1. Úvod
Podľa § 14a zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR vedie a zverejňuje na webom sídle katalóg inovácií vo výchove a vzdelávaní.
Svet, v ktorom dnešné deti žijú, sa mení neuveriteľnou rýchlosťou. Aby v tomto dynamickom prostredí uspeli, potrebujú viac než len tradičné vedomosti. Musia mať zručnosti, ktoré im umožnia prispôsobiť sa novým výzvam, technológiám a neustále sa vyvíjajúcemu svetu.
Európska únia charakterizuje inovácie ako „využitie nových nápadov, produktov alebo metód v oblastiach, kde doteraz neboli použité” a ich aplikáciou sa zlepšujú výsledky. V kontexte vzdelávania sú inovácie:
- Cestou k zlepšeniu výučby a učenia – pomáhajú deťom lepšie pochopiť učivo.
- Motiváciou pre učiteľov a učiteľky – umožňujú im objavovať nové metódy práce a podporujú ich, aby mali viac možností.
- Reakciou na potreby dnešnej spoločnosti – reflektujú na meniaci sa svet a pomáhajú školám držať krok s rýchlymi zmenami sveta.
Bez inovácií by vzdelávací systém zaostával za požiadavkami doby. Preto rezort školstva pripravil katalóg inovácií, ktorý je nástrojom na podporu škôl a školských zariadení v príprave na budúcnosť.
Katalóg ponúka školám a školským zariadeniam inšpirácie na rozvoj a zlepšenie výchovno-vzdelávacieho procesu prispôsobené ich potrebám.
2. Katalóg inovácií vo výchove a vzdelávaní
Katalóg obsahuje overené výsledky experimentálneho overovania, inovácie úspešne využívané na slovenských či zahraničných školách, ako aj úplne nové nápady čakajúce na odskúšanie.
V decembri 2024 schválilo Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR vyhlášku č. 389/2024 Z. z. o katalógu inovácií vo výchove vzdelávaní. Vyhláška nadobudla účinnosť od 1. januára 2025. Cieľom vyhlášky je ustanoviť:
- náležitosti žiadosti o zápis inovácie do katalógu,
- údaje, ktoré budú vedené v katalógu
- postup pri posudzovania inovácií s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania
- požiadavky na osobu, ktorá posudzuje inováciu
- podrobnosti o zápise a výmaze inovácie z katalógu.
Štruktúra katalógu umožňuje rýchlo vybrať inováciu vhodnú pre konkrétne podmienky a potreby. Poskytuje podrobný opis, postupy na jej zavedenie, a ak sú dostupné, aj výsledky z praxe.
Katalóg sa venuje nasledovným oblastiam:
- Inovatívne výchovno-vzdelávacie programy,
- inovatívne formy, metódy a prostriedky výchovy a vzdelávania,
- inovatívne formy a spôsoby hodnotenia detí a žiakov,
- inovatívne koncepcie inkluzívneho vzdelávania,
- inovatívne formy riadenia škôl a školských zariadení,
- inovatívne preventívne a rozvojové programy.
Kto môže požiadať o zápis do katalógu?
Podľa § 14a zákona 245/2008 Z. z. môže o zápis do katalógu podľa odseku 1 písm. b) požiadať:
- vysoká škola,
- organizácia zriadená ministerstvom školstva,
- organizácia zriadená iným ústredným orgánom štátnej správy na plnenie úloh v oblasti profesijného rozvoja pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov,
- katolícke pedagogické a katechetické centrum,
- škola alebo školské zariadenie,
- zamestnávateľ, ktorému bolo vydané osvedčenie o spôsobilosti zamestnávateľa poskytovať praktické vyučovanie v systéme duálneho vzdelávania,
- iná právnická osoba.
Žiadosť o zápis inovácie vo výchove a vzdelávaní do katalógu výsledkov experimentálneho overovania a inovácií je dostupná na webovom sídle Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR.
Žiadosť o zápis inovácie do katalógu inovácií obsahuje:
- údaje o žiadateľovi v rozsahu názov, sídlo, identifikačné číslo organizácie a meno a priezvisko štatutárneho orgánu,
- druh inovácie, názov inovácie, opis inovácie, obsahové zameranie inovácie,
- vymedzenie cieľovej skupiny alebo oblasti,
- spôsob zavádzania inovácie, najmä personálne, priestorové a materiálno-technické podmienky,
- ďalšie doplňujúce informácie súvisiace bezprostredne s inováciou, najmä informácie o poznatkoch z aplikačnej praxe.
Katalóg sa člení na časti o
- výsledkoch experimentálneho overovania a
- inováciách.
Katalóg obsahuje údaje o výsledkoch experimentálneho overovania a inováciách v rozsahu:
- predmet experimentálneho overovania alebo inovácie,
- opis predmetu experimentálneho overovania alebo inovácie,
- obdobie, počas ktorého sa experimentálne overovanie alebo inovácie vykonávali,
- schválený výsledok experimentálneho overovania alebo inovácie,
- dátum schválenia výsledku experimentálneho overovania alebo inovácie,
- údaje o navrhovateľovi experimentálneho overovania alebo inovácie v rozsahu názov, sídlo a identifikačné číslo organizácie, meno a priezvisko štatutárneho orgánu,
- údaje o garantovi experimentálneho overovania alebo inovácie v rozsahu názov, sídlo a identifikačné číslo organizácie, meno a priezvisko štatutárneho orgánu, meno a priezvisko fyzickej osoby konajúcej za garanta,
- dobu, na ktorú sa inovácia zapisuje.
Posúdenie súladu inovácie s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania môže vykonať fyzická osoba, ktorá má vysokoškolské vzdelanie
- druhého stupňa a najmenej päť rokov praxe v oblasti, s ktorou obsahové zameranie inovácie súvisí, alebo
- tretieho stupňa v oblasti, s ktorou obsahové zameranie inovácie súvisí.
Výsledkom posúdenia je posudok, ktorý obsahuje
- vyjadrenie, či z údajov vyplýva charakter inovácie,
- vyjadrenie k súladu s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania,
- záver o zapísaní alebo o nezapísaní inovácie a
- odôvodnenie.