Katalóg inovácií vo výchove a vzdelávaní

1. Úvod

Podľa § 14a zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR vedie a zverejňuje na webom sídle katalóg inovácií vo výchove a vzdelávaní.

Svet, v ktorom dnešné deti žijú, sa mení neuveriteľnou rýchlosťou. Aby v tomto dynamickom prostredí uspeli, potrebujú viac než len tradičné vedomosti. Musia mať zručnosti, ktoré im umožnia prispôsobiť sa novým výzvam, technológiám a neustále sa vyvíjajúcemu svetu.

Európska únia charakterizuje inovácie ako „využitie nových nápadov, produktov alebo metód v oblastiach, kde doteraz neboli použité” a ich aplikáciou sa zlepšujú výsledky. V kontexte vzdelávania sú inovácie:

  • Cestou k zlepšeniu výučby a učenia – pomáhajú deťom lepšie pochopiť učivo.
  • Motiváciou pre učiteľov a učiteľky – umožňujú im objavovať nové metódy práce a podporujú ich, aby mali viac možností.
  • Reakciou na potreby dnešnej spoločnosti – reflektujú na meniaci sa svet a pomáhajú školám držať krok s rýchlymi zmenami sveta.

Bez inovácií by vzdelávací systém zaostával za požiadavkami doby. Preto rezort školstva pripravil katalóg inovácií, ktorý je nástrojom na podporu škôl a školských zariadení v príprave na budúcnosť.

Katalóg ponúka školám a školským zariadeniam inšpirácie na rozvoj a zlepšenie výchovno-vzdelávacieho procesu prispôsobené ich potrebám.

 

2. Katalóg inovácií vo výchove a vzdelávaní

Katalóg obsahuje overené výsledky experimentálneho overovania, inovácie úspešne využívané na slovenských či zahraničných školách, ako aj úplne nové nápady čakajúce na odskúšanie.

V decembri 2024 schválilo Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR vyhlášku č. 389/2024 Z. z. o katalógu inovácií vo výchove vzdelávaní. Vyhláška nadobudla účinnosť od 1. januára 2025. Cieľom vyhlášky je ustanoviť:

  • náležitosti žiadosti o zápis inovácie do katalógu,
  • údaje, ktoré budú vedené v katalógu
  • postup pri posudzovania inovácií s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania
  • požiadavky na osobu, ktorá posudzuje inováciu
  • podrobnosti o zápise a výmaze inovácie z katalógu.

Štruktúra katalógu umožňuje rýchlo vybrať inováciu vhodnú pre konkrétne podmienky a potreby. Poskytuje podrobný opis, postupy na jej zavedenie, a ak sú dostupné, aj výsledky z praxe.

Katalóg sa venuje nasledovným oblastiam:

  1. Inovatívne výchovno-vzdelávacie programy,
  2. inovatívne formy, metódy a prostriedky výchovy a vzdelávania,
  3. inovatívne formy a spôsoby hodnotenia detí a žiakov,
  4. inovatívne koncepcie inkluzívneho vzdelávania,
  5. inovatívne formy riadenia škôl a školských zariadení,
  6. inovatívne preventívne a rozvojové programy.

Kto môže požiadať o zápis do katalógu?
Podľa § 14a zákona 245/2008 Z. z. môže o zápis do katalógu podľa odseku 1 písm. b) požiadať:

  1. vysoká škola,
  2. organizácia zriadená ministerstvom školstva,
  3. organizácia zriadená iným ústredným orgánom štátnej správy na plnenie úloh v oblasti profesijného rozvoja pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov,
  4. katolícke pedagogické a katechetické centrum,
  5. škola alebo školské zariadenie,
  6. zamestnávateľ, ktorému bolo vydané osvedčenie o spôsobilosti zamestnávateľa poskytovať praktické vyučovanie v systéme duálneho vzdelávania,
  7. iná právnická osoba.

Žiadosť o zápis inovácie vo výchove a vzdelávaní do katalógu výsledkov experimentálneho overovania a inovácií je dostupná na webovom sídle Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR.

Žiadosť o zápis inovácie do katalógu inovácií obsahuje:

  • údaje o žiadateľovi v rozsahu názov, sídlo, identifikačné číslo organizácie a meno a priezvisko štatutárneho orgánu,
  • druh inovácie, názov inovácie, opis inovácie, obsahové zameranie inovácie,
  • vymedzenie cieľovej skupiny alebo oblasti,
  • spôsob zavádzania inovácie, najmä personálne, priestorové a materiálno-technické podmienky,
  • ďalšie doplňujúce informácie súvisiace bezprostredne s inováciou, najmä informácie o poznatkoch z aplikačnej praxe.

Katalóg sa člení na časti o

  1. výsledkoch experimentálneho overovania a
  2. inováciách.

Katalóg obsahuje údaje o výsledkoch experimentálneho overovania a inováciách v rozsahu:

  • predmet experimentálneho overovania alebo inovácie,
  • opis predmetu experimentálneho overovania alebo inovácie,
  • obdobie, počas ktorého sa experimentálne overovanie alebo inovácie vykonávali,
  • schválený výsledok experimentálneho overovania alebo inovácie,
  • dátum schválenia výsledku experimentálneho overovania alebo inovácie,
  • údaje o navrhovateľovi experimentálneho overovania alebo inovácie v rozsahu názov, sídlo a identifikačné číslo organizácie, meno a priezvisko štatutárneho orgánu,
  • údaje o garantovi experimentálneho overovania alebo inovácie v rozsahu názov, sídlo a identifikačné číslo organizácie, meno a priezvisko štatutárneho orgánu, meno a priezvisko fyzickej osoby konajúcej za garanta,
  • dobu, na ktorú sa inovácia zapisuje.

Posúdenie súladu inovácie s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania môže vykonať fyzická osoba, ktorá má vysokoškolské vzdelanie

  • druhého stupňa a najmenej päť rokov praxe v oblasti, s ktorou obsahové zameranie inovácie súvisí, alebo
  • tretieho stupňa v oblasti, s ktorou obsahové zameranie inovácie súvisí.

Výsledkom posúdenia je posudok, ktorý obsahuje

  1. vyjadrenie, či z údajov vyplýva charakter inovácie,
  2. vyjadrenie k súladu s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania,
  3. záver o zapísaní alebo o nezapísaní inovácie a
  4. odôvodnenie.