnej záťaže sa pri overovaní predpokladu bezúhonnosti s účinnosťou od 1. januára 2022 má využívať Centrálny register pedagogických zamestnancov, odborných zamestnancov a ďalších zamestnancov škôl a školských zariadení (ďalej ako „centrálny register“). Ministerstvo školstva sprístupňuje na účely overenia predpokladu bezúhonnosti z centrálneho registra zamestnávateľovi údaj o splnení alebo nesplnení predpokladu bezúhonnosti na výkon pracovnej činnosti. Všetky školy a zamestnávatelia, ktorým bola do 31. decembra 2021 oznámená skutočnosť, či pedagogický/odborný zamestnanec spĺňa/nespĺňa predpoklad bezúhonnosti podľa predpisov účinných do 31. decembra 2021, mali povinnosť v termíne do 30. júna 2022 zrealizovať zápis tohto údaja do centrálneho registra.

  • Zriaďovateľ vedie personálnu agendu riaditeľa základnej školy
    Podľa § 6 ods. 8 písm. g) zákona č. 596/2003 Z. z. obec vo veciach výchovy a vzdelávania v základnej škole, ktorej je zriaďovateľom, vedie personálnu agendu riaditeľov. V tomto zmysle zo strany zriaďovateľa ide najmä o vytváranie, uchovávanie a aktualizáciu personálnych dokumentov, realizáciu činností súvisiacich s vymenovaním riaditeľa základnej školy, evidencia profesijného rozvoja riaditeľa základnej školy a podkladov k jeho odmeňovaniu, evidenciu pracovného času, čerpanie dovolenky, schválenie pracovnej cesty, vedenie osobného spisu a podobne. Vo veciach výchovy a vzdelávania je v právomoci starostu obce vystupovať za zriaďovateľa, pričom starosta obce disponuje voči riaditeľovi pri výkone jeho funkcie personálnou pôsobnosťou. Zriaďovateľ nedisponuje kompetenciou určovať (obsadzovať funkciu) zástupcu riaditeľa základnej školy. Podľa § 1 ods. 1 vyhlášky č. 223/2022 Z. z. v základnej škole možno zriadiť funkciu zástupcu riaditeľa základnej školy. Ak funkcia zástupcu riaditeľa základnej školy nie je zriadená, riaditeľa základnej školy zastupuje pedagogický zamestnanec písomne poverený riaditeľom. Zástupcu riaditeľa je možné vymenovať do funkcie len za predpokladu, že jestvuje vnútorný predpis zamestnávateľa s právnou subjektivitou, ktorý ustanovuje vymenovanie ako požiadavku vykonávania funkcie zástupcu riaditeľa školy ako vedúceho zamestnanca v priamej riadiacej pôsobnosti štatutárneho orgánu. Zástupca riaditeľa školy bez právnej subjektivity nie je v priamej riadiacej pôsobnosti štatutárneho orgánu, pretože štatutárnym orgánom je v danom prípade zriaďovateľ (starosta obce, primátor mesta), nie riaditeľ školy. Preto základné školy bez právnej subjektivity nemôžu ustanoviť vo vnútornom predpise vymenovanie ako požiadavku na vykonávanie funkcie vedúceho zamestnanca. Po vymenovaní do funkcie zamestnávateľ uzatvorí pracovný pomer so zástupcom riaditeľa základnej školy na dohodnutý druh práce – „výchovno-vzdelávacia činnosť vykonávaná zástupcom riaditeľa školy“. V ostatných prípadoch sa vedúci zamestnanci škôl riaditeľom školy (štatutárnym zástupcom) nevymenúvajú, ale ustanovujú sa do funkcie pracovnou zmluvou alebo dohodou o zmene dojednaných pracovných podmienok.

12. Úlohy a postavenie zriaďovateľa vo vzťahu k rade školy pri základnej škole a výberovému konaniu na funkciu riaditeľa základnej školy

V zmysle § 25 ods. 1 zákona č. 596/2003 Z. z. za ustanovenie rady školy zodpovedá zriaďovateľ. V súlade s ustanovením § 24 ods. 16 zákona č. 596/2003 Z. z. je funkčné obdobie orgánov školskej samosprávy štyri roky.

V tomto zmysle je zriaďovateľ povinný pred ukončením funkčného obdobia rady školy, resp. pri vzniku základnej školy, keď rada školy má byť ustanovená do troch mesiacov, vyhlásiť výzvu na voľby členov rady školy v súlade s príslušnými ustanoveniami zákona č. 596/2003 Z. z. vyhlášky Ministerstva školstva SR č. 291/2004 Z. z.

Voľby členov rady školy najneskôr do ukončenia volebného obdobia aktuálnej rady školy zabezpečí riaditeľ školy, ktorý zároveň určí miesto, termín a čas konania volieb pre jednotlivé skupiny volených zástupcov (za pedagogických zamestnancov, za nepedagogických (ostatných) zamestnancov – do tejto kategórie patria aj odborní zamestnanci základných škôl a za rodičov – zákonných zástupcov). Pri voľbách za jednotlivé skupiny riaditeľ základnej školy zabezpečí zapísanie zápisníc, ktorých prílohou majú byť prezenčné listiny a jasne deklarovaný súhlas navrhovaných kandidátov s ich voľbou do rady školy.

Po voľbách a delegovaní členov za zriaďovateľa riaditeľ školy zabezpečí dva rovnopisy zápisnice z ustanovujúceho zasadnutia rady školy a do troch dní od ustanovujúceho zasadnutia rady školy doručí zvolený predseda rady školy v spolupráci s riaditeľom školy zriaďovateľovi na podpísanie. K jednej zápisnici priloží po jednom rovnopise zápisníc z volieb zástupcov pedagogických zamestnancov, z volieb ostatných zamestnancov a z volieb za rodičov s originálmi prezenčných listín; volebné lístky ostanú v zapečatených obálkach v škole spolu s druhými rovnopismi zápisníc a prezenčných listín z volieb za zamestnancov a rodičov. Jeden rovnopis zápisnice bude po podpísaní zriaďovateľom vrátený základnej škole, druhý rovnopis s príslušnými prílohami bude zavedený do registratúry a uložený u zriaďovateľa. Podľa § 5 ods. 5 vyhlášky MŠ SR č. 291/2004 Z. z. rada školy je zriadená dňom podpísania zápisnice z ustanovujúceho zasadnutia zriaďovateľom.

Z uvedeného vyplýva, že prvé zasadnutie rady školy sa môže uskutočniť až od tohto dátumu (napríklad príprava a schválenie štatútu, ktorým sa činnosť rady školy bude spravovať v súlade s § 9 vyhlášky č. 291/2004 Z. z.). V tomto smere riaditeľ základnej školy musí dôsledne dodržiavať ustanovenia uvedenej vyhlášky pri uskutočňovaní volieb do rady školy a pri organizácii ustanovujúceho zasadnutia rady školy a v prípade potreby konzultovať postup so zriaďovateľom.

V § 39hd zákona č. 596/2003 Z. z. sú uvedené prechodné ustanovenia, ktoré sa týkajú plynutia funkčného obdobia orgánu školskej samosprávy počas trvania mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v súvislosti s ochorením COVID-19 v nadväznosti na možnosť vzniku takých podmienok, ktoré neumožňujú ustanoviť nový orgán školskej samosprávy v nasledujúcom funkčnom období.

  • Zriaďovateľ nemá kompetencie zasahovať do zloženia a počtov členov, okrem prípadu, ak postupuje podľa § 25 ods. 2 a ods. 3 zákona č. 596/2003 Z. z.
  • Vo vzťahu ku kreovaniu rady je potrebné zohľadniť § 13 ods. 4 písm. e) zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení, podľa ktorého starosta „rozhoduje vo všetkých veciach správy obce, ktoré nie sú zákonom alebo štatútom obce vyhradené obecnému zastupiteľstvu“. Zriaďovateľ je povinný delegovať zástupcov zriaďovateľa do rady školy. Ak štatút obce (mesta) uvedenú kompetenciu explicitne neurčuje obecnému (mestskému) zastupiteľstvu, v zastúpení zriaďovateľa za obec (mesto) koná autonómne starosta obce (primátor mesta).. Zákon č. 596/2003 Z. z. vo vzťahu k samosprávnym školským orgánom ustanovuje kompetencie zriaďovateľa, za ktorého z orgánov obce koná obecné zastupiteľstvo len v oblasti:
    • zabezpečenia ustanovenia rady školy, ktorej je zriaďovateľom,
    • určenia zloženia a počtu členov rady školy,
    • delegovanie zástupcov zriaďovateľa do rady školy.
  • Rada školy môže mať minimálne päť a maximálne jedenásť členov. Ak má škola alebo školské zariadenie nižší počet zamestnancov ako dvadsaťpäť, počet členov rady školy môže byť nižší ako jedenásť. Rada školy s piatimi členmi sa môže ustanoviť len v školách a školských zariadeniach, v ktorých celkový počet zamestnancov nie je vyšší ako desať. Zloženie a počet členov rady školy v zmysle uvedeného určí zriaďovateľ s prihliadnutím na celkový počet zamestnancov školy, pričom dodržiava zásadu, že počet členov rady školy, ktorí nie sú zamestnancami školy alebo školského zariadenia, musí byť väčšinový (§ 25 ods. 2 až ods. 4 zákona č. 596/2003 Z. z.). Ak zriaďovateľ neurčí nižší počet členov rady školy pri základnej škole ako jedenásť, členmi rady školy pri základnej škole sú dvaja zvolení zástupcovia pedagogických zamestnancov, jeden zvolený zástupca ostatných zamestnancov, štyria zvolení zástupcovia rodičov, ktorí nie sú zamestnancami školy a štyria zvolení zástupcovia zriaďovateľa. Podľa § 25 ods. 7 zákona č. 596/2003 Z. z. pri základnej škole s materskou školou sa ustanoví rada školy, ktorej členom je aj zvolený zástupca rodičov materskej školy a zvolený zástupca pedagogických zamestnancov materskej školy.
  • Zriaďovateľ vyhlasuje výberové konanie na obsadenie funkcie riaditeľa základnej školy. Podľa § 5 ods. 1 zákona č. 596/2003 Z. z. školu alebo školské zariadenie riadi riaditeľ, ktorého vymenúva zriaďovateľ na päťročné funkčné obdobie na návrh rady školy v lehote do 30 dní od predloženia návrhu. Uvedené sa týka všetkých zriaďovateľov škôl. Funkcia riaditeľa školy sa obsadzuje v súlade s § 3 a § 4 zákona č. 596/2003 Z. z. Základnou povinnosťou zriaďovateľa v procese obsadzovania miesta riaditeľa školy je vyhlásiť výberové konanie podľa § 4 zákona č. 596/2003 Z. z. a podľa zákona č. 552/2003 Z. z. Zriaďovateľ vyhlasuje výberové konanie na obsadenie riaditeľa školy v tlači alebo iných všeobecne prístupných prostriedkoch masovej komunikácie, ktorými sú televízia, rozhlas, internet (§ 5 ods. 3 zákona č. 552/2003 Z. z.).
  • Zriaďovateľ ako vyhlasovateľ výberového konania organizačne zabezpečuje výberové konanie a zbiera všetky prihlášky uchádzačov do vyhláseného výberového konania v uzatvorených obálkach, ktoré musí označiť prezentačnou pečiatkou a zaevidovať ich v došlej pošte. Po naplnení lehoty na doručenie prihlášok s požadovanými dokladmi zriaďovateľ pozve predsedu rady školy (alebo predsedu výberovej komisie) na otváranie obálok. Z otvárania obálok sa zhotoví zápisnica v dvoch rovnopisoch, ktorú podpíšu prítomní zástupcovia zriaďovateľa a predseda rady školy alebo predseda výberovej komisie. Zápisnica z otvárania obálok má obsahovať mená a priezviská všetkých prihlásených uchádzačov, pričom ku každému z nich sa uvedie, či spĺňa alebo nespĺňa kvalifikačné predpoklady. Do výlučnej kompetencie zriaďovateľa patrí posúdenie splnenia kvalifikačných predpokladov riaditeľa školy, resp. v danom prípade uchádzača o funkciu riaditeľa školy podľa § 14 ods. 1 zákona č. 138/2019 Z. z. V prípade zistenia chýbajúcich dokladov zriaďovateľ (nie rada školy) vyzve uchádzača na ich bezodkladné doplnenie, ktoré je možné najneskôr v deň konania výberového konania do jeho začiatku, a to do rúk predsedu rady školy alebo predsedu výberovej komisie.
  • Ak rada školy neprijme platné uznesenie vo veci návrhu na vymenovanie do funkcie riaditeľa školy, t. j. žiaden z uchádzačov v procese výberového konania nebude úspešný, vtedy je výberové konanie neúspešné. Rovnako neúspešné výberové bude vtedy, ak rada školy pri výberovom konaní nebude uznášaniaschopná. Zriaďovateľovi tým vzniká povinnosť v lehote do šiestich mesiacov uskutočniť nové výberové konanie a zároveň musí poveriť pedagogického zamestnanca školy, ktorý spĺňa kvalifikačné kritériá podľa zákona č. 138/2019 Z. z., vedením školy do vymenovania riaditeľa na základe úspešného výberového konania, najdlhšie na šesť mesiacov od poverenia. Ak aj nasledujúce (bezprostredne nadväzujúce) výberové konanie, na ktorom sa zúčastní aspoň jeden uchádzač, ktorý spĺňa kvalifikačné predpoklady, bude neúspešné, zriaďovateľ bude postupovať podľa osobitného predpisu, ktorým je zákon č. 552/2003 Z. z. V danom prípade už rada školy nebude výberovou komisiou, ale členov výberovej komisie (nepárny počet členov) vymenuje štatutár zriaďovateľa.
  • Všeobecne platí, že zriaďovateľ nezasahuje do činnosti rady školy a neriadi činnosť rady školy. V tomto zmysle vzťah rady školy a zriaďovateľa nemá vzťah podriadenosti ani nadriadenosti. V prípade potreby v priebehu funkčného obdobia rady školy zriaďovateľ môže konať podľa § 25 ods. 12 písm. h) zákona č. 596/2003 Z. z., čiže môže odvolať svojho zástupcu v rade školy, čím jeho členstvo zanikne, a delegovať iného svojho zástupcu.
  • Ak základná škola nemá právnu subjektivitu, zriaďovateľovi vo vzťahu k rade školy podľa § 10 ods. 2 vyhlášky č. 291/2004 Z. z. vzniká ďalšia povinnosť − zabezpečiť finančnú úhradu nákladov na ustanovenie a činnosť rady školy. Ak ide o základnú školu s právnou subjektivitou, uvedené zabezpečuje riaditeľ základnej školy. V praxi ide o úhradu nákladov pri procese ustanovenia rady školy a jej ďalšej činnosti.