1. Členenie zamestnancov školy a školského zariadenia
V školách a školských zariadeniach vykonávajú pracovnú činnosť tieto skupiny zamestnancov:
- pedagogickí zamestnanci,
- nepedagogickí zamestnanci a
- odborní zamestnanci.
2. Nepedagogickí zamestnanci
Skupinu nepedagogických zamestnancov môžeme rozdeliť na dve podskupiny, a to na:
- nepedagogických zamestnancov vykonávajúcich práce s prevahou duševnej práce a na
- nepedagogických zamestnancov vykonávajúcich práce s prevahou fyzickej práce (manuálne, manipulačné a remeselné).
Kategórie nepedagogických zamestnancov pôsobiacich v školách a školských zariadeniach nie sú ustanovené žiadnym právnym predpisom. Ich zloženie je v kompetencii školy a školského zariadenia ako zamestnávateľa, ktorý si určuje, ktoré kategórie nepedagogických zamestnancov a s akou náplňou práce bude škola a školské zariadenie na základe svojich potrieb zamestnávať.
Jednotlivé pracovné činnosti vykonávané v školách a školských zariadeniach sú ustanovené nariadením vlády SR č. 341/2004 Z. z., ktorým sa ustanovujú katalógy pracovných činností pri výkone práce vo verejnom záujme a o ich zmenách, a dopĺňaní v znení neskorších predpisov, tzv. katalógom pracovných činností. Vzhľadom na to pri zložení kategórií nepedagogických zamestnancov škôl a školských zariadení možno vychádzať z jednotlivých pracovných činností ustanovených uvedeným katalógom.
Nariadenie vlády SR č. 341/2004 Z. z., ktorým sa ustanovujú katalógy pracovných činností pri výkone práce vo verejnom záujme a o ich zmenách a dopĺňaní v znení neskorších predpisov, svojou novelou účinnou od 1. januára 2019 reagovalo na zmeny zákona č. 553/2003 Z. z. účinné od 1. januára 2019, a to najmä na zníženie počtu platových tried zo 14 platových tried na 12 platových tried, ktoré bolo zrealizované zlúčením niektorých platových tried do jednej platovej triedy. Teda aj novelou uvedeného nariadenia vlády došlo k zlúčeniu existujúcich pracovných činností do jednej platovej triedy a zároveň sa doplnili do katalógu niektoré nové pracovné činnosti, a to najmä do novej platovej triedy 5 v časti 01 Spoločné pracovné činnosti. Novelou uvedeného nariadenia vlády SR došlo aj k zmene názvu časti 17. Školstvo a telovýchova na názov 17. Školstvo a šport, v ktorej sú uvedené pracovné činnosti pedagogických zamestnancov, odborných zamestnancov, ako aj pracovné činnosti zamestnancov vysokých škôl vrátane pracovných činností učiteľov vysokých škôl.
Novela uvedeného nariadenia vlády reagovala na zmeny, ktoré boli realizované s účinnosťou od 1. septembra 2019 zákonom č. 138/2019 Z. z., ktorou bola zmena kategórie školského špeciálneho pedagóga z odborného zamestnanca na kategóriu pedagogického zamestnanca, zmena názvu kategórie tréner športovej školy a tréner športovej triedy na školského trénera, vytvorenie samostatnej kategórie pedagogického zamestnanca, a to kategórie učiteľ profesijného rozvoja a pod., ktoré boli zapracované do jednotlivých pracovných činností v časti 17. Školstvo a šport prílohy č. 1 uvedeného nariadenia vlády SR. Okrem toho sa do 7. platovej triedy uvedenej časti katalógu doplnila nová pracovná činnosť, ktorou je pracovná činnosť „12 Poskytovanie poradenskej činnosti, podpornej činnosti a preventívnej činnosti pre študentov a zamestnancov vysokej školy.“. A z časti 07. Informatika sa z platovej triedy 10 vypustila pracovná činnosť 02, ktorou bola pracovná činnosť „Organizačné a odborné riadenie centrálneho informatického ústavu či centrálnej informatickej súčasti verejnej alebo verejnoprávnej inštitúcie“.
Poznamenávam, že pracovná činnosť novej kategórie pedagogického zamestnanca, ktorou je od 1. januára 2022 kategória školský digitálny koordinátor, do katalógu pracovných činností od 1. januára 2022 doplnená nebola. Taktiež nebola doplnená do katalógu pracovných činností doplnená pracovná činnosť sociálneho pracovníka, ktorý je od 01. 09. 2023 novou kategóriu odborného zamestnanca. Katalóg nereaguje ani na skutočnosť, že pedagogický asistent môže byť od 01. 09. 2023 zaradený do kariérového stupňa pedagogický zamestnanec s prvou atestáciou.
Pracovné činnosti s prevahou duševnej práce vykonávané nepedagogickými zamestnancami škôl a školských zariadení sú uvedené prevažne v časti 01. Spoločné pracovné činnosti prílohy č. 1 katalógu, v ktorej sa nachádzajú prierezové pracovné činnosti všetkých rezortov z oblasti administratívy, ako sú účtovnícke činnosti, personálne činnosti, ekonomické činnosti, činnosti z oblasti financovania a rozpočtu, mzdovej učtárne, sekretárske práce a pod., a ktoré sa vykonávajú aj v školách a v školských zariadeniach. V tejto časti katalógu sa nachádza aj pracovná činnosť vedúcej školskej jedálne. Taktiež v časti 01. Spoločné pracovné činnosti v prílohe č. 2 katalógu sú uvedené prierezové pracovné činnosti s prevahou fyzickej práce (manuálne, manipulačné a remeselné), medzi ktorými nájdeme aj pracovné činnosti vykonávané v školách a v školských zariadeniach, a to najmä pracovné činnosti upratovačiek, kuchárok, pomocných kuchárok, údržbárov. Vykonávanie jednotlivých pracovných činností môžu školy a školské zariadenia podľa svojich potrieb aj kumulovať.
3. Pedagogickí zamestnanci
Pedagogickí zamestnanci sa delia na kategórie a niektoré kategórie pedagogických zamestnancov sa rozdeľujú aj na podkategórie. Kategórie a podkategórie pedagogických zamestnancov, ako aj kategórie odborných zamestnancov, ktorí pôsobia v školách a školských zariadeniach, sú ustanovené zákonom č. 138/2019 Z. z.
Kategórie pedagogických zamestnancov sú ustanovené § 19 zákona č. 138/2019 Z. z. Podľa uvedeného ustanovenia zákona kategóriou pedagogického zamestnanca je:
- učiteľ,
- majster odbornej výchovy,
- vychovávateľ,
- korepetítor,
- školský tréner,
- pedagogický asistent,
- zahraničný lektor,
- školský špeciálny pedagóg,
- školský digitálny koordinátor a
- učiteľ profesijného rozvoja.
Učiteľ profesijného rozvoja ako kategória je spravidla pedagogickým zamestnancom vzdelávacej organizácie zabezpečujúcej profesijný rozvoj pedagogických a odborných zamestnancov, nie je zamestnancom školy.
Od 1. januára 2022 sa kategórie pedagogického zamestnanca doplnili novou kategóriou, ktorou je školský digitálny koordinátor. Podľa novely zákona školský digitálny koordinátor bude zabezpečovať
- poradenstvo a odbornú pomoc v oblasti zavádzania nových digitálnych metód do vzdelávania,
- spätnú väzbu pedagogickým zamestnancom školy v uplatňovaní a využívaní digitálnych metód a foriem výchovy a vzdelávania a digitálnych prostriedkov využívaných vo výchove a vzdelávaní,
- vzdelávanie v oblasti využívania digitálneho obsahu alebo foriem práce s digitálnym obsahom,
- digitálny materiál k vzdelávacím štandardom vyučovacích predmetov alebo vzdelávacích oblastí,
- pravidelnú informovanosť o možnostiach využívania digitálnych technológií vo výchove a vzdelávaní a možnostiach zabezpečenia kybernetickej bezpečnosti,
- poradenstvo v rámci digitálnych technológií,
- administráciu online testovaní,
- dostupnosť externých vzdelávacích zdrojov.
Kategória učiteľ sa delí na podkategórie. Podkategóriou učiteľa ustanovenou v § 20 ods. 1 zákona č. 138/2019 Z. z. je:
- učiteľ materskej školy,
- učiteľ prvého stupňa základnej školy,
- učiteľ druhého stupňa základnej školy,
- učiteľ strednej školy,
- učiteľ základnej umeleckej školy a
- učiteľ jazykovej školy.
Z podkategórie učiteľa bola od 01. 09. 2019 vypustená podkategória učiteľ pre kontinuálne vzdelávanie, ktorá bola nahradená pojmom učiteľ profesijného rozvoja a zaradená medzi kategórie pedagogického zamestnanca.
Ostatné kategórie pedagogických zamestnancov sa nedelia na podkategórie.
Od 1. septembra 2019 sa kategória pedagogický asistent nerozdeľuje na podkategórie, hoci pedagogický asistent naďalej vykonáva asistenciu učiteľovi, vychovávateľovi alebo majstrovi odbornej výchovy a podľa požiadaviek učiteľa, vychovávateľa alebo majstra odbornej výchovy a v spolupráci s odbornými zamestnancami vytvára rovnosť príležitostí vo výchove a vzdelávaní, pomáha dieťaťu, žiakovi alebo skupine detí, alebo žiakov pri prekonávaní architektonických, informačných, jazykových, zdravotných, sociálnych alebo kultúrnych bariér.
A od 1. januára 2022 si môže dopĺňať základný úväzok aj pedagogický asistent, a to výkonom pracovnej činnosti učiteľa, vychovávateľa alebo majstra odbornej výchovy za podmienky, že spĺňa kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti učiteľa, vychovávateľa alebo majstra odbornej výchovy.
Od 1. septembra 2023 môže pedagogický asistent vykonávať prvé atestácie.
4. Odborní zamestnanci
Aj odborní zamestnanci sa delia na kategórie. Odborní zamestnanci sa delia podľa § 23 zákona č. 138/2019 Z. z. na kategóriu
- psychológ a školský psychológ,
- špeciálny pedagóg a terénny špeciálny pedagóg,
- kariérový poradca,
- logopéd a školský logopéd,
- liečebný pedagóg a
- sociálny pedagóg.
Od 1. septembra 2023 sa odborní zamestnanci doplnili o novú kategóriu, ktorou je sociálny pracovník.
Podľa § 27 ods. 3 zákona sociálny pracovník v škole alebo školskom zariadení
- vykonáva sociálnu diagnostiku detí a žiakov, poskytuje sociálne poradenstvo deťom a žiakom a ďalšie metódy, techniky a postupy sociálnej práce zamerané na prekonanie prekážok vo výchove a vzdelávaní detí a žiakov,
- poskytuje sociálne poradenstvo a odbornú pomoc zákonným zástupcom zameranú na zlepšenie podmienok výchovy a vzdelávania detí a žiakov,
- poskytuje konzultácie zástupcom zariadení, pedagogickým zamestnancom, odborným zamestnancom a školskému podpornému tímu v prípadovom manažmente,
- vykonáva odborné činnosti na predchádzanie a odstraňovanie vplyvov, ktoré sú rizikové pre deti a žiakov, a aktivity prevencie sociálnopatologických javov, ktoré ohrozujú deti a žiakov, vrátane aktivít na predchádzanie segregácie detí a žiakov,
- koordinuje spoluprácu pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov s orgánmi štátnej správy, obcami, organizáciami pôsobiacimi v miestnej komunite a ďalšími právnickými osobami a fyzickými osobami, ak je to potrebné na účely zabezpečenia alebo sprostredkovania odbornej pomoci dieťaťu alebo žiakovi a jeho rodine, a spolupracuje s týmito subjektmi pri zabezpečení alebo sprostredkovaní odbornej pomoci dieťaťu alebo žiakovi,
- vykonáva odborné metódy práce podľa písmen a) až e) aj terénnou formou.
V prípade kariérového poradcu ide o kategóriu, ktorá vykonáva pracovnú činnosť v poradenských zariadeniach na základe pracovnej zmluvy, nie o kariérového poradcu v škole a školskom zariadení, ktorý túto špecializovanú činnosť vykonáva popri vykonávaní pracovnej činnosti pedagogického zamestnanca alebo pracovnej činnosti odborného zamestnanca.
Žiadna kategória odborného zamestnanca sa nedelí na podkategórie.