Kolektívna zmluva vyššieho stupňa na rok 2023

1. Úvod

Výsledkom kolektívneho vyjednávania v roku 2022 bolo podpísanie kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa pre zamestnávateľov, ktorí pri odmeňovaní postupujú podľa zákona č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „kolektívna zmluva“) na ďalšie roky.

Kolektívna zmluva sa tentoraz uzatvorila na obdobie od 1. januára 2023 do 31. augusta 2024. Kolektívna zmluva bola podpísaná zmluvnými stranami 13. júla 2022. Obsahom kolektívnej zmluvy je priaznivejšia úprava pracovných podmienok vrátane platových podmienok a podmienok zamestnávania.

Nakoľko do marca 2025 nebola dohoda medzi odborármi a ministerstvom na novom znení kolektívnej zmluvy, nebola uzatvorená zmluva na ďalšie obdobie.

V tomto článku si bližšie vysvetlíme jej jednotlivé ustanovenia.

2. Legislatívne východiská

Súvisiace predpisy:

  • Zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov
  • Zákon č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme v znení neskorších predpisov
  • Zákon č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 553/2003 Z. z.“)
  • Zákon č. 2/1991 Zb. o kolektívnom vyjednávaní v znení neskorších predpisov
  • Zákon č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde v znení neskorších predpisov

3. Pôsobnosť a záväznosť kolektívnej zmluvy

Kolektívna zmluva v článku I bod 2 vymedzuje zamestnávateľov, na zamestnancov ktorých sa vzťahuje. To znamená, že kolektívna zmluva sa vzťahuje na všetkých zamestnancov zamestnávateľov uvedených v § 1 ods. 1 zákona č. 553/2003 Z. z. vymedzených článkom I bod 2 kolektívnej zmluvy, a to bez ohľadu na skutočnosť, či sú, alebo nie sú odborovo organizovaní a bez ohľadu na to, či u týchto zamestnávateľov pôsobí odborová organizácia, alebo nie. Sú to zamestnávatelia, ktorými sú:

  • orgány štátnej správy (napr. ministerstvá, regionálne školské úrady) alebo úrady, ktoré vykonávajú štátne záležitosti (napr. kancelária prezidenta SR, kancelária NR SR), ak ide o zamestnancov, ktorí neplnia úlohy štátneho orgánu pri vykonávaní štátnej správy alebo neplnia úlohy pri vykonávaní štátnych záležitostí v rozsahu ustanoveným osobitným predpisom,
  • ďalšie rozpočtové organizácie štátu (napr. Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania, Štátny inštitút odborného vzdelávania a pod.), obce (napr. materské školy, základné školy) alebo vyššieho územného celku (napr. stredné školy),
  • príspevkové organizácie štátu (napr. Národný inštitút vzdelávania a mládeže, ktorý vznikol zlúčením Metodicko-pedagogického centra, Štátneho pedagogického ústavu, Slovenskej pedagogickej knižnice a IUVEN TY, obce (domy kultúry) alebo vyššieho územného celku (napr. divadlá, múzeá, stredné odborné školy), okrem príspevkových organizácií, ktorých objem výdavkov na mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania je vyšší ako príspevok z rozpočtu zriaďovateľa, Slovenského národného divadla, Slovenskej filharmónie, Štátnych lesov Tatranského národného parku),
  • vyššie územné celky a obce, ak v súlade s § 1 ods. 3 zákona č. 553/2003 Z. z. nepostupujú podľa Zákonníka práce,
  • štátne fondy,
  • verejné vysoké školy a štátne vysoké školy, ak nejde o zamestnancov, u ktorých zamestnávateľ postupuje podľa § 1 ods. 7 zákona č. 553/2003 Z. z.,
  • Rada pre vysielanie a retransmisiu,
  • Slovenský pozemkový fond,
  • Slovenská akadémia vied a verejné výskumné inštitúcie, ak nejde o zamestnancov, u ktorých zamestnávateľ postupuje podľa § 1 ods. 6 zákona č. 553/2003 Z. z.,
  • školy, v ktorých sa vzdelávanie považuje za sústavnú prípravu na povolanie v zriaďovateľskej pôsobnosti štátom uznanej cirkvi alebo náboženskej spoločnosti a inej právnickej a fyzickej osoby, ak ide o pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov, ak zamestnávateľ nepostupuje podľa § 1 ods. 5 zákona č. 553/2003 Z. z.,
  • základné umelecké školy, jazykové školy, materské školy alebo školské zariadenia v zriaďovateľskej pôsobnosti štátom uznanej cirkvi alebo náboženskej spoločnosti a inej právnickej a fyzickej osoby, ak ide o pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov, ak zamestnávateľ nepostupuje podľa § 1 ods. 4 zákona č. 553/2003 Z. z.,
  • zamestnávatelia, o ktorých to ustanoví osobitný predpis, a ich zamestnanci.

Kolektívna zmluva sa podľa uvedeného článku vzťahuje na všetky školy a školské zariadenia s výnimkou súkromných a cirkevných škôl za podmienok v nej ustanovených. Na pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov súkromných škôl a cirkevných škôl, v ktorých sa vzdelávanie považuje za sústavnú prípravu na povolanie, t. j. na súkromné základné a stredné školy, sa vzťahuje len v tom prípade, že súkromná škola alebo cirkevná škola pri odmeňovaní nepostupuje podľa § 1 ods. 5 zákona č. 553/2003 Z. z. To znamená, že kolektívna zmluva sa na pedagogických a odborných zamestnancov súkromnej a cirkevnej školy vzťahuje len vtedy, ak súkromná škola alebo cirkevná škola pri odmeňovaní nepostupuje podľa podnikovej kolektívnej zmluvy alebo vnútorného predpisu, v ktorých sú podmienky odmeňovania upravené podľa Zákonníka práce. Podľa § 1 ods. 5 zákona č. 553/2003 Z. z. možnosť vybrať si, či pri odmeňovaní pedagogických a odborných zamestnancov budú postupovať podľa zákona č. 553/2003 Z. z., alebo nie, majú len súkromné základné a stredné školy. Cirkevné základné a stredné školy túto možnosť nemajú. To znamená, že cirkevné základné školy a stredné školy sú povinné pri odmeňovaní pedagogických a odborných zamestnancov postupovať podľa zákona č. 553/2003 Z. z., a teda na pedagogických a odborných zamestnancov týchto škôl sa kolektívna zmluva vyššieho stupňa na obdobie 01. 01. 2023 do 31. 08. 2024 vzťahuje v plnom rozsahu.

Aj v prípade, že sa kolektívna zmluva na zamestnancov súkromnej školy nevzťahuje, súkromná škola si takisto môže upraviť podmienky zamestnávania a platové podmienky vo svojom vnútornom predpise alebo v podnikovej kolektívnej zmluve priaznivejšie, ak to právny predpis umožňuje, napr. dovolenku, pracovný čas, odchodné, odstupné a pod. Na ostatných, t. j. nepedagogických zamestnancov súkromných škôl, sa kolektívna zmluva nevzťahuje.

Podľa článku I bod 2 písm. k) uvedenej kolektívnej zmluvy sa kolektívna zmluva vyššieho stupňa na obdobie 01. 01. 2023 do 31. 08. 2024 vzťahuje aj na pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov základných umeleckých škôl, materských škôl, jazykových škôl a školských zariadení v zriaďovateľskej pôsobnosti štátom uznanej cirkvi alebo náboženskej spoločnosti, t. j. na pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov uvedených cirkevných škôl a školských zariadení, a inej právnickej a fyzickej osoby, t. j. na pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov uvedených súkromných škôl a školských zariadení, ak uvedené školy a školské zariadenia pri odmeňovaní neuplatňujú § 1 ods. 4 zákona č. 553/2003 Z. z. Teda kolektívna zmluva sa na pedagogických a odborných zamestnancov súkromných a cirkevných základných umeleckých škôl, materských škôl, jazykových škôl a školských zariadení vzťahuje len vtedy, ak uvedené školy a školské zariadenia postupujú pri odmeňovaní svojich zamestnancov podľa zákona č. 553/2003 Z. z. Teda ak cirkevná základná umelecká škola, cirkevná jazyková škola, cirkevná materská škola alebo cirkevné školské zariadenie, alebo súkromná základná umelecká škola, súkromná jazyková škola, súkromná materská škola alebo školské zariadenie neodmeňujú svojich zamestnancov podľa zákona č. 553/2003 Z. z., ale pri odmeňovaní svojich zamestnancov postupujú podľa podnikovej kolektívnej zmluvy alebo vnútorného predpisu, v ktorých majú podmienky odmeňovania upravené podľa Zákonníka práce, kolektívna zmluva vyššieho stupňa sa na týchto zamestnávateľov a ich zamestnancov nevzťahuje.

Kolektívna zmluva vyššieho stupňa na obdobie 01. 01. 2023 do 31. 08. 2024 je záväzná pre cirkevné školy a súkromné školy len v prípade, že tieto školy pri odmeňovaní svojich zamestnancov postupujú podľa zákona č. 553/2003 Z. z.

Aj pre uvedené školy a školské zariadenia však platí, že aj v prípade, že sa kolektívna zmluva na zamestnancov uvedených súkromných a cirkevných škôl a školských zariadení nevzťahuje, aj tieto školy a školské zariadenia si môžu priaznivejšie upraviť podmienky zamestnávania a platové podmienky vo svojom vnútornom predpise alebo v podnikovej kolektívnej zmluve, ak to právny predpis umožňuje, napr. dovolenku, pracovný čas, odchodné, odstupné a pod. Na ostatných, t. j. nepedagogických zamestnancov týchto škôl a školských zariadení, sa kolektívna zmluva nevzťahuje. Aj v tomto prípade si možno upraviť platnosť kolektívnej zmluvy aj na túto skupinu zamestnancov.

Kolektívna zmluva je záväzná pre všetkých zamestnávateľov, ktorí sú vymedzení článkom I. bod 2 kolektívnej zmluvy, a zároveň pre tých zamestnávateľov, ktorí pri odmeňovaní postupujú podľa zákona č. 553/2003 Z. z., a to bez ohľadu na skutočnosť, či u týchto zamestnávateľov pôsobí, alebo nepôsobí odborová organizácia.

Keďže je kolektívna zmluva vyššieho stupňa záväzná, pri aplikácii jej ustanovení sa postupuje tak, akoby jej jednotlivé ustanovenia boli ustanovené zákonom.

Ak kolektívna zmluva ustanovuje niektorý nárok spôsobom, že „je“ (napr. dovolenka, pracovný čas), je to zákonný nárok bez možnosti jeho úpravy v podnikovej kolektívnej zmluve a je záväzný pre všetkých v nej vymedzených zamestnávateľov.

Ak niektorý nárok je v kolektívnej zmluve ustanovený tak, že zamestnávateľ „môže v podnikovej kolektívnej zmluve“ (napr. zvýšenie dennej výšky náhrady pri dočasnej pracovnej neschopnosti, výšku odstupného alebo odchodného), takto ustanovený nárok si môžu zamestnávatelia upraviť, t. j. zvýšiť len v podnikovej kolektívnej zmluve, t. j. môžu si ho upraviť len tí zamestnávatelia, u ktorých pôsobí odborová organizácia, pretože len títo zamestnávatelia môžu uzatvoriť podnikovú kolektívnu zmluvu.

Ak je niektorý nárok v kolektívnej zmluve ustanovený ako „najmenej“, napr. ďalší prídel do sociálneho fondu, ten si môžu zvýšiť aj zamestnávatelia, u ktorých nepôsobí odborová organizácia.

 

4. Pracovné podmienky dohodnuté v kolektívnej zmluve

U všetkých zamestnávateľov, na ktorých sa kolektívna zmluva vzťahuje, je pracovný čas zamestnanca v roku 2023 až do 31.08.2024 ustanovený na 37 a pol hodiny týždenne. Pracovný čas zamestnanca, ktorý má pracovný čas rozvrhnutý tak, že pravidelne vykonáva prácu striedavo v oboch zmenách v dvojzmennej prevádzke, je pracovný čas 36 a štvrť hodiny týždenne a pracovný čas zamestnanca, ktorý má pracovný čas rozvrhnutý tak, že pravidelne vykonáva prácu striedavo vo všetkých zmenách v trojzmennej prevádzke alebo v nepretržitej prevádzke, je 35 hodín týždenne. Aj tento nárok je záväzný pre všetkých zamestnávateľov vymedzených touto kolektívnou zmluvou.

Nárok na dovolenku upravuje § 103 Zákonníka práce v rozsahu najmenej štyroch týždňov a u zamestnanca, ktorý v kalendárnom roku dosiahne vek 33 rokov, a zamestnanca, ktorý sa trvale stará o dieťa, je dovolenka za kalendárny rok v rozsahu najmenej päť týždňov. V roku 2019 bola Zákonníkom práce uzákonená zvýšená výmera dovolenky v rozsahu najmenej päť týždňov aj pre zamestnancov, ktorí sa trvale starajú o dieťa. Zamestnancovi, ktorý sa začne alebo prestane trvale starať o dieťa v priebehu kalendárneho roka, zvýšenie dovolenky za kalendárny rok na päť týždňov patrí v pomernom rozsahu určenom ako podiel počtu dní trvalej starostlivosti o dieťa v príslušnom kalendárnom roku a počtu dní kalendárneho roka.

Dovolenka zamestnancov vymedzených v § 103 ods. 3 Zákonníka práce je podľa Zákonníka práce najmenej osem týždňov v kalendárnom roku. Do tejto skupiny patria aj pedagogickí zamestnanci vymedzení § 19 a § 20 ods. 1 zákona č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých predpisov v znení neskorších predpisov, a odborní zamestnanci vymedzení § 23 uvedeného zákona.

Teda dovolenka učiteľa, a to učiteľa materskej školy, učiteľa prvého stupňa a druhého stupňa základnej školy, učiteľa základnej umeleckej školy, učiteľa strednej školy a učiteľa jazykovej školy, majstra odbornej výchovy, vychovávateľa, školského trénera, školského špeciálneho pedagóga, korepetítora, zahraničného lektora, pedagogického asistenta a učiteľa profesijného rozvoja, a od 1. januára 2022 aj školského digitálneho koordinátora vrátane riaditeľov škôl a riaditeľov školských výchovno-vzdelávacích zariadení, riaditeľov špeciálnych výchovných zariadení a riaditeľov zariadení poradenstva a prevencie a ich zástupcov, odborného zamestnanca vymedzeného § 23 zákona č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých predpisov v znení neskorších predpisov, t. j. psychológa a školského psychológa, špeciálneho pedagóga a terénneho špeciálneho pedagóga, kariérového poradcu, logopéda a školského logopéda, liečebného pedagóga a sociálneho pedagóga vrátane vedúcich odborných zamestnancov je podľa Zákonníka práce najmenej osem týždňov v kalendárnom roku.

Kolektívnou zmluvou je upravená základná výmera dovolenky na rok 2023 do 31. 08. 2024 na päť týždňov a u zamestnanca, ktorý do konca kalendárneho roka dosiahne vek 33 rokov, a zamestnanca, ktorý sa trvale stará o dieťa, je stanovená na šesť týždňov v kalendárnom roku.

Od roku 2019 sa § 103 ods. 3 Zákonníka práce, ktorý ustanovoval výmeru dovolenky pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov, a učiteľov vysokých škôl, upravil a rozšíril o ďalšie skupiny zamestnancov, ktorými sú okrem pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov a vysokoškolských učiteľov aj výskumní pracovníci a umeleckí pracovníci verejnej vysokej školy alebo štátnej vysokej školy a zamestnanci s najmenej vysokoškolským vzdelaním druhého stupňa, ktorí vykonávajú výskumno-pedagogickú činnosť alebo vedeckú činnosť, výskumnú činnosť a vývojovú činnosť na výskumnom pracovisku organizácie Slovenskej akadémie vied, verejnej výskumnej inštitúcie alebo štátnej rozpočtovej organizácie, alebo štátnej príspevkovej organizácie uskutočňujúcej výskum zriadenej ústredným orgánom štátnej správy.

Kolektívna zmluva na rok 2023 až do 31. 08. 2024 upravuje výmeru dovolenky všetkých týchto skupín zamestnancov uvedených v § 103 ods. 3 Zákonníka práce na deväť týždňov v kalendárnom roku.

Podľa kolektívnej zmluvy na obdobie 01. 01. 2023 do 31. 08. 2024 je dovolenka učiteľa materskej školy, učiteľa prvého stupňa a druhého stupňa základnej školy, učiteľa základnej umeleckej školy, učiteľa strednej školy a učiteľa jazykovej školy, majstra odbornej výchovy, vychovávateľa, školského trénera, školského špeciálneho pedagóga, korepetítora, zahraničného lektora, pedagogického asistenta, školského digitálneho koordinátora a učiteľa profesijného rozvoja vrátane riaditeľov týchto škôl, riaditeľov školských výchovno-vzdelávacích zariadení, riaditeľov špeciálnych výchovných zariadení, riaditeľov zariadení poradenstva a prevencie a ich zástupcov, psychológa, školského psychológa, špeciálneho pedagóga, terénneho špeciálneho pedagóga, kariérového poradcu, logopéda, školského logopéda, liečebného pedagóga a sociálneho pedagóga deväť týždňov v kalendárnom roku. Dovolenku v uvedenej výmere sú povinní v roku 2023 až do 31.08.2024 poskytnúť svojim zamestnancom všetci zamestnávatelia, na ktorých sa kolektívna zmluva vzťahuje.

V kolektívnej zmluve na obdobie 01. 01. 2022 do 31. 08. 2024 bolo dohodnuté, že základná stupnica platových taríf zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme sa od 1. januára 2023 zvýši o 7 % a od 1. septembra 2023 o ďalších 10 %. Osobitná stupnica platových taríf učiteľov vysokých škôl a výskumných a vývojových zamestnancov a platové tarify pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov sa zvýšia od 1. januára 2023 o 10 % a od 1. septembra 2023 o ďalších 12 %.

Na základe uvedeného bolo vydané nariadenie vlády SR č. 296/2022 Z. z., ktorým sa ustanovujú zvýšené stupnice platových taríf zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme, ktoré bolo vyhlásené v Zbierke zákonov 24. augusta 2022. Uvedené nariadenie vlády nadobudne účinnosť od 1. januára 2023 s výnimkou § 2 a príloh č. 4 až 6, ktoré nadobudnú účinnosť 1. septembra 2023.

V prílohách 1 až 3 uvedeného nariadenia vlády sú uvedené platové tarify zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme účinné od 1. januára 2023. V prílohe č. 1 uvedeného nariadenia vlády je uvedená základná stupnica platových taríf zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme, v prílohe č. 2 uvedeného nariadenia vlády sú uvedené platové tarify pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov a v prílohe č. 3 je uvedená osobitná stupnica platových taríf učiteľov vysokých škôl a výskumných a vývojových zamestnancov.

V prílohách 4 až 6 uvedeného nariadenia vlády sú uvedené platové tarify, ktoré budú účinné od 1. septembra 2023. V prílohe č. 4 uvedeného nariadenia vlády je uvedená základná stupnica platových taríf zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme, v prílohe č. 5 uvedeného nariadenia vlády sú uvedené platové tarify pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov a v prílohe č. 6 je uvedená osobitná stupnica platových taríf učiteľov vysokých škôl a výskumných a vývojových zamestnancov.

V nadväznosti na zvýšenie tarifných platov budú všetci zamestnávatelia, ktorí odmeňujú svojich zamestnancov podľa zákona č. 553/0003 Z. z., povinní vyhotoviť všetkým svojim zamestnancom oznámenia o výške a zložení funkčného platu účinné od 1. januára 2023.

Osobitne upozorňujem na ustanovenie kolektívnej zmluvy uvedené v článku II bode 3, v ktorom sa uvádza, že zmluvné strany sa dohodli, že dohodnuté zvýšenie platových taríf na rok 2023 alebo prípadná zmena zákona o odmeňovaní nebude mať nepriaznivý vplyv na výšku ostatných zložiek funkčných platov, ktoré boli zamestnancom priznané. Z uvedenej dohody v kolektívnej zmluve vyplýva, že zamestnávatelia nemôžu od 1. januára 2023 ani od 1. septembra 2023 zamestnancom znižovať jednotlivé zložky funkčného platu, najmä nenárokové zložky platu, ako je napr. osobný príplatok, výkonnostný príplatok a pod., z dôvodu zvýšenia platových taríf.

Vzhľadom na to, že od 1. januára 2023 v 1. platovej triede základnej stupnice platových taríf od 1. platového stupňa až po 9. platový stupeň, v 2. platovej triede od 1. platového stupňa až po 7. platový stupeň a v 3. platovej triede od 1. platového stupňa až po 4. platový stupeň sú tarifné platy pod úrovňou minimálnej mzdy, ktorá bude v roku 2023 ustanovená v sume 700 eur, budú zamestnávatelia povinní všetkým zamestnancom, ktorých funkčný plat (súčet tarifného platu a príplatkov určených mesačnou sumou vymedzených v § 4 ods. 4 zákona č. 553/2003 Z. z.) nedosiahne sumu minimálnej mzdy, aj keď odpracovali všetky pracovné dni v mesiaci, poskytnúť doplatok k minimálnej mzde.

To isté platí aj v prípade určovania platov od 1. septembra 2023. Ale v základnej stupnici platových taríf účinnej od 1. septembra 2023 tarifný plat pod úrovňou minimálnej mzdy bude len v 1. platovom stupni 1. platovej triedy.

Kolektívna zmluva na obdobie od 01. 01. 2023 do 31. 08. 2024 ustanovila, že zamestnávateľ poskytne zamestnancovi pri skončení pracovného pomeru z dôvodov ustanovených v § 63 ods. 1 písm. a) alebo b) Zákonníka práce odstupné nad rozsah ustanovený § 76 ods. 1 a 2 Zákonníka práce v sume jedného funkčného platu. Zároveň možno v podnikovej kolektívnej zmluve dohodnúť zvýšenie odstupného priaznivejšie, ak to príslušný právny predpis umožňuje.

To znamená, že zamestnávatelia, na ktorých sa vzťahuje uvedená kolektívna zmluva, sú povinní v roku 2023 do 31. 08. 2024 zvýšiť odstupné pri výpovedi danej zamestnancovi z dôvodov uvedených v § 63 ods. 1 písm. a) alebo b) Zákonníka práce alebo dohodou z uvedených dôvodov nad rozsah ustanovený Zákonníkom práce, podľa ktorého sa odstupné poskytuje v závislosti od počtu rokov odpracovaných zamestnancom u zamestnávateľa, o jeden funkčný plat. Zvýšiť odstupné o jeden funkčný plat sú povinní všetci zamestnávatelia, ktorí odmeňujú svojich zamestnancov podľa zákona č. 553/2003 Z. z. a na ktorých sa vzťahuje uvedená kolektívna zmluva, bez ohľadu na to, či u nich pôsobí odborová organizácia, alebo nie.

Zamestnávatelia, u ktorých pôsobí odborová organizácia, teda tí zamestnávatelia, ktorí môžu uzatvoriť podnikovú kolektívnu zmluvu, môžu poskytnúť odstupné aj nad uvedený rozsah. Aj títo zamestnávatelia sú povinní dodržať obmedzenie zvýšenia odstupného upravené § 13b písm. b) zákona č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme v znení neskorších predpisov, podľa ktorého v podnikovej kolektívnej zmluve možno dohodnúť zvýšenie odstupného najviac o dvojnásobok funkčného platu. Toto zvýšenie, tak ako je uvedené v citovanom ustanovení zákona, možno dohodnúť len v podnikovej kolektívnej zmluve, čiže zvýšiť odstupné v roku 2023 maximálne o dva funkčné platy zamestnanca nad rozsah ustanovený Zákonníkom práce a kolektívnou zmluvou môžu len tí zamestnávatelia, u ktorých pôsobí odborová organizácia. To znamená, že v roku 2023 a do 31. augusta 2024 možno zvýšiť odstupné nad uvedený rozsah len v podnikovej kolektívnej zmluve, a to maximálne o dva funkčné platy zamestnanca.

Poznamenávam, že zvýšené odstupné podľa kolektívnej zmluvy môže zamestnávateľ zamestnancovi poskytnúť len pri skončení pracovného pomeru z dôvodov ustanovených v § 63 ods. 1 písm. a) alebo b) Zákonníka práce, t. j. len pri daní výpovede zamestnancovi z dôvodu, že sa zamestnávateľ alebo jeho časť zrušuje alebo premiestňuje a zamestnanec nesúhlasí so zmenou dohodnutého miesta výkonu práce, alebo sa zamestnanec stane nadbytočný vzhľadom na písomné rozhodnutie zamestnávateľa alebo príslušného orgánu o zmene jeho úloh, technického vybavenia alebo o znížení stavu zamestnancov s cieľom zabezpečiť efektívnosť práce alebo o iných organizačných zmenách.

Podľa § 13b zákona č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme môže zamestnávateľ zvýšiť v podnikovej kolektívnej zmluve odstupné nad rozsah ustanovený v § 76 ods. 1 a 2 Zákonníka práce maximálne o dva funkčné platy aj v prípade, že so zamestnancom skončí pracovný pomer výpoveďou z dôvodu, že zamestnanec stratil vzhľadom na svoj zdravotný stav podľa lekárskeho posudku dlhodobo spôsobilosť vykonávať doterajšiu prácu.

Vzhľadom na to, že podľa kolektívnej zmluvy aj podľa zákona č. 552/2003 Z. z. zvýšenie odstupného možno dohodnúť len v podnikovej kolektívnej zmluve, zvýšiť odstupné nad rozsah ustanovený v § 76 ods. 1 a 2 Zákonníka práce a kolektívnou zmluvou, teda nad dva funkčné platy, môžu v roku 2023 do 31. augusta 2024 len tí zamestnávatelia, u ktorých pôsobí odborová organizácia.

V článku II bod 5 kolektívna zmluva na obdobie 01. 01. 2023 do 31.08.2024 zvyšuje odchodné nad rozsah ustanovený v § 76a ods. 1 a ods. 2 Zákonníka práce o jeden funkčný plat. To znamená, že v roku 2023 do 31. 08. 2024 patrí zamestnancovi pri prvom skončení pracovného pomeru po vzniku nároku na starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok, ak pokles schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť je viac ako 70 %, odchodné v sume dvoch funkčných platov, ak požiada o poskytnutie uvedeného dôchodku pred skončením pracovného pomeru alebo do desiatich pracovných dní po jeho skončení.

Upozorňujem na skutočnosť, že Zákonník práce ustanovuje ako podmienku vyplatenia odchodného požiadanie o dôchodok v Sociálnej poisťovni, nie žiadosť zamestnanca o poskytnutie odchodného, ako sa to v praxi obvykle realizuje. Vzhľadom na to, že odchodné je zákonný nárok, zamestnanec o jeho vyplatenie zamestnávateľa nežiada, ale je len povinný zamestnávateľovi preukázať, že splnil podmienky na jeho vyplatenie, a zamestnávateľ je mu povinný odchodné poskytnúť bez žiadosti o jeho poskytnutie. To znamená, že zamestnanec je povinný zamestnávateľovi preukázať, že požiadal o poskytnutie niektorého z uvedených dôchodkov pred skončením pracovného pomeru alebo do desiatich dní po skončení pracovného pomeru, napr. predložením rozhodnutia o priznaní dôchodku alebo potvrdením Sociálnej poisťovne, že zamestnanec požiadal o priznanie dôchodku.

Odchodné vo výške dvoch funkčných platov v roku 2023 do 31.08.2024 taktiež prináleží zamestnancovi pri skončení pracovného pomeru, ak mu bol priznaný predčasný starobný dôchodok na základe žiadosti podanej pred skončením pracovného pomeru alebo do desiatich dní po jeho skončení. Na takúto výšku odchodného má zamestnanec zamestnávateľa, na ktorého sa vzťahuje kolektívna zmluva, zákonný nárok, a to bez ohľadu na skutočnosť, či u zamestnávateľa pôsobí odborová organizácia, alebo nie. Takto stanovené odchodné si môžu zamestnávatelia, u ktorých pôsobí odborová organizácia, v podnikovej kolektívnej zmluve zvýšiť v súlade s § 13b písm. a) zákona č. 552/2003 Z. z. ešte o ďalší funkčný plat z dôvodu, že podľa uvedeného ustanovenia zákona v podnikovej kolektívnej zmluve možno dohodnúť zvýšenie odchodného najviac o dvojnásobok funkčného platu.

Podľa kolektívnej zmluvy je zamestnávateľ povinný prispievať zamestnancom na doplnkové dôchodkové sporenie podľa zamestnávateľských zmlúv uzatvorených v období od 1. januára 2023 do 31. augusta 2024 vo výške najmenej 2 % z objemu zúčtovaných platov zamestnancov zúčastnených na doplnkovom dôchodkovom sporení. U zamestnávateľov, u ktorých sa v podnikovej kolektívnej zmluve uzatvorenej do 31. 12. 2022 dohodla určitá výška platenia príspevkov na doplnkové dôchodkové sporenie, a u zamestnávateľov, ktorí uzatvorili zamestnávateľskú zmluvu s doplnkovou dôchodkovou spoločnosťou do 31. 12. 2022, zostáva dohodnutá výška platenia príspevkov zachovaná a v roku 2023 je najmenej 2 % z objemu zúčtovaných platov zamestnancom zúčastnených na doplnkovom dôchodkovom sporení.

U zamestnávateľov, u ktorých sa v podnikovej kolektívnej zmluve uzatvorenej do 31. 12. 2023 dohodla určitá výška platenia príspevkov na doplnkové dôchodkové sporenie, a u zamestnávateľov, ktorí uzatvorili zamestnávateľskú zmluvu s doplnkovou dôchodkovou spoločnosťou do 31. 12. 2023, zostáva dohodnutá výška platenia príspevkov zachovaná a od 1. januára 2024 do 31. augusta 2024 je najmenej 2 % z objemu zúčtovaných platov zamestnancom zúčastnených na doplnkovom dôchodkovom sporení. Upozorňujem na skutočnosť, že príspevok sa vypláca z objemu zúčtovaných platov len tých zamestnancov, ktorí sú účastníkmi doplnkového dôchodkového sporenia, nie z objemu zúčtovaných platov všetkých zamestnancov zamestnávateľa.

Na uvedený príspevok majú nárok všetci zamestnanci zamestnávateľa, ktorí majú uzatvorenú zamestnávateľskú zmluvu s niektorou doplnkovou dôchodkovou spoločnosťou, zúčastnení na doplnkovom dôchodkovom sporení a zamestnávateľ je im povinný v príslušnom kalendárnom roku vyplatiť príspevok na doplnkové dôchodkové sporenie vo výške najmenej 2 % z objemu zúčtovaných platov všetkých zamestnancov v príslušnom kalendárnom roku zúčastnených na doplnkovom dôchodkovom sporení. Aj tento príspevok zamestnávateľ vypláca bez ohľadu na skutočnosť, či u zamestnávateľa pôsobí odborová organizácia, alebo nie. Poznamenávam, že uvedený príspevok zamestnávateľa sa zamestnancovi zdaňuje.

Ak má zamestnávateľ uzatvorenú zamestnávateľskú zmluvu, ale nemá uzatvorenú zamestnávateľskú zmluvu s doplnkovou dôchodkovou spoločnosťou, s ktorou má uzatvorenú účastnícku zmluvu jeho zamestnanec, je povinný uzatvoriť zamestnávateľskú zmluvu s touto doplnkovou dôchodkovou spoločnosťou, a to do 30 dní odo dňa, v ktorom sa zamestnávateľ o tejto skutočnosti dozvedel. V podnikovej kolektívnej zmluve môžu zmluvné strany dohodnúť, že ak nemá zamestnávateľ uzatvorenú žiadnu zamestnávateľskú zmluvu, uzatvorí zamestnávateľskú zmluvu s doplnkovou dôchodkovou spoločnosťou, v ktorej má uzatvorenú účastnícku zmluvu jeho zamestnanec, do 30 dní odo dňa, v ktorom sa zamestnávateľ o tejto skutočnosti dozvedel.

Aj v roku 2023 musí byť ročný prídel do sociálneho fondu tvorený povinným prídelom vo výške 1 % a ďalším prídelom vo výške najmenej 0,05 % zo súhrnu hrubých platov zúčtovaných zamestnancom na výplatu platu za kalendárny rok. To znamená, že každý zamestnávateľ musí v roku 2023 tvoriť ročný prídel do sociálneho fondu vo výške najmenej 1,05 % zo súhrnu hrubých platov zúčtovaných zamestnancom na výplatu platu za kalendárny rok 2023. Podľa § 3 ods. 1 písm. b) zákona č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde v znení neskorších predpisov sa môže ďalší prídel poskytnúť až do výšky 0,5 % zo súhrnu hrubých platov zúčtovaných zamestnancom na výplatu platu za kalendárny rok. To znamená, že najvyšším možným ročným prídelom do sociálneho fondu v roku 2023 je 1,5 % zo súhrnu hrubých platov zúčtovaných zamestnancom na výplatu platu za kalendárny rok 2023.

Základom na určenie mesačného prídelu do fondu je súhrn hrubých miezd alebo platov zúčtovaných zamestnancom na výplatu za príslušný kalendárny mesiac. Vzhľadom na to, že podľa § 116 Zákonníka práce za vyčerpanú dovolenku a za nevyčerpanú dovolenku, ktorá sa zamestnancovi prepláca, a za osobné prekážky v práci prináleží zamestnancovi školy a školského zariadenia náhrada platu, tieto finančné prostriedky, ktoré sú náhradou platu, sa do súhrnu hrubých platov zúčtovaných zamestnancom na výplatu platu za kalendárny rok na účely tvorby sociálneho fondu nezapočítavajú.

V podnikovej kolektívnej zmluve si môžu zamestnávatelia, u ktorých pôsobí odborová organizácia, dohodnúť aj dennú výšku náhrady príjmu pri dočasnej pracovnej neschopnosti vo vyššej percentuálnej sadzbe, ako ustanovuje zákon, a to až najviac na 80 % denného vymeriavacieho základu zamestnanca.

V podnikovej kolektívnej zmluve si zamestnávatelia môžu upraviť pracovné podmienky aj ďalšie podmienky priaznivejšie, ak to príslušný právny predpis umožňuje. Čiže vo svojej podnikovej kolektívnej zmluve si môžu zamestnávatelia priaznivejšie dohodnúť aj tie podmienky, ktoré kolektívna zmluva na rok 2023 neupravuje, ktoré im však umožňuje upraviť iný právny predpis, napr. Zákonník práce, zákon č. 553/2003 Z. z. a pod.

5. Plnenie a platnosť kolektívnej zmluvy

Plnenie tejto kolektívnej zmluvy sa bude polročne vyhodnocovať vyjednávačmi na požiadanie ktorejkoľvek zo zmluvných strán. Po hodnotení môže ktorákoľvek zo zmluvných strán požiadať o zmenu alebo doplnenie kolektívnej zmluvy.

Vo vládnom návrhu zákona o štátnom rozpočte na roky 2023 − 2024 sú zohľadnené výdavky, ktoré súvisia s pracovnými podmienkami a podmienkami zamestnávania podľa tejto kolektívnej zmluvy. Záväzky vyplývajúce v tomto bode sa uplatňujú podľa kompetencií vyplývajúcich zo všeobecne záväzných právnych predpisov.

Táto kolektívna zmluva nadobudla platnosť dňom podpisu zmluvnými stranami, t. j. 13. júla 2022. Uzatvára sa na obdobie od 1. januára 2023 do 31. augusta 2024. Účinnosť nadobúda 1. januára 2023 a jej účinnosť sa končí 31. augusta 2024.

Nakoľko do marca 2025 nebola dohoda medzi odborármi a ministerstvom na novom znení kolektívnej zmluvy, nebola uzatvorená zmluva na ďalšie obdobie