Informácie o úpravách v novele školského zákona z mája 2023

1. Úvod

Dňa 9. mája 2023 bol prijatý zákon č. 182/2023 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „školský zákon“) a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.

Novelou školského zákona sa plnia niektoré ciele Plánu obnovy a odolnosti SR. Hlavným cieľom zmien je znížiť podiel žiakov, ktorí nedosahujú ani základnú úroveň zručností, znížiť socioekonomický vplyv na vzdelávacie výsledky žiakov a podporiť rovnosť príležitostí vo vzdelávaní. Medzi ďalšie ciele patrí zvýšenie podielu detí v predškolskom veku, ktoré sa zúčastňujú na predprimárnom vzdelávaní, zníženie miery predčasného ukončovania školskej dochádzky so špeciálnym zameraním na zdravotne a sociálne znevýhodnené deti, prispôsobenie vzdelávania individuálnym potrebám každého dieťaťa a zníženie miery preraďovania znevýhodnených detí z hlavného vzdelávacieho prúdu do špeciálneho školstva.

Novela školského zákona ďalej dopĺňa a upravuje:

  • Zavedenie právneho nároku od 3 rokov tak, aby do materskej školy alebo iného zariadenia, poskytujúceho predprimárne vzdelávanie, mohlo byť prijaté každé dieťa od 3 rokov veku, ktorého rodičia o to prejavia záujem.
  • Zmena financovania predprimárneho vzdelávania s účelovým viazaním finančných prostriedkov, ktorá by mala kopírovať súčasný systém normatívneho financovania základných škôl (aj špeciálnych materských škôl, zriadených okresnými úradmi v sídle kraja) prostredníctvom prenesených kompetencií štátu na obce a financovania materských škôl zo štátneho rozpočtu.
  • Zmena koncepcie/definície špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb: Doterajšia definícia detí a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, založená na horizontálnom členení detí a žiakov do kategórií podľa znevýhodnenia, postihnutia či nadania, sa nahradí novou definíciou dieťaťa alebo žiaka zažívajúceho prekážky v prístupe k výchove a vzdelávaniu a pri učení, ktorý na naplnenie svojho vzdelávacieho potenciálu potrebuje poskytnutie a uplatnenie podporných opatrení. Prekážky pri učení a v prístupe k vzdelávaniu pritom budú zohľadňovať faktory na strane dieťaťa a žiaka (príp. rodinného prostredia), faktory na strane školy (napríklad existencia fyzických bariér v budove školy), ako aj ich možný dočasný charakter.“,
  • Nastavenie vertikálneho modelu nárokovateľných podporných opatrení vrátane systému financovania: Na definíciu detí a žiakov zažívajúcich prekážky v prístupe k výchove a vzdelávaniu bude nadväzovať nový vertikálny model podporných opatrení, založený na posúdení miery podpory, ktorú dieťa alebo žiak potrebuje na rozvinutie svojho vzdelávacieho potenciálu.

Zmeny v školskom zákone sa týkajú aj prepájania poskytovania podporných opatrení s diagnostikou uskutočňovanou v transformovanom systéme poradenstva a prevencie.

Okrem týchto oblastí úpravy zákona zároveň:

  • spresňuje niektoré ustanovenia o hodnotení žiakov v nadväznosti na potreby aplikačnej praxe,
  • rozširuje možnosti experimentálneho overovania,
  • upravuje kvalifikačné predpoklady učiteľov materských škôl.
    Zákon upravuje i samotné vymedzenie pojmov, ako sú napríklad podporné opatrenie.

2. Podporné opatrenia

Špeciálnou výchovno-vzdelávacou potrebou sa rozumie požiadavka určená diagnostikou v zariadeniach poradenstva a prevencie na poskytnutie podporného opatrenia vo výchove a vzdelávaní (ďalej len „podporné opatrenie“) dieťaťu alebo žiakovi so zdravotným znevýhodnením, so ŠVVP, so zdravotným postihnutím, chorým a zdravotne oslabeným, s vývinovými poruchami, s poruchou správania, s narušením funkcií v oblasti emocionálnej alebo sociálnej alebo žiakovi zo sociálne znevýhodneného prostredia a dieťaťu alebo žiakovi, ktorého zdravotný stav, sociálne podmienky, jazykové schopnosti, nadanie, správanie, kognitívne schopnosti, motivácia, emocionalita, tvorivosť alebo zručnosti vyžadujú poskytnutie podporného opatrenia.

Podporným opatrením je opatrenie poskytované školou alebo školským zariadením potrebné na to, aby sa dieťa alebo žiak mohli plnohodnotne zapájať do výchovy a vzdelávania a rozvíjať svoje vedomosti, zručnosti a schopnosti ako ukladá ustanovenie § 145a zákona.

Konkrétne sa jedná o:

  • poskytovanie výchovy a vzdelávania na základe úpravy cieľov, metód, foriem a prístupov vo výchove a vzdelávaní; poskytovanie zabezpečuje škola, školské výchovno-vzdelávacie zariadenie alebo špeciálne výchovné zariadenia,
  • poskytovanie výchovy a vzdelávania na základe úpravy obsahu výchovy a vzdelávania a hodnotenia výsledkov dosiahnutých deťmi alebo žiakmi vo výchove a vzdelávaní; poskytovanie zabezpečuje škola, školské výchovno-vzdelávacie zariadenie alebo špeciálne výchovné zariadenia,
  • zabezpečenie činností na rozvoj pohybovej schopnosti, zmyslového vnímania, komunikačnej schopnosti, kognitívnej schopnosti, sociálno-komunikačných zručností, emocionality a sebaobsluhy; poskytovanie zabezpečuje materská škola, materská škola pre deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, základná škola, základná škola pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, stredná škola, stredná škola pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami alebo špeciálne výchovné zariadenie,
  • činnosť na podporu dosahovania školskej spôsobilosti; poskytovanie zabezpečuje materská škola, materská škola pre deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, zariadenie poradenstva a prevencie alebo liečebno-výchovné sanatórium,
  • zabezpečenie poskytovania kurzu vyučovacieho jazyka školy alebo inej podpory pri osvojovaní si vyučovacieho jazyka školy; poskytovanie zabezpečuje materská škola, materská škola pre deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, základná škola, základná škola pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, stredná škola, stredná škola pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami okrem bilingválneho vzdelávania alebo špeciálne výchovné zariadenie,
  • zabezpečenie doučovania alebo cieleného učenia na dosiahnutie najvyššieho individuálneho kognitívneho potenciálu dieťaťa alebo žiaka; poskytovanie zabezpečuje materská škola, materská škola pre deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, základná škola, základná škola pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, stredná škola, stredná škola pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami alebo špeciálne výchovné zariadenie,
  • skvalitnenie podmienok výchovy a vzdelávania žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia; poskytovanie zabezpečuje škola alebo školské zariadenie,
  • zabezpečenie vzdelávania sa vo vyučovacom predmete alebo vo vzdelávacej oblasti vo vyššom ročníku; poskytovanie zabezpečuje základná škola, základná škola pre žiakov s nadaním, stredná škola alebo stredná škola pre žiakov s nadaním,
  • zabezpečenie osobitných foriem komunikácie dieťaťa so zdravotným postihnutím alebo žiaka so zdravotným postihnutím so školou alebo so školským zariadením; poskytovanie zabezpečuje škola alebo školské zariadenie,
  • činnosť na podporu sociálneho zaradenia; poskytovanie zabezpečuje škola alebo školské zariadenie,
  • činnosť na podporu predchádzania ukončenia školskej dochádzky v nižšom ako poslednom ročníku základnej školy alebo strednej školy; poskytovanie zabezpečuje základná škola, základná škola pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, stredná škola pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, zariadenie poradenstva a prevencie alebo špeciálne výchovné zariadenie,
  • špecializované kariérové poradenstvo; poskytnutie zabezpečuje základná škola, základná škola pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, stredná škola, stredná škola pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami alebo zariadenie poradenstva a prevencie,
  • zabezpečenie pôsobenia pedagogického asistenta v triede; poskytovanie zabezpečuje materská škola, materská škola pre deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, základná škola, základná škola pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, stredná škola, stredná škola pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami alebo špeciálne výchovné zariadenie,
  • poskytovanie zdravotnej starostlivosti; poskytovanie zabezpečuje materská škola, materská škola pre deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, základná škola, základná škola pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, stredná škola, stredná škola pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami alebo špeciálne výchovné zariadenie,
  • zabezpečenie sebaobslužných úkonov podľa osobitného predpisu80c) v čase výchovno-vzdelávacieho procesu; poskytovanie zabezpečuje škola alebo školské zariadenie,
  • poskytnutie špeciálnych edukačných publikácií a kompenzačných pomôcok; poskytovanie zabezpečuje materská škola, materská škola pre deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, základná škola, základná škola pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, stredná škola, stredná škola pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami alebo špeciálne výchovné zariadenie,
  • zabezpečenie úpravy priestorov školy určených na podporu vnímania a nadobúdanie zručností; poskytovanie zabezpečuje škola alebo špeciálne výchovné zariadenie,
  • odstraňovanie fyzických bariér v priestoroch školy alebo školského zariadenia a organizačných bariér pri výchove a vzdelávaní; poskytovanie zabezpečuje škola alebo školské zariadenie,
  • zabezpečenie diétneho stravovania; poskytnutie zabezpečuje zariadenie školského stravovania,
  • prevencia na podporu fyzického zdravia, duševného zdravia a prevencia výskytu rizikového správania; poskytovanie zabezpečuje škola alebo školské zariadenie,
  • krízová intervencia; poskytovanie zabezpečuje materská škola, materská škola pre deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, základná škola, základná škola pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, stredná škola, stredná škola pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, centrum poradenstva a prevencie alebo špeciálne výchovné zariadenia.

Doplnil sa okruh podporných opatrení o ďalšie opatrenia, ktoré súvisia s podporou duševného zdravia detí a žiakov a riešenia krízových situácií žiakov a detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.

Ak škola vzdeláva žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, vytvára pre ne podmienky na základe odporúčaní zariadenia poradenstva a prevencie prostredníctvom:

  1. individuálneho vzdelávacieho programu,
  2. vzdelávacích programov pre žiakov so zdravotným znevýhodnením,
  3. vzdelávacích programov zameraných na príslušné nadanie alebo
  4. poskytovaných podporných opatrení.

Ministerstvo školstva vedie a zverejňuje na ním určenom webovom sídle katalóg podporných opatrení.

Katalóg podporných opatrení obsahuje najmä:

  1. názov podporného opatrenia,
  2. opis podporného opatrenia,
  3. cieľovú skupinu podporného opatrenia,
  4. personálne zabezpečenie podporného opatrenia,
  5. formu poskytovania podporného opatrenia,
  6. odporúčaný rozsah podporného opatrenia.

3. Právny nárok na prijatie dieťaťa na predprimárne vzdelávanie od troch rokov veku

Ďalším novým pojmom je právny nárok na prijatie dieťaťa na predprimárne vzdelávanie od troch rokov veku. Výchova a vzdelávanie školského zákona sú založené na princípoch práva na prijatie na predprimárne vzdelávanie v materskej škole od školského roka nasledujúceho po školskom roku, v ktorom dieťa dovŕši tretí rok veku.

Zároveň sa novelou predlžuje obdobie, počas ktorého je možné plniť povinné predprimárne vzdelávanie v (nesieťovom) zariadení predprimárneho vzdelávania, vytvorí predpoklady na to, aby boli dostatočné kapacity na plnenie predprimárneho vzdelávania v období, keď sa začne uplatňovať plnenie právneho nároku na predprimárne vzdelávanie pre deti vo veku od 3 rokov. (V § 161l ods. 2 sa číslo „2024“ nahrádza číslom „2026“.)

4. Rozdelenie základnej školy

Školy čaká úprava školských vzdelávacích programov, nakoľko nastali i zmeny v štátnom vzdelávacom programe, konkrétne v jeho charakteristike. Štátny vzdelávací program obsahuje charakteristiku odboru vzdelávania a jeho dĺžku, ak ide o základnú školu, aj dĺžku trvania prvého stupňa a druhého stupňa.

Nové znenie o základnej škole hovorí, že základná škola má deväť ročníkov, člení sa na prvý stupeň a druhý stupeň v dĺžke určenej v štátnom vzdelávacom programe.

5. Experimentálne overovanie

Predmetom experimentálneho overovania sú predovšetkým oblasti výchovy a vzdelávania určené v podnete ministerstva školstva na experimentálne overovanie, ktoré nie sú:

  • ciele, metódy a prostriedky vzdelávania,
  • vzdelávacie programy odborov vzdelávania alebo ich častí, výchovné programy,
  • formy a prostriedky hodnotenia a klasifikácie žiakov,
  • koncepcia práce s nadanými alebo slabo prospievajúcimi žiakmi,
  • koncepcia práce so žiakmi so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami,
  • spôsob riadenia škôl a školských zariadení,
  • preventívne a rozvojové programy.

Navrhuje sa spresnenie, aby bolo zrejmé, že dohodu s garantom, školou alebo školským zariadením uzatvára ministerstvo školstva, ak ide o experimentálne overovanie schválené na základe vlastného podnetu ministerstva školstva. Zároveň sa ako strana dohody dopĺňa zriaďovateľ, ak nie je zároveň predkladateľom návrhu na experimentálne overovanie.

6. Úvodný ročník v ZŠ

V základnej škole možno so súhlasom zriaďovateľa zriadiť úvodný ročník pre:

  • žiakov s narušenou komunikačnou schopnosťou dočasného charakteru/ľahkého stupňa, ktorí k 1. septembru dosiahli fyzický vek šesť rokov, nepokračujú v plnení povinného predprimárneho vzdelávania a nie je u nich predpoklad zvládnutia prvého ročníka základnej školy, alebo
  • žiakov s vývinovými poruchami dočasného charakteru, ktorí k 1. septembru dosiahli fyzický vek šesť rokov, nepokračujú v plnení povinného predprimárneho vzdelávania a nie je u nich predpoklad zvládnutia prvého ročníka základnej školy.

V základnej škole pre žiakov so všeobecným intelektovým nadaním možno so súhlasom zriaďovateľa zriadiť úvodný ročník pre žiakov so všeobecným intelektovým nadaním, ktorí k 1. septembru dosiahli fyzický vek päť rokov, alebo žiakov so všeobecným intelektovým nadaním, ktorí k 1. septembru dosiahli fyzický vek štyri roky a je u nich predpoklad zvládnutia prvého ročníka základnej školy pred dovŕšením šiesteho roku veku

Úvodný ročník možno zriadiť pre najmenej štyroch žiakov a najviac desiatich žiakov.

Žiaka do úvodného ročníka zaraďuje riaditeľ školy na základe vyjadrenia zariadenia poradenstva a prevencie a s vopred prerokovaným informovaným súhlasom zákonného zástupcu alebo zástupcu zariadenia.

Absolvovanie úvodného ročníka sa nepovažuje za prvý rok plnenia povinnej školskej dochádzky.

Po absolvovaní úvodného ročníka žiak pokračuje v prvom ročníku základnej školy v triede spolu s ostatnými žiakmi.

7. Zmeny v hodnotení žiakov ZŠ

Ak nemožno žiaka vyskúšať a hodnotiť v riadnom termíne v prvom polroku, riaditeľ školy určí na jeho vyskúšanie a hodnotenie náhradný termín, a to spravidla tak, aby sa hodnotenie za prvý polrok mohlo uskutočniť najneskôr do dvoch mesiacov po skončení prvého polroka. Ak nemožno žiaka, so zdravotným znevýhodnením, /ktorý je oslobodený od povinnosti dochádzať do školy/, vyskúšať a hodnotiť ani v náhradnom termíne, žiak sa za prvý polrok nehodnotí.

Ak nemožno vyskúšať a hodnotiť v náhradnom termíne žiaka, ktorý nie je žiakom so zdravotným znevýhodnením, ktorý je oslobodený od povinnosti dochádzať do školy a ide o vyučovací predmet vyučovaný iba v prvom polroku, ani v náhradnom termíne, žiak z vyučovacieho predmetu neprospel

V jeden deň môže vykonať žiak komisionálne skúšky najviac z dvoch vyučovacích predmetov z viac ako z dvoch vyučovacích predmetov ich môže vykonať, ak s tým zákonný zástupca neplnoletého žiaka, zástupca zariadenia alebo plnoletý žiak súhlasí.

8. Vzdelávanie cudzincov

Z dôvodu nedostatočného ovládania štátneho jazyka možno dieťa podmienečne zaradiť do príslušného ročníka podľa veku; na zaradenie do nižšieho ročníka sa vyžaduje informovaný súhlas zákonného zástupcu alebo zástupcu zariadenia.

9. Ďalšie úpravy v legislatíve

Školským zákonom sa novelizovali aj ostatné zákony, spomenieme iba niektoré úpravy.

9.1. Zákon č. 138/2019 Z. z.

Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. septembra 2023 hovorí, že učiteľ materskej školy absolvuje inovačné vzdelávanie v oblasti pedagogiky predprimárneho vzdelávania v rozsahu 50 až 100 hodín do 31. augusta 2030.

Ak ide o učiteľa materskej školy, ktorý nezískal vvsokoškolské vzdelanie, vyžaduje sa okrem splnenia kvalifikačných predpokladov aj absolvovanie inovačného vzdelávania v oblasti pedagogiky predprimárneho vzdelávania v rozsahu 50 až 100 hodín; učiteľ materskej školy ho absolvuje do siedmich rokov od začiatku výkonu pracovnej činnosti pedagogického zamestnanca.

Inovačné vzdelávanie v oblasti pedagogiky predprimárneho vzdelávania učiteľ materskej školy absolvuje každých sedem rokov.

  • V materskej škole pôsobí najmenej jeden pedagogický zamestnanec, ktorý má najmenej vysokoškolské vzdelanie prvého stupňa, toto ustanovenie má odloženú účinnosť do roku 2029.

Zamestnávateľ podporuje profesijný rozvoj priznaním príplatku za profesijný rozvoj po úspešnom ukončení adaptačného vzdelávania za úspešné absolvovanie: /inovačného vzdelávania v rozsahu najmenej 50 hodín – pôvodné znenie/ inovačného vzdelávania za každých 50 hodín; to neplatí, ak ide o inovačné vzdelávanie v oblasti pedagogiky predprimárneho vzdelávania absolvované učiteľom materskej škôl.

9.2. Zákon č. 597/2003 Z. z.

Ministerstvo môže na účel poskytovania podporných opatrení prideliť podľa metodiky schválenej na príslušný kalendárny rok z kapitoly ministerstva v priebehu kalendárneho roka zriaďovateľovi školy alebo zriaďovateľovi školského zariadenia príspevok na úhradu nákladov na pedagogického asistenta; školského špeciálneho pedagóga alebo odborného zamestnanca; zamestnanca školy alebo školského zariadenia, ktorý nie je pedagogickým zamestnancom ani odborným zamestnancom, a v škole alebo v školskom zariadení zabezpečuje pre dieťa alebo pre žiaka vykonávanie sebaobslužných úkonov, zdravotníckeho pracovníka, vzdelávanie zamestnancov školy zamerané na poskytovanie podporných opatrení; skvalitnenie podmienok výchovy a vzdelávania žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia.

Od 1. 9. 2026 nastáva zmena a vyššie uvedené znie: Ministerstvo pridelí na účel poskytovania podporných opatrení podľa metodiky schválenej na príslušný kalendárny rok z kapitoly ministerstva.

9.3 Zákon č. 596/2003 Z. z.

Vypadla sankcia, znenie je nasledovné: Ak obec neposkytla v predchádzajúcom kalendárnom roku z príjmov podľa osobitného predpisu materským školám vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti plnú výšku finančných prostriedkov vypočítaných podľa osobitného predpisu na základe počtu detí materských škôl v zriaďovateľskej pôsobnosti obce, túto skutočnosť prerokuje obecné zastupiteľstvo do 30. júna príslušného kalendárneho roka. Obec zverejní dôvody, pre ktoré neposkytla plnú výšku finančných prostriedkov, na svojom webovom sídle do 31. júla príslušného kalendárneho roka.