Asistent vychovávateľa

1. Úvod

Úlohou tohto príspevku je oboznámiť sa s tými kompetenciami, úlohami a povinnosťami pedagogického asistenta, ktoré vyplývajú z platných právnych noriem.
Dopyt po pedagogických asistentoch sa zo strany škôl každoročne zvyšuje aj vzhľadom na rastúci počet detí   a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Pedagogických asistentov je však málo, resp. ich počet nie je dostatočný.
V školskej praxi môže pedagogický asistent podľa zákona o výchove a vzdelávaní pôsobiť na všetkých stupňoch škôl, ktoré tento zákon upravuje.
Vzhľadom na vysokú náročnosť výchovno-vzdelávacieho procesu a prípravy naň sa na pomoc učiteľovi, vychovávateľovi v školskom prostredí ustanovil ďalší pedagogický zamestnanec, ktorý je rovnako významným činiteľom podieľajúcim sa na výchovno-vzdelávacom procese – pedagogický asistent.
Pedagogický asistent je spoločný názov, ktorý zahŕňa v sebe asistenta učiteľa, asistenta vychovávateľa a asistenta majstra odbornej výchovy.
Pedagogický asistent pomáha pri utváraní podmienok nevyhnutných na prekonávanie zdravotných a sociálnych bariér žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami pri zabezpečovaní výchovno-vzdelávacieho procesu.
Cieľom integrovaného či inkluzívneho vzdelávania je umožniť všetkým žiakom rozvíjať svoje schopnosti v maximálnej možnej miere spoločne s ostatnými žiakmi. K tomu má prispievať aj pomoc a podpora pedagogického asistenta v edukačnom prostredí.

2. Legislatívne východiská

Vyžadovaným stupňom vzdelania podľa § 11 ods. 1 písm. d) zákona č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej ako zákon č. 138/2019 Z. z.) pre pedagogického asistenta je najmenej úplné stredné odborné.
Kategórie pedagogických zamestnancov
V zmysle § 19 medzi kategórie pedagogických zamestnancov patria:
  1. učiteľ
  2. majster odbornej výchovy
  3. vychovávateľ
  4. korepetítor
  5. školský tréner
  6. pedagogický asistent
  7. zahraničný lektor
  8. školský špeciálny pedagóg
  9. školský digitálny koordinátor
  10. učiteľ profesijného rozvoja
Kategórie pedagogických zamestnancov sa ďalej  delia na:
  • kategórie pedagogických zamestnancov zodpovedných za uskutočňovanie školského vzdelávacieho programu, výchovného programu alebo za poskytovanie výchovy v zariadení sociálnej pomoci (§ 20) a
  • kategórie pedagogických zamestnancov podieľajúcich sa na uskutočňovaní školského vzdelávacieho programu alebo výchovného programu (§ 21).
Uvádzajúcim pedagogickým zamestnancom začínajúceho pedagogického asistenta podľa § 31 môže byť pedagogický zamestnanec zaradený najmenej do   kariérového stupňa pedagogický zamestnanec s prvou atestáciou a do kategórie učiteľ, vychovávateľ alebo majster odbornej výchovy alebo odborný zamestnanec zaradený najmenej do  kariérového  stupňa  odborný  zamestnanec s prvou atestáciou.
Kvalifikačné vzdelávanie podľa § 43 odseku 1 písm. a) (na výkon pracovnej činnosti v príslušnej kategórii    a podkategórii pedagogického zamestnanca) a b) (na výkon pracovnej činnosti v ďalšej kategórii pedagogického zamestnanca) sa organizuje ako doplňujúce pedagogické štúdium, ktorého cieľom je získanie kvalifikačného predpokladu na výkon pracovnej činnosti v kategórii učiteľ, vychovávateľ, majster odbornej výchovy, školský tréner a pedagogický asistent.
Podľa nariadenia vlády SR č. 201/2019 Z. z. o priamej výchovno-vzdelávacej činnosti, ktorým sa  ustanovuje  rozsah priamej vyučovacej činnosti a priamej výchovnej činnosti pedagogických zamestnancov, základný úväzok asistenta učiteľa alebo asistenta vychovávateľa je rovnaký ako základný úväzok učiteľa alebo vychovávateľa.
Ďalšie činnosti súvisiace so základným úväzkom upraví zamestnávateľ, ktorý sa podieľa na vypracovaní asistentovej náplne práce.

3. Kto je pedagogický asistent?

Podľa zákona č. 138/2019 Z. z. sa pedagogický asistent podľa  požiadaviek  učiteľa,  vychovávateľa  podieľa na uskutočňovaní školského vzdelávacieho programu základnej školy alebo výchovného programu pre deti a žiakov vo veku plnenia povinnej školskej dochádzky, najmä utváraním rovnosti príležitostí vo výchove a vzdelávaní, na prekonávaní architektonických, informačných, jazykových, zdravotných, sociálnych alebo kultúrnych bariér.
Pedagogický asistent (ďalej aj „asistent“) je teda zastrešujúci termín, názov pre asistenta učiteľa i asistenta vychovávateľa.
Asistenta učiteľa môžeme charakterizovať ako kvalifikovaného pedagogického pracovníka, ktorý pod vedením učiteľa pomáha učiteľovi pri výkone edukačných činností  alebo  samostatne  vykonáva  menej  náročné  a pomocné práce vo výchove a vzdelávaní detí a žiakov.
To isté platí aj pre asistenta vychovávateľa s tým, že pod vedením vychovávateľa pomáha pri výchovno-vzdelávacej činnosti vychovávateľovi.
Asistenta možno ustanoviť v takých triedach a oddeleniach školy a školského zariadenia, ktoré navštevuje dieťa alebo žiak so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, pri ktorého výchove a vzdelávaní vzhľadom  na jeho stupeň a mieru postihnutia bez prítomnosti asistenta nemožno garantovať bezpečnosť a ochranu jeho zdravia, prípadne zdravia ostatných žiakov triedy.
Podľa školského zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (§ 2) dieťa alebo žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (ŠVVP) charakterizujeme ako dieťa, žiaka, ktorý má zariadením výchovného poradenstva diagnostikovanú špeciálnu výchovno-vzdelávaciu potrebu, pričom pod ŠVVP rozumieme požiadavku na úpravu podmienok, obsahu, foriem, metód a prístupov vo výchove a vzdelávaní, ktoré vyplývajú z jeho zdravotného znevýhodnenia alebo nadania, alebo vývinu v sociálne znevýhodnenom prostredí, ktorých uplatnenie je nevyhnutné na dosiahnutie primeraného stupňa vzdelania či primeranej socializácie dieťaťa, žiaka.
Ďalším dôvodom pomoci asistenta je prekonávanie bariér, ktoré sú pre žiaka neprekonateľné z dôvodu jeho zdravotného postihnutia.
Asistent vychovávateľa úzko spolupracuje s vychovávateľom v rámci výchovno-vzdelávacej činnosti v školskom klube detí.
Pedagogickí asistenti, teda asistent učiteľa a asistent vychovávateľa, vykonávajú asistenciu v edukačnom procese. Ich úloha je charakterizovaná podľa požiadaviek pedagogického zamestnanca.

4. Čo je úlohou asistenta vychovávateľa?

Od pedagogického asistenta a asistenta vychovávateľa vrátane sa vyžaduje aj kultivovaný jazykový prejav a kultivované vyjadrovanie, má mať informačnú gramotnosť, pretože asistent vychovávateľa bude využívať pri práci so žiakmi aj elektronické kompenzačné či špeciálne didaktické pomôcky, ako aj dobrá orientácia v základných pedagogických dokumentoch a vnútorných dokumentoch školy.
Medzi hlavné činnosti asistenta patria:
Činnosti v priamom vyučovacom, výchovno-vzdelávacom procese
  • bezprostredná spolupráca s učiteľom/vychovávateľom v triede/oddelení a s pedagogickými zamestnancami školy,
  • uľahčovanie adaptácie dieťaťa so ŠVVP na prostredie školy alebo predškolského zariadenia a pomáhanie pri prekonávaní bariér, ktoré plynú zo zdravotného postihnutia dieťaťa alebo žiaka, spoluorganizovanie činnosti dieťaťa alebo žiaka počas výchovno-vzdelávacieho procesu v súlade s pokynmi učiteľa, vychovávateľa,
  • vykonávanie pedagogického dozoru počas prestávok zameraného na deti a žiakov so ŠVVP,
  • pomáhanie pri príprave učebných a kompenzačných pomôcok a pri tvorbe individuálneho vzdelávacieho plánu.
Činnosti vo voľnočasových aktivitách
  • priame vedenie alebo pomáhanie pri činnostiach voľnočasových aktivít (speváckych, hudobných, tanečných, výtvarných, dramatických a iných), návšteva historických a kultúrnych pamiatok, spoločenské aktivity, športové podujatia a podobne.
Činnosti v spolupráci s rodinou
  • komunikácia s rodičmi (zákonnými zástupcami) dieťaťa alebo žiaka o procese výchovy a vzdelávania,
  • oboznamovanie sa so zdravotným stavom dieťaťa alebo žiaka a s jeho rodinným prostredím.
Činnosti spojené s vlastným vzdelávaním
  • účasť na vzdelávacích podujatiach určených asistentom učiteľa organizovaných školami alebo inými inštitúciami akreditovanými na túto činnosť.

5. Spolupráca medzi asistentom, učiteľom a vychovávateľom

Kľúčovými podmienkami správneho zabezpečenia fungovania spolupráce medzi asistentom a učiteľom, vychovávateľom sú:
  • otvorenosť učiteľa voči prítomnosti asistenta v triede, v oddelení,
  • rovnaký  pozitívny  prístup  učiteľa,   vychovávateľa  i asistenta k inklúzii vo vzdelávaní,
  • uvedomovanie si vlastných kompetencií a rolí,
  • rešpektovanie   rozhodnutí   učiteľa,   vychovávateľa a riadenie sa jeho inštrukciami, pričom učiteľ, vychovávateľ nepresúva svoju zodpovednosť na asistenta,
  • vyhradenie času na spoločné prípravy a vzájomné konzultácie (pred vyučovaní, resp. popoludní).
Asistent vychovávateľa spolupracuje s triednym učiteľom aj s asistentom učiteľa účastným na doobedňajšom vyučovaní (môžu sa aj striedať podľa potreby).
Pomáha vychovávateľovi pri jednotlivých tematických oblastiach výchovy, relaxačných a záujmových činnostiach i oddychu.
Je nápomocný aj pri stolovaní v školskej jedálni, pri iných aktivitách školského klubu (celoškolské klubové aktivity).
Zúčastňuje sa na triednych aktívoch ako i konzultáciách s rodičmi.
Výraznou mierou pomáha pri dištančnom vzdelávaní a jeho podpore, doučovaní, prípadne aj krúžkovej činnosti, ktorú realizuje mimo svojho pracovného času.
Základné predpoklady efektívnej spolupráce pedagóga a asistenta:
  • pozitívny postoj asistenta a pedagóga k inklúzii, tak ako učitelia aj asistenti musia žiakov so ŠVVP prijať,
  • učiteľ, vychovávateľ, si musí uvedomiť, že asistent je súčasťou triedy/oddelenia a nesmie ho vnímať ako rušivý element,
  • asistent nie je osobným asistentom učiteľa, vychovávateľa, ale je tam predovšetkým pre žiakov.

6. Spolupráca pedagogického asistenta so žiakmi

Deti a žiaci sú tým najdôležitejším subjektom pri práci pedagogického asistenta. Spolupráca medzi pedagogickým asistentom a dieťaťom nemá jasne stanovené formy či metódy. Jednotlivé činnosti asistenta sú realizované v spolupráci s učiteľom v triede, prípadne s vychovávateľom v školskom klube detí, v telocvični alebo v inom priestore. V bežnej škole sa využíva skupinová výučba alebo krátkodobé oddelenie žiaka v prípade potreby docvičenia úlohy a pod. K práci mimo triedy by malo dochádzať menej často, a to len v odôvodnených prípadoch. Deti a žiaci so ŠVVP by mali byť totiž v čo najvyššej miere zapájaní do diania v triede.
Práca pedagogického asistenta nespočíva iba v jeho spolupráci so žiakom so špeciálnymi výchovno-vzdelávací mi potrebami. Ak treba, môže asistent pracovať aj s ostatnými žiakmi, zatiaľ čo učiteľ, vychovávateľ potrebuje pracovať samostatne práve so žiakom so ŠVVP.
Aby však mohli byť všetci žiaci aktívni, treba sa pripraviť na takúto formu spolupráce ešte pred vyučovaním.